Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Badar du i svett på natten?

2013-08-24 08:38 #0 av: SpurtAnne

Jag har ätit lchf i 1,5 år och det är ju helt fantastiskt så klart! :-)

Men jag har haft problem vid två tillfällen med att jag svettas kopiöst på natten. Jag vägrar ju tro att jag har aids eller cancer, eller att jag är i klimakteriet...jag är ju bara 46! :-p

Första gången berodde det på att jag åt cashewnötter. Slutade med det och slutade svettas.

Bytte cashewnötterna mot jordnötter istället. Har gått bra i flera månader tills för ett par veckor sen. Då började det igen. Det är verkligen inte kul, jag vaknar flera gånger per natt och badar i svett. Läste om någon på det här forumet om att han inte kunde äta jordnötter längre pga svettningar på natten.

Jag slutade med jordnötterna och vips, svettningarna borta!

Jag vet inte vad det är som gör att det blir så här. Det handlar om en handfull jordnötter per dag.

Anmäl
2013-08-24 08:42 #1 av: [Juel70]

Sluta med LHCF. Farligt.

Anmäl
2013-08-24 08:45 #2 av: SpurtAnne

LHCF?

Anmäl
2013-08-24 09:12 #3 av: RobinEH

Möjligtvis kan du ha utvecklat en mild allergi mot specifika "nötter". Du kan traska iväg till läkaren och ta blodprov samt pricktest för att ta reda på detta.

Inte lika farligt som religion.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-08-24 09:18 #4 av: Mooniq

Jag har vissa nätter då jag kan vrida ur lakanen.. är 47 år.. kopplar det inte till nåt i kosten, utan det bara är så.. andra nätter kan jag vakna av att jag fryser inne i kroppen.. inte feber utan bara fryser... Oberörd

så här har jag haft det i hela mitt vuxna liv, även före Lchf-tiden.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-08-24 09:39 #5 av: ScarletMajesty

jag vaknar ibland badande i svett också, men jag har aldrig kopplat det till kosten, hade det innan lchf också, jag är 23...

Anmäl
2013-08-24 09:39 #6 av: savonit

Det är nog ganska vanligt, och kan bero på många olika saker, kroppen försöker göra sig av med något. Tex virus, infektion osv.
Man kan ha ätit mera fettunder dagen, mera kokosfett.
Eller så hamnar kroppen i stress av någon anledning.

Anmäl
2013-08-24 09:49 #7 av: odezza

Jag har vaknat och svettats en hel del den senaste tiden. Men jag har kopplat det till det varma och fuktiga vädret, inte till något jag har ätit.

"still lost in space and time"

Anmäl
2013-08-24 09:49 #8 av: Orakletidelfi

Är 46 för tidigt för klimakteriet!? Mina svettningar (som nu slutat efter 18 år) började i 40-årsåldern.

Anmäl
2013-08-24 09:51 #9 av: lotta5555

När jag nollade kolhydraterna efter en tid med mer liberal kost så svettades jag väldigt mycket, dock inte på nätterna. Efter en dryg vecka var det lyckligtvis borta. Jag hade funderingar på om det var klimakteriet men det kändes väldigt tidigt 46 år gammal. 

Anmäl
2013-08-24 09:57 #10 av: Orakletidelfi

"när man är mellan 45 och 57 brukar man komma in i klimakteriet"

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Klimakteriet/

så JAG var tidig men ... Blinkar

Anmäl
2013-08-24 10:42 #11 av: perjoh

Jag har tre kuddar, sommartid händer det ofta att jag svettas rikligt och då är det mest på huvudet, det känns som om jag duschat huvudet.

Anmäl
2013-08-24 14:08 #12 av: LaRose

Jag kom i klimakteriet vid 46...

Anmäl
2013-08-24 16:28 #13 av: subcalva

Jag upplevde svettningar ihop med att jag vaknade med en känsla av stark oro och bultande hjärta ungefär som om jag hade haft en mardröm men kom aldrig ihåg att jag drömt. Varje natt vid samma tid kan jag tillägga. Det var under min striktaste LCHF-period och det blev väldigt mycket bättre när jag ökade på mängden kolhydrater.

Jag tolkade det som ett slags gryningsfenomen där blodsockret sjunker under natten men där den normala reaktionen att stresshormonerna höjer det inför att man ska vakna kommer lite för tidigt och för starkt.

Anmäl
2013-08-24 21:25 #14 av: SpurtAnne

#3 skrivet av RobinEH

Undviker läkare in i det sista. Det är ok för mig att bara låta bli jordnötterna. Jag vet ju att de göra att jag svettas på natten.

Kanske är det klimakteriet i kombination med jordnötter, vad vet jag. Ikväll äter jag mandar, det är också gott!

Jag har ac på hemma så jag lider inte av att det är varmt inne. Så fort jag känner att något är konstigt med min kropp relaterar jag det till vad jag äter. Det har funkat sen jag börjat med lchf. Jag mår bra hela tiden, sen kan det komma nåt konstigt och då tänker jag direkt på vad jag har ätit och försöker komma på vad som orsakar det konstiga. 

Svettningarna, som jag aldrig haft förut, var inget jag kunde bortse från. Jag orkar inte med dagarna om jag vaknar flera gånger per natt.

Få se hur det går inatt. Det kan ju vara en tillfällighet att det slutade så fort jag slutade med jordnötterna. Hoppas inte det!

Anmäl
2013-08-24 22:25 #15 av: jessirene

Jag har råkat ut för detta några ggr per år i hela mitt liv tror jag. Har alltid trott att jag sovit för hårt av någon orsak. Nu ska jag tänka på vad jag ätit nästa gång det sker.

Anmäl
2013-08-25 08:53 #16 av: Tina62

#13 Jag har också den senaste tiden vaknat av att jag är kokhet, haft mardrömmar och hjärtklappning har även ett susljud i huvudet som om jag hör blodet flyta i ådrorna ...Började med lite striktare LCHF för en vecka sedan och i samband med det blev jag riktigt dålig speciellt nattetid. Tyvärr verkar det inte släppa har även mycket ont i huvudet

Blev rädd när jag vaknade med hjärtklappning så jag gick och tog blodtrycket i fredags men det var lågt och fint...

Hoppas att det släpper under veckan

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.