Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Viktuppgång efter fakir?

2013-08-21 11:28 #0 av: Low

Jag tänkte köra en omgång fakir! :)

Men vad händer egentligen efter det? Kan man lägga till mejeriprodukter och lite grönsaker och därmed ligga runt 10-15g kolh/dag, men ändå hålla vikten? Eller går du sakta upp allt igen?

Hälsningar
A

Anmäl
2013-08-21 11:57 #1 av: Orakletidelfi

Om man gick upp efter en fakiromgång skulle nog ingen använda sig av det! Det är ett sätt att bryta en platå. Normal LCHF ska ju inte göra att man går upp. Men det är klart, om man är underviktig så går man väl upp.

Anmäl
2013-08-21 12:29 #2 av: OlgaMaria

Om du är överviktig så går du troligtvis inte upp efter fakir.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-08-21 13:44 #3 av: Low

Överviktig är jag inte, men jag har 5-6 kilo till övers som inte ger med sig. Antagligen är de små ostbitarna och grönsakerna (oftast några gröna blad eller lite blomkål/zucchini ) boven i dramat, men jag håller mig ändå alltid runt 5-10g kh/dag. Jag tar m.a.o. väldigt lite av det.

Därför tänkte jag fakira lite, men jag vill ju så gärna gå tillbaka till dessa underbara förhöjare efter en tid!

Anmäl
2013-08-21 13:52 #4 av: Lilltilda

Måste kilona verkligen bort? Är du normalviktig så försöker nog kroppen stanna där och risken finns att kroppen återvänder dit efter fakir. Jag vet inget om dina vanor men funderar på om du istället ska satsa på att forma kroppen med träning? En snygg vältränad kropp är ofta bättre än en lätt utan formande muskulatur, även om vågen visar nåt fler kilo

Anmäl
2013-08-21 15:03 #5 av: Ary

Efter att ha läst din historia i ett tidigare inlägg tycker jag absolut inte att du ska "banta" eller mecka med kosten på något vis. Och 10-15 kh får en inte att gå upp. När jag höjde till 50-80kh om dagen gick jag inte upp men låg på samma näringsintag totalt som innan.

Anmäl
2013-08-21 15:45 #6 av: Low

Nej, går väl inte att dölja min historia med tanke på att mitt användarnamn har kladdat på ätstörningsforumet. Det är lätt att glömma bort att man går upp och ner, och ibland känner sig frisk och ibland sjuk. Men här är jag. Ätstörd och dan.

Så läs, om ni vill veta min situation.

LCHF är min räddning och kontroll. Jag faller inte ut i hetsätningar och magen fungerar bra. Och jag kan äntligen äta! I sällskap, i normala portioner, av välsmakande mat... Listan av fördelar blir ju oändlig.

Men under sommaren valde jag att ta en paus i en månad, eftersom jag då hade semester hemma (jag är bosatt utomlands). Jag ville se hur jag dels mådde på psykiska plan (med andras mat, i sällskap av andra, på grillfester, med strandfikan). Men också hur kolhydrater påverkade mig fysiskt, eftersom jag har IBS-symptom.

Den månaden gick inte speciellt bra. Och med det inräknas magproblem, vätskeansamlingar och ungefär 6 kilo plus. Men samtidigt ganska många glädjekickar av socker och att "kunna" äta precis allt, tyvärr.

Jag saknade dock LCHF hela tiden, samtidigt som jag älskade det "fria" livet. Men det "fria" innebar att jag bråkade med vågen, klädde mig i stora kläder och hetsåt för att "passa på medan man ändå kunde äta akolhydrater". Inte så fritt med andra ord...

När jag återvände till LCHF kom ett lugn över mig. Det är en annan sorts frihetskänsla, samtidigt som jag känner mig begränsad av den kosten.

Hur som helst, under tre veckor med min LCHF-kost tappade jag bara något kilo, vilket är trögt för att vara mig. Och jag trivs inte där. Jag vill gå ner i vikt. Till mitt "normala"!

Jag var inte sjukare när jag vägde som minst under min LCHF-tid. Den enda skillnaden är att jag vågade träffa min familj och vänner då.

Och det gör jag inte nu.

Anmäl
2013-08-21 17:50 #7 av: OlgaMaria

Om det är normalt för dig att väga mindre så kommer du nog inte gå upp så lätt senare när du nått din målvikt. Kroppen minns vad som är normalt. Ta hand om dig på vägen! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-08-21 20:47 #8 av: Zepp

Fakir är främst en uteslutningskost när man hamnat på en platå.. och man äter på så sätt att man egentligen skulle ha gått ner eller på så sätt att de flesta andra gör detta!

Det handlar egentligen om att hitta något enskildt födoämne som hindrar just dig från att bli normalviktig eller närapå!

Dvs man fakirar.. och så går man ner i vikt.. sen lägger man till ett livsmedel åt gången, tills man hittar det som hindrar att man blir normalviktig eller i närheten!

Om behov finns.. ofta då psykiskt att bli underviktig, då är svält och anorexia en bättre benämning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-21 21:11 #9 av: Low

Hm, kanske en lite originell kommentar att nämna anorexi och svält, när det varken varit aktuellt eller någonsin ett mål eller önskan, trots 7 år i ätstörningar.

För mig handlar det inte om att hamna under normalvikt, för jag vill och har aldrig velat bli pinnsmal. Min ätstörning handlar om att jag inte kan äta mat utan att antingen ha kontroll eller må dåligt. Det är något helt annat än anorexi och svält.

Jag försöker att bli av med några extra kilo som uppkom under en dålig period under sommaren, då jag pausade LCHF. Några kilo, som definitivt inte är nödvändig (eller ens bra?) för min kropp.

Så jag förstår inte riktigt ditt svar.

Men tack ändå...

Anmäl
2013-08-21 21:26 #10 av: Ary

TS. Som svar på din fråga så tror jag att man behåller en hel del av viktuppgången iaf. En del av viktuppgången kan ju vara vätska som går ur kroppen och den kan ju komma tillbaka om man börjar äta mer kolhydrater men nu handlar det ju inte om något speciellt högt kolhydratsintag i din vanliga kost så det är nog inte så mycket.

Anmäl
2013-08-21 21:32 #11 av: Zepp

Det var mer en allmän komentar.. riktad till fler än dig!

Då föreslår jag att du fortsätter med en väl avvägd och nyttig LCHF.. och håller igen lite på kalorierna för en extra skjuts i viktnedgången!

Ditt första inlägg andas att något radikalt koncept skall sätta extra sprätt på viktnegången.. det gör det först om det innebär en kaloridreduktion.. LCHF i sig har den tendensen om man har problem med fettförbräning/insulin!

Problemet ligger dessutom inte på hur man går ner i vikt, det kan man göra på massor av sätt.. utan hur skall man äta och leva för att slippa gå upp och dra på sig ohälsa!

Och det sätt man valde för viktnedgång får man räkna med att hålla på med hela livet.. så välj i första hand något som går att leva med.. oavsett om det är snabbt eller ej!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-21 22:17 #12 av: Low

Där Zepp, förstod jag dig mycket bättre.

Vi med ätstörningar är alla unika. Trots man är många som faller under samma sjukdomskategori, är varken liv eller tänkesätt helt lik den andres. Därför känns det ibland ganska jobbigt att bli dragen över en kam.

Men ja, jag måste nog ge mig lite till tåls helt enkelt. Det får gå neråt eller stå still en stund om det vill. Jag får väl lägga fakiren på hyllan just nu och inte se det som en snabb utväg. För det är ju trots all inte vad LCHF handlar om.

Anmäl
2013-08-22 00:42 #13 av: Low

(För övrigt: ursäkta for dåligt svenska i inläggn - det kallas för mobilsyndromet!)

Anmäl
2013-08-22 07:06 #14 av: Orakletidelfi

Jävla T9 kallas det hos oss! Blinkar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.