Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4015 ggr
Skrufs
2013-08-26 15:29

Multivitamin?

Hej!

Jag har ätit LCHF till och från i några år med hyfsade resultat men har nu "vässat till det" lite och kombinerar med periodisk fasta. Har insett att det blir ganska små mängder mat och därmed börjat fundera på om jag verkligen får i mig det jag behöver avseende vitaminer och mineraler. Äter halvstrikt med ganska generöst inslag av grönsaker, ffa olika sorters kål, lök, tomat etc, men det blir ju inga större mängder på en vecka. Äter redan Omega3 och D-vitamin, men kanske borde lägga till en multivitamin också? Någon som har tips på bra alternativ?

Annons:
Mooniq
2013-08-26 16:25
#1

www.vitaminsidan.se är en bra o enkel sida att läsa på. Den ger även tips om vilka livsmedel som innehåller vad. Om du bokför din mat nåndag på www.dumbbell.se så ser du i % dagsintaget på de viktigaste vitaminerna och mineralerna. så ser du.

kroppen har svårt att ta till sig fabriksgjorda vitaminer och mineraler så kolla på vitaminsidan vad du kan äta för att öka vissa mängder i första hand. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Skrufs
2013-08-26 22:43
#2

Bra tips, tack! :)

Mooniq
2013-08-27 09:36
#3

Om du lurar på C-vitamin så kan jag rekommendera helnyponpulver. Det är både skal, fruktkött och frön som torkats och malts till pulver. Syrlig nyponsmak men inte sött överhuvudtaget. 100 gram torkad vara har 43 gram kolhydrater men det räcker med 8-10gram/ dag för att få i sig rejält med c-vitaminer, a-vitaminer och lite annat nyttigt som nyponet har. Jag kör en smoothie där jag lägger 1 msk(8gram) nyponfrö i ett glas vatten på kvällen och på morgonen så häller jag det i en smoothie (även pulvret i botten av glaset) tillsammans med lite halvtinade bär, lite riven mandel (bra fetter) och vatten - om du kan äta mejeri så är yoghurt gott att ha i, istället för vatten. På vissa internetbutiker kan man köpa torkade bär, att ha som tilltugg, kanske kan vara nåt men man får ha ett öga på kolhydraterna så man inte äter för mycket per dag. kolla tex www.ecoop.se , www.gojibaretc.se 

På Coop har det torkade tranbär men tyvärr är det tillsatt socker i deras så de är inte att rekommendera.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
2013-08-27 09:45
#4

Rent generellt är multivitamintabletter inte av så hög kvalitet, ofta med varianter som inte har så stor relevans för kropp och upptagi kroppen. Vill du ha en tablett, lägg gärna lite tid på att traggla innehållet så att det är relevant för dig.

Jag tar den här tabletten, dock inte i fulldos då jag inte ser den poängen för mig.

Upp till toppen
Annons: