Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 9757 ggr
Jojomaja
8/24/13, 3:09 PM

Matfusket - Mästerkockar steker i margarin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fnös så snoret skvätte när jag tittade på TV-programmet "Sveriges skönaste gårdar" (del 3) och "mästerkocken" Christian Hellberg (Griffin steakhouse i Stockholm, Kockarnas kamp, domare i Grillmästarna) drygt nio minuter in i programmet steker lamm i flytande Milda! Jag trodde knappt mina ögon. 

Detta var i ett storkök och alltså inte så att man spelade in avsnittet hemma hos en privatperson och tog vad de hade i kylen. Flaskan stod framme på bänken medan man pratade och kryddade, sedan när han hällde fettet i pannan zoomade man in så man såg att det var Milda.

Lite tidigare i programmet sa han att köttet kommer att stekas i smör, men som ni ser på bilden är det margarin.  Där rök min tro på att åtminstone mästerkockarna bara använder äkta vara. Skämmas borde han! (Och om det var betald produktplacering borde han varit mån om sitt rykte och sagt ifrån!)

Jag kommer ALDRIG äta på Griffin igen efter att ha sett det där!

Annons:
Seglarina
8/24/13, 3:20 PM
#1

Att en kock inte vet skillnaden på margarin och smör är verkligen upprörande!!!

konichiwa
8/24/13, 3:29 PM
#2

Det är många i restaurangbranschen som faktiskt inte vet skillnaden. Från salladsbarer med smörgåsar till serveringspersonal på hyfsade restauranger. Många 40- tror att smör och margarin är samma sak! Kanske gäller det kockarna också.

Lchfman
8/24/13, 3:40 PM
#3

Har för mig att programmet sponsrades av just det märket? Allt är bara produktplacering och big business nuförtiden. Ibland är det så påtagligt så det inte går att titta på längre.

Jojomaja
8/24/13, 3:50 PM
#4

#1 & #2
Jag är helt övertygad att en köksmästare, domare i mattävlingar och "mästerkock" vet skillnaden (och det borde också hans personal förhoppningsvis göra). Han bryr sig bara inte, vilket jag tycker är upprörande. Däremot kan jag förstå om man på någon lunchsylta, salladsbar eller den lokala pizzerian kallar de små Lättaförpackningarna som finns till brödet för smör. Det är inte riktigt samma utbildning som krävs för att driva ett sånt ställe som en innekrog. 

#3
Om det är så, då är det snudd på att man vill kalla det för "horeri" av en så känd köksmästare om han är villig att sabba sitt goda namn genom och låta sig köpas av margarinindustrin på det sättet. Han är helt körd i mina ögon för all framtid och kan inte återupprätta sitt rykte efter det där … "Är hans krog lika sponsrad? Steker man i margarin och använder skitprodukter där också?" - Så kommer i alla fall jag att tänka.

Seglarina
8/24/13, 5:08 PM
#5

#4 skrivet av JojomajaJag kanske borde ha laggt in någon slags smileys i mitt förra inlägg då jag menade det ironiskt. ANnars håller jag med dig om att det är en slags horeri och man undrar vad annat han tullar på.

patriknn1
8/24/13, 5:59 PM
#6

Det är så uppenbart att det är sponsrat av milda. Den där flaskan syns hela tiden.

Annons:
Jojomaja
8/24/13, 6:02 PM
#7

#5 

Jag blir väldigt besviken på det här fuskandet. Ska köpa Mats-Eric Nilssons bok "Saltad Nota" i morgon. När jag läst den kommer jag väl aldrig vilja äta på krogen igen … Sjukt att betala för vad man tror är vällagad mat från bra råvaror och ofta få en massa skräp och tillsatser. 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/matfusket-tar-over-pa-restaurangerna_8432470.svd

Seglarina
8/24/13, 6:13 PM
#8

#7 skrivet av Jojomaja  Kan bara hålla med.

Orakletidelfi
8/24/13, 6:28 PM
#9

Fast jag tror att de är i köket på varje gård, paret på den gården har väl  nån sorts företag och säljer mat, vilket ställer krav på köket. I andra avsnitt är de i vanliga kök. Lade märke till att Christian övergick till att säga fett, han sa att han skulle steka i smör första gången men inte sen. Det kanske gick av gammal vana när han sa det innan han insåg att det inte var smör… tja… inte vet jag.

kaisakavat
8/24/13, 6:42 PM
#10

Jag tror också det rör sig om pengar/sponsring. För nog vet en 'riktigt' kock skillnaden - och med den exponeringen av jätteflaskan så..

Horeri.. ett starkt ord avsett som förolämpning, utpekande. 

Visst är pengar en faktor här - troligen överställd frågan om kvalitet en sån här gång - men vi vet inte något om kockens ifråga överväganden här och han har rätt till sina val utan att behöva bli kallad vadsomhelst i offentligt forum. Jag tycker det är trist när folk - proffs som icke-proffs - inte värnar god kvalitet, men hur allvarlig är 'synden'? 

Tycker det är läge för lite proportioner. Hyfs.

När det egna ställningstagandet är det enda rätta, alltid giltigt för alla överallt, och att avvikelser därifrån per definition är horeri.. vad påminner det om?

Jojomaja
8/24/13, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#6 & #9
Jag kollade lite på avsnitt 4, då är de utomhus och har dukat upp med samma jäkla Milda väl synligt, alla andra flaskor är "hemliga" och avslöjar inte sitt innehåll. I avsnitt 1 spritsar Christer samma flytande margarin i stekpannan när han ska laga sin variant av rätten. Helt sjukt att göra så i en programserie som handlar om att åka runt på gårdar och hitta de finaste naturliga råvarorna av alla! 

Jag är nog benägen att tro, precis som #6 skriver, att programmet är sponsrat, även om det inte framgår direkt i någon anslutande reklam eller i några för- eller eftertexter. Men jag antar att det inte finns några sådana krav. I vanliga fall brukar ju den här typen av sponsring inleda programmet med en bild och orden "Programmet presenteras i samarbete med …" 

#10 Jag skrev att det är snudd på att man vill kalla det för "horeri", inte att det är horeri. Jag är fullt medveten om ordets innebörd, därav min formulering. Jag anser att jag är i min fulla rätt att uttrycka mig så och jag står för det. I min värld kan man sälja sig på många sätt, det behöver inte innefatta prostitution i ordets klassiska bemärkelse utan kan t.ex. handla om att man "säljer sig" till den som betalar bäst i den bransch man ska föreställa vara expert och därigenom väcker folks misstro. Denna typ av verksamhet kan uppenbarligen  utövas av både mästerkockar sponsrade av Milda, rådgivare åt livsmedelsverket sponsrade av läkemedelsindustrin och andra vars girighet överskuggar deras moral. 

(Bild från avsnitt 1)

Orakletidelfi
8/24/13, 6:59 PM
#12

Alltså.. jag tittade om inslaget… för det första… jätteflaska?`Det handlar om Milda culinesse 500 gram. Hade vi kallat ett vanligt 500-grams smörpaket för jättepaket?  Sen står flaskan med namnet bortvänt de korta stunder man ser den och det är precis då Christian häller i det i pannan som namnet syns i två-tre sekunder. 

Jag håller förstås  med om att det är värdelöst med Milda. men jag kan inte bli så värst upprörd, däremot om de hade använt det i kockprogram men det här är amatörer. Men Christian kunde påpekat att det är värdo, helt klart!

kaisakavat
8/24/13, 7:04 PM
#13

#12 Sant att det inte är en jätteflaska egentligen. Dock upplevde jag den så TYDLIG.. jämfört med annat i bild (vilket kan ha varit meningen) så jag fick för mig att den var jättestor. 🙂

Annons:
Jojomaja
8/24/13, 7:11 PM
#14

#12
Jag ser det som ett "kockprogram" när en välkänd mästerkock ska visa människor hur man lagar mat. Först lagar de själva, sedan visar han hur han tycker man ska göra, hela vägen från råvara till tallrik med kryddor, tillbehör, upplägg och allt enligt hans eget val om jag inte uppfattat programidén helt fel. 

De livsmedel den här välrenommerade köksmästaren väljer att använda bör han rimligen stå för. Om han inte gör det har han enligt mig sålt sig. 

Men vem vet, just den här kocken kanske brinner för Milda Culinesse och tycker det är en jättebra produkt. Och i så fall kan jag åter konstatera att jag i alla fall inte kommer att äta på hans restaurang igen.

Orakletidelfi
8/24/13, 7:17 PM
#15

Nu blir jag en riktig gnällkäring här men  jag menar… använder nu personerna milda, hur många flytande stekfetter finns det? Det finns smör /rapsolja med, men som sagt, om de nu använder det så är det ju inte så konstigt om det syns i bild, att börja snacka om produktplaceringar och horeri är ju rent löjligt, om det HADE varit smör/rapsolja hade ingen trott att det var så! Eller?

Jojomaja
8/24/13, 7:19 PM
#16

#15 
Varje gång Christian (kocken) ska steka något zoomar man in så att etiketten syns när han häller margarinet i stekpannan. Jag trodde först (när jag skapade tråden) att det var en tillfällighet i bara det avsnittet jag sett och jag störde mig på det eftersom han först sade att lammet skulle stekas i smör och sedan uppenbarligen stekte i Milda. Men nu har jag sett i fler avsnitt hur man zoomar in produkten. Inga andra varor syns med produktnamn vad jag kan se, men jag har inte sett alla avsnitt helt.

Orakletidelfi
8/24/13, 7:22 PM
#17

De zoomar in varje matlagnigsmoment.

Seglarina
8/24/13, 7:26 PM
#18

Kanske ett försök till indokrinering. Det kan knappast vara en hemlighet att margarinindustrin har problem, i alla fall trovärdighetsproblem. Genom att säga att man steker i smör och sedan använda Milda kanske de försöker få oss att tro att det är smör. Föresten, varför använder han flytande Milda att steka i? Går det inte lika bra att använda hårt? men vad vet jag, har aldrig använt denna produkt. Den har sorterat in under kategorin onödigheter långt innan jag fattade hur dåligt margarina var.

patriknn1
8/24/13, 7:35 PM
#19

Det är självklart ingen tillfällighet att den flaskan "råkar" finnas, och synas, hemma hos varenda amatörkock, i varje avsnitt.

Jojomaja
8/24/13, 7:46 PM
#20

#18 Milda Culinesse har precis bytt förpackning från blå kork till grön. Kanske är det ett sätt att arbeta in det nya utseendet, vem vet …

Annons:
Brynhilde
8/24/13, 7:49 PM
#21

Produktplacering kallas det väl för? Sånt har pågått i åratal i både film och på tv.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Jojomaja
8/24/13, 8:07 PM
#22

#21
Jo, jag nämner ju det. (I mitt första inlägg.)

Tripod
8/25/13, 9:37 AM
#23

Alla mina barn kallar margarin för smör och tycker det är hårklyveri att skilja på smör och margarin. Även den av dem som har mindre än ett år kvar tills han är färdigutbildad kock. Frustrerande!

De säger att "alla" talar så.

Zureel
8/25/13, 9:40 AM
#24

Jag förstår inte hur man kan kalla margarin för smör slutade med margarin för flera år sedan långt innan jag ens funderade på lchf då jag började uppfatta en kemisk smak från margarin speciellt de flytande varianterna som jag inte stod ut med.


RobinEH
8/25/13, 6:22 PM
#25

Ja, det är ju synd att de säger att de skall steka med smör men istället använder margarin. Dock är margarin väldigt bra att steka i då det skvätter mindre.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Jojomaja
8/25/13, 6:26 PM
#26

#25
Det är ju upp till var och en, men om jag får välja mellan att torka av spisen efter att jag stekt, och att tillaga min mat i margarin är valet inte så svårt för mig. Jag steker i lika delar smör och kokosfett. Tycker inte det stänker nämnvärt.

Inkanyezi
8/25/13, 6:41 PM
#27

Den här sortens produktplacering är faktiskt ett brott mot sändningstillståndet. De FÅR inte produktplacera, och det här är helt uppenbart. Så det är inte bara matfusk, utan det är annan sorts fusk också.

Här på Lidingö finns en restaurang som heter Jernet, där jag har ätit en gång. Jag åt Entrecôte, som skulle serveras med vitlökssmör, men det var inte smör, utan margarin. Bara helt otroligt! Aldrig mer att jag äter där.

Så man kan nog räkna med att fusket är utbrett, och om den här snubben kallar flytande margarin för smör och steker i det i rutan, så är det nog samma skit på hans krog.

Annons:
Inkanyezi
8/25/13, 6:48 PM
#28

#12 Det är så uppenbart en produktplacering som något kan bli. Att flaskan är vänd så att man inte ser namnet gör ingen skillnad, den är lika lätt att känna igen som en cocacolaflaska. Och visningen av märket är så tydlig, så att det inte råder minsta tvekan. Programmet är inte direktsänt, så att det skulle vara en tillfällighet är uteslutet.

Och att kalla margarin för smör är något en kock bara inte ska göra.

konichiwa
8/25/13, 9:50 PM
#29

Jag har också fått vitlöksmargarin till entrecote på en restaurang. Äter aldrig där mer.

Seglarina
8/26/13, 12:22 PM
#30

#29 skrivet av konichiwa

Förstår och då kan man ju också börja fundera på vad för slags entrecote det var också.

Malinolsn
8/28/13, 3:47 PM
#31

Såg inte programmet, så jag vet inte vilka det var som skulle äta denna mat. Men kan det inte bara vara så enkelt att någon av dem inte tål riktigt smör? 
Men håller med, då borde han inte ha sagt att det skulle komma att stekas i smör. Men samtidigt kanske han menade att den enligt receptet ska stekas i riktigt smör.

Jojomaja
8/28/13, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#31
Produkten syns och zoomas ini alla avsnitt. Däremot visar man inga andra varumärken. 

Det handlar inte om allergi utan om pengar.

Malinolsn
8/28/13, 4:38 PM
#33

#32 Ah, okej! Som sagt har jag inte sett programmet :)

RobinEH
8/28/13, 4:44 PM
#34

#32

Nä fy farao! 😮 Nu visar de den jädra pepparkvarnen igen! Det måste ju vara något lurt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Jojomaja
8/28/13, 5:01 PM
#35

#34
Du är verkligen jätterolig. Du får hur många gilla som helst av mig. Jag skrattar hela tiden. Sa jag det förut eller ska jag säga det igen?

KarinJ46
8/28/13, 5:44 PM
#36

Nu har jag mailat Christian på Griffin Steakhouse och frågat om dom steker sin mat på restaurangen i Milda, eller om han bara gör det i TV.

Ska bli kul att se om jag får nåt svar :)

Jojomaja
8/28/13, 5:52 PM
#37

#36 
Bra initiativ! De är ju en av de officiella LCHF-restaurangerna i Stockholm och deras rykte har nu blivit ganska solkat av Milda Culinesse … Intressant att höra om han har något försvar.

kaisakavat
8/28/13, 6:02 PM
#38

#36 Bra tänkt och gjort! 😃

KarinJ46
8/30/13, 1:44 PM
#39

Så har jag fått svar från John Hällsson som är VD för bl a Griffin.

Jag citerar svaret:

"Hej Karin,

Tack för ditt mail!

Vi använder inget margarin i vår matlagning på restaurangerna.

Milda är samarbetspartner till programmet Sveriges Skönaste Gårdar och inget annat.

Förstår att det kan te sig förvirrande vilket självklart är olyckligt, ber om ursäkt för det.

Återkom gärna om du har fler funderingar!

Vänligen,

John Hällsson

VD

Griffins' Steakhouse Extraordinaire

Humlan

wagamama Waterfront

Le Café/Neu

SPG Reservations"

Så nu filar jag på ett svar till honom, det får anstå tills efter helgen. Men det kommer anspela på att det är dålig renommé för kocken ifråga när det verkar som att hans favorit"fett" är Milda.

Inkanyezi
8/30/13, 2:09 PM
#40

Lämnades någon upplysning i programmet om produktplaceringen? Jag tycker att det ser ut som om de har brutit mot TV-lagen Kap 5, 5 § punkt 2.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Radio--och-tv-lag-2010696_sfs-2010-696/#K6

**Regler för produktplacering i Radio- och TV-lagen (2010:696)

6 kap 3 §**

Program där det förekommer produktplacering får sändas endast om programmet inte på ett otillbörligt sätt gynnar kommersiella intressen enligt 5 kap. 5 §.

Information om produktplacering

6 kap 4 §

När det förekommer produktplacering i ett program ska information lämnas om detta i början och i slutet av programmet och när programmet börjar igen efter ett avbrott för annonser.

Informationen ska endast bestå av en neutral upplysning om förekomsten av produktplacering och om den vara eller tjänst som har placerats i programmet.

5 kap 5 §

Program som inte är reklam får inte otillbörligt gynna kommersiella intressen. Det innebär att programmet inte får

1. uppmuntra till inköp eller hyra av varor eller tjänster eller innehålla andra säljfrämjande inslag, eller

2. framhäva en vara eller en tjänst på ett otillbörligt sätt.

KarinJ46
8/30/13, 2:45 PM
#41

Jag är rätt övertygad om att de sa både före programet och mitt i:

"Programmet presenteras av Milda" och nån produktbild som jag inte brydde mig så mycket om.

Annons:
Mozzarellan
8/30/13, 3:02 PM
#42

#40 Precis så tänkte jag oxå först. Här i Italien har det vart från och till ett himla ståhej exempelvis vissa serier som BARA hade Fiat bilar eller när de rökte var paketet märkligt välplacerat för att synas osv. Smygande o effektiv reklam för vissa produkter. Här kan man lugnt läsa att milda sponsrar. http://www.milda.se/nyheter/milda-sponsrar-sveriges-skonaste-gardar/

Jojomaja
8/31/13, 7:09 AM
#43

Jag såg ingen presentation där Milda nämndes när jag såg detta på fyran "live" men det är möjligt att jag missade det. På internet ser man inte någon sådan upplysning och där borde de väl kunna tala om vilka som sponsrar om man nu betalat pengar? Borde inte produktplacering stå med i eftertexterna av en produktion så att man kan kolla vilka som betalat för att synas? 

I övrigt var det ju jättebra #39 att du tog initiativet och mailade restaurangen men jag tycker inte att svaret på något sätt ger mig förtroendet tillbaks för "Mästerkocken" som glatt slabbar runt med Milda i varenda stekpanna i hela programserien … Usch för det … 😮

KarinJ46
8/31/13, 11:13 AM
#44

#43 Programserien är väl inspelad för länge sedan, men jag skrev ytterligare ett mail till dem igår där jag tog förklarade varför jag ställde frågan. Då fick jag detta svar:

Karin,

Tack för din återkoppling!

Helt klart ett exempel för oss och särskilt Christian att ta med sig i framtida åtaganden där vi själva inte kan påverka hela bilden.

Vill vara tydlig att vi inte använder margarin på Griffins' Steakhouse Extraordinaire. Men förstår så klart att det är förvirrande.

 Återigen, stort tack för att du tagit dig tid att skriva till oss!

Vänligen,

John Hällsson

JMW
8/31/13, 11:24 AM
#45

Jag såg andra halvan av veckans program och i slutet så sa de att programmet presenterades av Milda. Säkert görs det också i början.

Inkanyezi
9/20/13, 10:23 AM
#46

Det börjar klarna lite grann när man ser vad "mästerkockar" presterar också på annat håll. Pengar luktar inte, men hur smakar de?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ronniesandahl/article17483414.ab

Lchfman
9/20/13, 10:46 AM
#47

Så ser världen ju ut, jag blir nästan mer förvånad av att folk blir förvånade..

konichiwa
9/20/13, 6:41 PM
#48

Jag kom hem från Grekland igår. Där råkade jag en dag se en bit av ett matlagningsprogram. Och nog stod en gul flaska med flytande margarin (misstänkt lik Milda) placerad bredvid stekpannan.

De jobbar på.

Annons:
Seglarina
9/21/13, 10:45 AM
#49

Mildas strategi för ökad försäljning är att vi utan att veta om det ska lägga ner en sån flaska i våra inköpskorgar, för att vi har sett den så mycket på TV….Gör vi det? Kanske inte vi, men andra kanske, som inte är lika övertygade om margarinets dåliga egenskaper.

Jojomaja
9/21/13, 2:53 PM
#50

Jag tror "Svensson" slänger ned flytande margarin i vagnen av flera skäl. För det första är det hela tiden extrapris på skräpet (och ingen tycks ifrågasätta den mycket miljöovänliga plastförpackningen heller). För det andra har man ju sett på TV att kändiskockar använder produkten. "Det vet väl alla att de bara använder kvalitetsvaror?" 

Som det stod i artikeln som #46 länkat till: Man köper in det som saknas - trovärdighet och anseende. Det är precis vad Unilever gör här och Christian Hellberg sålt sig till. 

Innehåll i Milda Culinesse:

Vegetabilisk olja (80%) (rapsolja, solrosolja, linfröolja), vatten, härdad vegetabilisk olja, salt (1,5%), emulgeringsmedel (soja- och solroslecitin), arom, surhetsreglernade medel (citronsyra), A- och D-vitamin. Fetthalt 82 %.

http://www.annahallen.se/vad-ar-hardat-fett

"Hur gör man härdad vegetabilisk olja? Nu är det dags för dagens spökhistoria. Nu blir det riktigt läskigt.

Själva härdningen sker i en stor reaktor där oljan blandas med nickelspån och vätgas och sen hättas upp. Nu förändras fettmolekylerna och massor av främmande molekyler bildas. De vi mest känner till och pratar om är transfetter men även ämnen som t ex nickelsåpa bildas. För att härdningen ska fungera måste viktiga näringsämnen tas bort. De skulle annars störa processen. På detta vis blir härdat fett dubbelt riskabelt. Det innehåller konstgjorda transfetter och avsaknad av skyddande fettlösliga ämnen.

Nu har olja blivit hård men tyvärr har den en tråkig gråaktig färg, som mörk skokräm, och måste därför blekas i lut, syra och med olika blekmedel. Sen är det bara att njuta av den vita ”skokrämen” i påssåsen, i den köpta kakan, vissa bröd och i vissa flytande margariner."

Seglarina
9/22/13, 12:58 AM
#51

Mums, låter ju jättegott…😛

Inkanyezi
9/22/13, 10:21 AM
#52

Aftonbladet har huggit på betet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17506113.ab

Där finns en liten extra knorr, i att man har angivit Leif Mannerström för förtal, och dessutom spridit förtalet. Vi får väl stå vid ringside och heja på dem medan de förgör varandra.

Upp till toppen
Annons: