Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 27312 ggr
Lilltilda
8/26/13, 12:04 PM

Lilltilda -fortsättningen

Här kommer fortsättningstråden om livet som "nya Lilltilda". I den senaste tråden kan du läsa del 1 om du känner för det, eller så struntar du helt enkelt i det 🙂

Sammanfattning :

Efter att i princip hela mitt liv ha befunnit mig i olika stadier av övervikt eller fetma, så började jag i januari 2012 att äta LCHF-kost med viktnedgång som enda syfte.

Som mest i livet har jag vägt 130 kg, men vid omläggningen till LCHF så vägde jag "bara" 117 kg till mina 177 cm. 
Omställningsbesvären fick mig nästan att ge upp, men ca 1 år och 3-4 månader senare så visade både vågens siffror och kläderna i garderoben att min kropp ÄNTLIGEN var normalviktig! Lycka! 🥳Sedan dess har dessutom några kilo till sakta men säkert försvunnit utan att jag eftersträvat det. Nu tror jag att kroppen äntligen kan anses vara viktstabil då jag i flera månader haft en vikt som varierar inom spannet 73 och 75 kg. 
Jag äter fortfarande LCHF, men mer liberalt (små mänger frukt, potatis och rotfrukter har t.ex. tillkommit) och den strikte skulle nog snarare kalla det lågkolhydratskost istället för LCHF, men jag mår bra och står still i vikt och det är det viktigaste.

Utmaning under sommaren 2013 har varit att komma igång med löpträning och det har gått över förväntan!
Jag har "alltid" levt ett aktivt liv och gått långa promenader m.m., men upplevt "nära-döden-upplevelser" så snart jag försökt mig på att springa. I sommar så har jag tränat så att jag med lätthet klarar av att springa 5 km och med lite större möda 10 km. Inte i några höga hastigheter, men jag springer iaf!

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
totten
8/26/13, 4:56 PM
#1

Jag är på och väntar spänt vad som händer vidare!😃

Kajak11
8/26/13, 5:41 PM
#2

Det är en lyckoberättelse, Lilltilda🙂jag hänger med…Skall springa DHL löp i morgon kväll, 5 km. men det blir inget rekordtid. Det blev hosta efter semester grundet ac på hotellrummet tror jag.

Mozzarellan
8/26/13, 7:00 PM
#3

Kul med ny inspirerande tråd. Numera införskaffat nya powerwalkskor och ska ut o gå mera. Läste även slutet på din förra tråd, så mycket som händer på tio dagar man inte läser. 😃

maria6
8/26/13, 7:32 PM
#4

Verkligen inspirerande läsning👍

MillisB
8/28/13, 12:06 PM
#5

Självklart vill jag hänga med i den nya tråden!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Lilltilda
8/29/13, 12:54 PM
#6

Va kul med er som vill hänga på och se vad som händer i fortsättningen!
Just nu händer inte så där jättemycket i mitt liv. Jag jobbar ganska mycket nu och fritiden har jag spenderat i "snyggingens" sällskap. Han har förresten börjat visa en anings större intresse för lchf sedan han insett att hans skoterbyxor magiskt krympt i garderoben under sommaren ;-). Fast han pratar mer om klassisk kaloriräkning tyvärr, mest för att han inte vill avstå vissa av kolhydraterna i sitt liv. Lite trist, men det är hans val.

Löpträningen fortsätter även om det nu börjar vara kallare på mornarna och mörkare ute på kvällarna och jag vet inte riktigt hur det blir med min träning senare i höst och till vintern då halkan och kylan kommer. Måste försöka hitta andra träningsformer så att jag inte blir passiviserad

#1: Jag läste lite i din tråd tidigare! Zumbaträning skulle jag nog gilla, men tyvärr är det inget som erbjuds på orten där jag bor och jobbar och att träna hemma framför TVn till Zumba-film är inte riktigt min grej.
Hoppas att du når dina mål! Du verkar rejält taggad iaf och det hjälper dig mycket tror jag! 

#2: Hoppas att loppet gick bra ändå trots förkylningen! Ja AC på hotellen kan verkligen ställa till det.  

#3 Power Walk är super för förbränning och blodcirkulationen i kroppen. Bra skor är mer eller mindre ett måste. Klok investering :-)

#4: Va kul att du tycker så! :-)

#5: Välkommen även till denna tråd Millis!

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Kajak11
8/29/13, 8:36 PM
#7

Tackar..det gick hyffsat men näh…hörte en sorts visslan från mig själv under löpet. ..mwn ja okej tid sett ut från hosta. I dag mådde jag lite konstigt men bättre nu. Har köpt slemlösande tabletter så man kunne sova och få mer tak i slim. Ja springar knte nu för hosten borte. Hoppas inte på halsinflammation…bryllup nästa helg…inte mitt:-)

stepside88
8/29/13, 10:26 PM
#8

#6

Pannlampa och dubbat så går det som en dans :-)

Lilltilda
9/1/13, 8:27 AM
#9

Jag har nu fått dra ner lite på antalet träningspass per vecka pga att mina knän av någon konstig anledning klagar. Tränar nu var tredje dag och springer enbart på poröst underlag, ALDRIG asfalt. Att jag de senaste veckorna hållit mig till korta pass (5-6 km) i en relativt lugn takt på ca 6:40/km har nämligen inte hjälpt.
Eftersom att många i min omgivning går runt med förkylningar och infektioner så KAN det vara så att jag också bär på nåt eländigt virus men som hos mig inte bryter ut (är sällan sjuk), även om det finns i kroppen. Jag får lätt muskelvärk och ledvärk i samband med infektioner och inte sällan sätter sig ledvärken i knäna.

#7: Håller tummarna för snabbt tillfrisknande!

#8: pannlampa har jag redan till mina kvällspromenader så den lär numer även få följa med ut på löppassen :-).
Problemet är nog mer halkan och kylan. Jag bor i kallaste Norrland…
Har funderat på att investera i en skidutrustning inför vintern, men har nog inte råd. Det är ju annars också en bra träningsform! Elljusspåret finns alldeles i närheten och snö brukar det INTE saknas här.

~God loves you, and I´m trying! ~

totten
9/1/13, 9:10 AM
#10

Längdskidor måste ju vara toppen för dej! Ibland kan man hitta bra paketpris. Kolla XXL:s hemsida brukar ha kampanjer.

Lilltilda
9/1/13, 9:16 AM
#11

#10 ja det borde vara en bra träningsform att ägna sig åt under vintern (mellan alla pass av snöskoterkörning ;-) ). Att beställa skidor på nätet känns lite vanskligt då de bör vara utprovade så att jag hittar rätt för mina behov, min längd och vikt, men jag kan ju alltid gå till en sportaffär och prova ut grejerna och sedan beställa dem på nätet. Inte så schysst, men det räddar kanske ekonomin (FY vad jag är trött på singel-ekonomi! Blir bättre den dag jag och snyggingen förhoppningsvis flyttar ihop och kan dela på fasta utgifter)

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
9/1/13, 11:15 AM
#12

# sägar som 10….ja längdåkning så klart! Häftig motion för hwla kroppen och mindra belastende för knän. Men se upp för långa löprundar. Det går bra att ta en vecka i lugn till ledvärk går över. Ja undrar om jag kan springa i dag men hosten har varit j…..och hollar på att bli mycket bättre. Gick lång promenad i går men det är inget skämt att springa med halsont. .kan ge biverkningar efteråt….och kanske lunginflammation om man har otur. Tror nu att mitt är virus..kanske från snorklandet på semestern om msn har sjunkit saltvatten? Annars är det visst…sportsaffärar brukar ha ett bra paketpris på skidor där man kanske får rimligen pjäxor och skidor med binding för kanske 1000 sek och upp. I allafald i Skåne:-) annars kan man köpa begagnat…det gjorde vi tills vi fannt ut att vi villa förtsätte med detta.

linn47
9/1/13, 3:53 PM
#13

Vad roligt att få fortsätta följa dig! Hur märkte du att knäna inte vill? Mina knän "knarrar" när jag tex går nerför en trappa. Men jag har inte då ont i dem…

Annons:
MillisB
9/5/13, 9:00 PM
#14

Ta det lugnt nu när du har någon slags infektion i kroppen. Det viktigaste är ju att du blir frisk igen, och då kan du fortsätta springa!

Kram

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

[Big-Ben]
9/7/13, 2:16 PM
#15

#11 av Lilltilda … om det inte fungerar mellan dig och snyggingen, testa mig! Jag är en livs levande vibrator med en näsa för alla dina behov! Alltså inte en sådan näsa… men dock en näsa! Jag ser mänsklig ut! Nu är jag i farten igen, sorry!

Lilltilda
9/8/13, 2:15 PM
#16

Söndag. En dag då de flesta är lediga, men inte jag just idag. Har en ovanligt hektisk arbetsvecka denna vecka så jag hoppas att nästa blir lugnare.
Jag har upptäckt att om jag bara orkar ge mig ut att springa ibland trots trötthet och jobbstress, så blir motionen en sorts avkoppling. Då töms hjärnan och många spänningar i kroppen släpper.

Stressig vecka räddas kostmässigt av att jag har bunkrat ovanligt många matlådor i frysen så att jag just nu behöver lägga minimalt med kraft på matlagning.
Trots att jag VET att jag äter bra och får i mig tillräckligt med mat så visade vågen i morse att jag gått ner ytterligare lite i vikt. Efter att ha legat stabilt mellan 73 och 75, oftast kring 74, så hade siffrorna ramlat ned till 72,8 kg. Det är INTE ok enligt mig, men jag hoppas att det bara är tillfälligt. Det har säkert med stressen att göra på nåt sätt. Fast det konstiga är att tidigare har jag alltid upplevt viktuppgång ihop med stress. Förhöjda kortisolnivåer i kroppen brukar få min kropp att samla på sig både vätskevikt och fettvikt.

#12 Jag kommer att hålla utkik efter skidor till bra pris, men tvivlar på att det blir nåt köp i vinter.

#13: Jag märker det på att senan under knäskålen ömmar. Är jag inte försiktig så är jag rädd för att få sk "Hopparknä" vilket verkar högst besvärligt att bli av med.

#14: Jag vet inte riktigt vad det är som spökat i min kropp, men jag drog ner lite på träningen genom att ta det lite lugnare. Just nu kör jag för fullt igen men lyssnar till kroppens signaler

#15: Haha, ja nu är du i farten igen… 😃 Men tack för erbjudandet! Snyggingen är däremot svår att konkurrera ut.

~God loves you, and I´m trying! ~

MillisB
9/9/13, 12:11 PM
#17

Skönt att du har bunkrat upp med mat så du slipper lägga energi på matlagning i en stressande vardag.

Du kommer säkert upp lite i vikt när stressen blir mindre, även om det har varit motsatt effekt tidigare.

Kram

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

[Big-Ben]
9/9/13, 3:54 PM
#18

Du verkar fatta humorn i vad jag skriver, 10+!

Lilltilda
9/9/13, 11:18 PM
#19

Pust! tog personbästa på 5 km idag. Fortfarande långsamt, men det spelar inte så stor roll just nu. Jag är tillfälligt nöjd iaf.
Vikten får vara som den är just nu. Jag ser till att äta rejält och kompensera för träning så får vi se vad som händer framöver.

#17: ja så länge det inte handlar om något jätteviktras så tror jag att kroppen kommer att ta tillbaka vikten snart igen. Matlådor och välplanerad matsedel är underbart att falla tillbaka på när livet är hektiskt. Kram!

#18: Ja när det är den sortens humor ja, den är ju inte otrevlig 🙂.

~God loves you, and I´m trying! ~

Orakletidelfi
9/10/13, 7:38 AM
#20

Ändå verkar det inlägg du svarar på borta? # 15 alltså! Vet inte vad det stod men underligt att det fattas!

Annons:
Lilltilda
9/10/13, 7:50 AM
#21

#20 va konstigt! Igår fanns det där. Var ett meddelande från Big-ben. Ett skrivet med "glimt i ögat". Kanske någon administratör ansåg det stötande och tog bort det eller så har Big-ben själv ångrat sig och bett någon radera.

~God loves you, and I´m trying! ~

Orakletidelfi
9/10/13, 8:00 AM
#22

Mmm, eller så är det bara ett av dessa mysterier som gör livet så spännande att leva! 🙂

Lilltilda
9/10/13, 10:39 AM
#23

Fortsatt vikt i underkant, 72,8 kg.
Även om jag försöker att inte fixera mig vid vikttankar så funderar jag en del på varför jag gått ner under 73. Borde kanske registrera kosten ett tag igen, men samtidigt så har det varit såå skönt att inte göra det så jag tror att jag låter bli. Denna vecka är betydligt lugnare jobbmässigt så jag avvaktar och försöker leva normalt, äta bra och fortsätta träna.

#22 🙂 så kan det naturligtvis också vara. 

OM det är någon admin som raderat så känner jag en viss irritation då meddelandet var riktat till mig och jag INTE störde mig på det. Är det Big-Ben själv som bett att få det borttaget så är allt frid och fröjd.

~God loves you, and I´m trying! ~

Orakletidelfi
9/10/13, 11:05 AM
#24

ja det gäller att ha en viss balans, rena otidigheter och påhopp är så klart bra om det tas bort, men det får inte heller gå till överdrift för en diskussion blir ju väldigt knepig och svår att följa om inlägg raderas. 

Någon -minns inte vem- har ett citat längst ner, ungefär: om ingen blir irriterad, vad är det för mening med att skriva då? 

Det är ju bra med lite nerv också så vi inte hamnar i rena sillmjölkssoppan heller! 😉

Lilltilda
9/13/13, 10:13 AM
#25

ordningen återställd på viktfronten, men det beror nog på att den stressiga perioden inte bara är över utan dessutom avslutats med en förkylning. Snacka om förvånande nu när man är så van vid att lchf-kosten hållit alla infektioner borta eller på "pyr-stadiet" utan utbrott. Har lagt träningen helt på hyllan just nu tills jag återfår orken. 

Känns lite jobbigt att ha ont i halsen och inte kunna lindra det med honung! Förvirringen blir total när inte de gamla husmodersknepen går att ta till. 
Det är nåt konstigt, när jag blir sjuk så kommer suget efter kolhydrater. Mjukt bröd med varm choklad, te med honung, varm söt nyponsoppa osv. Varför? 

#24: ligger något i det citatet faktiskt 🙂.

~God loves you, and I´m trying! ~

MillisB
9/13/13, 11:38 AM
#26

Skönt att du är tillbaka på din matchvikt igen!

Krya på dig!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Lilltilda
10/4/13, 10:17 AM
#27

Ojdå! Här har jag nästan glömt bort min egen tråd, fast det beror nog på att just nu så går livet sin gilla gång med få avvikelser. 
Jag äter min kost, motionerar en del och håller vikten fint. Ligger idag (pms-svullen) på vikten 74,6 kg och det är väl helt ok! har ju fått acceptera att min önskade lägstavikt 75 kg är lite för hög jämfört med vad kroppen själv anser att den ska väga. 

Jag har varit rejält förkyld och fick i samband med det dra ner på löpträningen och nu är höstkylan och kvällsmörkret här (frost i gräset varje morgon och is på bilrutan om bilen stått ute, samt att det är rejält mörkt på kvällarna) . Jag försöker komma mig iväg till badhuset och simma istället, men det går trögt. Det finns en massa "mentala spärrar" som jag inte riktigt kan gå in på, just när det kommer till badhus.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Lilltilda
10/5/13, 7:53 PM
#28

Poff så försvann ett vätskekilo och min vikt är igen sina vanliga 73,6 kg.

Jag har påbörjat ett tillfälligt projekt här hemma. Just nu är ekonomin inte den bästa och jag insåg att det gäller att vara strategisk och planera meny och inköp för de kommande veckorna. Sagt och gjort, jag har inventerat kyl, frys och skafferi och skrivit matlista över middagarna för några veckor framåt och sedan skrivit en shoppinglista med kompletterande ingredienser och sedan handlat. Tack och lov för min stora frys!
Under veckan har jag lagat en massa mat och vid varje möjligt tillfälle gjort så mycket mat att det blivit matlådor över. I helgen har jag t.ex. lagat till chili och två olika pajer, förra veckan blev det bl.a. ugnsgrillade kycklingklubbor, korvstroganoff, kasslergryta och kycklinggryta. Just nu tinas 1,6 kg blandfärs som imorgon ska få återvända till frysen förädlad till mina goda hemmagjorda köttbullar.
Allt som allt har jag hittills (ej köttbullarna inräknade) trollat ihop TRETTIOSJU färdiglagade portioner mat! Det innebär att jag i princip inte behöver laga mat de dagar jag är själv under veckorna framöver utan bara om jag vill. Har jag snyggingen och plutten här så måste jag såklart fixa annan mat, men det är inga problem. Det finns fortfarande lite råvaror kvar i frysen. Kvalitetskorv, fläskkarre och nötfärs bl.a. och så håller jag koll efter extrapriser.
Känner "tantvarningsklockorna" ringa nu när jag läser vad jag skrivit här ovan och inser att jag håller på att förvandlas till min farmor ;-). Farmor hon var duktig på matplanering och ekonomi. Hon trollade med knäna och höll alla 5 barnen och gubben mätta med rejäl husmanskost trots att ekonomin måste ha varit knaper med endast det lilla ynkliga jordbruket som inkomstkälla.

Hur som helst, med middagsplaneringen klar för kommande veckor så har jag dessutom funderat över frukost/lunch (äter en kombination) och kommer som vanligt att oftast basera dessa på ägg. Pannkakor, äggröra, fyllda omeletter, kokta ägg, stekta ägg osv. Kanske trollar jag också ihop några lchf-bröd att komplettera med. Har t.ex. ett fröknäcke i ugnen just nu.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
10/6/13, 9:56 AM
#29

Poff igen och morgonvikten ligger plötsligt på den alarmerande låga nivån 73kg, men jag tänker inte bli hysterisk för det. Jag VET att jag äter bra mat och att det antagligen bara är en tillfällig variation. Den märks inte på kläder eller så.

Söndag idag och för tillfället skiner solen även om det är svinkallt ute och höstvindarna river i träden. Det börjar vara motigt att ta sig ut och springa. Sedan min förkylning har jag legat av mig rent allmänt då det kommer till träningen, men tjurskallig som jag är så tänker jag komma tillbaka igen. Jag ska strax snöra på mig löparskorna. Jag väntar bara på att mobilen ska bli fulladdad så att jag får musik med mig ut.
Jag hoppas att 5-6 km löpträning ska få igång min söndagssega kropp.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
10/7/13, 11:19 PM
#30

Tänk hur ordval kan påverka omvärlden! Det gör skillnad även här på kif. Samma åsikter går att uttrycka på olika sätt och beroende på ordval så blir bemötandet också olika. På samma sätt tror jag att vi kan påverka våra egna inställningar och vår kampvilja. Genom positiva ordval och positiva tankar så kommer vi längre än om vi fastnar i gamla spår och negativa ordval. Inte alltid lätt, men det tål att tänkas på

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
10/16/13, 7:52 PM
#31

Ojoj, tiden går. Hösten håller sakta på att övergå till vinter. Det är rejält kallt på nätterna nu och frosten ligger allt oftare kvar i gräset när jag går till jobbet.
Vikten, fortsatt stabil. Vilket glädjer mig då jag har liiite galna matvanor just nu. Hela tiden low-carb, men på fel tider och i fel mängder.
Förra året slapp jag höstdepressionen som brukar komma varje höst, men i år ligger den på lur. Tråkiga nyheter och motgångar gör att det är extra svårt att inte bli tung i sinnet och depp i mitt fall gör att jag får passa mig för att inte hamna i tröstätarbeteende. Det blir gärna mycket nötter, ost, grädde, mörk choklad och liknande istället för riktig mat då jag vissa dagar totalt tappat engagemanget i köket. Som tur är så har jag många matlådor i frysen så jag försöker att äta ett vettigt lagat mål mat per dag även om det blir ett som värmts i micron.

~God loves you, and I´m trying! ~

SpurtAnne
10/17/13, 6:39 AM
#32

 Vilken bra liten filmsnutt!!

Visst är det jobbigt när man tappar engagemanget sådär. Det gör jag också i perioder. Då blir det mest bara småplock hela tiden. Ingen matlåda på jobbet vilket resulterar i att jag måste försöka hitta nåt att äta på lunchrestaurangerna i närheten. Det är inte det lättaste. För mig brukar det ge sig efter nån vecka och hungern kommer tillbaka. Sist höll det i sig i 2 veckor, sen gick jag till kiropraktorn pga att jag haft ont i ryggen ungefär lika länge. På vägen hem från jobbet samma eftermiddag så kände jag hur hungern och engagemanget kom tillbaka. Jag åkte och handlade och lagade jättegod mat när jag kom hem. Vet inte om det var ontet som gjorde att jag tappade bort mig. Förmodligen.

Lilltilda
10/17/13, 10:31 AM
#33

#32: ja jag tyckte om den snutten även om den är reklam för en bok (?). Tänkvärd ändå!
Faktiskt så tror jag att du har rätt att ditt tillfälligt tappade engagemang berodde på att du hade ont. Smärta i kroppen tar mer energi än man kanske tänker på eller märker. 
Det är nog lite samma när det psykiska och känslomässiga tar på krafterna, energin går dit istället för till praktiska göromål som matlagning och aptiten blir alldeles för ofta lidande med. 
Jag märker att nu när jag är mer tungsint än vanligt så får kroppen ett större sug efter nötter och mörk choklad och när jag plötsligt blev jättesugen på bananer (tog dock ingen) så förstod jag att det antagligen är tryptofanerna den vill åt. Märker även av ett större sug efter ägg och räkor och det är väl viktiga källor till selen tror jag mig minnas från någon text om näringslära. 
Får fortsätta att motionera, välja bra mat, ge kroppen tryptofaner i lagom dos och tänka på näringsinnehåll så hoppas jag att jag snart är tillbaka i gängorna igen

~God loves you, and I´m trying! ~

SpurtAnne
10/17/13, 3:41 PM
#34

Det tror jag med! Ontet blir ju liksom pyskiskt till slut. Att man mår psykiskt dåligt pga att man har ont, alltså. Jag känner mig också stressad, som om jag inte har tid att äta eller ens tänka på mat.

Hoppas du mår bättre snart!

Annons:
Lilltilda
10/18/13, 6:47 PM
#35

Tack! Hoppas att du slipper det onda framöver och att stresskänslan ger med sig.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
10/23/13, 10:41 AM
#36

Ouch! Lite töntigt problem men nu har jag trillat ner under undre gränsen igen. 72,8 kg… Fattar inte varför jag ibland hamnar under 73 kg. Hur svårt ska det egentligen vara för kroppen att bara hålla sig snällt och stabilt på en vikt 73-75 kg? Redan det är ju i underkant! Jag äter ju inte ens strikt utan istället, i mina ögon, ganska liberal lchf och jag äter INTE för lite mat. 
Snyggingen påpekade lite fint förra helgen att jag börjat se benig ut och att mycket av min figur försvunnit. Det har jag hävdat ett tag men inte riktigt fått gehör för hos andra (förutom hos de som spekulerat kring ev. ätstörningar *suck*). Detta var första gången snyggingen på allvar yttrat sig i frågan. Vi tittade på en del foton och är båda helt överens om att jag var som finast för 4-5 kg sedan. Det är INTE fint med höftben som sticker ut, en rumpa utan hull (bara muskler), taniga armar och att man numer kan skönja revbenen även ovanför brösten vid bröstbenet. 
Jag brukar ofta handla trosor hos KappAhl och Lindex, men numer är deras storlek "S" oftast för stora! De sitter inte alls bra. Jag som är 177 cm lång ska väl ändå inte behöva gå ner till "XS" på trosor?

Att jag börjar uppfattas som "tanig" beror dels på min längd, men också för att jag är allt annat än muskulös på överkroppen. Muskler finns i ben och rumpa (tack för det löpningen!) men i övrigt har jag ingen muskelmassa att skryta med. Måste komma igång med den där simningen som jag pratat så länge om att börja med. Simningen borde ge en annan muskulatur. Gym och traditionell styrketräning är såååååå tråkig att jag inte vet om jag fixar det.

~God loves you, and I´m trying! ~

MillisB
10/23/13, 2:29 PM
#37

Bara att sätta i gång med simningen, så får du muskler på överkroppen som kanske kan kompensera för viktminskningen.

Kram

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Kajak11
10/23/13, 3:53 PM
#38

Det är möjligen ochså löpning som gör eet. Försök lite muskelbyggande..armhävningar och ryggövelser…simning ochså bra:-)

SpurtAnne
10/24/13, 10:01 AM
#39

Träna på gym som är så kul!😉
Extra kul när man äter lchf för då behöver man inte träna som en galning för att se resultat. 0-3 ggr per vecka tränar jag och har fått muskler. De försvinner inte om jag vilar en vecka eller två, det är snarare så att de verkar växa mer när jag vilar. Men det kanske bara är jag…

Beate
10/24/13, 10:53 AM
#40

Kör en armhävnings-app på mobilen! Kul utmaning och lätt att göra hemma. Tar bara några minuter x 3ggr/vecka. Jag körde den för typ 2-3 år sen, har alltid varit jättesvag på armhävningar och när jag gjorde starttestet så klarade jag inte ens att göra 1! Men jäklar vad kul det var och man fick snabba resultat. Körde såpass länge att jag kunde göra 20 på raken sen tappade jag motivationen att fortsätta.. nu underhåller jag genom att köra armhävnignar lite då och då och kan utan problem göra 10 på raken vilket känns ok. Kolla in http://www.hundredpushups.com/#sthash.z07Qjxko.dpbs

Kan ju bli lite ensidigt med bara armhävningar men om man ser det som att man kör det under en period så är det nog inga problem. Och om du kommer igång med lite simning så blir det ju mer helhetsträning.

KarinJ46
10/24/13, 4:34 PM
#41

hmmm…rodd eller roddmaskin kanske?

Annons:
Lilltilda
10/30/13, 10:28 AM
#42

Tack för alla tips och pepp!
Har pga höstkylan, frosthalkan och mörkret dragit ner på löpningen så nu MÅSTE jag ta mig för annat så att jag inte tappar min upptränade kondition. 

Ännu INTE tagit mig till badhuset. Det finns en massa mentala spärrar i detta med att visa sig i baddräkt i simhallen och naken i omklädningsrummet. Har konstigt nog sämre självförtroende nu med normalvikt än när jag var fet, men det beror på all den där överskottshuden på magen och "hyllan" som ramlat ner. Det är INTE kul!

Muskelbyggning SKA det också bli. Jag har inte så mycket val. Känner mig på ren norrländska verkligen "uschligt svag" och saknar min forna muskelstyrka i armar och axlar.
Önskar verkligen att jag trivdes på gym, men det gör jag inte. Kanske om jag hade en kompis att träna med och om jag bodde inne i stan där fler valmöjligheter finns än det gör här på den lilla ort där jag bor. 
Armhävningsapp ska definitivt testas. Det var ju med hjälp av en app som jag lyckades komma igång med löpträningen. 
Roddmaskin vore säkerligen perfekt, men då måste jag antingen till gymmet eller köpa en egen roddmaskin.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
11/6/13, 3:21 PM
#43

Jag har hittat det ultimata träningsredskapet för mig, träningsgummiband. Gör muskelbyggande träning enligt träningsprogram som en kompis hjälpt mig att fixa och kombinerar med hantelträning ibland. 
Nu har snön börjat falla så löpningen har bytts till raska promenader istället. Får duga tills vidare. 
Simningen…Ojoj… INTE tagit mig till badhuset än. Badväskan ligger packad på jobbet och väntar på att jag ska ta omvägen förbi badet efter jobbet på måndagarna då det är "vuxenkväll", men än ligger den väskan orörd i skämshörnan 😇

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
11/10/13, 12:19 AM
#44

Vikten ligger på rätt sida gränsen och inom mitt vanliga normalspann. 73,4 visade vågen i morse. Rätt coolt ändå att man kan äta som jag gör och ändå hålla vikten normal.
På tal och att äta, tack och lov för min stora frys och min tidigare så ambitiösa satsning på att bygga upp ett förråd av färdiga matlådor. Just nu är matlagning prio NOLL! Jobbat 6 av 7 dagar denna vecka och nåt liknande under nästa vecka. Galna mattider blir det alldeles för ofta med och det underlättar ju inte heller.

Har under veckan försökt att förklara lchf för en av mina internationella vänner. Han älskar matlagning och skapar ständigt nya recept med influenser från när och fjärran. I veckan fick jag läckra "tonfiskbiffar" av honom. Helt underbart goda och helt klart i restaurangklass! Heeelt lchf var de nog inte, men nära på. Lite för mycket lök innehöll de nog, men fick inga negativa konsekvenser av att ha ätit dem och det är huvudsaken.
Han var glad över att jag älskade hans mat och jag var vansinnigt glad över att en dag slippa min egen mat och avnjuta något som någon annan gjort till mig.
Ikväll på jobbet diskuterade min vän och jag varför man äter och han säger på fullaste allvar att han aldrig vill äta bara för att han är hungrig utan hans ambition är att varje hemmalagad måltid ska vara perfekt så att varje tugga han stoppar i munnen ska vara en ren njutning med väl avvägda smaker. Han vill äta för att få njuta av smakerna, inte för att han bara måste äta nåt! Oh, vore han inte gift och jag redan upptagen på mitt håll, så vore han det perfekta kapet! ;-) En sån karl skulle jag vilja ha hemma i köket varje dag! Givetvis enbart lagande lchf….

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
11/16/13, 5:17 PM
#45

En "snygging-fri" helg har jag så jag försöker fylla den med vettiga sysselsättningar som storstädning av huset, tvätt och renbäddning m.m.
Jag har dessutom börjat fundera på detta med "söt" lchf-bakning igen och funderar på om jag ska ge det en ny chans inför jul men misstänker att det i vanlig ordning slutar med att jag blir missnöjd med det bakade och önskar att jag avstått.
Oj vad jag saknar den vanliga vetemjöls-socker-bakningen ibland. För en billig peng gick det att fylla frysen. Inte som i lchf-bakningen där ingredienserna är svindyra, satserna är pyttesmå, momenten i bakningen ofta kladdiga och besvärliga och resultatet sällan blir så som jag vill ha det. Jag saknar att knåda mjölbaserade jäsdegar.
Får nog erbjuda mig att baka en massa till jobbet så att jag får uppleva den rätta känslan även om jag inte själv äter av själva resultatet sedan.

Igår var jag på en middag där vännen i inlägget här ovan hade lagat maten. OJ så gott! Iransk köttgryta fast med svenskt älgkött! mums! Han lärde mig även att koka basmatiris på "det rätta orientaliska viset" (med massor av sköljningar, blötläggning i många timmar, förkokning, mer sköljningar och så ångkokning som avslutning). Han menade på att det mesta av stärkelsen är borta efter hela den proceduren så jag borde kunna äta av riset. Eftersom att jag inte längre äter så strikt så gjorde jag honom till viljes och åt lite ris eftersom att övriga maten var helt ok ur kolhydratsperspektiv. Gott! Inte alls klibbigt och äckligt utan fluffigt och läckert. Fick inga negativa sviter av det heller så jag kanske kan tänka mig att äta en del sånt ris ibland, fast hur mycket kolhydrater det innehåller vet jag inte. Själva riset ÄR väl kolhydrater även om mycket stärkelse är borta, eller?

~God loves you, and I´m trying! ~

Beate
11/16/13, 7:41 PM
#46

100 g kokt basmatiris innehåller 26 g kolh. Vet inte hur mycket 100 g kokt ris är i mängd, 2 dl kanske?

Orakletidelfi
11/16/13, 8:02 PM
#47

Jag råkar ha kokt basmatiris i kylen, då jag har en risätare i familjen, så jag gick och vägde, det är rätt klibbigt, som kinesiskt ris ungefär,  brukar vara torrare men jag ids inte mäta så noga utan höftade med vattnet. Men 1 dl väger 88 gram. Kanske något mindre då, om det är kokt lite annorlunda.

Lilltilda
11/16/13, 9:43 PM
#48

#46 och #47 Tack! Var ju inte så farligt faktiskt. Då kan jag som liberal lowcarbätare ibland äta lite ris. Jag misstänker att min vän har rätt angående att det orientaliska sättet att koka riset på avlägsnar väldigt mycket av stärkelsen men svårt att säga hur mycket det påverkar kolhydrathalten. Hans sätt att blötlägga och dra ur stärkelse, skölja och skölja igen, koka, skölja ännu mer och sedan ånga gjorde verkligen basmatiriset helt annorlunda mot allt annat ris jag smakat förr. Det var totalt utan klibb och väldigt fluffigt och lätt.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Orakletidelfi
11/16/13, 10:21 PM
#49

Ja mitt var blötlagt och sköljt tills dess vattnet var klart, men med för mycket vatten blir det klibbigt ändå.

Lilltilda
11/16/13, 11:18 PM
#50

#49 då kokade du på "svensk-vis" så som jag alltid har gjort förr.
Det min vän lärt mig är att basmatiriset ska ligga i saltvatten hela dagen och sedan sköljas tills vattnet är helt klart. Många sköljningar. Kokas upp med vatten och olja och koka några minuter tills riskornet har en jämn färg och en lätt elastisk konsistens. Det gäller att plocka riset från värmen i exakt rätt läge. Sedan skall det försiktigt sköljas noga igen tills vattnet ännu en gång är helt klart. Efter det rinna av i durkslag. Nytt vatten, bara någon cm i kastrullens botten kokas upp ihop med en skvätt olja (för att slippa fastbränning kan man lägga tjocka skivor av t.ex. en potatis i botten), sedan ska riset läggas i igen och några "hål" trycks i den kompakta rismassan med t.ex. baksidan på en slev. Lägg på lock och låt saaaakta riset ångkokas på mycket svag värme i ca 25 min. Värmen ska inte vara högre än att man kan lägga sin hand på locket utan att bränna sig, men tillräckligt hög för att vattnet ska förångas.
När riset är klart "fluffas" det med t.ex. en gaffel och sedan är det dags att avnjutas. Riset kan gärna smaksättas med saffran.
Att riset inte blir klibbigt tror jag beror på att allt det som kan göra riset klibbigt spolats bort i alla dessa sköljningar och i alla timmarnas blötläggning innan dess.
Roligt att få lära sig något nytt även om det lär ta många försök innan jag fått in den rätta känslan och eftersom att ris kommer att tillhöra sällsyntheterna i kosten så lär det ta lååång tid innan jag lärt mig hela kokkonsten.

~God loves you, and I´m trying! ~

Orakletidelfi
11/17/13, 9:54 AM
#51

Jag la det i blöt flera timmar och sköljde flera gånger tills vattnet var klart. Den delen gjorde jag i går alltså. Det är väl inte "det svenska" sättet? Här  skippas nog både sköljning och blötläggning… Men  på den tiden jag åt ris själv, lät jag det sedan koka i saltat vatten i tio minuter, silade ifrån la det på smör i en kastrull med handduk om locket och lät det stå på svag värme. (ibland med potatisskivor i botten = iranskt vis) Men tösen tycker det är godast om det är osaltat och kokt bara.

Lilltilda
11/17/13, 11:15 AM
#52

#51 nä då låter det helt klart osvenskt och antagligen blir det stärkelsefattigt 🙂!
Basmatiris brukar nog de flesta svenskar skölja, men inte mer än just innan kokning. Blötläggning är det få som gör.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
11/20/13, 9:58 AM
#53

Igår fick jag en sån glädjekick igen, en sån där "oj-jag-är-verkligen-normalviktig-insikt", efter att jag fick höra att en person som inte träffat mitt gamla jag beskrev mig som "hon där där långa smala som jobbar med….". Det är häftigt att inse att andra numer inte längre ser "hon den där kraftiga/överviktiga/tjocka/feta/stora/mulliga"

För första gången sedan jag bytte livsstil och började äta lchf har jag på allvar försökt att övertyga en annan människa om lchfs fördelar jämfört med andra metoder för viktminskning och bättre hälsa.
Irriterande, då jag själv alltid stört mig så fruktansvärt på människor som "upplevt frälsningen" och sedan lyriskt försöker pracka på omgivningen sin upptäckt. 
I alla fall, jag FÖRSÖKER verkligen gå varligt fram genom att säga att det är viktigt att hitta sin egen väg till bra hälsa och att jag är lycklig över att jag fann MIN väg och att den vägen visade sig vara LCHF. Visst, jag har upplevt en del negativa konsekvenser med, men betydligt mer fördelar och den största fördelen är att jag för första gången sedan barndomen är normalviktig och har varit det i ca ett halvår nu. 
Jag hoppas att det inte är jag som varit för intensiv förespråkare och skrämt bort henne från att ens försöka ta några kliv på lchf-vägen för nu fick jag veta att hon valt någon form av pulver-/shakediet istället.

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
11/20/13, 5:08 PM
#54

Tror du med vanlig omtänksam ordväxling har gjort det bästa:-)

Lilltilda
11/21/13, 11:00 AM
#55

#54 Jag hoppas det! Jag TROR att min kompis, precis som jag, är en sån som lchf fungerar väldigt bra på, men hon måste få upptäcka det själv. Det går ju inte att tvinga eller manipulera en människa att börja med en kost som hon inte är intresserad av.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Kajak11
11/21/13, 4:28 PM
#56

Precis. ..har pratat med många med olika syndrom. Vil så gärna förklara att socker och mjöl kan störa mycket. Men där är ju individuella skillnad.

Lilltilda
12/1/13, 10:44 PM
#57

Första advent är här och julen närmar sig.
Förra året var första advents-/julfirandet med lchf-kost, så i år känns det som att jag har rutinen inne. Men visst, jag måste erkänna att jag även i år saknar en del av de gamla kolhydratsrika mat-/godsakstraditionerna och önskar att jag kunde hitta fullvärdiga ersättare lchf-style, men det har jag aldrig lyckats med.
Så här första advent saknar jag främst: Glögg (chili-choklad!) med massor av russin, pepparkakor, saffransbullar, juleskum och varm söt choklad, men jag vet ju från i fjol att det gick att klara sig utan även om det är med en viss saknad.
Förra året gav jag mig på att försöka baka och skapa ersättningar för de kolhydratsstinna originalen, men jag gav upp då det är just originalen jag vill ha och allt annat känns som dåliga och svindyra substitut som inte ens blir så goda som jag vill ha dem. Det är lika bra att avstå då tycker jag och matmässigt se advent som vilken vanlig matdag som helst.
Det enda "adventaktiga" jag fått i mig idag är Lusse-te och så har jag njutit av doften från pepparkakor, glögg och annat gott som omgivningen avnjutit. Det har åtminstone luktat advent omkring mig då!🙂

~God loves you, and I´m trying! ~

Orakletidelfi
12/2/13, 8:32 AM
#58

Jag äter faktiskt lite grann av det mesta. Nån lussekatt, nån pepparkaka lite glögg, osv. Jämfört med allt jag stoppat i mig under åren är det i princip ingenting.  De första ca fyra åren med LCHF var jag superstrikt och gjorde alternativ till vörtbröd till maken (som han inte gillade, jag gillar inte dopp i grytan så jag skippade det  Jag vill ha ett julknäcke med skinka och senap. ) och sill och en massa annat. Jag tror inte, som någon klokt uttryckt det, att det är det man äter mellan jul och trettondag som har någon större betydelse utan det man äter mellan trettondag och jul (minus påsk och midsommar 😃) Så de senaste åren äter jag det jag vill under julen, blir mest sånt som är helt ok och sen lite som definitivt inte är det.

Det LCHF-godis jag ska göra är tryffel. Sen blir det vanlig knäck och kola, till barnen och att ge bort.  Tar några enstaka själv.

Detta funkar förstås inte för alla men för mig gör det det. Speciellt nu när jag kör 5:2

Lilltilda
12/2/13, 12:04 PM
#59

#58 🙂 Låter sunt tänkt!
Vid 13-helgen har jag ätit lchf i två år. Jag har ju nått mina viktmål och hållit vikten stabil ända sedan i våras trots att jag ökat kolhydraterna (och just nu ökar ännu mer för att försöka se om det hjälper mot min misstänkta diagnos Raynauds fenomen) och gjort en del sällsynta riktiga undantag. Inge negativa konsekvenser än, däremot några positiva (!).
Min kropp verkar tycka att det är rätt ok med undantag då och då så jag har lovat mig själv att på julafton + den "extra jul" som firas pga att killen jobbar under julhelgen, så ska jag äta allt som jag känner mig sugen på just då oavsett vad det är. 

Jag är rätt övertygad om att det kommer att gå bra. Jag tål gluten, är inte diabetiker och har aldrig varit någon sockermissbrukare. Hade jag haft såna problem hade jag såklart aldrig resonerat på samma sätt.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
12/9/13, 4:38 PM
#60

Vikt 73,5 kg.

Vikten är alltså fortsatt stabil trots alla liberala utsvävningar och några utvalda riktiga avsteg då och då.

Nu äter jag 3-4 clementiner per dag och jag äter korv och andra halvfabrikat utan att fanatisk räkna kolhydrater i dem. Grönsaker och rotsaker äter jag mycket av och ibland lite potatis, lite ris och nån skiva bröd med.

 I lördags då jag bakade pepparkakor ihop med pojkvännens son så smakade jag ett par pepparkakor och på kvällen blev det ca 20 g potatischips. Det borde ju märkas i kroppen, men vet ni vad, jag märker absolut INGENTING. Inget sug, ingen viktuppgång, inga märkbara negativa konsekvenser, absolut ingenting som på något sätt "straffar" mig för att jag valt en liberalare livsstil. Så länge jag låter bli majsstärkelse. Det är det enda kroppen reagerar starkt på och då med magknip och diarre som följd. 

Jag är jättetacksam över mitt val att gå ner i vikt med lchf, men jag är också oerhört tacksam över att jag numer kan äta mer liberalt utan att märka av några negativa konsekvenser av det. 

POSITIVA följder av min liberalare livsstil: Jag fryser inte på samma sätt och mitt "Raynauds fenomen" har blivit bättre. Långt ifrån bra, men drägligare att leva med. Magen mår också super på min mer blandade kost. Inga mer förstoppningar eller konstiga diarréer utan en lugn och fin mage.

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
12/10/13, 7:35 AM
#61

Intressant. Jag har svårt att få vikten att vara bra. Men äter numera 16-8. Vi äter grönsakor och lite morot ibland men när man är +45 strular vågen. Vet inte om för lite kalorier är bra men tror inte 5-2 är lösning för mig. Hmm. det är bra att du har fin reaktion på kolhydraterne. Dom rätta..

Lilltilda
12/10/13, 11:50 AM
#62

#61 
Det gäller ju att hitta det som passar för den egna kroppen. 
Många är känsliga för kolhydrater men jag tillhör lyckligtvis de som tycks tåla rätt så frikostiga mängder (i lchf-ögon mätt) utan att det påverkar vikt eller hälsa negativt och det känns rätt bra att jag vet att även riktiga avsteg går att göra vid enstaka tillfällen. Jag kommer nog aldrig att återgå till vanlig blandkost, utan alltid i huvudsak hålla nere kolhydrater, men när jag nu bevisligen mår bättre med mer kolhydrater i kroppen så anpassar jag mig efter det så länge min vikt är stabil och fin. Stabil och fin håller den sig. Jag har vägt 73-75 kg sedan tidigt i våras och det även efter ett å annat rejält avsteg som t.ex. vanlig pizza.  
5:2-dieten känns som en trend-diet som snart kommer att försvinna igen. 16:8 är det många lågkolhydratskostätare som hamnar i per automatik då vi sällan känner behovet av att äta ofta och utspritt över hela dygnet. Ett ätfönster på 8 timmar har ofta även jag även om jag inte planerar för det. Det bara blir så.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Kajak11
12/10/13, 5:12 PM
#63

Det är sant med kostuppllägget. Passer på 16-8 automatisk. Eller kaffe med lite grädde till frukost och sedan bara lunch och kvällsmat. Äter mindre till lunch på vardagar och lite mer på kvällen. Ja 5-2 är lite lurig. För lite mat i längden tyckar jag.

Lilltilda
12/15/13, 1:22 PM
#64

Morgonvikt 72,5 kg trots ökad mängd kolhydrater. Nåja, det är den vecka på månaden då jag brukar väga som allra minst, så den låga vikten är nog bara tillfällig och inget att noja över. Fast jag gillar inte riktigt att byxorna i storlek 36 sitter löst i midjan trots att jag har långkalsonger under och överskottshuden tar sin vanliga plats. Jag hoppas att det bara beror på att elastanet i tyget börjar vara trött och/eller att det är dags att tvätta byxorna.
Julen närmar sig. Jag fattar inte var tiden tagit vägen! Ojoj säger jag bara. Julförberedelserna är i full gång här hemma och jag har börjat skriva ner en julmatslista över sånt som jag måste försöka hinna förbereda så att att åtminstone maten som finns hemma hos mig är lågkolhydratskost/lchf. Själva julafton firar jag med föräldrar, syskon och syskonbarn och då äter jag det som finns och bjuds utan att sortera. Jag vet ju att jag tål det och att det inte gör nån permanent skada med vikten heller. Jag funderar däremot på att försöka ordna någon form av eget godis att ta med. Det känns lite onödigt att äta det julgodis som jag vet kommer att bjudas, men det är trevligt att ha något att tugga på där mellan julmaten och tomten, så jag kommer nog att ta med hemkokt tryffel och kanske egengjord chokladdoppad marsipan (lchf så klart). Vad kan jag annars fixa för godis som går snabbt och inte kräver en massa ingredienser?
Dela gärna med er av idéer om ni har några.

~God loves you, and I´m trying! ~

maria6
12/15/13, 3:30 PM
#65

Här finns det enkla recept pá bl.a julgodis.

http://vardagfest.blogspot.com.es/

Inkanyezi
12/15/13, 4:36 PM
#66

Jag tror att det är mycket enklare, eller framför allt billigare, att få fram skidutrustning för att träna. Man behöver ju inte högteknologi, och man behöver inte ens de glattaste glidytorna. Det ska ju ta energi att komma någon vart.

Jag tänker likadant när det gäller cykling för min del. Det finns cyklar som är lättare än min, där man kan få bättre fart och där det är lättare att cykla några mil till. Men jag har hängt på en tung cykelkorg för att stoppa ner ryggsäcken, och för att kunna lägga grejer i när jag handlar. Min cykel behöver inte vara den vassaste och mest lättrampade. Den extra belastningen av några kilo cykelkorg och att det inte är trådsmala däck, är ju bara bra för träningen.

Så jag skulle, om jag hade snö och ville träna, leta rätt på skidor som folk slänger, det gör dom alltid. Eller fråga efter gamla skidor. Använda pjäxor från anno dazumal och kämpa på i spår och obanat så svetten lackar. Jag har åkt mycket skidor förr, och jag har faktiskt aldrig köpt några nya skidor.

Lilltilda
12/15/13, 8:32 PM
#67

#65: Tack! ska kolla in länken för tips och idéer!

#66: Problemet är att "ratade" skidor ofta tappat spänsten och spannet. Skidor är en färskvara har jag lärt mig. Visst går det att åka på dåliga skidor med, men de blir ruskigt svårvallade och terrängen i spåren här är kuperad så man vill inte ha bakhalt och dåligt fäste. Jag tänkte tidigare lite som du att "vilka skidor som helst duger", men ju mer jag läser på desto mer inser jag att skidor är en hel vetenskap och att det inte bara handlar om hur lång jag är och längden på skidor utan att min vikt och åkteknik också spelar in. Jag har en granne som är aktiv i skidklubben och jag ska be honom om råd och hjälp. Han har kanske bra kontakter för att få tag på ett par bra passande begagnade skidor med även om det kan bli svårt att komma undan att köpa ett par nya skidskor/pjäxor av passande sort.

Hur som helst, just nu är det ett tragiskt "anti-vinter-väder" ute. Ena dagen regn och plusgrader, andra dagen minusgrader. Marken är knappt ens vit och det är isigt och hemskt överallt. Ett väder och ett före som inte passar till något. Gav mig  ut och sprang en sväng igår då jag tyckte att det ändå var hyfsat bra fäste ute. Det gick jättebra ända tills jag kom till en lömsk isfläck täckt av ett tunt lager snö. Den vurpa jag gjorde då var INTE graciös men jag bröt i alla fall inget.
Avsaknaden av snö gör att det varken går att åka skidor eller köra snöskoter än på mycket länge. Det är riktigt tragiskt. Kollar man långtidsprognoserna så finns inget hopp i sikte heller.

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
12/15/13, 11:05 PM
#68

Du har helt rätt med skidor. Man får ha lite koll på om det är nya skidor. Har gjort mistak och köpt billiga rea skidor som inte hade "pusten" efter 2 år, och fick köpa nya igen. Det var nog fel valj. Sedan är det förstås en grej att vikten får kollas och att allt passer ihop. Se upp for halka. Det finns bra sakor att sätta på skorna så man inte halkar. Glömde detta före helg på is och snö och har fortfarende lite kvar i rumpan.. halbenet är nog kvar:-). Men sprang försiktigt i går….hmm. Grattis med vikten! Eget iskofenfekt är inte dumt. Cocosboller inte heller.

Lilltilda
12/16/13, 7:33 AM
#69

#68 ischoklad var länge sedan jag gjorde. Borde kanske testa igen. Vet att jag tyckte hemskt illa om dem som tonåring men idag skulle jag kanske uppskatta dem igen. Jo broddar under skor är bra att ha men såna för löpning fungerar tyvärr dåligt då det ligger några cm snö över blankisen.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Beate
12/16/13, 11:33 AM
#70

Enkelt julgodis är det jag kallar "bräck". Bara lägg lite blandade nötter och kanske torkad frukt i en form, smält mörk choklad och häll över. Låt stelna och sen skär i bitar. Gott och enkelt!

Lilltilda
12/21/13, 6:59 PM
#71

Tack för alla tipsen!
Jag gjorde mintchokladtryffel, "mandelbollar" (mandelmassebollar med en hel mandel i mitten och chokladöverdrag utanpå) samt en variant av Mariannes chokladfudge som blev riktigt riktigt lyckad (Smaksatte med vaniljpulver, lite sötning och 85%ig mild kvalitetschoklad).
Överbliven choklad och nötter gjorde jag "bräck" av.
Det och så vanliga nötter får räcka, även om jag är frestad att även testa saffransfudge.
Snyggingen är inte direkt förtjust i mitt lchf-godis så det kan bli tufft att hinna äta upp allt ifall jag gör för mycket olika sorter.

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
12/21/13, 7:49 PM
#72

Låter ju spännande och bra med godisen….mina bästa var nog lchf lussekattor och cocosbollar..men utan sötning finns nog många som inte tyckar om dom…har fuskat i helgen..hmm.

Lilltilda
12/28/13, 9:26 PM
#73

Julhelgen har passerat, men även denna  helg har jag julhelg fast ihop med snyggingen och hans son. Julmat i mängd har det blivit och under den riktiga julhelgen blev det rätt stora avsteg av den enkla anledningen att jag firat jul med mina föräldrar och ALLT på julbordet har varit icke-lchf. "Åh vi lchf-are kan verkligen njuta av god julmat kring jul" gäller då sannerligen inte i min släkttradition.
Köttbullar med ströbröd i, äggstanning/ugnsomelett med mjölk och svampstuvning redd med vetemjöl, potatis, rödbetssallad, prinskorv, skinka griljerad med ströbröd, honungsglaserade revbensspjäll, gravad lax full av socker, gravlaxsås med socker i, korv med socker i, senaspssill/löksill med massor av kolhydrater, risgrynsgröt, sirapslimpa, vörtbröd och söt senap.
Detta är vanlig julmat och den julmat som serveras på alla släktens julbord så jag förstår verkligen inte människor som säger att julmat är lchf.
Istället för att dubbeljobba och ta med eget så har jag ätit det som bjudits. Gått upp lite i vätska och kanske lite fettvikt, men inget alarmerande. Inget triggat sug heller skall tilläggas. Däremot har förkylningen jag fick innan jul blivit mer långdragen än vanligt och jag misstänker starkt kolhydraterna som bov i dramat.

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
12/28/13, 11:29 PM
#74

Oj nej inte lätt med vanlig julmat. På julafton anka och rödkål och brysselkål…bra. men ris a la Malta ett snedsteg. Vi hade köttbullar utan mjöl och rödkål men bara liten tesked socker i. Annars egna sill utan socker. Lite helleflynder och det enda var nog prinskorven…men ris a la Malta. ..ja det är ju ris och mjölk. Och en snaps och pytte lite öl..och ett par praliner. Det var julbord i dag Upss. Viktökning ja…vätskebildning och magen konstig. Men från nytår strikt igen. Det är hälsen det gäller…som du säger. ..sockret kan gi mer inflammation. ..förkylningar och annat. God julhelg i förtsättningen och gott nytår.

Lilltilda
1/7/14, 2:54 PM
#75

Idag firar jag två år med lchf. Direkt efter trettonhelgen 2012 började jag min lchf-resa och som vi nu vet så har det fungerat riktigt bra 🥳. 
Mina liberala utsvävningar och rena avsteg nu i jul-nyårstiden kan nu summeras då jag idag ställde mig på vågen och den visade prick 76 kg. Inte alls farligt faktiskt. Trodde nog att det skulle vara värre med tanke på att jag dels varit förkyld större delen av jultiden och inte kunnat träna alls, dels pga liberal livsstil och avsteg och nu sammanfaller dagens vägning dessutom med att jag samlar vätska pga hormoncykeln och är i den tid på månaden då jag brukar väga som allra mest. 
Det blir intressant att se hur min vikt tänker uppföra sig under närmaste månaden. Jag kommer att fortsätta att äta liberal lchf men de rena avstegen är det i princip slut med nu då julen är över. 
Nästa vecka åker jag på ett par dagars kick-off med jobbet. Vi ska bo på hotell och äta alla måltider ihop. Jag vet inte riktigt hur jag löser det men jag äter väl det jag kan och kompletterar med ett eget litet förråd av nötter och ölkorv som lätt går ner i packningen. 
Lchf är INTE ett skäl att begära specialkost då det i mitt fall är en kost jag valt och inte måste äta av hälsoskäl (vore annorlunda om jag hade diabetes eller var sockermissbrukare). Jag äter ju nu bara lchf för att det är ett smidigt sätt att hålla vikten på.

~God loves you, and I´m trying! ~

MillisB
1/7/14, 3:15 PM
#76

Grattis till två-årsjubileet! 🏆

Du har verkligen fått lön för mödan med att lägga om din kost. Jag hoppas att jag klarar det jag också. Du ger verkligen inspiration att fortsätta!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Annons:
Lilltilda
1/7/14, 3:23 PM
#77

#76 Tack vännen! Ja jag har ju fått lön för mödan och är tacksam att jag tillhör de vars kropp svarar snällt på lchf. 
Trevligt att kunna inspirera! Jag tycker själv att min kropp är ett bevis på att även grav övervikt går att bemästra med hjälp av lchf. Andra jag känner som haft lika stor fetma har tagit till GBP som en desperat åtgärd och jag är oerhört glad att jag sluppit det.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
1/9/14, 10:58 AM
#78

Morgonvikt tidigt i morse 74,3 och POFF så var de där julkilona borta och jag åter inom mitt eget "normalspann" och på exakt den vikt jag brukar ha denna tid i månaden. -1,7 kg på ett par dagar visar också att det som alltid handlar främst om vätska. De totala avsteg jag gjorde julhelgen och det väldigt liberala ätandet jag gjort fram tills i måndags kväll har gjort att jag sedan julhelgen legat ganska stabilt kring 76 kg +- nåt hg. Tolkar det som att det är glykogendepåerna som fyllts och nu i rasande takt töms igen då dagrutiner och matrutiner återgått till det normala. 
Jag funderar fram och tillbaka på hur strikt jag ska vara framöver. Jag mår uppenbarligen minst lika bra på en liberal kost och rena avsteg då och då ger inga negativa hälsoeffekter som jag märker av, men jag tänker INTE riskera att tappa konceptet och bli en pasta-/bröd-junkie igen. Socker oroar jag mig inte för att bli fast i för har jag inte blivit det hittills i livet så lär jag aldrig bli det.

~God loves you, and I´m trying! ~

MillisB
1/9/14, 11:05 AM
#79

Så skönt att du redan är tillbaka på "matchvikt" igen. Det måste kännas helt fantastiskt att kroppen fungerar så bra!

Har själv kommit i gång på allvar igen och på bara tre dagar tappat nästan fyra kilo… Så det fungerar verkligen!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Lilltilda
1/9/14, 11:14 AM
#80

#79 Ja jag är ytterst tacksam över min fungerande kropp.
Woho! Vilken härlig start! Det finns vissa fördelar med de där glykogendepåerna, de ger en skön viktminskning redan första dagarna med lchf och även om man vet att det mest handlar om vätska så brukar det ändå vara en grymt härlig skjuts framåt för motivationen. Hoppas att du märker tydliga resultat nu ett tag och hittar massor med motivation att fortsätta. Du får upprepa för dig själv att "detta FUNGERAR, det är inte värt att prova nåt annat och inte värt att göra avsteg i dagsläget"

~God loves you, and I´m trying! ~

MillisB
1/9/14, 11:31 AM
#81

Ja, inspiration ger det verkligen! 

Och jag ska komma ihåg vad Sten Sture skrev i sin rosa bok: Gör inga avsteg förrän du har gått ner minst halva den vikt du önskar att gå ner.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Lilltilda
1/10/14, 8:16 AM
#82

Nu är det definitivt bekräftat att avsteg och liberalt liv i mitt fall endast får kroppen att samla vätska för nu på morgonen visade vågen vikten 73.2 och det innebär alltså nästan 3 kg bort på lika många dagar och det är omöjligt att tappa fettvikt i den takten.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
1/16/14, 1:16 PM
#83

Efter ett par dagar på kick off med jobbet så summerar jag vikten med endast några hg viktuppgång. Jag gjorde en chansning och anmälde, utan att specificera på något sätt, lchf som specialkost. Jag vet inte om det berodde på det eller om hotellet vi bodde och "kursade" på alltid har så bra mat, men det var då inga bekymmer att hitta sånt som jag kunde äta. 
Till eftermiddagskaffet fanns utöver de andras sötfika, frukt och mackor, magra pålägg osv även fullfeta ostar, nötter (!), bregott m.m.
Luncherna var buffé och lätt plocka ihop vettig mat ifrån. Den festmiddag vi åt var en otroligt lyxig buffe med kött, ugnsbakad lax, oliver, grönsaker, skaldjur, fullfeta mjöl-/stärkelsefria såser, äkta smör osv bland alternativen. T.o.m i efterrättsbuffen så fanns bland alla sötsakerna de betydligt mer lchfanpassade tjocka skivor av läckra ostar. 
Det enda jag egentligen saknade under dagarna var min älskade grädde i kaffet, men det kan jag ta.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Kajak11
1/16/14, 7:22 PM
#84

Härligt det gick bra. Ja nu är LCHF äntligen kommit till Danmark ochså…alltså mer rejält. Dom får lära sig av Sverige:-) Det är ju toppen när man kan äta på kurs…och sndra ställen. Bra att du fick en fin kurs.

Lilltilda
1/26/14, 3:34 PM
#85

Såå… Fortsatt stabil vikt. Jag är mitt i den vecka på månaden då jag alltid väger som minst. I morse innebar det att vågen visade 72,4 kg, men vet att under nästa vecka lär vikten återgå till sina vanliga ca 73,5.
Jag står inte på vågen varje dag, jag väger mig dock då och då och under de sista ca 7 månaderna har jag sett mönstret, jag vet hur min kropp fungerar och kan variationerna i vikten och hur den följer hormoncykel och levnadsvanor. Oroar mig inte för viktuppgångar och känner att jag har en bra trivselvikt.

Sedan jag skrev sist har jag "firat" min 38e födelsedag i stillhet. Åldersnoja ja! Men hade en trevlig födelsedag ändå. Tyvärr utan snyggingens sällskap pga att han jobbar och sliter hårt och vi inte kan ses förrän nästa helg.
Jag övervägde att fira födelsedagen med ett riktigt kostavsteg, men det blev inte så. Bjöd mina gäster på vanlig kladdkaka och bakade en lchfvariant till mig själv.

~God loves you, and I´m trying! ~

totten
1/27/14, 11:12 AM
#86

Grattis! Skönt att du är i mål och mår bra!

Lilltilda
1/27/14, 12:27 PM
#87

#86 Tack :-). Ja det känns väldigt bra att inte bara vara i mål utan dessutom uppenbarligen kunna fortsätta att hålla nya vikten under en längre tid med. Ändå äter jag ganska liberalt numer.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
1/30/14, 11:48 AM
#88

Trött, ont i kroppen, värkande ögon, molande huvudvärk. Ska jag gissa att det är kollegans dunderinfluensa som sakta håller på att ta över min kropp? Kollegan däckade före förra helgen och ligger än. 
Jag hoppas verkligen att jag slipper hamna i samma situation för jag har varken råd eller tid att vara sjuk just nu. 
Ignorerar jag symtomen tillräckligt så kanske jag klarar mig 😉.

~God loves you, and I´m trying! ~

MillisB
1/30/14, 12:20 PM
#89

Du ska lyssna på vad din kropp säger till dig. Ta det lugnt och vila så mycket du kan.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Lilltilda
1/30/14, 12:35 PM
#90

#89 
jobbar 12 timmars arbetsdag idag, ev några timmar imorgon, ledig lördag och så jobbar jag ca 4 timmar söndag. Och med kollegan sjuk så finns ingen annan som kan ta över så jag gör vad jag kan och vilar mellan varven. Tänker låta bli att vara sjuk då en massa trevligheter dessutom väntar på lördag.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Kajak11
1/30/14, 10:42 PM
#91

Hoppas du blir fräsch igen..så stressande att frukta man blir sjuk. Ha en trevlig helg. Det får bli snö till scoteråkning snabbt:-) …

Orakletidelfi
1/31/14, 1:14 PM
#92

Tyst!! 😛 Här har VRÄKT ner hela veckan!

Kajak11
1/31/14, 4:59 PM
#93

Ja ursäkta men det vita gör snö för skidåkning och scoteråkning. Men inte i Skåne där den står på slask nu i helgen…

Lilltilda
1/31/14, 11:07 PM
#94

Snälla ni som fått en massa snö, skicka den hitåt! Jag behöver MINST 50 cm till, gärna mycket mer. Upp och ner är världen då andra änden av landet börjar ha mer snö än jag som bor i Västerbotten. 
Mätte precis snödjupet på gräsmattan. 15 cm. FEMTON! Det ska normalt vara MINST 80 cm den här tiden på året.

~God loves you, and I´m trying! ~

totten
2/1/14, 7:21 AM
#95

Här snöade det i natt. (Norr om Stockholm) 

jättevackert! Dricker kaffe innan gymmet, allt är stilla o tyst….

Lilltilda
2/7/14, 2:59 PM
#96

Jag fortsätter att "vara frisk", dvs viruset har inte tagit över min kropp. Trötthet, ont i huvudet och ledvärk dyker upp titt som tätt, men än finns inte en gnutta feber i min kropp och jag känner mig inte speciellt sjuk. 
Jobbar på som vanligt och vilar däremellan. 
Ledig helg väntar nu. 
Vikten har lagt sig i överkant av mitt normala spann nu (strax under 75 sa vågen i morse) men det är inget som förvånar mig alls. Med ett virus i kroppen så brukar kroppen reagera så. Dessutom har jag varit sjukt hungrig i några dagar och jag har lyssnat till kroppens signaler och ätit mer. Gissar att det krävs mer energi för att stå emot virusutbrott och så är nog kortisolnivåerna i kroppen högre än vanligt då tillvaron är ganska hektisk. 
Kroppar är ganska fascinerande att försöka förstå sig på. Jag känner att jag börjar förstå mig på min egen allt mer. Rätt coolt!

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
2/21/14, 12:34 PM
#97

Nu har jag "svurit i kyrkan" och experimenterat i nästan två veckor med div små avsteg och som vanligt överraskar min kropp genom att den inte reagerar negativt alls. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det.

Jag har  under dessa två veckor gjort följande undantag: en fullstor tårtbit, en par rejäla skivor vitlöksbröd, pinnbröd (typ sconesdeg som grillas över öppen eld), 8-10 röda sockerhjärtan kring alla hjärtans dag, iranska koldolmar med okänt innehåll som smakade misstänkt sött (en iransk vän bjöd på middag, då säger jag verkligen inte nej), två fullstora portioner basmatiris, ett par köpes havrechokladbollar, grillat kött som preparerats med sockerstinn rubbing och penslats med vanlig sockrig grillolja, vanlig köpes potatissallad, korv med ca 8% kolhydrater, en 100 gr 70%ig chokladkaka på en kväll m.m.

Visst, till största delen så äter jag såklart min vanliga lågkolhydratskost och trots mina rena avsteg så äter jag ju långt ifrån de kolhydratsmängder som en "normalsvensson" får i sig, men visst borde väl NÅGON negativ reaktion märkts av under dessa två liberala veckor? Jag har fått i mig stärkelse, gluten och socker, men inga reaktioner! Inte ens något ökat sötsug märker jag av trots 2-3 dagar strikt kost nu och vikten ligger som sagt stabil inom mina vanliga 73-75 kg. Just idag tror jag att vågen visade 74,2 
Är jag en stort undantag eller är det så att jag bara varit överdrivet rädd för kolhydrater och lyssnat för mycket till de striktas predikningar?

När jag kämpade med viktnedgång så vågade jag aldrig göra några undantag av rädsla för att spoliera viktnedgången som gick så bra, men kanske hade jag lyckats lika väl på en liberal kost? Det får jag aldrig veta.

Förresten, sent igår kväll kom jag på att jag ju faktiskt har varit normalviktig enligt bmi-skalan i ca ett år nu! Coolt!

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Lilltilda
2/23/14, 8:08 PM
#98

Jag funderar mer och mer på vilken sorts kost jag ska äta framöver. Ok, någon form av lågkolhydratskost kommer det alltid att vara. Just nu sneglar jag mot någon sorts Paleoinspirerad variant MED mejerier OCH frukt, dvs väldigt likt den liberala lchf jag ätit sista halvåret.

Nu då jag vet att riktiga avsteg inte ger någon synlig negativ verkan hos mig så tror jag att jag fortsättningsvis kommer att sluta be om specialkost vid kursdagar och liknande. Det är så få tillfällen på ett år som det handlar om att jag lika gärna kan äta samma kost som alla andra de dagarna. Jag kan undvika lite av de uppenbara kolhydratskällorna men äta av de andra så länge jag låter bli pasta. Efter mycket analyserande av min gamla kost så konstaterar jag att pastan var min värsta fiende. Det var pastan och INTE potatis, ris, bröd eller socker, som gjorde mig fet.

Jag kommer att fortsätta att "predika lchf" för alla som har medicinska skäl att leva strikt. Det är så otroligt många som mår bra på kosten och därför bör följa den. För en sockermissbrukare eller typ2-diabetiker vore det förödande med liberal kost och rena avsteg. 

Jag som "bara" ätit lchf för viktnedgång och lyckats ypperligt har egentligen inga medicinska skäl att låta bli kolhydraterna. Jag mådde ju bra på min gamla kolhydratsrika kost med, men för att undvika att fetman ska återvända så kommer jag att hålla nere mängden för resten av livet. JAG SKA ALDRIG MER BLI FET IGEN!

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
3/4/14, 12:46 PM
#99

Hej och hå så det kan gå. Hade under helgen ett besök av ett gammalt hjärnspöke från förr. Plötsligt och utan förvarning fanns "tröstätar-spöket" i mitt sinne och försökte ta över mitt liv och hipsvips så satt jag där och hade utan att tänka plötsligt tryckt i mig en låda (typ 150 g) iranska delikatesser som jag fått av en vän. Jag har haft lådan liggande ett tag och då och då smakat av det goda utan att för den skull få några negativa verkningar av det. 
"Sockermonstret" muttrar någon nu igenkännande och tror sig förstå, MEN till saken hör att det inte alls var något sockermonster som kom på besök utan mitt gamla tröstätarmonster som skrek efter "pasta-med-parmesan" eller "rostat-bröd-med-massa-smör" och i brist på dessa så fick de äckelpäckelsöta godsakerna duga istället och tack vare att de var så äckelpäckelsöta så kunde jag också hejda mig sedan och inte fortsätta och ge mig på annat. 
Jag kan inte ens minnas när jag senast hade en sån tröstätarattack. Det är extremt länge sedan, men jag har under en stor del av mitt liv varit en "känsloätare" och jag är lite besviken att jag nu inte kände igen symtomen och kunde hejda dem i tid. Vis av erfarenheten har jag nu sett till att jag har BRA saker hemma OM det skulle hända igen. Vilket det inte borde göra. Jag är betydligt mer observant nu. 

Varför tröstätarbeteende just i helgen? Många bäckar små fyllda av motgångar flöt samman och fyllde bägaren så att den svämmade över lite. Jag HAR redskap och beredskap för tillfällen när sånt händer, men jag var lite ouppmärksam denna gång. 

Vikten? Ja den ligger stabilt. Just nu strax under 75. 
Hälsostatus i övrigt? Bra! Motgångar har inte knäckt mig. 
Något intressant? JA, FAKTISKT! Något intressant att notera är att efter helgens ynkliga frosseri i sötsaker så har plötsligt mina kalla fingrar "raynauds" tillfälligt gett med sig. Igår var jag ute hela eftermiddagen i nollgradigt och snö utan att ha vantar på mig. Inga kalla händer, inga "döda" isbitsfingrar eller stelfrusna tår heller för den delen. 
Kanske dags att inse att jag måste öka kolhydraterna ytterligare. Undrar var min gräns går? Jag tänker verkligen inte gå upp i vikt, men jag tänker heller inte fortsätta att äta en kost som ger mig hälsoförluster i form av handikappande cirkulationsstörningar i fingrar och tår.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
3/4/14, 6:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Mmm…. Lchf-minisemlor och kaffe :-). Trevlig fettisdag alla!

~God loves you, and I´m trying! ~

subcalva
3/4/14, 9:00 PM
#101

Vad skönt att läsa att du lyckats hitta din väg genom att lyssna på din kropp. Jag tror inte du kommer ha några som helst problem att hitta de kolhydrater som funkar för dig.

Kajak11
3/4/14, 9:37 PM
#102

Fina semlor. Kan man göra det utan sötning? Har inte provat.

Lilltilda
3/4/14, 9:45 PM
#103

#101: Jag hoppas det :-). Jag försöker lyssna till kroppen. Ibland går det bättre, ibland lite sämre. 

#102: Ja det går väl att baka utan sötning, men risken är väl att de smakar bröd och inte semla? Utöver någon matsked sötning så har jag har kardemumma i och kardemumma ger en liten sötma i sig så kanske det räcker för att få bullarna att smaka annorlunda än bröd. 
Mandelmassan går ju att välja sötmanivå på även den, men mandelmassa helt utan sötning skulle jag inte vilja ha. Åter igen, det är en smaksak och jag gillar det som är sött :-)

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
3/6/14, 4:04 PM
#104

ARG! Fy vad jag hatar min överskottshud på magen. Jag har en alldeles perfekt kropp i övrigt (hm..nåja…men nästan 😎) men den där hängiga plufsiga fluffiga maghuden som jag liksom får stoppa ner i byxorna är INTE rolig och nu har den dessutom flera gånger orsakat frågan "är du gravid?" då dess "put" under kläderna tydligen ser ut som en begynnande gravidmage på min i övrigt ganska smala kropp. Jag är galet less frågan och galet less på att ständigt behöva tänka på hur jag klär mig. Klär jag mig för att dölja magen så ser det ut som att jag döljer en liten gravidmage, klär jag mig för åtsmitande ser det ut som att jag försöker framhäva den. Får väl snart börja köra med slankande "håll-in-magen-plagg" trots att de ger en klaustrofobisk känsla och "värmeslag" med tillhörande kliande fukteksem.
Tycker att en lämplig trissvinst kunde dyka upp och trolla fram de ca 45 000- 50 000 som jag behöver för att göra en bukplastik. Jag försöker spara men det är inte alls lätt. så snart jag lyckas lägga undan några tusen så pajar bilen eller nåt på huset eller så går hunden och blir sjuk och behöver veterinärvård. 
Jag har redan dragit in på det mesta som går att dra in på utom det som verkligen känns som ett måste då det kommer till livskvalité, mitt snöskoterägande och de fjällresor som denna skitvinter tvingar fram pga snöbristen här närmare kusten. Även fjällresorna blir dock budgetvarianter och långt ifrån den standard jag tidigare varit van vid.

Allmänt frustrerad kan man lugnt kalla mig just nu.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Kajak11
3/6/14, 7:12 PM
#105

Hoppas det blir mer snö. Vi farar i väg till Vemdalen i morgon natt….hoppas inte det blir vattenskidor i stället….hoppas ochså det blir möjligt för ditt sparande at få det till som du vill. Någon lösning måste hittas…presenter och annat…ja..många tankar.

MillisB
3/12/14, 1:36 PM
#106

Har läst i fatt. Bra att du klarar några avvik nu och då utan att förlora kontrollen över maten i stort. 

Och grattis till ett år som BMI-normalviktig! 🏆

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Lilltilda
3/13/14, 11:49 AM
#107

En vecka kvar till min nästa fjällresa. Längtar. Fått snörapporter och de verkar lovande. Här vid kustbandet är säsongen helt slut nu så det är bara inlandet och framför allt fjällen kvar för oss snöskotergalningar. 
Vi kommer att ha med oss tre av snyggingens kompisar och jag försöker just nu planera för maten och hur vi ska bära oss åt för att ha mat som alla kan äta utan att ruinera oss eller behöva ägna viktiga snöskotertimmar hemma i köket för matlagning. 
Eftersom att de andra inte har något som helst lchf-tänk så räknar jag med att fixa maten till alla dagarna. 

Bra tips på 3 dagars liberal lchfmat för 5 vuxna HUNGRIGA aktiva personer? Frukost, lunchpaket (kall mat), middag (varm, i stugan. Vanlig spis och ugn, samt micro finns) och ev kvällsfika. 
Jag har inte fått rapporter om någon specialkost mer än min egen så jag räknar kallt med att alla tål allt. 

#105: Hoppas att ni har haft en bra vistelse!

#106: Ja jag har lyxen att kunna fixa både liberalt och rena avsteg utan särskilt stora konsekvenser. Jag har ju t.o.m insett att jag MÅSTE vara liberal av hälsoskäl då jag mår mycket bättre

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
3/13/14, 7:28 PM
#108

Ja svårt att åka skidor men i dag 3,2 mil…fint…med klister på skidorna.. kulde kommar på lördag och då är semestern slut men vi mår bra.

Lilltilda
3/14/14, 1:19 PM
#109

Tänk om någon skulle tro att jag är kolhydratsätare!? Ve och fasa! ;-) 

Idag hamnade jag i den lite komiska situationen att jag var på mitt lokala ica och handlade för jobbets räkning. Massor av bröd och frukt och en påse godis m.m. låg i min korg när jag råkar träffa på en bekant. Jag kastar en blick ner i korgen och får plötsligt en känsla av att jag skäms över innehållet och måste ursäkta mig med att jag handlar för jobbets räkning. 
Ett tecken på att lchf blivit mitt naturliga måste ju vara att jag inte reflekterar alls över innehållet i vagnen då jag har ett par liter grädde, majonnäs, ett par paket smör och köttdiskens fetaste köttbit ihop med broccolin och vitkålen i kundvagnen men skäms då det ligger "svenssonkost" i den. Jag lovar, här i trakten hade dagens kundkorg smält in betydligt bättre och sett ut mer som normalt hälsosam jämfört med mitt normala korginnehåll. 

 #108 Bra kämpat i blötsnön!

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
3/26/14, 1:28 PM
#110

Vardagsgrå tristress och "det stora ingenting" pågår i mitt liv just nu. 

Har varit på en härlig snöskoterfjällresa, hunnit jobba några dagar och laddar för fullt om inför nästa snöskoterfjällresa. Underbart ska det bli! 

Maten på första resan löste jag genom att strunta i de andra, planera min egen kost och låta resten av ressällskapet fixa sin egen mat. 

För en gångs skull så hände inget alls med min vikt. Normalt samlar jag alltid på mig vätska under fjällresorna, men konstigt nog inte denna gång. 

Blir spännande att se vad som händer efter nästa veckas resa. 

Kommande resa blir annorlunda då det blir en resa ihop med snyggingen och plutten. Då åker vi som familj och då blir det en helt annan sak än då jag och snyggingen åkte med kompisar. Lite annan form av skoterkörning (mindre buskörning och klättring då ett barn är med), lite mindre fysisk aktivitet och lite mer ordnade och barnanpassade måltider.

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
3/26/14, 5:19 PM
#111

Det låter ju bara härligt…skinnar igenom hur kul ni har det på skotern.

Annons:
Lilltilda
3/28/14, 12:58 PM
#112

Snart ny skoterresa på G som sagt. Livet är härligt! 
Fast ETT problem har jag nu. Jag är väldigt trött, tröttare än jag brukar vara. Kanske är det snyggingens förkylningsvirus som hoppat på mig och istället för att bryta ut bara gör mig trött? 
Funderar en del över kosten och överväger att kanske registrera mat ett tag igen. Håller fortfarande vikten stabil och det är ju BRA! Det tycks heller inte spela så stor roll om jag äter 15 g kh eller 150 g kh på ett dygn. Just nu är jag mer fundersam på om jag verkligen får i mig all den näring som jag behöver. 
Pga en del oförutsedda extrautgifter så har jag fått leva extra snålt i några månader och kommer att få göra i ett par månader till. Eftersom att jag redan snålat in på en massa saker för att ha råd med snöskotersäsongen och fjällresorna, så har det bara varit maten kvar att snåla in på. Detta har gjort att mycket mat baserats på ägg, köttfärs och fläskkött och grönsakerna mest bestått av broccoli och olika sorters kål. Inte direkt en varierad kost, men borde näringsmässigt vara helt ok ihop med de mejeripodukter, nötter, frön och de frukter och bär som jag äter.

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
3/28/14, 4:16 PM
#113

Tror du har fått bra mat och ernäring.

Lilltilda
3/28/14, 5:35 PM
#114

ja det BORDE vara bra mat, men OM jag gör nåt fel så blir det ju rejält fel eftersom att jag äter rätt mycket samma råvaror (även om jag varierar vad jag gör med dem) hela tiden. Om det fattas något näringsämne så är det nog bra att upptäcka det så snart som möjligt.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
4/4/14, 6:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Hemma efter några fantastiska dagar till fjälls. LCHF-kost hela vägen (bortsett från några lakritsbitar) och med tanke på hur mycket skoterkörning och fysisk aktivitet jag ägnade mig åt så är det varken konstigt att jag ätit mer mat än vanligt eller att vikten plötsligt klev uppåt med 2 kg till 76,5. Tur att jag är rutinerad och vet att det är tillfällig viktuppgång och att jag inte behöver bry mig nämnvärt. Den vikten försvinner snart igen efter att vardagsrutinen återvänt. 
Fjällresan blev för övrigt mer aktiv än jag trodde innan att den skulle bli. Njutit i fulla drag av vintervita fjällandskap och MASSOR med snöskoter (15-20 mil per dag). Träningsvärken lär sitta kvar i några dagar. Den som tror att snöskoter bara handlar om att sitta bekvämt och gasa lite har aldrig kört snöskoter. 

Vad åt jag då? En typisk matdag: 
Frukost: Kesobröd med pålägg, kaffe med grädde. 
Lunch (ute på fjället): Tonfiskröra (kokta ägg, tonfisk, majonnäs, citronpeppar och salt som hackats samman till en smarrig mättande röra som egentligen är tänkt att fylla baguetter med. Jag äter den gärna som den är! Supergott!) och kaffe/te
Middag (i Stugan): Hemmagjord köttfärslimpa, pepparsås och broccoli

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
4/4/14, 9:26 PM
#116

Aj aj…jag tyckar du är stark som kan åke så långt på skoter!! Har bara provat 2 gångar…att sitta bak på skoter. Förstår det krävs muskler. Ja jag gick upp ett kilo på våran skidsemester..trots magen strulade. Men har fortfarende ca. det kilo kvar…hmmm. men det var hellt klart vätske grundet muskel användning. Jag åt nog ochså bara lite lakrits. ..näh två våfflor med grädde och lite kaffe latte ahem.. Men vilka vyer. Aj så underbart.

Lilltilda
4/4/14, 10:11 PM
#117

#116: ja musklerna får verkligen jobba om man väljer att vara aktiv skoteråkare. Det är framför allt axlar, skuldror och armar som får jobba, men även knäna och musklerna i låren. Speciellt i terräng och på kurviga och knöliga leder. Gillar man att "klättra" med skoter så är det som att gå på gym, men jag är ingen klättrare. Jag har fel sorts snöskoter för klättring i branta sluttningar. Jag har däremot en plan att snart byta maskin och köpa en som är mer byggd för lössnö och viss klättring och då kommer kroppen att få jobba ännu mer. 

Ja tillfällig viktuppgång hänger i mitt fall ofta ihop med fysisk aktivitet och byte av vanor. Jag är inte orolig så länge det bara handlar om några kilon och de försvinner igen inom några veckor. Om det visar sig att viktökningen är kvar om några veckor så får jag fundera på varför och fundera på om jag ska ändra på något.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
4/5/14, 1:50 PM
#118

Morgonvikten var i morse 75,5 så ja det var verkligen bara en tillfällig viktuppgång. Jag är snart nere i min normala vikt igen. 
Jag kan av olika skäl variera 2-3 kg i vikt under en månad men slår jag ut min vikt över en lång tid så är den stabil. Jag väger mig regelbundet ändå och vågar inte riktigt lita på min kropp för OM den får för sig att gå uppåt i vikt lite mer bestående så måste jag göra något åt det. 

Det är skönt att veta att plötslig viktuppgång aldrig kan handla om fettvikt då fett tar längre tid på sig att bildas, men jag är rädd att jag i framtiden lite smygande ska gå upp i vikt, därför väger jag mig regelbundet och känner mig tryggare varje gång jag konstaterar att snittvikten är stabil och variationerna är normala.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Mozzarellan
4/10/14, 12:21 PM
#119

Det är så bra att du skriver allt som du gör och vad som händer så himla bra i detalj. Precis vad jag behövde läsa för det var ett tag sen jag kolla i tråden. Du har alltid glimten i ögat och bra perspektiv på det mesta. Det blir liksom ande, själ o kropp och väldigt komplett. För mig som är halvvägs är det gott o kunna följa någon som gått hela vägen och hur det är därefter . Kul o läsa om scooter när det är plus 20 ute och de lokala jordgubbsen skall vara klara om två veckor 😃

Beate
4/10/14, 12:27 PM
#120

Vad bra att du håller vikten och att du verkligen verkar ha lärt känna din kropp och hur den funkar!

Lilltilda
4/10/14, 6:03 PM
#121

Tillbaka på en vikt under 75 (74,5 visade vågen för nån dag sedan) och allt är frid och fröjd. Precis tuggat i mig ett litet äpple samtidigt som jag läser i Goliats tråd om frukt och bär. Intressant diskussion där för övrigt. Jag tycks då tåla både frukt och bär bra och det är jag glad över, men jag vet att många som behöver gå ner i vikt brukar få problem om de blir för liberala med frukt så ni som kämpar för viktnedgång bör vara varliga. 

#119 Tack för vänliga ord! Något jag lärt mig längs vägen är att ingen kropp är den andre lik. Det är svårt att spiksäkert säga "gör så här så lyckas du" eller "när du gör så här så kommer det här att hända", men jag skriver utifrån hur det är för mig och hur min kropp reagerar på saker och ting och så tänker jag att KANSKE har någon annan också glädje av att läsa det. 

#120 Ja det känns riktigt bra! Mer och mer lär jag känna min kropp, men ibland är den fortfarande ett mysterium. Å andra sidan så gillar jag att lösa mysterier så då får jag nåt att fundera på. 
Just nu försöker jag bokföra vikt ihop med hormoncykelns olika faser för att försöka se ett exakt mönster.

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
4/10/14, 9:42 PM
#122

Intressant… Ja visst har du bra koll på maten. Och disciplin….och nu först lossnade lite av ..men i dag har jag mått så konstigt kl.9-10 så jag åt lite nötter på förmiddagen. Hjälpte på hjärnans koncentrationsförmåge och åt lite till kväll…hmm.Äter inte frukost i vardagen. Men i dag känntes det bättre på eftermiddagen efter en lugn spring runda…vet inte hellt..men ibland ja det bildas vätske fram mot menses veckan sedan slippar det på en eller två dagar..men nu är jag nog på väg att inte få detta så mycket mer…har plötslig en rädsla för trötta binjurar men tyckar inte det passer hellt med symptomerne…vi får se om vågen är snäll i morgon:-) Vi åker till den nordliga stugan i morgon natt. Arbets påsk. Får nog ochså besök till skorstens besiktning. Glad påsk till dig och din vikt. Det är trevligt:-)

Lilltilda
4/10/14, 11:14 PM
#123

#122: Ibland är det små knep som lite nötter som behövs när hjärnan behöver en kick. Nötter är ju dessutom fullspäckade med nyttigheter så ibland är det bra att äta lagoma doser av dem. 
Det kan finnas många skäl till att må lite konstigt. Ibland kommer man på varför och ibland inte. 
Håller tummarna angående vågen!
Hoppas att stugvistelsen i norr blir trevlig. Själv längtar jag till fjälls igen. Det blir en resa till innan månadens slut 👍

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
4/14/14, 6:38 PM
#124

Det är vår (om nu det brun-grå-geggiga vi har här i norr kan kallas vår) och i helgen snörade jag på mig löparskorna och gav mig ut på vårens första tur. Vad ska jag säga? Jag har massor med ork och vilja, men musklerna för löpning måste byggas upp igen. Mjukstartade med en kort tur på 3 km. Inga problem, orken fanns och jag hade kunnat springa bra mycket längre, MEN jag är glad att jag hade vett att stanna. Känner av mina knän så här dagen efter. Frustrerande då kondis, vilja och ork finns för längre turer men kroppen säger ifrån. Får helt enkelt mjukstarta med kortare pass under några veckor för att sedan stegvis öka tills jag pallar milen igen.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
4/15/14, 2:03 PM
#125

Grymt vilken träningsvärk jag har i kroppen idag! Förstår det inte, men det måste ha att göra med löppassen. Det kanske är för kallt än (+4 grader just nu) så att jag blir kall utan att märka det. 
Nåja, jag får stretcha bättre och se till att använda ångbastufunktionen i duschen efter ett pass. 
Jag har skaffat betalversionen av Spotify och har nu plockat ihop en lämplig spellista för mina träningspass. Så mycket roligare att springa till bra musik och om den dessutom är taktfast i rätt takt så är det lättare att hålla uppe tempot med. 😃

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Mariajoh
4/15/14, 2:17 PM
#126

Fastnade i tråden…. Såg det där med löpning och just nu är det allt jag har i huvudet - den magiska milen.

Att öht klara av den. Hittat ett träningsprogram "10 km på tio veckor" (från nybörjare). Har ju gått massor av mil hela vintern så det finns lite muskler och lite flås men inte i några mängder… Är nu i vecka fem och ska som final på denna springa 5 km på söndag, kommer funka. Har sprungit det förr men aldrig en meter längre! Så milen känns som en nästan oövervinnerlig utmaning medan några vänner jag har säger att "kan man springa fem kan man springa 10 - det sitter i huvudet". Svårt att tro det, hahaha!

Håller med dig - bra musik i öronen - eller en bra dokumentär (märkte jag av en slump - blev så inne i den att jag glömde bort tid och rum!) är ett måste för att stå ut med smärta, andnöd och svett i ögonen!

Kör hårt!

Lilltilda
4/15/14, 2:42 PM
#127

#126: Lycka till! Klart att du kommer att fixa milen! Det sitter faktiskt rätt mycket i huvudet + lite i muskulaturen med, för kondisen är lätt att träna upp men muskler och leder hinner inte riktigt med om man går för snabbt fram. De där träningsprogrammen som finns är super! De brukar vara genomtänkta och följer man dem så går man lagom snabbt fram. 
Jag använde i fjol sommar ett nybörjarprogram i "runkeeper" för att gå från "soffpotatis till 5 km" och det gick otroligt smidigt. Sedan blev milen en naturlig förlängning av det hela. 
Denna sommars mål är att lyckas springa milen under timmen, men jag funderar på att revidera det och inte ställa det kravet på mig själv.
Jag har inte sprungit i vinter men varit aktiv på andra sätt och flåset finns där men jag har som sagt tappat musklerna för löpning så nu får jag börja om lite och jag vill inte dra på mig skador.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
4/15/14, 2:59 PM
#128

"Så jävla bra", "Lejonet från Norden", "Total panik", "Hunger" och "One with the pain" är bara några av titlarna i den spotify-spellista jag plockat ihop för att använda vid mina löppass. Såå hur ska vi tolka detta? I början av passet så är jag så jävla bra och känner mig som Lejonet från Norden innan det går över till total panik och hungern kommer, men i slutänden så är jag ändå ett med smärtan

~God loves you, and I´m trying! ~

Mariajoh
4/16/14, 8:53 AM
#129

Haha, för mig är det tvärs om, jag dör nästan under första kilometern innan pulsen vaknat till liv! Körde ett tufft pass på väg hem igår - och nu har jag ont i foten som jag stukade svårt förra året (kunder inte träna någonting, inte ens små promenader på 10 veckor =(, riktigt surt) . Inte alls vad jag behövde! Har ju anmält mig till ett stafettmaraton med arbetskamraterna i maj - ett jippo jag inte vill missa. Utmanade av den andra vårdavdelningen inom vår klinik på sjukhuset = fullständigt krig (vi är alltid de bästa samarbetspartners i övrigt) Får bara inte komma otränad med ond fot.

Lilltilda
4/16/14, 12:53 PM
#130

#129: Nä va trist! Ont är dumt, kanske gick du ut för hårt? Har du stärkt muskulaturen i den tidigare skadade foten ordentligt? Kanske måste den vara lindad då du springer?
Hoppas att du är i form då stafettmaratonet går av stapeln. 
Jag själv är inte alls lockad av tävling även om jag fått flera förfrågningar om att ställa upp i olika lopp, men jag vill verkligen inte. Löpningen är bara för mig. Det är min "ego-stund" utan annan press på prestation än den press jag själv sätter på mig. Jag gillar att se resultat och förbättringar, men jag vill inte jämföra mig med andra. Lite knasigt kanske? 
Jag har oftast en massa ork i början och upp till ca 3-4 km innan jag känner att det går lite tyngre men min erfarenhet från förra sommaren är att jag kan springa långt om jag hittar rätt takt och satsar mer på uthållighet än hastighet.

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
4/16/14, 10:52 PM
#131

Härligt att du har fått lust på löprundarne på våren. Ja här blir det arbeta men ingen rundar i påsk..annars springar jag året om..i stort sett. Vet inte om det blir långa ture men tills vidare är 1 mil längsta tur. Grundet ryggen. Vi får se. Har haft slapp mentalitet. Det blev lite lösgodis och massor av nötter och mat i dom senaste dagarna. Tror att arbetsdagarne har bevirkat att lusten till mat och lite onyttigt greb för sig. Hmm. Efter Påsk så….har klart för mig att vikten nog har gått upp och sån är det. Glad Påsk på stigarne.

Will Power
4/17/14, 12:20 PM
#132

Vi är inte skapta till att jogga ;o) Gå, Power walk…. inte jogga! Jogga får mig att känna olust inför bara tanken och känns helt onaturligt. Finns ingen nytta med detta självplågeri! Kräma steron till musik… DANSA!

Annons:
Lilltilda
4/17/14, 4:14 PM
#133

#131: Ja det är härligt att komma igång igen, men än är det tyvärr blött och lerigt på skogsvägarna och bitvis ligger snön kvar. Jag längtar tills det är torrt och snöfritt i skogen då jag inte gillar att springa på asfalt. 
Ät och njut! Det är ju bara påsk en gång per år, men se till att styra upp kosten efter påsk så att det inte spårar ur och du tappar lchf helt. 

Jag väljer mina avsteg med omsorg nu under påsk och är noga med att varje undantag från lchf jag gör beror på att jag VILL göra ett avsteg, inte pga att jag inte kan kontrollera ett sug. För mig har det blivit viktigt. Jag har t.ex. köpt hem 100 g lyx-chokladägg av god kvalité och dessa är mina och bara mina ;-). Jag kommer att äta dem för att jag vet att de är riktigt goda och för att jag vet att jag kommer att kunna njuta av varje gram. 

#132 
Haha! Du menar lite som "I don´t run. And if you ever se me running you should run too because something is probably chasing me" ? ;-)
Jag tyckte inte om att springa före jag gått ner min övervikt. Förr var det för tungt för knän och leder. Det är nu som normalviktig det blivit trivsamt att snöra på sig skorna och bege sig ut på vägarna med bra musik i öronen och telefon-appen "Runkeeper" som håller koll på mina tider, sträckor osv. 
Kanske kommer du en dag att göra samma upptäckt som jag, att löpning är rätt skönt?

~God loves you, and I´m trying! ~

Will Power
4/17/14, 5:58 PM
#134

"I don´t run. And if you ever se me running you should run too because something is probably chasing me" -Det skulle ju kunna vara en anledning… Ärligt, jag har sprungit milen på 47 minuter en gång för länge sedan, i lumpen, KA-1 i Vaxholm. Då var jag i god form och vår lilla arme fick äran att vakta Slottet med inledande högvaktsparad genom Stockholm. Sedan dess har omfånget kommit till där jag är nu… ursch! Nää, jogga kommer jag aldrig att börja med… tvii vad trist! Men, jag hejar på dig!… På med dåjorna latmask :)

Lilltilda
4/17/14, 6:14 PM
#135

#134 😃Tur för dig att du bor långt ifrån mig, annars hade jag kanske kommit förbispringande och tvingat ut dig i motionsspåret! 
Milen på 47 min har jag då aldrig klarat hittills. Jag är inte ens nere under timmen än, men tids nog så!  
Och du, omfånget ska ju inte vara där för evigt! Allt blir lättare när det minskat! Fast power-walk och vanliga promenader är faktiskt gott nog.

~God loves you, and I´m trying! ~

Will Power
4/17/14, 7:15 PM
#136

Som du vet är min genomsnittsliga utomhusteperatur c:a 33 grader! Skulle vilja se dig rödkindad och flåsandes på mina breddgrader utanför min dörr. Där jag är betraktas att gå 50 meter som en fattig mans sätt att ta sig fram på… He,he. Jag gillar tanken dock, En sådan syn ger mig hemlängtan!…. Påskgodis!

.Hjälp!

Kajak11
4/18/14, 9:44 AM
#137

Ja du har rätt Lilltilda….vi har ochså haft bra mörk choklad men plötslig ville jsg ha lakrits…och har ätit mer än vanligt.Bestämt ochså LCHF mat annars. Men jag tror att svensk frukost på restaurang på oppturen hit var fär mit lat satte inn. Helt klart back on the road efter Påsk och jag mår ju inte bra på socker….och mjöl. Men löpandet hoppas jag att få tak i. Ville gärna prova att springa långt men kanske en halvmara får vara nog. Kiropraktorn tyckar inte om långa ture. Men huvudet vill gärna prova:-) har provat en halvmara för två år sedan. Är inte snabb men vill gärna bara springa. Men motionslöp orkar jag inte. Hoppas du får trevlig påsk med mörk choklad och löprundar och ägg. Här blir det bacon..prinskorv och ägg och ost till frukost…lite Finn crisp och smör. Vi äter mycket när vi jobbar här i 8-12 timmar om dagen:-)

Lilltilda
5/1/14, 8:49 PM
#138

Några veckor sedan senast jag skrev. Påsken har passerat och jag har precis varit på en till säsongsavslutande fjällresa. Fantastiska dagar med massor med snö, sol och skoterkörning! Underbart! Ska leva på dessa dagar ända tills nästa skotersäsong. 
Matmässigt har jag slarvat skall erkännas. Det har blivit både godis och pizza, men det är ingen katastrof. Jag har inte trillat av banan på något sätt och även om det blev lite viktuppgång pga avstegen och de aktiva dagarna så är det ingen katastrof. Det försvinner inom ett par veckor iaf. 

Jag har inventerat min garderob lite inför sommaren och det var ingen rolig upplevelse. Jag AVSKYR verkligen att shoppa kläder, men nu har min basgarderob stora luckor i sig då vissa plagg är utslitna och behöver bytas ut.  Underkläder, toppar/t-shirts och jeans är ett måste. Behöver dessutom nåt fint som duger vid högtidligare tillfällen. 
Skulle behöva en body-double med god smak som kunde springa runt och shoppa kläderna åt mig så att jag själv slapp. :-D

~God loves you, and I´m trying! ~

Ary
5/1/14, 10:35 PM
#139

#138 Ok vänta lite bara, ska bara gå ner 20 kg så kan jag vara din body-double. 😉

Annons:
Kajak11
5/1/14, 10:57 PM
#140

Vi har samma högd och vikt i stort sett. Tror jag. Men det är lite långt från Skåne. Har vi en donation:-)?

Lilltilda
5/1/14, 11:18 PM
#141

#139 😃 schysst! Tills dess får jag klara mig själv då 😉

#140: Ja lite långt från Skåne ja! 🙂

Nä men allvarligt, jag hade hoppats att viktnedgången skulle väcka ett intresse för kläder, men jag tror nästan att jag har ett ännu mindre intresse för kläder och shopping nu än förr! Klädinköp känns lite som ett nödvändigt ont bara och nu när butiksutbudet är mycket större så ser jag det mer som besvärligt än positivt. Förr gick jag på KappAhls XLNT-avdelning och botaniserade tills jag hittade nåt som passade ok. Nu måste jag ibland gå i flera butiker och har svårt att hitta nåt i djungeln av klädställningar.

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
5/2/14, 6:31 AM
#142

Jag har en konstig teori…da jag ändrade kost ändrade lusten till köp generelt sig….kanske på grund av mindra svingende blodsocker? Jag har ju inte gått mer ner i vikt annat än lite i bland. Hoppas du hittar något bra:-)

Lilltilda
5/5/14, 4:40 PM
#143

Jag har lyckats handla lite kläder nu och behöver bara komplettera med några enstaka plagg inför sommaren. Främst behöver jag finkläder!
Jag fick med mig från stan: 
* 3 tunnare långärmade toppar
* 1 t-shirt
* underkläder 
* 2 par jeans (tumstorlek 29 i vidd. Egentligen borde jag ha tumstorlek 28 över ändan, men pga all överskottshud som ska gå ner innanför byxlinningen så krävs 29. Men tänk, en gång i tiden hade jag tumstorlek 40 och fick köpa jeans på herravdelningen för mina långa ben gjorde att jag inte ens kunde ha lindex generousbyxor! Jag är så grymt lycklig över de storlekar jag kommer i nu!). 
Jag har sneglat på en klänning och en fin sommarblus/skjorta men jag bör nog vänta tills nästa lön ifall jag vill handla mer. 

Tillvaron här på KIF börjar allt mer meningslös och jag märker själv att jag loggar in allt mer sällan. Stämningen här på forumet är inte riktigt som den var förr. Det är mycket smågnabb, vissa som överreagerar och väljer att missförstå varandra och så finns den där "besserwisserattityden" som från vissas håll känns som "slag på fingrarna" istället för pepp och uppmuntran.
Är det därför som aktivitetsnivån i forumet är långt ifrån vad den har varit? 
 Jag känner också att jag har allt mindre att bidra med. Det mesta är redan sagt och här i min egen tråd så handlar inläggen mest om att läget är oförändrat, att jag äter mer liberalt, att jag mår bra, håller vikten och så ett å annat klagomål över kläder, min överskottshud och min frusenhet osv. Jag tror att ni som läser börjar känna igen mina inlägg. Variationen är inte så stor. 
En orsak till att jag fortfarande stannar på forumet är såna där "gobitar i debatten" som ofta kommer från t.ex. Goliath och Zepp och många fler! Människor som är kunniga men ändå ödmjuka och har en ganska avslappnad attityd! 

Jag raderar INTE mitt konto här, men jag är som sagt inte så aktiv längre. 

#142: Ja nog kanske blodsockret har inverkat en del i ditt fall. Vissa människor är "känslo-shoppare" och svajigt blodsocker påverkar ju humöret med.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
5/22/14, 7:45 PM
#144

Konflikter. Jag tycks vara omsluten av dem både irl och här på Kif. 

Som jag sagt förr så GILLAR jag bredden på detta forum och tycker att kunskap och vetenskap blandat med personliga erfarenheter gör detta forum till en plats för alla. Men så har det blossat upp konflikter plötsligt och diskussionerna går heta. Jag själv försöker lite sätta tand för tunga och inte bidra så mycket med bränsle till bråket. Jag har däremot varit TYDLIG med min åsikt att jag uppskattar vår forumbroder Goliath mfl. och tycker att han/de har en självklar plats på forumet. Jag har också varit tydlig med att jag starkt ogillar osaklig censur av inlägg. Jag ogillar också när forumledningen öppet kommer med kritik mot en enskild medlem i en tråd. 

Irl har jag nyligen fått ta emot osaklig och skarp kritik från en av mina äldsta vänner. Inte helt enkelt. Just nu "tiger jag still" och avvaktar. En del av bakgrunden handlar om livsstilen LCHF. Hen tycker att jag ser ner på andra som äter vanlig mat enligt slvs rekommendationer. Det gör jag INTE. Jag använder ord som "normalkostare" ibland när jag nämner någon som äter "svenssonkost". Jag ser inte ordet som negativt laddat. Det gör hen. Är det mer negativt laddat än att använda ord som "vegetarian" eller "lchf-are" för att beskriva ett kostval? Nej… inte enligt mig. 

Nåja, jag är den jag är och det kommer jag alltid att vara. Visst anpassar jag mig och försöker vara diplomatisk men INTE då det innebär att jag måste begå våld mot mig själv. 

En mycket GODARE sak är den underbara blåbärsglass som jag tillverkar hemma i mitt kök. Kan verkligen rekommendera den. Smarrigt värre en varm sommardag som denna. 

Lagt receptet--->HÄR<----

 I livet i övrigt så är det just nu full rulle på jobbet. Riktigt mycket jobb och snart åker jag på 4 dygns läger och har ingen aning om ifall jag kan äta lchf där eller inte. Antagligen INTE. Får peta och försöka hitta nåt jag kan äta, men det brukar vara ugnspannkaka, pasta, varmkorv m.m. som serveras på lägergårdar. Sällan mat som går att hitta nåt ätbart i.

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
5/22/14, 7:59 PM
#145

Jag istämmar…och jag tyckar det bör fins utrymma för folk båda här på forumet och IRL. Men det blir ibland så att det lät händar att man blir misförstått. Jag våger inte lägga ved på brasen…båda här och IRL…

Mozzarellan
5/22/14, 11:34 PM
#146

Hej, Har ingen bra uppkoppling o är på semester. Men vad händer här i forumet? Hade tänkt starta min andra tråd då jag upplever det som ett stöd med alla här inne i vått o torrt, en slags lifeline…. Men nu veto17. Även om du tycker du upprepar dig med vad som händer så är det gott o läsa och veta hur det går i längden. Ibland får man göra som du skriver "tiga still' eller vara elastiskt. En vän uttrycker sig att man skall "andas " på saken o sen prata. Tycker jag lät bra. Hur som haver så läser jag regelbundet här eller söker i sökrutan. Och gillar när man får svar på det ena eller andra, oftast väldigt snabbt. By the Way, idag åt jag en hemmagjord ravioli med skaldjurssås, MEN det var inte så smarrigt som jag minns samt so far inga som helst problem, typ racermage eller kramp. Ett år utan pasta i självaste Italien.

Annons:
Lilltilda
5/28/14, 2:48 PM
#147

#145: Det verkar ju lugna ner sig nu, men vad som händer med forumet framöver vet jag inte. Känns som att konflikten dödade en del aktivitet.

#146 Ja vad händer egentligen?  pajkastning hit och dit, irritation som legat undantryckt och som nu exploderat? Ett forum som setts som ett "vardagsrum" har vuxit ur sin ursprungstanke och forummedlemmarna idag tänker annorlunda än det gamla gardet. Svårt att exakt sätta fingret på vad som händer, men hur som helst så verkar det ebba ut. 
Visst kan du starta en tråd, men känner du dig inte "hemma" med det så låt det vara eller prova starta en tråd och se om den ger det du behöver. 
Ett år utan pasta i självaste Italien måste ju ses som ett under 😃. 
Nä det är ju sällan så gott det där "förbjudna" då man väl provar.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
5/28/14, 2:57 PM
#148

Såååå…… Imorgon åker jag på läger med ungdomarna på jobbet och jag har beslutat att inte ta med mig egen mat annat än någon burk tonfisk, en burk kokosolja och en tub majonnäs.  Det får bära eller brista. Jag ser hur det går med maten.
Tidigare brukade jag ta med mig egen mat till läger, men det är så sjukt stressigt i tillvaron just nu och det blir tillräckligt tufft bara att försöka ro lägret i hamn i övrigt.  Jag orkar inte planera och förbereda.
Tröttheten är stor och engagemanget för matlagning är noll just nu. Länge leve stekt bratwurst och smörstekt vitkål eller stekta ägg. Det känns som att det är det enda jag äter just nu och sedan ett par veckor tillbaka. Det kommer att bli ljuvligt att äta lägermat (det jag vågar äta) och slippa laga en massa eget. Ugnspannkaka och pasta är väl det jag kommer att undvika, men halvfabrikat som köttbullar/hamburgare m.m. kommer jag att äta utan att ens tänka på kolhydraterna.

Förresten, en helt annan, mycket roligare sak. Jag fick igår hem ett par klänningar i storlek 40 och tänk, de satt som gjutna och jag kände mig fin, TROTS vällande "pösmage" (överskottshud) i osexiga valkar och trots att stresstillvaron som råder just nu har gett mig plusvikt så att jag ligger strax över mitt normalspann.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
6/2/14, 8:12 PM
#149

Hemma från lägret. Några hg lättare än innan faktiskt. 
Hade väldigt tur. Redan första dagen serverades ugnsgrillade kycklingklubbor i mängd och det blev över en massa rester som jag enligt kökspersonalen gärna fick äta övriga dagar med. Kyckling är GOTT så jag njöt av kyckling vid de måltider där jag inte hittade något ätbart på serveringsbordet. Perfekt! Frukostarna bestod av kaffe med kokosolja och grädde, några skivor ost med smör och ett kokt ägg. Det stod jag mig bra på. Kyckling med sallad och smör åt jag några av måltiderna, grönsaker med riven ost och creme fraishe fick det bli då ungdomarna fick tacos (ingen vanlig sockerstinn tacos för mig inte!) och en av dagarna åt jag avokado, tonfisk, gurka och majonnäs. 

Väl hemma kämpar jag med tröttheten och känner motstånd mot matlagning. Jag är i stadiet att det tom är jobbigt att steka bacon.
Färdiggrillad karré från min lokala icabutik fick det bli till middag idag.

~God loves you, and I´m trying! ~

MillisB
6/3/14, 8:41 AM
#150

Så skönt att det gick så bra på lägret. Det där med kycklingklubbor lät ju toppen, något att ta med till vardagen när det som oftast blir stressigt att laga till något enkelt!

Matlagningsvägring är inte roligt, jag upplever det också emellanåt. Då gäller det att ha is i magen. Kanske det att laga två-tre-fyra rätter i rejält stora portioner och så äta i en period, tills lusten att laga mat återkommer.

Önskar dig en finfin dag! 🤗

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Lilltilda
6/9/14, 10:08 PM
#151

#150 Ja kycklingklubbor är toppen. Brukar fylla frysen med såna för nödmiddagar och snabbluncher. 
Den stressiga jobbperioden närmar sig sakta slutet. Det är bara denna vecka kvar sedan är det bara lite nedvarvning innan semestern. 
Gött!
Nåt annat som glädjer mig just nu är att jag idag sålt min gamla bil och en del av pengarna från den hamnar på "bukplastikkontot" så till hösten har jag kanske skrapat ihop tillräckligt med pengar för att kunna genomföra den.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
6/18/14, 1:32 PM
#152

Första dagen på min sommarsemester idag! Snart kommer snyggingen och plutten hit för att vara här över midsommar.  

Just nu har jag ca 170 kr kvar på lönekontot och lönen kommer den 27e.. Yeah! Detta blir en utmaning (Jag HAR pengar på sparkontot, men tänkte låta bli dem om det går). God mat till 3 personer varav 2 är "normalkostare" och plutten ska minst ha frukost, lunch, mellis och middag. Vi andra behöver bara äta 2 ggr/dag. 

En extremt välfylld frys har jag för tillfället och hyfsat välfyllt i kylskåp och skafferi med, så det blir nog med innehållet i dessa som jag får trolla ifall pengarna ska räcka. 

Midsommarmaten är planerad och allt utom jordgubbarna inhandlade. Det blir långtidsgrillad (ca 8 timmar texas-style) hel fläskkarre med coleslaw och "Eriks" färdiga pepparsås. Chokladdoppade jordgubbar med vispgrädde till efterrätt (ev en jordgubbspaj med vaniljsås till normalkostarna). 

Övriga dagar har jag hyfsad koll på middagarna. Med några enkla kompletteringar bör jag kunna fixa: 

* Bacon/västerbottensost-fylld köttfärslimpa med potatismos/Broccolimos

* Grillade kotletter med potatissallad/smörstekt strimlad vitkål

* Baconinlindad grillad Bratwurst med Pommes/kokt broccoli och majonnäs

* Tacos med div tillbehör. Vanliga tortillas/lchf-wraps

* Grillade hamburgare med sallad, bacon, stekt ägg, ost, lök osv. Bröd till de andra, grönsaksbädd till mig.

* Ostfylld baconinlindad grillad kycklingfilé med potatisgratäng/rättikagratäng

* Kycklingsallad (grillad kyckling, gurka, tomat, kokta ägg, stekt bacon, lite hackad rödlök och tärnad fetaost + majonnäsbaserad egengjord dressing) 

* Köttfärssås och spagetti/lchf-nudlar

* hemmagjorda köttbullar med potatis/smörstekt vitkål och sås

* Pizza/lchf-pizza med kebabkött, rödlök, ost, tomat, skinka, svamp och färsk oregano

* korv i ugn (falukorv med hög kötthalt, ost, bacon, lök, senap) med hemmagjort potatismos/blomkålsmos

Lunchideer: äggbaserade rätter (pannkaka kh/lchf, omeletter, stekta ägg, äggröra), eller korv (med bröd till plutten) 

Frukostideer för de som äter frukost (dvs knappast jag) 
Smoothies, ägg, mackor, äggröra. 

Mellanmål till plutten: kokta ägg, avokado eller ev frukt

Visst ser det ganska ok ut? OBS! Alternativet att köra ren lchf för oss allihop fungerar INTE så jag kompromissar lite med olika alternativ som är lätt att anpassa både till mig och till dem.

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
6/19/14, 9:03 AM
#153

Det ser ju bra ut……hellt i top. Vi äter frukost och kvällsmat på semestern….har du 3 veckor semester nu.?

Annons:
Lilltilda
7/17/14, 4:22 PM
#154

Några dagar kvar av semestern. 

Jag har spenderat veckorna med snyggingen och plutten. Matmässigt har jag hela tiden ätit lchf, dock inte räknat några kolhydrater eller registrerat nåt i nån matdagbok. 2,5 kg plus på vågen talar dock om att det nog skulle ha behövts, men med vardagen i antågende så antar jag att min tillfälliga viktuppgång rätt snabbt kommer att försvinna igen. Jag är inte speciellt orolig än i alla fall. 

Den här tråden börjar ha gjort sitt känner jag och kif får väldigt sällan besök av mig. Jag fortsätter med mitt liv och tänker se till att hålla mig normalviktig. 
Min dröm om en bukplastik ger jag inte upp. Sakta men säkert ökar innehållet på sparkontot men bakslag i form av reparation av bergvärmepump och lite andra oförutsedda utgifter gör att det går frustrerande långsamt. 

LCHF-favoriter denna sommar: 
Smoothies
Långtidsgrillad fläskkarre med coleslaw
Långtidsgrillade kamben med coleslaw
Skaldjurssallader
Tonfisk-äggsallad
Grillad kryddig färsk korv (Nylens hugossons chorizo är super!)
Svampstuvningsfyllda crepes
Egengjorda hamburgare med hackade oliver och fetaost i färsen
Kyckling i alla former
Äggrätter i alla former
Chilirätter
Toast i mackjärn ("56-kilos" kesobröd i min tappning  är perfekt att göra toast av!).
Lchf-glass i glassmaskinen (lakrits, hallon, vanilj och blåbär)

~God loves you, and I´m trying! ~

LaRose
7/17/14, 11:21 PM
#155

Lilltilda! 

Innan du försvinner (vilket jag tycker är tråkigt),  vill du berätta hur din tappning av det där kesobrödet är? Jag vill så gärna hitta ett ätbart bröd att rosta. Har hittills slängt allt jag bakat…

Kajak11
7/18/14, 12:32 AM
#156

Ja försvinna får du inte göra….

Lilltilda
7/19/14, 1:08 AM
#157

Helt försvinner jag nog inte, men jag märker själv att jag har allt mindre behov/lust att besöka kif. En orsak är något så simpelt som nya färgsättningen och designen på iFokus. Jag tycker att det blev rörigt för ögonen (kan bero på mitt synfel) att överblicka och läsa. Det går bättre att läsa från mobiltelefonen, men då är det istället alldeles för jobbigt att skriva! 

#155
Min variant av kesobrödet från bloggen 56kilo: 

6 ägg
250 g keso
2 dl mandelmjöl
0,75 dl kokosmjöl (aman prana)
0,75 dl fibrex
5 tsk bakpulver
2 msk fiberhusk
50 g smör
1 tsk salt
(det går även att tillsätta 1 dl av valfria nötter eller frön ifall man vill ha annan smak eller grövre konsistens. Jag tillsätter ofta solrosfrön )
Häll alla torrvaror och smör i en matberedare. Kör med knivarna tills allt blandats och ev nötter och frön krossats.
Blanda ägg och keso i en bytta och mixa ihop med stavmixer ifall du vill slippa korn av keso i brödet.
Blanda ihop äggsmeten med torrvarorna och låt smeten svälla en stund.
Platta med blöt hand ut degen på bakplåtspapper i en liten långpanna, alternativt klicka ut och forma små bröd. Grädda i 10-15 min i 225 grader.
Skär brödet i lagom stora bitar ifall du gjort en hel brödkaka. Brödet går bra att frysa, att rosta och att göra toast i mackjärn av och det är inga bekymmer att frysa in det i lagom stora portionsbitar. 
Jag brukar baka ut brödet som en stor brödkaka och skära upp i ca 10-12 bitar som jag sedan delar på längden till två mackor när jag väl ska använda dem.

~God loves you, and I´m trying! ~

LaRose
7/19/14, 3:51 PM
#158

Tack snälla du, för din utförliga beskrivning! Ska prova detta så fort jag inhandlat ingredienserna.

Och du, jag håller med dig om att den nya designen här är jobbig…

Mozzarellan
7/22/14, 1:28 PM
#159

Nä, försvinna får du ju inte…. Håller med om nya färgsättningen är störande i mina ögon med. Din tråd är alltid inspirerande och själv är du alltid med ett trevligt bemötande i alla lägen.

LaRose
7/22/14, 3:15 PM
#160

#157 Nu har jag bakat "ditt" bröd! Smaken är riktigt bra, men jag fattar inte varför allt LCHF-bröd för mig blir svampigt i konsistensen. Det blev också tunt och skulle inte gå att dela, som du brukar göra. Jag gjorde exakt som du skrev i receptet. Vad är det jag gör för fel? Jag tycker det är svårt att veta exakt hur länge brödet ska stå inne. Liiite för kort tid och iiite för lång verkar ha jättestor betydelse. Man ska pricka precis rätt, tycks det mig som. Har du nåt mer gott råd, Lilltilda?

Jag vill också säga, som Mozarellan, att dina inlägg alltid är intressanta och att du dessutom har en väldigt sympatisk ton.

Annons:
Kajak11
7/23/14, 7:02 AM
#161

Lilltilda får inte sluta här. Har alltid mycket bra resonnement här.. kloka kommentarer….hoppas du har lust att bidraga förtsat.

Ary
7/23/14, 12:55 PM
#162

Jag röstar också för att du stannar! Du vänjer dig nog vid grafiken. 😉

Lilltilda
7/23/14, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

#160 va konstigt att ditt bröd inte blev bra! Jag brukar inte misslyckas med detta bröd. Ok, INGET lchf-bröd blir exakt som vanligt bröd men detta kesobröd brukar åtminstone bli ett ok substitut. Glad att du gillar smaken i alla fall! Det går att variera smaken med olika frön och nötter. 
Jag använder medelstora ägg, låter degen svälla i ca 10 min, plattar ut den på bakplåtspapper i en form som är ca 24 cm x 34 cm, dvs ungefär som en LITEN långpanna eller rätt stor gratängform. I min ugn blir brödet exakt rätt gräddat om jag låter det stå inne i 13 min, men min ugn tycks bli lite varmare än andras ugnar så du kanske vill ha inne ditt någon minut längre. Se på färgen och försök att avgöra. 
Bifogar en bild av en färdig brödkaka från sidan. Denna är inga bekymmer att dela i två delar och t.ex. rosta eller göra toast i mackjärn av. 

Ni andra #159, #161, #162, jag försvinner INTE helt, men jag har kanske backat till en sundare "inte titta in på kif-flera-gånger-per-dag-användning"😃😉

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
7/23/14, 7:58 PM
#164

Oj jag får lust på dit bröd…har nog bara en gammal matbereder mmen det krävs väl för att göra ett bra bröd?

Lilltilda
7/23/14, 8:42 PM
#165

#164 det kan säkert gå att krossa och blanda med en stavmixer och lite handkraft eller en elvisp med. Matberedarens knivar är bra för att krossa de grova fibrexgrynen och eventuella frön eller nötter. 
Att mixa keson är inte nödvändigt. Det går att vispa keso och ägg med elvisp om man står ut med bitarna av keso i smeten.

~God loves you, and I´m trying! ~

LaRose
7/23/14, 11:23 PM
#166

Tack igen Lilltilda, för ditt engagemang! Jag ska pröva igen. Förstår att det inte kan bli som vanligt bröd, men jag tror ändå, att eftersom du och även andra tycker att det här brödet är riktigt bra, så måste det ju kunna bli det även för mig.  Om jag hittar rätt i alla detaljer. Nu vet jag i alla fall att jag har ett bra recept, så det är bara att öva sig framåt. Kanske ska formen stå i mitten av ugnen och inte längst ner? Jag provar i mitten nästa gång. Ditt exemplar ser ut som en riktig godbit på bilden!

Lilltilda
7/23/14, 11:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#167

#166 Ja jag hoppas att du lyckas även du och tycker om brödet. Jag fick söka länge innan jag hittade ett bröd jag tyckte smakade bra. Jag gillar också att det är lätt att variera med olika frön/nötter. Senast blev det lite skalade sesamfrön i. Gav en knaprig känsla som jag uppskattade.
Ja testa i mitten! Jag gräddar det (och alla andra "platta" bröd) i mitten, eller rättare sagt med formen stående på gallret som är inskjutet på falsen strax under mitten, om jag ska vara riktigt korrekt i min beskrivning. Det brukar bli bra. 
Har som sagt använt detta bröd till det mesta och blev mest lycklig då jag upptäckte att det fungerade i mitt mackjärn med! 
På fotot är min toast fylld med ost, oregano, basturökt skinka och en gnutta tomatpuré, men det fungerar lika bra med t.ex. kryddig köttfärs, ost och chili eller varför inte curryfräst kyckling och eller champinjonstuvning. 
(äsch,  nu blev jag sugen på mat och jag som ska sova! ) 🙂

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
LaRose
7/24/14, 12:12 PM
#168

Å Herreguuud, vad det där såg gott ut! Jag älskar toast och har ibland tänkt på att skaffa en sån där manick. Dock inte sedan jag började med LCHF. Men nu så…

Lilltilda
7/24/14, 5:35 PM
#169

#168 Jag var på väg att ge bort mitt mackjärn, MEN så kom jag på att jag kunde testa med kesobrödet och hipsvips så fanns det en anledning att behålla det 😃. Då och då blir det en toast, speciellt nu i sommarhettan då energi till att laga riktig mat inte riktigt finns där. Toast som lunch är perfekt.

~God loves you, and I´m trying! ~

Ary
7/24/14, 10:51 PM
#170

Jag har inte tänkt innan lchf att skaffa ett mackjärn, men tänker på det nu. 😃

Lilltilda
8/16/14, 12:03 PM
#171

Dags för uppdatering. 

Jag MÅSTE nu börja registrera min mat i  matdagboken.se igen för något mystiskt händer när  jag umgås med snyggingen. Jag hade tappat min semesteruppgång lagom till förra helgen, men det räckte med en några dagar ihop med snyggingen och plutten så kom den tillbaka OCH den har INTE försvunnit igen. Trots min vanliga lchf-kost (allt mer strikt senaste veckorna) så är fakta att jag väger lite i överkant av vad jag tycker är bekvämt. I morse visade vågen 76,5 kg men den har vid nåt tillfälle nästan varit uppe och nosat i 78 kg och det gillar jag inte. Då saknas marginaler. Nej ner till mina trygga 73-75 kg ska jag ta mig igen och stanna där. Jag har ju hållit mig inom det viktspannet i ca 1,5 år så nog rackarn ska jag kunna fortsätta befinna mig där.
Något fel gör jag kostmässigt. Äter för mycket eller för lite? Äter fel mängd fett? Jag vet av tidigare erfarenheter att jag tenderar att dra ner på fettet och öka kolhydraterna om jag inte är observant på vad jag gör och i sommar har jag bara ätit, inte funderat på hur. 

Den enda viktuppgång jag accepterar är viktuppgång bestående av muskler, men där är jag inte än. Muskel-lös brukar snyggingen kalla mig och det är nog nästan sant ;-). Benmuskler har jag gott om från all löpning m.m. men bål, skuldror och armar är ett rätt tragiskt kapitel. Måste nog ta tag i detta så att jag, den dag jag väl får göra en bukplastik, faktiskt är BRA fysisk form. Det borde underlätta läkning och hjälpa till med återhämtningen.  
Just nu så tänker jag ligga lite lågt ett tag med muskelbyggandet, det har nämligen öppnat sig en liiiten möjlighet att jag kan få göra bukplastik inom min landsting. Jag står på kö för en läkarbedömning och ev. remiss. Jag fick tag på rätt människa på min vårdcentral och efter att jag delat min berättelse så tyckte hon att jag åtminstone kunde få köa för en läkartid. 
Några saker som underlättar vid en bedömning är ett bmi som är MAX 25 helst under, en dokumenterad viktnedgång (Foton finns) och en rejält överhäng av överskottshud som ger fysiska och/eller psykiska besvär. 
Dessa kriterier uppfyller jag så nu hoppas jag givetvis på att en läkare gör samma bedömning. 
OM jag får remiss så tänker jag träna som en tok under tiden jag väntar på själva operationstiden

~God loves you, and I´m trying! ~

Ary
8/16/14, 12:44 PM
#172

Men då håller vi tummarna. 😃

Jag håller med om att man bör ha en viktgräns, annars är det lätt att komma av sig.

Lilltilda
8/19/14, 10:08 AM
#173

Såja, NU börjar det likna nåt. Tillbaka på 74,7 kg redan efter några få dagars registrerande och alltså nu tillbaka i min "comfort zone".  Jag fortsätter att regga maten i matdagboken i ett par veckor till och hoppas att jag fortsätter att hålla mig på rätt sida den magiska gränsen.  Fast jag åker på utbildningsdagar under tre dagar nästa vecka och då kan jag varken påverka maten eller registrera nåt. Jag skrev i anmälan att jag  äter lchf (numer så pass känt begrepp att restauranger och hotell har koll), men det är ju inte säkert att det tagits någon hänsyn till det. 

Vad har jag då upptäckt via mitt registrerande i matdagboken? 
Joo… 
1. Jag har en tendens att äta lite för mycket mat och lite för lite fett. Det hänger ju garanterat ihop. Fett mättar. Med för lite fett i maten så blir det lätt att jag äter för mycket. Nu är jag tillbaka på E%75-80 och kokosoljan har återvänt i kaffet ihop med den lilla gräddskvätten.
2. Sommarens "sociala ätande" ger mig lust att småäta i onödan på  kvällarna, speciellt nötter och ost lockar.
3. Den mörka chokladen är liiite för enkel att äta lite för många bitar av ibland då människor omkring mig trycker i sig sina kakor till kaffet. 
4. Jag behöver bara 2 mål mat per dag + kaffe. Med snyggingen och plutten har jag ignorerat kroppens signaler och ätit på deras tider och då har det oftast blivit 3-4 måltider per dag. Onödigt mycket energi. Skärpning på den fronten om jag ska ha den måltidsstorlek som jag har. Annars får jag minska på portionerna. 
5. jag har ätit betydligt färre ägg än vanligt under sommaren. Nu får äggen komma tillbaka som huvudingrediens i många luncher (fyllda omeletter, äggröra osv). Ägg är verkligen ett mirakellivsmedel. 

Under helgen (som var en "ensamhelg" utan snyggingen) så passade jag på att tina upp en massa infrysta råvaror och laga MASSOR med mat av olika sorter. Dessa har jag delat upp i matlådor/matportioner och fryst in. Jag fortsätter i samma anda även denna vecka. Lagar rejält med middagsmat och fördelar det jag inte äter upp i färdiga portionsförpackningar och stoppar i frysen. Igår kväll räknade jag samman allt jag lagat hittills och kände mig rik. 46 portioner (!) mat finns i frysen så nu är det slut med matslarvet dagar då jag är för trött eller omotiverad till matlagning.  Jag behöver på min höjd fixa tillbehör i form av t.ex. kokt broccoli, stekt strimlad vitkål eller nåt annat gott för att trolla ihop kompletta näringsriktiga och kolhydratsuträknade måltider.

~God loves you, and I´m trying! ~

LaRose
8/19/14, 5:57 PM
#174

Tack för din uppdatering, Lilltilda! Alltid givande att läsa det du lägger märke till och skriver om.

Annons:
Lilltilda
8/19/14, 7:26 PM
#175

#174: Om inte annat kan det visa att även en rutinerad lchf:are kan behöva backa bandet och se över sina matvanor ibland :-)
För övrigt kan jag tillägga att matportionerna i frysen numer är 50 st efter att middagens köttfärs-bacon-gratäng räckte till 4 portioner till… 
Men nu får det räcka med mat i frysen. Jag rymmer inte mer i köksfrysen nu och framför allt har jag helt slut på "frysburkar" och andra lämpliga förvaringskärl. Ser fram emot en bekväm tid nu framöver ;-)

~God loves you, and I´m trying! ~

LaRose
8/19/14, 11:00 PM
#176

Härligt, visst känner man sig rik i det där läget!

MillisB
8/20/14, 10:36 AM
#177

Så skönt att du är tillbaka i den zon du önskar vara viktmässigt. Håller med Ary om att det är viktigt att sätta en gräns för ev viktuppgång, så att det inte ballar på sig med kilon efter sommaren.

Tack för påminnelsen om att det är viktigt att kolla maten ibland även för en inbiten LHCF'are som du ju är efter så lång tid. 

Önskar dig en fortsatt fin dag!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Lilltilda
8/21/14, 12:40 PM
#178

helt tillbaka i min "safe zone" 73-75 kg nu. 74 kg vägde jag i morse. Ingen kaloriräkning men håller mig under 30 g kolhydrater, äter riktig mat med  rätt fördelning och näringsinnehåll, samt låter bli att okynnesäta på kvällarna. 

Jag VET det ju så väl att okynnesätandet bara är dumt. Jag är ju INTE hungrig, alltså ska jag inte äta. 

Jag konstaterar också att jag nog inte kan vara speciellt känslig för kolhydrater. De ynkliga kilon jag ökade under 2 sommarmånader borde ha varit fler med tanke på de MÄNGDER med jordgubbar jag ätit, alla de grönsaker, all den lchf-glass/ lchf-smoothies jag petat i mig under varma dagar samt  alla de salta nötter och frön jag tuggat i mig som snacks. Jag vet andra lchf-are som ätit så och gått upp väldigt mycket mer och som sedan har svårt att bli av med vikten igen. 

Jag är lyckligt lottad!

Min rikedom i form av färdig mat i frysen kommer att underlätta planeringen framöver. 

Idag är det min pappas födelsedag och jag funderar på om jag ikväll ska ta med mig lite godsaker och åka och gratulera honom. Ostar, frökex, oliver, parmaskinka m.m. är ju sånt som även han gillar.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
8/21/14, 10:44 PM
#179

En tur till pappa blev det, men jag bakade en snabb lchf-chokladkaka som serverades med jordgubbar och vispgrädde. Gott för oss båda och pappa tyckte att det var kul att jag kom!

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
8/22/14, 1:02 PM
#180

Trevligt med firandet fin kaka!. Och ja det är bra att du kan äta lite av vart. Oavsett LCHF eller inte finns möjlighet att äte mer när man äter med andre. Fler måltider. Och det är ju inte det samma i vardagen. Trivs ochså bäst på 2 måltider. I semestern mer mat. ..grädde lite mörk choklad och nötter. En del ost. Och en blåbär tärta för besök. Gjort på mandelmjöl. Men socker monstret kan väckas så jag strikter efter semestern

Lilltilda
8/29/14, 12:13 PM
#181

Hemma efter några dagar på konferensanläggning. Härliga dagar och många trevliga möten med människor MEN maten på stället var en smärre katastrof! Jag hade anmält specialkost lite på chansning, men jag kan då säga det att ingen hänsyn hade tagits till detta så detta med maten blev ett evinnerligt pusslande. 
Basen blev frukost på kokta ägg, lite pålägg, en klick bregott och bacon (äggröra på hotell kan vara gjord både på "pulverägg" och innehålla vetemjöl och frukostvärdinnan visste inte nåt om innehållet) och resten av dagens måltider fick jag peta ut ätbara delar ur måltider som var besudlade med vetemjöl, stärkelse och socker och komplettera med gurka, pizzasallad (ignorerade sockret i denna) och oliver. En "internationell festbuffémiddag" lagad av ett gäng frivilliga damer av blandade nationaliteter innebar att jag fick göra rena avsteg för att få i mig nåt alls. Majs, mjöl, rotsaker, ris osv var basen i de flesta av rätterna.  Det var gott men magen hamnade lite i olag efteråt. 
Väl hemma har jag konstaterat att skadan ändå blev rätt liten på vågen, men 1,5 kg upp visade den. Antagligen vätska och snart borde jag väga som vanligt igen. 
Mer irriterande än viktuppgången är den ständiga hungern! Jag är VRÅLHUNGRIG bara en stund efter måltid och antar att det beror på nåt som triggats igång av kolhydraterna som jag ätit under veckan.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Kajak11
8/29/14, 4:48 PM
#182

Du har rätt…tråkigt med kolhydrater överallt om man inte vill ha dom.

Lilltilda
9/9/14, 8:46 PM
#183

Idag damp det ner en kallelse till min hälsocentral och en läkare som ska göra en bedömning av överskottshuden och avgöra ifall det är befogat med en remiss för bukplastik. Jag räknar med ett nej (i dessa besparingstider…..) men hoppas såklart på ett ja. Otäckt, spännande och nervöst. Skall tilläggas att jag har "läkarskräck delux" och det underlättar inte när det kommer till nervositet

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
9/9/14, 9:19 PM
#184

Oj spännande. …lycka till.

LaRose
9/10/14, 12:37 AM
#185

Åh, lycka till, Lilltilda! Vet hur det är att ha läkarskräck ovanpå allt annat som besöket gäller…

Ary
9/10/14, 10:55 AM
#186

Det kan ju bli ett ja också för på pappret har du väl tillräckligt med överskott för att kvalificera dig. 

Vet inte vad din läkarskräck kommer sig av men hjälper det mor nervositeten att ta med en kompis? Brukade själv gå med en stickrädd kompis till läkaren.

Jag håller tummarna. 😃

Kajak11
9/10/14, 4:55 PM
#187

Jag har ochså lite läkare skräck…inför typ.blodtrycksmätning. Ja det är bra tipp med en kompis med.

LaRose
9/10/14, 5:45 PM
#188

Jag är bara rädd för att bli förolämpad och kränkt. Som kroniker är det vanligare att bli det än att inte bli det. Och jag far så illa av det.

Annons:
Lilltilda
9/10/14, 6:19 PM
#189

Tack för pepp och hejarop! Här kommer ett långt svar till er alla

Att ta med en kompis är uteslutet då ingen av de två jag kan tänka mig att ta med har möjlighet att lämna sina jobb den tiden på en måndag. Nog fixar jag det själv med, speciellt nu då jag har ett motiverande mål med mitt besök, men roligt är det inte. 
Jag har aldrig varit förtjust i läkare och heller inte varit hos läkare så ofta, men de gånger jag haft med läkare att göra så har de oftast stirrat sig blind på att jag varit fet eller överviktig och skyllt det mesta av krämpor på min fetma. Vad jag än sökt hjälp för så har det kommit kommentarer om min vikt och att jag borde röra på mig mer och äta enligt tallriksmodellen så ska jag se att det fixar sig. Jag har aldrig upplevt att de tagit mig på allvar och alltid känslan att de tycker att jag kommer i onödan och tar deras tid. 
När jag för några år sedan hade haft ont i huvudet och varit ljuskänslig i nästan två månader och kollat min syn hos optiker, så sökte jag läkarhjälp och fick faktiskt en läkare som lyssnade på mig och skickade mig på röntgen men när röntgen inte visade på nåt fel så kom det vanliga "Lev hälsosamt och rör på dig så blir det nog bättre snart". En naprapat hittade sedan rätt omgående felet, två förskjutna kotor i nacken. Naprapaten suckade och menade att detta borde läkaren ha sett och förstått men antagligen så stirrade läkaren på min vikt och såg bara den. Två naprapatbehandlingar senare var jag besvärsfri!

När jag sökte hjälp för extrem långvarig trötthet och viktuppgång som var större än befogat, så togs en massa prover som inte visade något fel och då kom också kommentaren om kost och motion. Den gången visade det sig att det var sviter av en tidigare långvarig psykisk stress, en jobbig skilsmässa och bearbetandet av ett trauma som låg bakom den förlamande tröttheten och viktuppgången (lite för många mackor ersatte bra mat), det var bara det att reaktionen var så pass förskjuten att jag själv inte kopplade att det hängde samman. Det förstod däremot min dåvarande chef som fixade samtalsterapi till mig. 
Av läkaren fick jag bara sömntabletter "för att sova effektivare" och order om att hur trött jag än var aldrig sova mer än 9 timmar totalt på ett dygn och så motionera och äta bra så skulle nog allt lösa sig.

Till saken hör att jag även som fet var aktiv och åt rätt bra, väldigt nära tallriksmodellen, fast med mer bröd och pasta än föreskrivet (speciellt då jag var deprimerad och psykiskt sönderstressad). Jag har nästan alltid varit aktiv och varit ute på långa promenader, tyckt om friluftsliv och alltid försökt att äta bra, men det förstod ju ingen för "en fet människa är lat och sitter mest i soffan, äter skräpmat och tuggar i sig chips och dricker läsk". 

NU är jag normalviktig och den läkare jag ska träffa på måndag kan då omöjligt stirra sig blind på någon övervikt, MEN bränd som jag är av tidigare erfarenheter så är jag rädd att 

1. läkaren inte lyssnar
2. att läkaren tycker att jag får skylla mig själv som gått ner i vikt
3. att jag inte kommer att få fram det jag vill ha sagt, att orden stockar sig i halsen och att inget vettigt kommer ur min mun
4. att jag ska börja gråta av frustration (sååå typiskt kvinnligt eller? ) nä jag inte får fram det jag vill ha sagt.
5. att min överskottshud och jag inte uppfyller landstingets kriterier för bukplastik. Det skiljer sig väldigt mellan olika landsting och mitt tillhör väl varken de givmilda eller de snåla, så mycket hänger det nog på den stafettläkare som jag ska träffa och vilka landsting han jobbat i tidigare.

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
9/10/14, 7:47 PM
#190

Tackar gör att du delar. Jag förstår nu varför du har läkare skräck….min började då jag hade en läkare som inte ville sjukskriva mig som ny lärare i skolan men sade att jag fick ordna upp med skolan. .och för detta tyckte hun att jag fick banta på lågkalorievis med fettsnålt mat då jag inte var direkt smal enligt tabellen. ..bytade läkare. Var inte sjukskriven…sade mitt jobb upp. Och sedan började jag lyssna mer på mig:-)

LaRose
9/11/14, 11:46 AM
#191

Förstår precis din rädsla och den är ju helt relevant. Tänk, om du skulle skriva ner det väsentliga (du är ju bra på att uttrycka dig) kort och koncist och "läsa på" lappen hemma, så att dina argument sitter i märgen, när du väl har läkaren framför dig? Inga långa utläggningar (för ingen har ju TID att lyssna), utan ord som verkligen är mättade med innebörd. För DIG och DITT behov. Sist hade jag lappen med mig och det hjälpte mig på ett avgörande sätt. Jag önskar dig verkligen lycka till!

Lilltilda
9/15/14, 11:10 AM
#192

Ja!!!!! Träffade en underbar läkare som utan minsta protest beviljade remiss! Argumenten behövdes inte. Inte ens fotobevis. Nu börjar väntan innan jag får veta hur lång väntetiden är och sedan väntan på tid. Bollen är i rullning iaf!

~God loves you, and I´m trying! ~

Ary
9/15/14, 12:03 PM
#193

Wow! Sade ju att det skulle kunna gå bra ju. 😃 Grattis.

LaRose
9/15/14, 2:25 PM
#194

Jippieeeeeeee! GRATTIS!!!

Lilltilda
9/16/14, 9:59 AM
#195

:-) Jag är sååå lycklig! Även om landstinget ibland tänker mer "funktion" än "estetik" vid plastikoperationer så är fakta det att om de skulle göra ett jobb som jag inte är helt nöjd med så kan jag korrigera efteråt hos privatklinik och göra det till ett betydligt billigare pris än att göra hela operationen hos dem. 
Men som sagt, jag vet ännu inte nåt om väntetiderna

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Lilltilda
9/26/14, 10:34 AM
#196

Fått en läkartid hos kliniken nu.  Om lite mindre än en månad. Då ska jag träffa en läkare för bedömning m.m och efter det så vet jag kanske mer om väntetider. Jag är livrädd att de på kliniken plötsligt ska gå emot läkaren på vc och säga "nej, du har inget behov och dig prioriterar vi inte". 
Igår drabbades jag plötsligt om insikten "ålderskrympning" och insåg skrämt att jag kanske inte alls är 177 cm lång utan kanske har krympt och blivit kortare och med en kortare längd så stiger ju en människas bmi utan att vikten stigit. Tänk om jag har ett högre bmi och de säger nej pga det? Nojigt värre nu… Det mesta är antagligen bara hjärnspöken och onödig oro, men sån är jag. Målar alltid upp skräckscenarior.  Men i helgen ska jag be snyggingen om hjälp att mäta hur lång jag är och så ska jag räkna ut mitt verkliga bmi. Jag har ju några veckor på mig att tappa lite i vikt om det skulle vara nödvändigt. Jag kan säkert fixa det om det skulle råka vara så att det krävs. Med nuvarande kost så står jag relativt still (73,9 imorse) och det är ju med en ganska liberal lchf. Några veckor strikt kost borde ta ner vikten ytterligare lite om det behövs.

~God loves you, and I´m trying! ~

LaRose
9/26/14, 2:05 PM
#197

Värstascenarier skulle vi nog älta lite till mans i din situation (och i betydligt mindre laddade…). Kanske är det klokt att tappa lite vikt, som du säger, för säkerhets skull. Om du bestämmer dig för det, så kanske det skulle lindra din oro? Du verkar ju ha full koll på hur du funkar när det gäller att gå upp och ner i vikt, så det kanske inte skulle innebära något större problem? Håller tummarna för dig hur du än gör!

Lilltilda
10/20/14, 11:33 PM
#198

Imorgon åker jag till grannstan för att göra mitt första besök hos plastikkirurgen på sjukhuset. Läskigt värre, men jag är förberedd. Jag har skickat snyggingen att reka och hitta vart jag ska (han bor i närheten) så att det blir mindre stressigt när jag ska hitta. 
Vikten är stabil och bra. Jag valde bort att strikta till det utan bestämde att min vikt duger gott. Trots att kroppen närmar sig tiden i månaden då jag samlar som mest vätska så vägde jag i morse, precis som för en månad sedan, 73,9 och det tycker jag är ok!

~God loves you, and I´m trying! ~

LaRose
10/21/14, 3:28 PM
#199

Önskar dig verkligen lycka till!!

Lilltilda
10/21/14, 8:40 PM
#200

Jag är godkänd för plastiken och får, som läget är idag, vänta 2-4 månader på min tur! Läkarbesöket idag var något av det läskigaste jag varit med om på länge dock. Mest pga min egen läkarskräck och det faktum att jag inte kom mig för att protestera när frågan "det kommer tre studenter, är det ok?". Så utöver "läskiga kirurgen" så var det alltså dessutom tre läkarkandidater med i undersökningsrummet. Liten underdrift att påstå att jag kände mig "lätt naken", men de måste ju få lära sig även de och jag tror inte att min rädsla syntes allt för mycket. Fick återigen höra att jag är en bra kandidat, att jag har en smal kropp, att min hud är fin och att det är imponerande att jag klarat viktnedgången på egen hand och dessutom hållit den. Nu tycker ju jag inte att det där med viktnedgången är så märkvärdigt. Jag äter bra mat och så länge jag gör det och så länge jag håller mig frisk , så kommer jag att stanna på normalvikt.

~God loves you, and I´m trying! ~

LaRose
10/21/14, 10:33 PM
#201

Va' fint att höra, Lilltilda! Förstår att det kändes jobbigt där i undersökningsrummet… fast det hade inte gjort något om din rädsla hade synts heller. Det är bara bra för kandidater att träffa Människor! Så du har bidragit med nåt till andra också idag.

Kajak11
10/22/14, 6:39 AM
#202

Det är bra kämpat. Och ja jag förstår att du inte tyckte om detta med dom många människor….det var ju bra kompliment från doktorn…visst är du top kandidaten för detta:-)

Annons:
Lilltilda
1/2/15, 11:53 AM
#203

Nejdå, jag är inte död ;-)
Ett nytt år är här. 2015. Om några ynka dagar har jag ätit inom lchf-spannet i 3 år och om ytterligare nån ynka månad så har jag varit normalviktig i 2 år. 
Precis innan detta infaller så är jag kallad till operationen för att minska hudkostymen. Jag hoppas att det blir av då. De har redan skjutit fram operationen en gång så jag litar inte fullt ut på dem nu heller.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
5/19/15, 11:11 AM
#204

Fortfarande vid liv. Fortfarande normalviktig och äter fortfarande lchf. Jag har nu minskat hudkostymen vid en bukplastik för drygt 3 veckor sedan. 
Jag ställde in förra operationstiden pga sjukdom och valde sedan själv att vänta till efter vinterns slut med en ny tid. 
Det var lite knepigt med lchf-kost på sjukhuset, men det gick ändå över förväntan. 
Jag behövde inte äta/dricka nåt på uppvaket men att få Ringeracetat istället för Glukosdropp gick inte på NUS. Fick dock den lägsta dosen (25 mg/ml?). 3 liter dropp behövde de. 
Personalen på avdelningen fixade sedan mat efter bästa förmåga. Inga onödiga kolhydrater men fetthalten var lite väl låg, så jag fick höja den med hjälp av bregott. Fungerade fint. :-)

~God loves you, and I´m trying! ~

KarinJ46
5/25/15, 9:55 AM
#205

Hej Lilltilda! Jag har följt dina trådar genom åren även om jag inte skrivit så mycket själv. Jag vill bara gratulera dig och samtidigt tacka för dina intressanta och läsvärda inlägg, du är en inspiration för oss alla! Lycka till nu med din nya och tajtare "hudkostym" ❤️

Lilltilda
5/25/15, 10:36 AM
#206

hej själv Karin! Tack! Jag känner själv att jag blivit förskräckligt inaktiv här på kif (finns numer mer i olika facebookgrupper), men då och då tittar jag in och spanar in läget även om jag sällan skriver något. 
Tänk, jag har ätit lchf i 3,5 år nu. Förstår det knappt själv! Det bevisar nu i alla fall att det verkligen är en livsstil detta då det på inget sätt känns som en börda utan mer befrielse  :-) . Jag tittar då och då på foton från förr och är såå tacksam att jag vågade börja med lchf och att jag inte gav upp när omställningsbesvären var som värst. 
Just nu är min nya hudkostym en väldigt kliande sak (läkning pågår för fullt) men det känns ändå ljuvligt att operationen är gjord och att jag nästa år kaaanske törs ha bikini nån dag på stranden  . I år får inte ärren utsättas för UV-ljuset så det är det påklädda modet som gäller.

~God loves you, and I´m trying! ~

LaRose
5/25/15, 8:41 PM
#207

Så härligt att det gått bra för dig och att du nu är i hamn med hela processen. Grattis Lilltilda, och tack för alla dina bidrag här!

Lilltilda
5/26/15, 11:07 AM
#208

Tack LaRose! Utan alla er på kif så hade det aldrig gått så bra! Så jag säger TACK till alla som hängt är genom åren från 2012 då jag började

~God loves you, and I´m trying! ~

Kajak11
9/9/15, 10:06 PM
#209

Jag sägar ochså stort grattis och tack för dina alltid kloka inlägg. Det är så flott att du har klarat av att ta hela kampen med kosten och alla förandringar och du har peppat manga här incl. mig. Tack!

Annons:
Eron33
9/9/15, 11:10 PM
#210

Har också läst dina inlägg som du skrivit under åren! Själv är jag bara inne på fjärde veckan. Men du har verkligen inspirerat snart 4 år som normalviktig WOW ett stort Grattis!😊😊😊

Lilltilda
9/10/15, 1:24 PM
#211

#209 Kajak11 Den här sidan med alla medlemmar har betytt mycket för mig och jag är glad ifall jag också kunnat bidra positivt. 

#210 Eron33: Njaa… snart 4 år med lchf och i februari är det 3 år som normalviktig 🙂. Tack ändå! Det känns verkligen lite konstigt när jag tittar tillbaka på gamla foton, eller när jag träffar människor som jag inte sett på länge och de verkligen inte känner igen mig.

~God loves you, and I´m trying! ~

Eron33
9/10/15, 1:46 PM
#212

Ok tänkte lite fel men det är såå bra gjort ändå! ☺😊☺

Lilltilda
1/8/16, 2:47 PM
#213

4-årsdagen med lchf som livsstil inföll 7/1, dvs igår.  Tänk att jag ätit lchf i 4 år redan! Bästa beslutet jag tagit måste jag säga.

~God loves you, and I´m trying! ~

LaRose
1/9/16, 2:11 AM
#214

Hej Lilltilda! Roligt att "se" dig igen!

Upp till toppen
Annons: