Annons:
Etiketthälsa
Läst 7134 ggr
Hungerflickan
2013-08-28 23:58

Potatis, ris och majs?

Om man äter en liberal lchf, finns det då någon annan anldening till att undvika potatis, ris och majs? Spannmål ger ju t.ex skador på kroppen och bör undvikas av detta skäl. 

Potatis innehåller ju inte särskilt mycket kolhydrater, runt 17% bara och ris gör tallriken lite roligare. Majs äter jag i form av popcorn - några nävar på helgen.  Bör man undvika något av dessa utöver kolhydratmängden?

Annons:
Zepp
2013-08-29 00:38
#1

Du vet.. det som brukar vara det främsta problemet är den glykemiska belastningen.. men håller man sig under 100 gram om dagen så får man nog redan vara diabetiker eller ha metabolt syndrom för att det skall vara någon fara på taket.

Men.. det finns annat att tänka på oxå, där är väl potatis rätt bra för det handlar om näring i övrigt.

Ris är bara energi och rätt dåligt med näring.. likaså majs.. ris och majs är altså spannmål de oxå.

Såå det vanliga problemet förutom den glykemiska belastningen som många friska klarar av galant så är problemet just att mycket spannmål leder till näringsbrist.

Speciellt som det i modern industriell framställning inte framställs på rätt sätt.. och du lär inte göra det hemma själv heller.

Spannmål skall blötläggas och helst jäsas för att man skall kunna ta upp den näring som finns.. majs skall dessutom behandlas med kalk för att frigöra B-vitamin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nixtamalization

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hungerflickan
2013-08-29 23:56
#2

Ok, men då är det iallafall inte skadligt med t.ex lite popcorn på helgen vilket var min poäng. Att det innehåller dåligt med näring är nog ingen fara då jag äter vitamintillskott..

dufva
2013-08-30 08:33
#3

"Att det innehåller dåligt med näring är nog ingen fara då jag äter vitamintillskott.."

-Det är nog ingen fara om jag för övrigt äter näringstätt

Så tycker jag du ska tänka 😃

SpurtAnne
2013-08-30 09:53
#4

Ris gör tallriken roligare?

Jag tycker en bit blåmögelost och en halv avokado gör tallriken mycket roligare…

Orakletidelfi
2013-08-30 09:57
#5

Men inte detta! Tips, kolla ALLTID innehåll

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=421144544660856&set=a.354741321301179.1073741828.354729937968984&type=1&theater

kanske inte direkt platsar här men det är iallafall ett bra tips, såg det precis och blev uppgiven, hur sjutton har de mage!

Ary
2013-08-30 14:18
#6

#5 Fy vilken smörja!

TS Nja jag äter lågkoliskost och äter lite av allt du nämner och har inte fått problem men det handlar om någon gång ibland och inga mängder.

Annons:
Hungerflickan
2013-09-01 01:02
#7

#4 Jo men det handlar om vanor och riset ska liksom vara där även om jag bara petar i det/tar några riskorn.

#6 Nej inga mängder blir det. Vill bara inte känna att jag är så begränsad till lchf, även om det inte är dumt att äta enbart lchf-mat.

goliath
2013-09-01 01:26
#8

#2

Njut lite popcorn i helgerna! Men poppa själv! Då slipper du transfett som jag fortfarande tror de flesta micropoppen innehåller ganska mycket av..

Hungerflickan
2013-09-02 21:50
#9

Jo jag poppar själv i massor av smör 😎

Zepp
2013-09-02 21:58
#10

Gör du det.. grilla en hel majskolv på sommaren oxå.. med mycket smör på sen.. skitgott.. till det grillade!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
2013-09-02 22:34
#11

ja, fy fanken vad got, zepp! Jag har haft helt dilla på majskolvar dränkta i smör och salt i sommar :)

Zepp
2013-09-02 22:41
#12

Mycket tandpetare går det åt så glöm inte o köpa hem sådana!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

perjoh
2013-09-03 06:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Grillad majskolv är och har varit en av mina favoriter, ransonerar numera till en halv.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Annons:
Lurtz
2013-09-03 10:28
#14

Potatis, ris och majs är glutenfritt så många menar ju att det pga det absolut är att föredra framför pasta och bröd.

akakabuto
2014-02-06 03:40
#15

Käka majs!!! "Majs har många hälsofördelar. Den är lättsmält och är allmänt bra för magen. Majs innehåller mycket fibrer. Dessutom innehåller majs essentiella fettsyror, protein, magnesium, järn, kalium, Zink, B3 och en hel del antioxidanter.

Majsen innehåller en komplex blandning av antioxidanter och de främsta hälsoaspekterna som man brukar lyfta fram när man diskuterar majs är dess positiva effekter på blodsockret och matsmältningen. Just nu utförs det intressant ny forskning på en speciell typ av lektin, GNAmaize, som finns i majs och som man tror inverkar negativt på HIV-viruset. Eventuellt kan det visa sig att ett högt intag av majs leder till en mindre risk att smittas av HIV. Hur det än blir med denna forskning så står det klart att majs förtjänar att kallas för nyttig mat."

akakabuto
2014-02-06 03:44
#16

Var inte så insnöade vad gäller kolhydrater! Det beror helt och hållet på vilka kolhydrater man väljer och vilken mängd av dessa man väljer att äta! Käka till exempel potatis, typ fyra stycken tillsammans med annan mat, med skalet på och få då alla fina vitaminer man annars skalar bort. Ät fullkornspasta istället för vanlig vit… Välj fullkornsbröd istället för skit-limpa på vetemjöl & socker av typen Skogaholm!! Sluta inte äta knäckebröd! Ät matkorn, matvete etc som är fullkornsprodukter och funkar som substitut till vitt jasminris etc. Sluta ej med kolhydrater; då slutar din hjärna att funka!!

Orakletidelfi
2014-02-06 07:02
#17

men snälla akakabuto, på detta forum finns massor med kunskap om kolhydrater, de flesta av oss (och vi är det största forumet här på ifokus) skippar i stort sett alla kolhydrater och vi har mycket kunskap om vad de gör och inte gör i kroppen. Vi vet (till skillnad från dig tydligen) att hjärnan inte behöver EN ENDA kolhydrat (ja gram kh då) utan det den behöver är några gram glukos. Men vi vet också (utom nybörjarna som blir förvirrade när folk utan specifika kunskaper dönar in och sprider sin okunskap) att kroppen kan tillverka de grammen från protein. 

Majs är spannmål och undviks av de flesta av oss. I någon större mängd åtminstone. Eftersom vi äter en ketogen kost ryms inte så många kolhydrater och då väljer vi andra källor som vi kan äta mer av utan att de springer iväg.

starhawk
2014-02-06 07:52
#18

Ris är inget problem för mig, tycker inte alls om det så jag har inte lagat en gnutta ris sen jag flyttade till eget. Potatis har jag inte slutat med, sill och lutfisk t.ex. är saker jag inte kan tänka mig utan potatis, men totalt sett har potatiskonsumtionen gått ner betydligt. Majs är ett problem, det är gott så jag undviker det mest men ibland ger man efter för ett sug efter popcorn eller en majskolv, och då följer som hand i handske att man måste peta ren truten efter alla j-kla skalrester, fast iofs är det mest den detaljen som hjälper mig att undvika majset. 

Före LCHF åt jag en hel del majs men nu är det ytterst sällan, då var det i form av frysta majskorn varvid man slipper skalproblemet, köpte faktiskt Micron i första hand för att kunna köra Micro-pop men numera är popcorn-konsumtionen väldigt sporadisk

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

L123
2014-02-07 09:28
#19

Jag tittade på en video av dr Mercola där han pratade om lite allmänna kostråd såsom att sänka kolhydrats intaget, och äta mer fett av hög kvalité. I slutet av videon nämnde han att bra källor av kolhydrater var t ex grönsaker och även vitt ris eller potatis.

http://www.youtube.com/watch?v=LlxOIm6NWKo

Upp till toppen
Annons: