Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm

Multivitamin?

2013-08-26 15:29 #0 av: Skrufs

Hej!

Jag har ätit LCHF till och från i några år med hyfsade resultat men har nu "vässat till det" lite och kombinerar med periodisk fasta. Har insett att det blir ganska små mängder mat och därmed börjat fundera på om jag verkligen får i mig det jag behöver avseende vitaminer och mineraler. Äter halvstrikt med ganska generöst inslag av grönsaker, ffa olika sorters kål, lök, tomat etc, men det blir ju inga större mängder på en vecka. Äter redan Omega3 och D-vitamin, men kanske borde lägga till en multivitamin också? Någon som har tips på bra alternativ? 

Anmäl
2013-08-26 16:25 #1 av: Mooniq

www.vitaminsidan.se är en bra o enkel sida att läsa på. Den ger även tips om vilka livsmedel som innehåller vad. Om du bokför din mat nåndag på www.dumbbell.se så ser du i % dagsintaget på de viktigaste vitaminerna och mineralerna. så ser du.

kroppen har svårt att ta till sig fabriksgjorda vitaminer och mineraler så kolla på vitaminsidan vad du kan äta för att öka vissa mängder i första hand. Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-08-26 22:43 #2 av: Skrufs

Bra tips, tack! :)

Anmäl
2013-08-27 09:36 #3 av: Mooniq

Om du lurar på C-vitamin så kan jag rekommendera helnyponpulver. Det är både skal, fruktkött och frön som torkats och malts till pulver. Syrlig nyponsmak men inte sött överhuvudtaget. 100 gram torkad vara har 43 gram kolhydrater men det räcker med 8-10gram/ dag för att få i sig rejält med c-vitaminer, a-vitaminer och lite annat nyttigt som nyponet har. Jag kör en smoothie där jag lägger 1 msk(8gram) nyponfrö i ett glas vatten på kvällen och på morgonen så häller jag det i en smoothie (även pulvret i botten av glaset) tillsammans med lite halvtinade bär, lite riven mandel (bra fetter) och vatten - om du kan äta mejeri så är yoghurt gott att ha i, istället för vatten. På vissa internetbutiker kan man köpa torkade bär, att ha som tilltugg, kanske kan vara nåt men man får ha ett öga på kolhydraterna så man inte äter för mycket per dag. kolla tex www.ecoop.se , www.gojibaretc.se 

På Coop har det torkade tranbär men tyvärr är det tillsatt socker i deras så de är inte att rekommendera.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-08-27 09:45 #4 av: MimLan

Rent generellt är multivitamintabletter inte av så hög kvalitet, ofta med varianter som inte har så stor relevans för kropp och upptagi kroppen. Vill du ha en tablett, lägg gärna lite tid på att traggla innehållet så att det är relevant för dig.

Jag tar den här tabletten, dock inte i fulldos då jag inte ser den poängen för mig.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.