Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3344 ggr
savonit
2013-08-24 12:08

Naturbetes kött och klimat?

Hej naturbetes kött skall ju vara klimatneutralt, enligt who för ett tag sedan, den artikeln kan jag inte längre hitta, så vet ni vart den finns.
Och finns det flera artiklar om klimat smart kött?

Annons:
savonit
2013-08-24 12:51
#2

wwf hat tagit bort den :(
Den sida du försökte nå kunde tyvärr inte hittas.

Det kan bero på något av följande:

**1. Du har klickat på en felaktig länk
**Har du kommit hit genom en länk från en annan webbplats, kontakta gärna webbansvarig där och meddela att länken är trasig. Om du har en genväg till denna sida genom ett bokmärke, leta upp den aktuella sidan på vår webbplats och lägg upp ett nytt bokmärke.

2. Du har skrivit in fel adress
Vänligen kontrollera adressen och försök igen.

MimLan
2013-08-24 18:43
#3

Har du tittat på sidan genom att gå in via deras länkar och rubrike ristället?

savonit
2013-08-24 22:15
#5

Har hittat en viktig del ifrån det WWF tagit bort.

Jag hittade ett intressant stycke på WWFs hemsida där de skriver att idisslande djur inte nödvändigtvis är dåliga för miljön. Saxat från sidan:

_Växthuseffekten minskar
All boskapsuppfödning innebär utsläpp av metangas som bidrar till växthuseffekten. Ny forskning tyder på att utsläppen kompenseras i betade gräsmarker. Genom upptag av koldioxid i växterna och lagring av kol i marken blir nettoeffekten ändå positiv i naturbetesmarkerna och växthuseffekten minskar. Permanenta gräsmarker som inte plöjs har visat sig ha kolsänkeförmåga i paritet med skogsmarkerna.
*USDAs Agricultural Research Service, July 2005 . EU´s Green Grass Project, january 2007
_

källa: http://www.wwf.se/vrt-arbete/jordbru…betesktt-miljn

savonit
2013-08-24 22:25
#6

#3 Dessvärre är det helt bortplockat ifrån WWF.
Den enda källan jag kände till om att naturbetes kött kostar lika mycket energi att producera som bönor.

Mycket av argumentet kött är inte dåligt för miljön försvinner dessvärre iom det med hittade i alla fall lite av det saxat på ett forum så lite återskapat :)

Annons:
Zepp
2013-08-26 16:57
#7

Kor ingår i kolets kretslopp.. så länge vi inte tillför olja!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Marianns LCHF Mat & bak
2013-08-27 08:11
#9

jag har en sida kopierat på min blogg
http://mariannslchf.se/grasbeteskott-ar-att-foredra-av-flera-orsaker/
men helt klart har de tagit bort detta från sin sida, undra varför?

savonit
2013-08-27 08:24
#10

Mariann Det är just den texten jag syftar på.
Men är den kopierad rakt ifrån WWF eller har du skrivit om den?
För det låter som en tolkning.
Men det är just denna text jag surar över att den försvunnit.

Marianns mat och bak
WWF skriver om naturbeteskött så här:

Biologisk mångfald

Betesdjuren håller landskapet öppet med  en rik biologisk mångfald av växter, fåglar, insekter och andra småkryp. Många av de arter som hör hemma i naturbetesmarkerna är rödlistade (ca 500 enligt Artdatabanken). Det innebär att deras framtid är osäker eller hotad. Djurens bete, tramp och spillning är viktiga förutsättningar för artrikedomen i naturbetesmarkerna.

Energisnålt

Att äta naturbeteskött är ett bra sätt att spara energi! Det går åt mindre energi att producera naturbeteskött än annat nötkött. Att producera kött med hjälp av kraftfoder, vilket är det vanliga sättet numera, kräver 5–8 gånger mer energi. För 1 kg naturbeteskött går det inte åt mer energi än att odla 1 kg bönor.

Minskat näringsläckage

Naturbeten och andra gräsmarker läcker mindre näring (fosfor och kväve) än åkermark till vattendrag, sjöar och hav. Naturbetesmarkerna tillförs ingen gödsel förutom vad djuren själva släpper ifrån sig. Genom att låta djuren gå och beta i naturbetesmarker och på permanenta vallar, i stället för att stå inne och äta kraftfoder, kan övergödningen till haven minskas.

Vill du vara en av dem som bidrar till en egen god hälsa och också till Jordens hälsa…

Marianns LCHF Mat & bak
2013-08-27 10:39
#11

Den är rakt av kopierad.

savonit
2013-08-27 11:34
#12

Nice Då är det den texten jag sökt.

Upp till toppen
Annons: