Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 7639 ggr
Jojomaja
8/28/13, 1:09 PM

Eriks remoulad

Jag tog ett glädjeskutt i butiken idag när jag läste på burken att det fanns en remouladsås med väldigt lågt kolhydratsinnehåll, men jag blev lite undrande när jag sedan smakade. Den är så kladdigt söt på tungan att det är obegripligt hur de får ned näringsvärdet till 0,44 gram kolhydrater per 100 gram, mindre kolhydrater än salt, alltså.

NÄRINGSINFO/ 100 g
Energi 700 kcal/2935 kJ
Fett 78,90 g
Kol-/Kul-/Karbohydrater 0,44 g
Protein 0,69 g
Salt 0,74 g

http://www.erikssaser.se/foodservice/s%C3%A5ser/s%C3%A5ser/remoulad/

Detta alltså trots innehållet av pickles, glukossirap och äppeljuice. Jag blev väldigt skeptisk. Ingen annan remoulad på marknaden har så lågt kolhydratsvärde eftersom och många smakar mindre sött. Övriga såser ligger mellan 4-8 gram, drygt 10-20 ggr mer. Jag misstänker starkt att Eriks gjort fel i sin beräkning. Till saken hör att fatsecret.se har helt andra siffror på samma produkt, nämligen 4 gram, alltså nästan 10 ggr mer. 

http://www.fatsecret.se/Diary.aspx?pa=fjrd&rid=5028804

När en sås har högt fettinnehåll och lågt kolhydratsvärde tar man gärna mer, i synnerhet om den är väldigt god. En burk är 230 ml och jag hade lätt kunnat lätt peta i mig halva men jag vill verkligen inte bränna iväg mina kolhydratsransoner på en sockersöt sås om det visar sig att jag egentligen inte fick i mig 0,44 gram utan 4,4 gram bara i klicken jag tog till lunch … 

Vad tror ni, rätt eller fel i näringsinfon?
Någon annan som smakat?

Annons:
Lchfman
8/28/13, 1:40 PM
#1

Intressant, skall följa detta.

Har du kontaktat "eriks såser"?

Ary
8/28/13, 1:45 PM
#2

Tyvärr har jag inte smakat den, men är den hälften så söt som dansk remulad och utan sötningsmedel verkar 0,44 g kh/100g otroligt. Den jag brukar köpa, märke salladsmästaren från netto tror jag, är det 13 g kh i.

Jag tycker numera att remulad smakar lite väl sött, för att vara mat, att jag blandar med ca 50% majonnäs. Det kanske kunde vara något att testa?

SpurtAnne
8/28/13, 3:17 PM
#3

Själv skulle jag undvika glukossirap oavsett mängd.

Dessutom innehåller den konserveringsmedel. Nej tack…

Jojomaja
8/28/13, 3:29 PM
#4

Jag har mailat till konsumentkontakt och fick svar att de har semester till den 15/8. Det är den 28/8 nu och jag har inte fått något svar än. Jag antar att de inte prioriterar frågan eftersom de troligen säljer bra på smaken i kombination med att många tror att det är låg sockerhalt.

Jojomaja
8/28/13, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och nu VET jag att något är fel. Kissade på en Ketostix två och en halv timme efter lunchen. Jag brukar kolla min ketos emellanåt och då visar den alltid moderata till höga värden av ketoner, utan undantag! Och så även i morse när jag kollade eftersom jag var ute och hade lite party igår, inklusive några glas vin, men i morse vid halv sju visade den moderata värden mitt på skalan.

Nu i eftermiddag hade jag inte ens ett spår av ketoner i urinen. Visst … Jag kan fortfarande vara i ketos men jag KÄNNER att jag inte är det eftersom jag plötsligt är sugen på allt möjligt. Godis … choklad … kanske ett wienerbröd? 

Lunchen bestod av rökt lax, Eriks remoulad och två kokta ägg. Det enda som skulle kunna sätta min ketos ur spel är såsen, allt annat är totalt utan kolhydrater. Och … tyvärr. Jag är ur ketos för första gången på evigheter. Men visst. Såsen var jävligt god. Söt men god. Jag tror den där jäkla såsen är så sockerproppad som den kan bli. Jag skulle inte ha trott på vad som stod på burken! 

Tur att jag har verktygen för att hålla mig på banan. En sås ska inte få mig ur balans! :)

Lilltilda
8/28/13, 3:51 PM
#6

Äter OFTA Eriks olika såser och har aldrig fått några negativa konsekvenser av det. De är betydligt mindre söta än andra kända märken så särskilt mycket kh tror jag inte att de innehåller.
Däremot så har min sockerberoende kompis meddelat att hon reagerar kraftigt på just glukossirap i livsmedel och tycker att det triggar mer än vanligt socker ÄVEN i små mängder. Kanske det som du TS reagerar på?

Förresten, lusläste du på den rökta laxen? i min lokala butik finns bara rökt lax som innehåller socker, men du har kanske rökt laxen själv eller har lyxen att ha tillgång till osötad rökt lax även i butik?

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Jojomaja
8/28/13, 4:04 PM
#7

#6 
Det är hemrökt lax. Det finns inga tillsatser i den alls.

Lchfman
8/28/13, 4:13 PM
#8

Anmäl till livsmedelsverket eller motsvarande myndighet?
Ingen aning vem som kontrolleras sånt här.

Det kan ju inte vara ok med felmärka livsmedel?

Det sätter ju säkert fart på dom.

Jojomaja
8/28/13, 4:18 PM
#9

#6 
Min favorit är Eriks Bearnaise och jag älskar den. Jag är helt övertygad om att den är helt som den ska. Ordentligt fet och med låg kolhydratshalt. Det är just denna remoulad jag provade först idag som jag känner är totalt fel. Det stämmer bara inte. Så söt kan ingen sås vara med bara 0,44 gram kolhydrater per 100 gram.

Jojomaja
8/28/13, 6:00 PM
#10

Jag har mailat min fråga idag igen men med samma svar: 

_-----Ursprungligt meddelande-----
__From: info@svenskasmakupplevelser.se
__Sent: Wednesday, August 28, 2013 17:49 PM
__To: minepost@adressen.se
_Subject: Auto: Info har sommarledigt.

_Info har sommarledigt.
__Öppnar åter 15 augusti, då ärenden gås igenom och besvaras.
_Ha en trevlig sommar.

Mozzarellan
8/28/13, 6:59 PM
#11

#7 Hur röker du din lax själv, låter väldigt gott.

Jojomaja
8/28/13, 7:04 PM
#12

#11

Jag har köpt en "röklåda" som man kan ladda med olika spån. Idén till att göra det har jag hittat här: 

http://receptfavoriter.se/recept/hemroekt-fisk.html

Lilltilda
8/28/13, 7:12 PM
#13

#7 jag säger som #11: Va GOTT det låter med hemrökt lax!

Men är den hemrökt så verkar det ju uppenbarligen vara någon lurt med såsen… Trist!
Mina favoriter av Eriks såser är Pepparsåsen och ChiliBearnaise. Dessa verkar ok iaf. Blir spännande att se om du får nåt svar på ditt mail.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Jojomaja
8/28/13, 7:36 PM
#14

Om ni smakar på remouladen kommer ni att förstå vad jag menar. Den smakar verkligen sött. Sockersött! Inte bara som att det är lite äppeljuice i. Det är visserligen så att jag är känslig för socker eftersom jag normalt inte äter sötsaker men den här såsen är kladdigt söt. Jag vill verkligen ha en förklaring. Vi får se om de svarar. :)

RobinEH
8/28/13, 7:45 PM
#15

Här står det att innehållet är 4g kolhydrater/100g.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Jojomaja
8/28/13, 8:30 PM
#16

#15 
Ja, det är ytterligare en dokumentation som avviker från deras eget näringsinnehåll. Men borde borde inte producenten höra av sig och bekräfta detta?  Även fatsecret.se har samma värde, alltså 10 ggr det som står på burken. Jag blir väldigt besviken på att de inte ens svarar på mail.

Trippelmormor
8/29/13, 7:46 AM
#17

Hmmm, kanske har kommatecknet hamnat fel på innehållsförteckningen. KAN vara en möjlighet men tänker inte testa såsen ändå, den låter superläskig!

Jojomaja
8/31/13, 8:10 AM
#18

#17 Om det är fel på innehållsförteckningen så måste de ju göra något åt det. Jag ramlade direkt ur ketosen när jag åt den där, visserligen goda men extremt sockersmakande såsen till min fisk och när jag mailat så svarar de bara att de öppnar igen den 15/8. Känns oerhört oseriöst. Vart ska man vända sig för att få svar när det är den enda konsumentkontakt som anges?

Lchfman
8/31/13, 8:42 AM
#19

Jag mailade en annan och fick svar med en gång, han tackade för att jag uppmärksammat detta och trodde att det var ett fel, han skulle kolla på det.

Jojomaja
8/31/13, 9:25 AM
#20

#19 Du får gärna berätta vad en annan var, för jag har mailat adressen på hemsidan och bara fått samma svar hela tiden. Jag vill i så fall maila till den adressen.

Annons:
Lilltilda
8/31/13, 9:30 AM
#21

Hm, varför maila då man kan ringa och förhoppningsvis få prata med en människa på deras konsumentkontakt (Svenska smakupplevelser AB)?
Nummer finns på burkarna: 020-0252585

De flesta företag brukar vara lättare att nå via telefon än via mail (som har en förmåga att hamna långt ner i prioriteringslistan)

~God loves you, and I´m trying! ~

Orakletidelfi
8/31/13, 9:35 AM
#22

Fast ramla ur ketosen, då måste du väl upp över 100 gram?  Klart det ska vara rätt i innehållsförteckningen men hur många liter sås åt du?

Jojomaja
8/31/13, 9:36 AM
#23

#21 Jag har redan ringt utan framgång. Det gjorde jag innan jag mailade.

Jojomaja
8/31/13, 9:38 AM
#24

#22 Vilken otroligt dum kommentar!

Jag åt kanske tre matskedar. Något mindre än halva burken (230 ml). Inget konstigt mängdmässigt till en bit rökt fisk om det vore annan sås såsom deras Bearnaise som också enligt innehållsförteckningen är snudd på helt kolhydratsfri. Men jag fick genast smak efter mer av denna sås och hade glatt kunnat slicka i mig resten av innehållet i burken som godis eftersom det verkligen var supergott. Jag skulle gissa att sockerinnehållet ligger på kanske 5-10 gram och inte 0,44 som de anger.

Jojomaja
8/31/13, 9:42 AM
#25

#22 skrivet av Orakletidelfi 

Fast ramla ur ketosen, då måste du väl upp över 100 gram?  Klart det ska vara rätt i innehållsförteckningen men hur många liter sås åt du?

----

Det är intressant att man vill skjuta budbäraren nu. Har vi fler som vill förlöjliga mig? Kom igen och kör på bara! Jag kan ta det. 

"Hur många liter sås åt du" var bland det dummaste i kommentarsväg jag läst på rätt länge, men jag antar att vissa personer här är inte ute efter att hitta sanningar och lösningar utan att förlöjliga folk i möjligaste mån. Om det är din input i frågan så undrar jag varför du ens kommenterar alls.

Lilltilda
8/31/13, 9:44 AM
#26

#23 ok! Ja det var ju minst sagt lite illa att de inte ens svarade på det numret :-(.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
8/31/13, 9:47 AM
#27

De har även numret: 08-588 992 20 enligt hitta.se.

http://www.hitta.se/eriks+s%C3%A5ser/v%C3%A4llingby/~zTjZC55X4?vad=Eriks+s%C3%A5ser

Finns flera nummer i länken. Något borde gå till någon som kan svara.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Orakletidelfi
8/31/13, 9:49 AM
#28

Jag tycker ju inte att det var en onödig anmärkning och jag skrev också att det är klart att det ska vara rätt på burken ( så något skjutande av budbäraren kan du kappast anklaga mig för) men …. ja jag har sagt mitt, inte ramlar du ur ketosen för att du äter 4 gram kolisar när du tror att du ätit 0,4!  Dert var mest för att lugna dig som jag skrev det.

Jojomaja
8/31/13, 9:54 AM
#29

#28 
Jag tror inte att det är 4 gram utan troligen mer, vilket framgår av den här tråden och du skulle förstå om du läste på lite mer och inte bara var ute efter att skapa debattkaos här. Tror du seriöst att jag som äter strikt LCHF och gått ned över 35 kg sitter och hittar på något för att du ska kunna göra dig lustig i dina kommentarer och antyda att jag äter litervis med sås. Skaffa dig bättre att göra än att komma med så otroligt dumma kommentarer. Det är inte första gången du skriver korkade svar som man får bita sig i läppen för att inte bli förbannad på.

Orakletidelfi
8/31/13, 9:58 AM
#30

Men snälla du, nu överreagerar du.  Hur sjutton skulle de få ner så mycket socker i 3 msk att du kommer ur ketosen. I så fall hade du fått äta litervis. Jag antyder inte  att du ätit litervis!

I rest my case.

Jojomaja
8/31/13, 10:05 AM
#31

#30
Om jag äter 2,5-3 matskedar (cirka 100 gram) av en sås som innehåller 10 gram socker per 100 gram eller kanske till och med mer har jag i en måltid fått i mig halva mitt dagsbehov av kolhydrater från snabba sockerarter. Allt i en enda snabb sockerchock som min kropp inte är van vid. Det är äppeljuice och sockrade pickles i såsen. Jag tycker inte man ska sälja den här produkten med falska förespeglingar. Såsen är BÅDE fet och söt. Det värsta av det värsta. 

Och jag fattar faktiskt inte hur du tänker. Varför skulle jag behöva äta litervis? Är du så okunnig eller spelar du bara dum nu? Varför är det så konstigt att min kropp reagerar negativt när den inte är van vid att alls få i sig socker? Herregud hur folk här verkligen babblar in absurdum för att skapa debatt och gnälla på varandra i vad som faktiskt liknar personangrepp istället för att vara enade och stå upp mot felmärkta produkter. Det står 0,44 gram / 100 gram på burken och enligt mig kan det inte stämma. Om du sedan anser att jag därför slevar i mig sås i litervis så får det stå för dig.

Lilltilda
8/31/13, 10:06 AM
#32

Ketos eller inte, frågan i tråden handlar om en felmärkt burk. Vi måste kunna lita på innehållsförteckningar så det är väl bra ifall det uppmärksammas att  något blivit fel.
#15 länkar till en norsk sida som anger 4 g.
På svenska burkar står 0,44 g (fel kommatering? ska det vara 4,4?).
För den sockerkänslige är det nog väldigt stor skillnad då det kommer till triggat sug.

Ketos är lite speciellt, jag har också svårt att tro att TS verkligen ramlat ur Ketos, möjligen rubbat balansen på nåt sätt och tappat "optimal ketos", men det krävs väl någonstans mellan 70-100 g kh/dag för att kliva ur ketosen helt och inte ens om det varit 10g kh så hade en halv burk passerat den gränsen.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lchfman
8/31/13, 10:07 AM
#33

#20 Det är bara att välja och vraka själv: http://www.erikssaser.se/kontakt/ Vill inte hänga ut någon.

Orakletidelfi
8/31/13, 10:12 AM
#34

# 32 Jag har inte sagt att det inte skulle uppmärksammas, jag skrev ju att det är klart att det ska stå rätt. Nu har jag påpekat det tre gånger. I övrigt ville jag lugna i fråga om ketosen.

Annons:
Lilltilda
8/31/13, 10:15 AM
#35

#34 Mitt inlägg var inte riktat till dig specifikt utan mer allmänt till trådens läsare. Som en påminnelse om vad som är fokus i tråden, rätt eller fel info på burken. Just den saken känns rätt viktig.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lchfman
9/4/13, 6:48 AM
#36

Jag fick svar: Jag måste tyvärr erkänna att programmet som beräknar näringsvärden inte har tagit med posten posten Salladspickles, som ingår i just Remoulade. Felet är nu åtgärdat. Korrekta värden är: Näringsvärde per 100g Energi (kJ)2390 Energi (kcal)564 Protein 1.06 g Kolhydrater 3.01 g varav sockerarter 0.052 g Fett 62.08 g varav mättade fettsyror 4.58 g Salt 0.60 g Andelen kolhydrater är klart högre än 0,44 g. Fetthalten ligger också betydligt lägre än 78,9. Vi har tagit fram nya original och beställt nya burkar idag. Det dröjer dock några månader innan de kommer ut på marknaden. Det tar tid att tillverka dem och att få ut nuvarande produktversion ur butikerna. Återigen, tack för att du påpekade detta så att vi fick ordning på siffrorna

Orakletidelfi
9/4/13, 7:38 AM
#37

Vad bra när de faktiskt tar till sig och gör något åt det!!

Lilltilda
9/4/13, 7:52 AM
#38

Schysst att de lyssnade och dessutom lovar bättring! Jojomaja, har du fått samma info?

~God loves you, and I´m trying! ~

Lchfman
9/4/13, 8:13 AM
#39

Japp, och fortfarande ok nivåer på Kh. inga 20% direkt.

Men klart sockrigare än innan.
Kul att TS hade rätt!

Jojomaja
9/4/13, 8:48 AM
#40

Jo, jag har fått svar nu trots att jag fick "goddag yxskaft" från början men jag mailade ju deras konsumentkontakt och inte någon specifik person. 

Jag var inte hemma och kollade min mail igår men här kommer svaret i efterhand: 

From: 
Sent: Tuesday, September 03, 2013 11:27 AM
To: 
Subject: Angående Eriks Remoulade 

Hej,

_Jag fick din fråga om vår Remoulades kolhydrathalt och vi har därför låtit kontrollera programmet som beräknar näringsvärden.
Det gör mig ont att säga, men posten Salladspickles, som ingår i just Remoulade,
togs inte med i beräkningen. Felet är korrigerat och vi har nu idag beställt nya förpackningar.
Korrekta värden är:
Näringsvärde per 100g
Energi (kJ)2390
Energi (kcal)564
Protein 1.06 g
Kolhydrater 3.01 g
varav sockerarter 0.052 g
Fett 62.08 g
varav mättade fettsyror 4.58 g
Salt 0.60 g

Som du ser är andelen kolhydrater högre än 0,44 g. När salladspickles räknas in sjunker också fetthalten från 78,9 till dryga 62.
Beställning av nya burkar gjordes idag. Det kommer dock ta några månader innan de nya burkarna kommer ut på marknaden.
Det tar tid att tillverka och frakta hit dem och det tar sedan en stund innan nuvarande produktversion går ut ur butikerna.  

Jag beklagar än en gång det inträffade. Skicka mig din adress så skickar jag någon form av plåster på såren.
Kontakta mig om du har ytterligare frågor eller synpunkter._

Lchfman
9/4/13, 8:49 AM
#41

Ja sådana där info@ adresser brukar jag skippa, maila direkt till berörda personer istället.

Jag skriver inte ut vem jag mailade för hen har inte valt att skriva ut sitt namn här själv.

(wow, första gången jag kan komma på att jag haft nytta av "hen" på ett seriöst sätt)

Annons:
Upp till toppen
Annons: