Annons:
Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 6621 ggr
[MajaWrangstadh]
2013-08-23 17:21

Billig studentmat i London

Jag ska flytta till London om ett par veckor för att plugga på universitetet, och väl där så kommer jag att behöva leva på en extrem extrem extrem matbudget. Jag vet att det redan finns en hel del sådana här trådar, men jag hittade inte riktigt svaret jag sökte ändå, så här kommer min fråga:

Vad är den billigaste/bästa maten jag bör hålla mig till? Då är det alltså kolhydratfritt som gäller samt även så mycket mejerifritt som det går. Jag kan också tänka mig att undvika kött så mycket som möjligt, både för att det är dyrt samt för att jag vet inte riktigt hur bra köttet är i England (speciellt det billiga). Storkok är tyvärr inte möjligt då jag inte kommer att ha tillgång till en frys.

Det enda jag kommit fram tills än så länge är ägg. Haha. Och rapsolja/olivolja (eller vilken olja som nu är bäst att steka/smaksätta med). Och grönsaker antar jag.

Tack för svar. 🙂

Maja

http://majaelsas.blogg.se

Annons:
lizzzie86
2013-08-23 17:44
#1

ASDA har bra grejor, skillnaden på mat är inte så stor från Sverige.

modesty007
2013-08-23 23:59
#2

Det finns helt ok grejer på Aldi och Lidl också. Kolla om det finns en farmers market eller slaktare i närheten visserligen dyrare än billigt kött, men man kan ju tillaga lite mindre dyra bitar. Här skriver jag lite om kött etc och sen bloggar även Anna N, vi båda bor i UK sen flera år, mitt favorit smör är Kerrygold från Irland där korna betar gräs 90% av året.

[MajaWrangstadh]
2013-08-24 01:17
#3

#2 Som sagt, jag är på en MYCKET tight budget. Men Farmer's markets låter spännande! Är grönsaker och dylikt billigare där än i livsmedelsbutikerna? Vet du om det finns någon i centrala London?

modesty007
2013-08-24 01:44
#4

Du får nog kolla, men ofta när man är på marknad kan man göra bra deals när marknadsdagen går mot sitt slut. Ingen aning vad som finns i London, googla lite så kan du nog hitta nått, gissar att det finns flera. Anna N som nämnde kan kanske ha bättre koll. Tips att du även kollar online för de olika kedjorna och kan hitta tillfälliga bra priser på de varor du är ute efter.

[MajaWrangstadh]
2013-08-24 13:18
#5

#4 Det var en bra idé! Ska definitivt hålla koll på butikernas hemsidor.

Någon som har tips på matvaror också? :)

Lchfman
2013-08-24 13:38
#6

Kokosfett, men det kanske är för självklart :)

Annons:
[MajaWrangstadh]
2013-08-24 13:52
#7

#6 Istället för smör/olja? Är det billigt?

Lchfman
2013-08-24 14:35
#8

Nej, det kan snarare vara ett dyrt alternativ. Men det går att hitta till vettigt pris. Om inte i uk, så via webben.

lizzzie86
2013-08-24 14:56
#9

 Har du precis börjat med lchf? För du kan ju äta precis det du gör i Sverige.

[MajaWrangstadh]
2013-08-24 15:32
#10

#9 Nej jag har ätit det ganska länge. Men nu kommer jag ju inte bo hemma längre så jag kommer ju behöva köpa mycket billigare mat än vad jag äter nu.

Är det inget som har tips på specifika matvaror? Jag har hört att kål är bra till mycket och även billigt, stämmer det? Blomkål, rödkål, broccoli etc. Något annat?

Upp till toppen
Annons: