Annons:
Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 15473 ggr
chlj5@icloud.com
2013-08-24 19:42

Recept på sweet chilisås?

Har sökt överallt efter ett bra recept på en LCHFvariant av sweet chilisås. Någon här som har ett? Sökt efter lämpliga trådar utan resultat också förstås 😄

Annons:
smurfis
2013-08-24 20:11
#1

Det finns ju philadelphiaost med sweet chili smak, kanske kan funka som substitut?

chlj5@icloud.com
2013-08-24 20:17
#2

Tanken är god#1, fast jag hade tänkt mig att försöka tillverka en egen sås ………om det nu går!! Jättetack ändå!

Lchfman
2013-08-25 09:15
#3

Sök på vilket sweet chili-recept som helst, byt ut sötningen till lchfvänlig sötning efter eget tycke, tex sötströ, eller annat. http://www.ica.se/recept/sweet-chili-2294/

Jojomaja
2013-08-25 11:07
#4

#3 Problemet är nog konsistensen. När man gör egen sweet chili av traditionella recept, som ju finns överallt, så låter man den koka ihop så gör ju sockret eller honungen att såsen blir trögflytande och såsen får den tjocka konsistens som köpt sweet chilisås har. Jag misstänker att med sötningsmedel uppnår man inte samma sak, men jag har inte provat eftersom jag helt tappat suget efter så söta produkter. 

Man skulle ju kunna tillsätta traditionell stärkelse i form av t.ex. Arrowrot (88,5 g kolhydrater per 100 g) som blir genomskinlig när den kokar. Det kanske inte behövs så mycket att det spelar jättestor roll och man äter väl detta som undantag och inte i enorm mängd? 

Ett annat alternativ skulle kunna vara att tillsätta lite gelatin (som ju mest innehåller protein) och sedan "vispa sönder" till en sås efter att det hela kallnat och stelnat. Det är bara en tanke. Jag har inte provat själv och det kanske blir helt galet … Oavsett så smälter gelatin om det blir för varmt, så att hälla på varm mat lär ju inte fungera.  

Jag skulle nog snarare tipsa om att försöka avstå från att underhålla sockerbehovet med väldigt sötade såser och istället göra kryddstark sås med betydligt mindre sötma. Jag tror man vinner på det i längden.

Trippelmormor
2013-08-26 03:25
#5

Tack för fina förslag, nu har jag lite att laborera med! Håller i orincip med #4 om att inte underhålla sötsuget med söta såser, ville se om det gick att hitta en bra ersättare för gsmmal favorit! Bea, gräddsås och kryddsmör i all ära men ……..😄!

patriknn1
2013-08-26 15:25
#6

Koka buljong på kycklingskrov. Låt den koka ihop och smaksätt med lämpliga kryddor. Woka grönsaker i fett. Blanda ner lagom mängd tomatpure och lite Sötströ. Fräs en stund och häll sedan på buljong och koka till lagom konsistens. Nåt sånt skulle du kunna prova.

Annons:
JAUS
2013-08-26 17:51
#7

Yaconsirap är ett flytande sötningsmedel som kan användas istället för honung.

chlj5@icloud.com
2013-08-26 18:02
#8

#6 Jaaaa, det låter hur gott som helst, ska dessutom steka hel kyckling om ett par dagar! Det skrovet vet jag vad jag gör med….mmmmm #7 yaconsirap , det var en nyhet för mig! Även om jag ytterst sällan använder sötningsmedel ,( ja annat än nån enstaka sweet chili då) så är det alltid kul med nya varor. Vet du vad den är gjord på? Stevia?

Orakletidelfi
2013-08-27 08:01
#9

Nej det är ju en "egen" växt, här står lite om det… det har ju rätt mycket kolisar förstås men ingen av länkarna funkar… som vanligt när det gått lite tid.. (jo kollade inte alla, wikilänken funkar förstås!)

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714bbab9cb46223905fefc-yaconsirap

asahars
2013-08-27 10:25
#10

Du skulle kanske prova den här produkten?

http://www.tistelvind.se/v2index.html

Jag är inte återförsäljare. Det står inget om näringsinnehåll men enligt innehållsdeklarationen innehåller den kravmärkt tomat, rödpeppar, havssalt och rapsolja. Inget socker - inte ens ekologiskt socker!

Finns den inte i livsmedelsaffären så kan den finnas på en bra hälsokostbutik???

Orakletidelfi
2013-08-27 14:35
#11

fast det är ju knappast  sweet chili då…

Upp till toppen
Annons: