Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Nu kör vi så det ryker!! Dukan dieten!

2013-08-21 08:50 #0 av: Malinbarre

Hej! Jag heter Malin och är trött på överflödiga kilon! Jag gick på LCHF i våras och gick ner något kilo men inte mer. Jag slutade och tänkte att jag får helt enkelt äta nyttigt och motionera istället. Men efter 3 månader har jag tagit en lång promenad och inget mer! Vågen i söndags visade +3 kilo! Herregud jag som redan var överviktig! Och BMI hade kommit över strecket för fetma! Så i söndags fick det vara nog! Nu ska dessa kilon bort föralltid!! Och mina morötter är: 1. Att min största dröm någonsin ska bli verklighet, att få bli gravid! Så jag tänker öka chanserna att bli gravid genom att gå ner till normalvikt! 2: att inte skämmas över min kropp när vi åker på semester i Sept, inte behöva gömma mig på alla kort! 3: komma i mina kläder igen, för det är Inge roligt att behöva köpa nya kläder för att allt är FÖRSMÅTT!!
Det är 3 av mina morötter i denna kamp mot vikten! Och varför väljer jag dukan dieten? Jo för att jag har provat den och den funkade på mig då! Och hälften av mina kollegor har bara rasat i vikt, och hållet det! Så vilka är på? Vilka vill hänga med mig och kämpa mot kilona?!

Anmäl
2013-08-21 09:00 #1 av: therese.b

Vad innebär Dukan dieten?

Anmäl
2013-08-21 09:07 #2 av: savonit

Du har ätit LCHF och gått ner några kilon. (LCHF är att äta nyttigt)
Du slutar äta LCHF och börjar äta nyttigt går upp i vikt (Nyttigt?)
Du kommer på att du behöver en quick fix och tänker nu testa dukan som du inte vet effekten av alls.

Hmm, som du ser har du ju ett sätt här som du vet fungerar. Det första.
Dukan är ju en LCHF liknande diet, men mycket mera tillåtande och man äter mycket mera protein.

Protein är iofs bra för att behålla maximalt med muskel volym när man går ner i vikt, Men överskott av protein görs om till glukos vilket nästan ger samma effekt som att äta kolhydrater.

Så summan, ät gärna mera protein, mindre kolhydrater och mera fett om du går ner i vikt, står du stilla i vikt testa att öka fettet och minska proteinet.

Anmäl
2013-08-21 09:37 #3 av: Malinbarre

Therese.b: en diet som går ut på att äta enligt olika faser och man startar hårt med attackfasen som innebär att enbart äta protein i 3-10 dagar, sen får man lägga till grönsaker, och sista fasen kommer du så gott som äta normalt! Mer information hittar du här http://mabra.com/stor-guide-allt-du-vill-veta-om-dukan-diet/ :) vad nu än folk tycker om dieter där man går snabbt ner i vikt så går man snabbt ner i vikt under attackfasen och jag ser det som en morot :) det taggar mig till att fortsätta! Sedan i söndags så har jag gått ner 1,5 kg. Det finns en sida där man kan räkna ut hur länge man ska köra attackfasen och hur mycket man troligtvis kommer gå ner under de alla faserna! :) enkel och bra metod för att gå ner i vikt! :)

Savonit: jag åt enligt dukan för ett år sen, hann gå mer ett par kg innan min galla inte klarade av alla ägg. Denna gång är jag mer påläst och vet vad dukandieten verkligen går ut på! Och jag har som sagt redan gått ner i vikt, och jag ser verkligen inte dukan som någon snabb metod utan jag ser verkligen det som en livsstil som jag kommer kunna hålla resten av livet! Jag står för dukandieten men inte för LCHF! Och jag tror att alla kan gå ner i vikt om de vill, man ska bara hitta sitt sett! Och nu har jag hittat den! Ursäkta om jag har skrivit ett inlägg på fel forum! Det kanske bara är för folk som äter LCHF!?

Anmäl
2013-08-21 09:44 #4 av: Orakletidelfi

Jag trodde att det var för LCHF:are för så står det på Om sajten, men sen skrev sajtvärdinnan nyligen att det inte alls är så, så vad det egentligen är för sajt vet jag inte riktigt.

Anmäl
2013-08-21 10:37 #5 av: nyborjare08

Jag förstår att det kan vara en kick att se resultat snabbt och det i sig kan sporra en till att fortsätta. Men håller det i längden? Att gå ner snabbt, bäddar inte det för att man går upp snabbt när/om man (tillfälligt) tappar sugen? Man kan ju bli förkyld och tappa fart, t ex.

Alltså, jag respekterar och förstår behovet av att se snabbt resultat! Alla behöver vi vår egen motivation! Själv kan jag bli frustrerad att det inte märks snabbare på mig, och inte på de områden där jag VILL att det ska synas, men jag undrar om det inte i längden är bättre med en långsam viktnedgång? Att det i sig och det faktum att man under färden har skapat nya bra vanor sakta men säkert, kan vara ett slags skyddsnät för att man inte går upp allt igen?

Anmäl
2013-08-21 11:29 #6 av: Ary

Jo då det här är lchf, tror att Margaretha sade att lowcarbare också var välkomna bara.

Dukan är väl lowcarb men lågfett också. Du är välkommen på viktminskning i fokus som har alla varianter.

Anmäl
2013-08-21 11:30 #7 av: savonit

#3 1,5 kilo på några dagar är vad som brukar ske första dagarna på de flesta dieter även LCHF.
Oftast går man ner mycket om man drastiskt förändrar något stort i kosten.
Dels blir kroppen chockad och vet inte riktigt vad den skall göra med det nya, är lite ur fas.
Dels är det mest vatten vikt man förlorar.

Men som sagt mycket protein är inte av ondo om man fortfarande går ner i vikt.

Men detta är ett forum för Minskat Kolhydrats intag, LCHF, LC, osv.
Inte för att shassa iväg dig. Men tror att om du inte är intresserad av LCHF får du troligtvis bättre gehör någon annan stans.

Anmäl
2013-08-21 12:22 #8 av: nyborjare08

Ja jag tror att det kanske inte finns så mycket samlad kunskap om dukandieten just här. Men kanske på andra forum här?

Anmäl
2013-08-21 19:52 #9 av: woodwind

Nu vet inte jag alls hur du har kört innan men jag kan lova att jag märker stor skillnad på mig själv genom att äta någon slags låtsasvariant av lchf (som innehöll alldeles för mycket frukt, finn crisp och annat kolhydratsbaserat och för lite fett!) och genom att äta som jag äter nu. Dvs att verkligen hålla koll på att jag inte överstiger 20 g kh/dag.
Jag tränar rätt mycket, runt 4-5ggr i veckan, men det var först när jag började käka RIKTIG lchf som jag började tappa kilon!
Det bör också påpekas att jag endast ligger 5-6kg från min drömvikt vilket gör det svårare att tappa kilon än om man är överviktig - så du borde få snabba resultat!
Jag är övertygad att du kommer få resultat om du kör riktig lchf och börjar träna!

Anmäl
2013-08-21 20:27 #10 av: totten

#9 Hur ser en matdag för dig ut?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.