Annons:
Etiketthälsa
Läst 3847 ggr
totten
2013-08-25 07:10

Matdagboken

Har ni varit med där eller är med? Vilket alternativ har ni då valt?

Annons:
totten
2013-08-25 08:41
#1

Har kollat den som är gratis… 

Tänkte kolla så att jag får i mej rätt värden fett, kolhydrat ect.

Tror jag nog äter lite för lite om jag ska gå ner… 

Eller vad tror ni? Enl den ska jag äta ca 1700 kcal per dygn…

Äter just nu så att jag blir mätt 3-4 ggr per dag beroende på om jag tränar. Då tar jag ett mellis vid 16 o sen äter jag när jag kommer hem på kvällen. Då är jag dööö hungrig. 

Men jag äter i dag tills jag är mätt.. Hm ska kolla lite o se om jag ska öka upp. Äter mer fett sen en vecka. Har alltid varit frikostig med fett men behöver ev mer. 

Återkommer sen igen på Totten tråden.

Mooniq
2013-08-25 08:46
#2

jag kör www.dumbbell.se som är gratis och enkel att använda. Du kan även lägga in ev. träning. Man ser intaget av viktigaste mineralerna och vitaminerna och man får E% oxå.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lchfman
2013-08-25 09:19
#3

Tycker inget håller samma klass som "fatsecret" Kolla in den med innan du bestämmer dig. Finns på svenska, och för smartphone.

Jojomaja
2013-08-25 10:15
#4

Jag har varit betalande medlem hos Matdagboken i ett år och bokförde strikt alla mina intag första året men jag tycker inte sajten är bra. Den har försämrats på senare tid och man har även börjat ta betalt för sådant som tidigare ingick gratis. Det man utlovar för nya medlemmar i form av support och stöd från deras tränare och kostexperter har jag aldrig sett något av när jag var betalande medlem. Det känns också som att det är väldigt få aktiva på sajten, varför forum och diskussioner domineras av en handfull personer. 

Därtill är allt baserat på kaloriräkning och man är inte alls lyhörda för de förändringar som kolhydratsräknare bett om. Att avrunda beräkningarna av intagna gram energi så att t.ex. 0,5 + 0,5 +0,5 +0,5 = 4 gör att kolhydratsintaget per dag inte stämmer med verkligheten om man äter flera mål mat per dag. Vi som bara äter 20 gram om dagen vill verkligen inte ha sådana avrundningar. 

Jag tycker också deras färdiga menyer som de använder för att locka till sig medlemmar, i alla fall vad gäller LCHF-menyerna, är på tok för magra och inte mättar alls. När jag skrev om det blev min blogg borttagen helt utan förvarning och jag fick hot om att bli avstängd från sajten, och då skrev jag verkligen inget kränkande eller felaktigt utan gav enbart lite välvillig konstruktiv kritik. 

Jag tycker inte heller att de agerar professionellt utan ändrar villkoren för medlemmarna från dag till dag med en mycket oproffsig nyckfullhet. Men jag ska inte skriva för mycket om det här och nu. 

Jag är kvar på Matdagboken som gratismedlem nu enbart för att min blogg som jag skrev dagligen under min viktresa ligger på den sajten.

totten
2013-08-25 10:23
#5

Tack för informationen. 

Jag kollar gratis varianten på Matdagboken och ser vad den ger.

Ska även kolla Dumbell och Fatsecret.

Vi ser vidare vad som händer….

Tycker ni att det givit ngt mer att följa sådana här dagböcker?

Mooniq
2013-08-25 11:13
#6

jag har ett förflutet som skåpråtta o småätare, och även med lchf-mat så kan det bli för mycket mat så man inte tappar vikt.. Jag är otroligt hjälpt av att ibland bokföra vad jag äter för att ha koll på  mig själv. Sen lägger jag även in mina kroppsmått, vikt, promenader och får lite rolig statistik att följa. Det sporrar mig. Har även en app i mobilen som heter RunKeeper och som är superbra för mig. Jag har 2 fasta rundor som jag går och märker att jag går fortare på em än på fm, till exempel … 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Lchfman
2013-08-25 11:56
#7

Jag älskar att dokumentera. Gör man det, är man nog behjälpt av dessa verktyg. Annars slutar man bara för att man inte orkar. Jag har noga dokumenterat massor av saker från träning till viktnedgångar osv genom åren. Väldigt roligt när man får sin data svart på vitt. Då vet man att man springer en viss runda på en viss tid, och den är 10,72 km. Inte typ en mil. Man vet att man gått ner 11,7 kg, inte typ 10 kg. Eller som många gör, "jag har gått ner tio kg på ett halvår" (Egentligen 8,4 på 8 månader…) :) Men som sagt, det är inte för alla. Men jag gillar alla fall att inte idka självbedrägeri och uppskjutandebetende! Det är svårt med undanflykterna när allt finns svart på vitt. :)

totten
2013-08-25 14:38
#8

Hur gör ni när ni rör på er? Tex om jag då Zumbar får jag mer att göra av med… Så har jag nog aldrig kört utan ätit när jag är hungrig. Det faller sig naturligt att ta ett mellanmål innan träning o sen äta middag. Om jag inte tränar blir det inget mellanmål utan tidigare middag. Men jag gör nog av med samma mängd mat… ca.

totten
2013-08-25 14:46
#9

Hmm kanske jag svarde mej själv he he… tar ju ett mellanmål de dagar jag tränar…. Bra när man tänker själv!

Lchfman
2013-08-25 18:14
#10

Jag äter inte "ikapp" det appen ger mig bara för att jag sprungit ett par mil. Jag äter när jag är hungrig.

totten
2013-08-25 18:23
#11

#10 ja det är som jag brukar tänka och gör…

Ska blir spännande o se om jag äter tillräckligt enl den.

Upp till toppen
Annons: