Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6277 ggr
luddet77
8/23/13, 12:19 AM

jag behöver tips på mat, enkel, snabb och frysbar

Jag äter så jäkla trist. kött och sås och ibland någon växt. köttfärs, lök, grönsaker och ost lchf- pannkakor frukosten är typ keso och grädde eller bafa te med fett. dricker te och fett flera gånger per dag. Jag gillar inte att laga mat, så jag brukar göra massor och frysa in och sen ta fram. Jag är dessutom dålig på att laga mat. .. Vet såklart att jag äter superkasst, men eftersom jag inte blir speciellt hungrig, inte tycker att det är så gott osv så är det lättre att bara dricka lite te då och då. Ibland dricker jag whey 80, typ 2 gånger i veckan. .. Den är ju också rätt äcklig Kan ni hjälpa mig?

Annons:
VildaVittra
8/23/13, 12:35 AM
#1

Soppor och grytor är tacksamt att frysa ner i portioner. 🙂 Kåldolmar passar ju att göra nu medan vitkålen är späd. Kålpudding om du inte orkar rulla dolmar. Mandelfisk funkar också. 

Nu vet jag inte hur strikt du är, men det här är nog det enklaste som finns att tillaga: http://www.kokaihop.se/recept/lyxigt-god-fiskgratang

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jessirene
8/23/13, 8:38 AM
#2

Ok, jag är inte heller född vid spisen. Men det är roligare nu med lchf. Håller med föregående, kålpudding. Fräs vitkålen lätt i mycket smör. Hälften i botten, lägg ett lager köttfärs. Krydda. Lägg över resten av kålen. En annan smidig varant är att steka 1kg nötfärs i biffar. Det räcker att krydda i smöret och sedan nypa färsen direkt ur paketet. Då har du ett par dagar. Riva vitkål i en matlåda och krydda med peppar, salt, ättika och flödigt med olivolja, det går fort. För att få i mej lax så fräser jag curry och cayenne i smör. Klipper i små laxbitar som får fräsa till. Det blir ofta räkor och kokosmjölk i detta. Från en "legitimerad icke kock".

[Jennifer71]
8/23/13, 8:50 AM
#3

Det finns en kokbok som jag tycker har både roliga och enkla LCHF recept. Själv får jag mycket inspiration från den.

Viktminskning med LCHF så lyckas du av Åse Falkman Fredrikson. Kolla även in hennes blogg, där finns massor av matinspiration och recept.

http://56kilo.se/

Mooniq
8/23/13, 8:51 AM
#4

Jag är färsmänniska. Köper mycket färs, ställer mig o steker köttbullar, pannbiffar, gör köttfärslimpa med fetaost, steker färs med kebabkrydda för att sen göra ugnsomelett. köttfärssås

Sen styckfryser jag pannbiffarna. De blir hamburgare i salladsblad med tomatskiva, hackad lök, gurka o hemmagjord dressing/vitlökssås

köttbullar älskar jag att äta kalla, eller så gör jag broccoligratäng o stoppar ner köttbullarna emellan ädelosten, o broccolibuketterna

stekta kebabfärsen. jag vispar i hop 5 ägg. i smörad ugnsform 200 grader låt äggen stelna, ta ut formen. häll på färsen + valfria grönsaker - tänk pizza + ost ovanpå. blir 3-4 middagar.

köttfärslimpa- jag älskar fetaost i färs det blir jättegott. fryser in skivor och äter sen värmd med blandad sallad

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

luddet77
8/23/13, 11:57 PM
#5

shit ni får det att låta jäkligt enkelt. ska definitivt laga en hel del av era tips nästa vecka. tack!

Jojomaja
8/24/13, 1:55 PM
#6

Jag brukar göra en snabb och fet spenatsoppa direkt från fryst spenat. Den är klar på en kvart. Till den äter jag kokta ägghalvor, knaperstekt bacon eller korv med hög kötthalt. Jag fryser in portioner av den färdiga soppan i plastpåsar. Receptet har jag lagt in på Matdagboken här: 

http://www.matdagboken.se/?p=recept&ReceptID=9555&Portioner=4

Soppan är dock mycket mättande som den är, då den är gjord med smör och vispgrädde.

Räknat på stor portion = 3,75 dl:
Kcal: 487 / portion 

Energifördelning (en portion):

Fett: 49 gram
Protein: 6 gram
Kolhydrater: 5 gram

Annons:
Brynhilde
8/25/13, 11:48 AM
#7

Färslåda. Ta valfri färs, kryddor och tex grönsaker, svamp, ost, bacon, färska örter, oliver. Lägg i ugnsfast form och stek i ugn. Dela upp i portioner och frys. Jag kör med "standardvärme" 200 grader.

Man kan också stoppa ingredienserna råa i portionsformar av aluminium, frysa och sen tillaga (upptinad) i ugn vid tillfälle.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

smurfis
8/25/13, 3:27 PM
#8

Jag gör mycket omeletter för att det går snabbt och enkelt. Bäst är nästan att göra i typ pajform i ugnen. Det blir lätt 4 portioner för mig men kanske 2-3 beroende på hur mycket man vill ha och hur mycket ägg osv. man använder.

Standard-recept:

4 ägg

4 msk vispgrädde

1 dl västerbotten ost (riven)

Lite kryddor

I denna röra häller jag i allt möjligt. Ibland lax, annars kalkon eller skinka, sen har jag i champinjoner, tomater, broccoli, eller ibland spenat (fryst hackad). Kör den i ugn 200 grader ca 30 min.

luddet77
8/28/13, 10:02 PM
#9

kanonbra ! Tack

Zepp
8/28/13, 10:42 PM
#10

Köttfärs kan du göra vad du vill utav, eller steka upp som det är med lök och vad du har hemma!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
8/28/13, 10:47 PM
#11

Laxburgare blev det här idag med majjo/ cf sås med gräslök och en halv avokado. Körde med stavmixern lite , ett ägg och lite grädde smt en halv tesked med husk. Salt o peppar. Har gjort dem med bara lax o ägg och blir finfint. Mycket smör i pannan och stek på mellanvämre i 3min /sida.

Metnal
8/28/13, 11:42 PM
#12

får jag inspirationsbrist och kör samma brukar jag googla runt på lite lunchreasturanger och ta deras menyer och gör en egen lchf version. 

dom brukar ha en trevlig blandning mellan fisk, soppor, grytor och köttbitar (mest på fredagar ;)) 

.Husmanskost är ju oftast ganska lätt om man tar bort potatisen som typ svenskar äter till allt :P

Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com

Instagram: @metnalized

Upp till toppen
Annons: