Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3731 ggr
[Big-Ben]
8/20/13, 1:04 PM

Lågt kolhydratintag. Ej LCHF

Förnärvarande så äter jag kolhydrater. 125 gram max per dygn. Detta har jag läst om att det är vad våra hjärnor behöver per dygn. Lika för alla. Om jag då äter dessa 125 grammen kommer dom då att bli reseverade enbart för min hjärna att gå på s.a.s glukosdrift eller kommer dom att användas till något annat också? Om så är fallet kommer min hjärna att omvandla fett till Ketoner för att täcka underskottet? Prioriterar våra kroppar det lättilgängla glukoset för våra hjärnor? Vid träning.. snor jag glukos då eller komer jag att använda mig av kroppsfettet vid dessa tillfällen?

Hoppas någon förstår min fråga och kan svara. Detta är vad jag grunnar mest på just nu!

Annons:
Sindri
8/20/13, 2:43 PM
#1

Om du har en frisk lever så producerar den det glukos som hjärnan behöver.

Hur tror du vi andra klarar oss?😃

savonit
8/20/13, 2:52 PM
#2

Vad som i kroppen tar glukos först är frågan.
Men däremot producerar levern ketoner och glukos av fett och protein, så att räkna bestånds delar finns ingen anledning att göra.

Zepp
8/20/13, 3:28 PM
#3

Tror 50 gram glukos ligger närmare sanningen.. då hjärnan kan ta uppemot 70% av sin energi i form av ketonkroppar!

Och levern gör gladeligen cirka 200 gram glukos om dagen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Big-Ben]
8/20/13, 4:47 PM
#4

#1 skrivet av Sindri … Jo, jag vet att man kan klara sig utmärkt utan digert/muntligt intag av glukos men det är inte min undran. Min undran är vad kroppen prioriterar vid digert/muntligt intag.

För mig fungerar det bra med ett rätt så högt intag av kolhydrater men kanske senare måste jag tänka om. Men inte just nu!

#3 skrivet av Zepp … Tror många som har besvär LCHF i början, som jag, ska vänja sig vid att successivt låta kroppen fatta galoppen. För mig fungerar inte att chocka levern till en ny radikal förädlinsprocess. Jag har aldig i hela mitt liv gjort det förut och jag vill inte kräva min kropp att den ska göra som evulutionen tidigare ha gjort. Det är tortyr, för mig!

Jag kör på mina 125 gram… rapport kommer!

Sindri
8/20/13, 4:53 PM
#5

Huvudsaken är att du mår bra!

Du menar alltså att om du äter "glukos" så vill du veta om levern ändå tillverkar det hjärnan behöver och lagrar det du äter, eller om det du äter först och främst går till hjärnan?

Tror ingen kan svara på det, men du kan ju bli en "anekdot".
Vet bara att när jag moffade kolhydrater så la min lever av att göra socker, kroppen är ju bekväm av sig. Jag var tvungen att tillföra energi (kolhydrater) minst var tredje timme för att inte svimma av. Var inne för utredning på sjukhus, men ingen förstod nåt. So much för läkarnas kost- och näringskunskaper! Nu vet jag mer än dem.

[Big-Ben]
8/20/13, 5:14 PM
#6

eller om det du äter först och främst går till hjärnan? DET är det jag undrar!

Ja nej, läkare med pulsmäteare och stetoskop runt halsen är inget att lita på när det gäller mat och näring. Under dom c:a 8 åren dom pluggar till att bli läkare eller vad fan dom nu kallar sig för så pluggar dom 3 veckor kost. Och då snackar vi Järnålders kuskaper på området dom lär sig! 🤦‍♂️

Jag mår bra av att fasta och känna hunger nu när jag vet att det är nyttigt. Känns nästan som ett fys-pass fast på ett annat plan. Och att äta efter en 20 timmars fasta är befriande och man vet att kroppen har haft tid på sig att fixa runt och läka!

Kan inte riktigt låta bli Kålisana helt… time will tell!

Annons:
Zepp
8/20/13, 6:03 PM
#7

#4

Då gör du som jag gjorde.. fast för mig handlade det mer om att jag hade dålig koll på var kolisarna fanns, så det tog tre månader!

Och jag hade inga omställningsbesvär! 😃

Altså, prio 1 för kolhydraterna är röda blodkroppar, de kan bara använda glukos, vissa delar av hjärnan och del av njurbarken!

Sen så, musklerna är de som oftast får stryka på foten, vad gäller glukos, men de är oandra sidan bättre på betaoxidation, dvs fettoxidation utan att gå via ketos.

Sen så handlar det vad gäller ketos om ensymer för ketolys, dvs oxidation av ketonkroppar.

Mest sådana finns i hjärtat, rätt mycket i hjärna och njure, nästan inte alls i levern och rätt lite i musklerna.

Men iomed att musklerna är en sån stor del av energiförbrukande vävnad så drar de en hel del ändå.. totalt sett.

Förloppet regleras i huvudsak av insulin och glukagon.

Men.. det som händer i början och som orsakar omställningsbesvären är helt enkelt först o främst glukosbrist.

Då blir det helt plötsligt helt enkelt energi brist till hjärna och muskler.. trots att man har väl tilltagna energidepåer i form av fett.

För kroppen har helt enkelt inte alla de ensymer som krävs för oxidera fett i tillräcklig grad.

Den förmågan uppregleras efter ett tag.. det är lite samma som med träning, först blir man bara trött och det gör ont.. håller man ut ett tag så anpassar sig kroppen till nya förutsättningar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
8/20/13, 6:34 PM
#8

#6 skrivet av Big-Ben 

Om det ändå var järnålderskost de lärde sig….. 😉

[Big-Ben]
8/20/13, 6:44 PM
#9

#7 skrivet av Zepp … kan inte annat än säga, tack för den utredningen! Gör mig mera nyfiken på hur det hela verkligen fungerar! Du är kunnig och verbal…. Fattar kanske bara 30% av vad du skrev! men det är sådanna som du, som gör att man hajjar till på vart 1000:e år!

[Big-Ben]
8/20/13, 6:50 PM
#10

#8 skrivet av Sindri … lite fjäsk skadar aldrig! 😃

Upp till toppen
Annons: