Annons:
Etikettövrigt
Läst 7576 ggr
Jojomaja
8/26/13, 9:14 PM

Värsta sockerbomben?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En väninnas dotter (som verkligen behöver gå ned i vikt) har slurpat i sig stora milkshakes med banansmak från Burger King ibland flera gånger i veckan nu på sommaren. Hon tycker att milkshake känns nyttigare än läsk eftersom "det är ju bara mjölk och glass …" 

Ikväll surfade vi in på Burger Kings hemsida för att kolla näringsinnehållet eftersom jag slog vad med henne om att shaken innehöll mer än tjugo sockerbitar. Jag vann, tyvärr … 

En stor bananshake från Burger King innehåller 114,3 g kolhydrater varav 108,9 g socker. Det motsvarar 36-38 sockerbitar i en shake! 

Vilka är de värsta sockerbomberna ni känner till?
Vet ni något som folk verkar äta eller dricka till vardags utan att ana hur mycket rent socker det innehåller?

(Observera Burger Kings text om vad de tycker är "smart" vid utropstecknet på bilden nedan.)

Annons:
asahars
8/27/13, 6:55 AM
#1

Värsta sockerbomben det räcker med att titta i andras kundvagnar när du går och handlar.

Jojomaja
8/27/13, 8:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den här artikeln från 2001 är ju intressant som ett tidsdokument … Jag citerar några valda meningar ur texten: 

"Vill man äta mycket godis utan att lägga på hullet är sega råttor och skumgodis rena fyndet. Det är helt eller näst intill helt fettfritt"

"Vill man äta mycket godis är gelé- och skumgodiset idealet – det innehåller inget fett alls."

Jo, man tackar! Hur många sprang inte iväg och fyllde självplockspåsarna till bredden efter den artikeln? 

http://www.aftonbladet.se/halsa/article10201060.ab

nyborjare08
8/27/13, 8:31 AM
#3

OT: Ni får ursäkta men oo vad jag tycker illa om att "förfäras" över andras vanor/matkorgar/vikt, etc. Om jag skulle förfäras/fördöma så sätter jag mig på höga hästar och anser mig vara förmer än dessa personer. Så vill jag inte vara. Och jag vill inte utsättas för det heller. Jag är förstås medveten om att det görs hela tiden, men jag vill själv inte bidra till det. Om däremot någon kommer till mig (eller skriver här) och ber om råd eller tips så delar jag förstås gärna med mig.

Därför vill jag inte heller förfäras över vilka sockerbomber som "andra aningslöst" väljer. Jag har fullt upp med att se efter mig själv 🙂

 

 

savonit
8/27/13, 8:34 AM
#4

Mindre fett, är en tolkningsfråga.
Mindre fett i påsen ger mera fett i buken.
Välj själv, men fettet skadar dock mest i buken.
I påsen är fettets största effekt mättnad och smak så fortfarande ditt val.
Det är fritt men inte gratis,
Rådet skall jag dock ha betalt för.
:P :D :I :?

Jojomaja
8/27/13, 8:35 AM
#5

#3
Man behöver inte "förfäras" om man inte vill. Det är helt upp till dig, men jag tror att för många är det en aha-upplevelse när de inser att vissa saker de brukar äta eller dricka innehåller massor av socker. Jag t.ex. brukade äta massor av "Naturgodis" innan LCHF, eftersom jag trodde det var nyttigt. Jag hade ingen aning om (eller så var det förnekelse) hur enormt mycket socker det innehöll. 

Jag ser verkligen inget fel i att sprida budskapet och varna över sockerbomber så att folk slipper göra samma misstag. Däremot behöver man ju inte göra det på ett elakt eller nedlåtande vis, men det är det väl ingen som gjort?

savonit
8/27/13, 8:39 AM
#6

#3 Fans ibland är det väl ändå klokt att rycka ut eller?
Om en outbildat, jänta på 15 soliga somrar, lallar runt ler och trallar runt och är övertygad om att milkshake är bättre än läsk, och det sedan visar sig att enda skillnaden är att milkshake inte innehåller kolsyra, men dock mera än dubbelt då mycket rent socker, då kanske det är ok att utbilda lite.
Eller kanske man bara skall le och se glad ut. Ganska elakt då i mitt tycke.

Annons:
Orakletidelfi
8/27/13, 8:55 AM
#7

Som jag tolkade det var det ju inte DET som nybörjare08 vände sig mot (alltså att jojomaja förklarade det där för flickebarnet) utan sådana här trådar där det lätt blir förfasande över andra.

nyborjare08
8/30/13, 3:16 PM
#8

#6 och #7 det stämmer som Orakletdelfi skriver. Just i situationen med flickebarnet var det säkert befogat. Det är just "förfasandet" i allmänhet som jag inte gillar. För det skapar bara ännu mer av "vi och dom"-känsla och det ökar motsättningar och minskar chansen för förståelse.

 

 

luddan
8/30/13, 4:42 PM
#9

Blänga ner i andras kundvagnar och förfasa sig..??  Låt folk göra som de vill, ber de om råd eller tror att nåt är nyttigt så ok att tala om det.. men titta snett i folks kundvagnar, nää!!

savonit
8/30/13, 4:49 PM
#10

#9 Fast det där handlar ju mera om självinsikt.
Man sneglar lite, ser att personen likt en själv behöver gå ner i vikt.
Och tänker att min kundvagn såg ut sådar en gång i tiden.

Det är ju inte riktigt riktat till att pika någon.
Utan mera insikten att sina nuvarande val gett effekt, och faktiskt är bättre val.

luddan
8/30/13, 4:53 PM
#11

#10 Jo förvisso sant.. Så länge man bara sneglar och inte blänger.. alla gör ju sitt val 🤪

Ary
8/30/13, 5:33 PM
#12

När någon tycker milkshake känns nyttigare än läsk är det ju bara tacksamt om någon kan informera på ett trevligt sätt eller lite fiffigt som ett vad. 😃

Jag får erkänna att jag ibland sneglar, inte blänger, på andras kundvagnar. det som ligger i speglas tyvärr ofta i både personens vikt och energinivå…

Jojomaja
4/12/14, 5:23 PM
#13

Tycker det skulle vara intressant att aktivera min tråd igen. Det var inte många som brydde sig då, kanske är det samma sak nu, men min fråga kvarstår: 

Vilka är de värsta sockerbomberna ni känner till?

Annons:
Agnez94
4/12/14, 8:44 PM
#14

Marängsuisse, eller hur det stavas… Eller bara maräng för den delen

Upp till toppen
Annons: