Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Fakir/magrutor/ketos

2013-08-19 22:06 #0 av: jaggero

Hej! Jag är 178 cm, 23 år gammal, kvinna och väger just nu ~70 kg. Jag styrketränar rätt mycket och är dålig på konditionsträning. 

Vill få mer synliga muskler och viss syn på magrutor (utan att överdriva). Och hamna i ketos antar jag är det bästa sättet? Hur ska jag göra? Intervallträna på morgonen och sedan försöka äta enbart fett, lite protein och så lite kolhydrater som möjligt? Har svårt att lämna lightcola-träsket också. Hur hamnar jag som snabbast i ketos och bränner så mkt fett som möjligt? Har ni några ess i rockärmen? 

Anmäl
2013-08-19 22:11 #1 av: RobinEH

Det bästa sättet är att förbruka mer energi än vad du tillför för att minska fettmassan. Om du uppnår detta genom lågkolhydratkost eller inte spelar ingen roll. Dock har lågkolhydratkost och ketos viss anorektisk effekt vilket för vissa förenklar att uppnå en negativ energibalans. 

Drick du lightcola om du vill. Socker eller ej så påverkar det fortfarande tänderna negativt.

Du hamnar snabbast i "optimal ketos" genom att äta lite kolhydrater, måttligt med protein och förbrukar det lagrade glykogenet i kroppen (genom exempelvis konditionsträning).


Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-08-19 22:14 #2 av: Zepp

Vad har du fått det ifrån att ketos skulle vara det optimala?

Du kan vara i ketos och samtidigt lägga på dig rejält med fett.. det är lite mer komplicerat än så!

Grejen är snarare att det är svårt att bränna fett med höga blodsockernivåer och insulinnivåer!

Först o främst, så handlar det om riktig mat med all näring sen så handlar det om olika energisubstrat, dvs fett kontra kolhydrater!

Och.. du är vad jag begriper frisk och tränar rätt mycket.. då förbrukar du oxå en del glukos.. främst under mer intensiva övningarna.. då skall du heller inte äta såsom om du hade diabetes!

CKD heter det som body buildarna kör med dvs Cyclic Ketogenic Diet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-19 22:19 #3 av: jaggero

Tack för svar! Vet inte riktigt varför jag antog att ketos skulle vara det bästa, kanske för att alla skriver det (men så har jag inte 20 kg att gå ner, snarare ~5 kg elller 3-4 procentenheter fett). 

Varför jag också väljer att äta enligt lchf är för att jag har problem med mängder med socker osv. Får en helt annan mättnadskänsla och trivsel inuti kroppen med den här kosten. 

Och kaloriunderskott förstår jag att jag bör ligga på, vill dock vänta med att sänka för mkt tills jag når en platå. Först se vad som kan åstadkommas på samma kaloriintag men med olika nutrienter, så att säga. 

Anmäl
2013-08-19 22:34 #4 av: Zepp

Som sagt vad, det är det motsatta du skall undvika.. för då blir det f*n så svårt att minska på kroppsfettet!

Så ta du den långa vägen.. dvs lägg dig inte på minininivåer av kolhydrater.. och rent nutriellt så räknas 100 gram om dagen som början på en ketogen diet!

Men som sagt vad, ketos är en sak, betaoxidation en annan och betydligt viktigare!

Ju mindre kolhydrater dessto mer ketos kan man säga.. ketonkropparna ersätter glukos kan man säga!

Du har att välja på.. hardcore med omställningsbesvär och nedtrappad träning under 1-2 månader.. eller att lägga dig högre på kolhydraterna och trappa ner under längre tid.. kanske ett halvår.

Du vet.. det är kolhydratbehovet som är betydligt överdrivet, även för folk som äter normalkost och tränar.. 100 gram om dagen skall räcka för de flesta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-19 23:05 #5 av: woodwind

Jag blev mycket glatt överraskad när jag läste på om träning och ketos idag. Om jag har fattat saken rätt så hamnar man lättare i ketos om man tränar och även om man skulle hamna över 20g/dag går det att hamna i ketos med hjälp av träning.
Positivt för oss som gillar att svettas på gym! :-)

Anmäl
2013-08-19 23:12 #6 av: Zepp

Ja även kolhydratare hamnar i ketos vid tillräckligt hög och lång ansträngning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-20 03:24 #7 av: ScarletMajesty

jag rekommenderar att läsa http://www.highfatfitness.net/ !

Anmäl
2013-08-20 08:27 #8 av: Inkanyezi

De som bygger brukar ju köra med cyklisk ketogen mathållning, där man kanske har en period av GOMAD (Gallon Of Milk A Day) då man ökar i både fett och muskelmassa, genom att sockret och proteinet gör att mycket insulin frigörs, och fettet lagras in, och sedan i deffcykeln äter man ketogent för att minska på fettet i vävnaderna men behålla den ökade muskelmassan.

Man har alltså en period då man ökar och en då man minskar och växlar, mellan dem för att stadigt öka i muskelmassa. Man bryter alltså den ketogena perioden innan muskelmassan har minskat till nivån före högkolhydratperioden, och på så sätt kan man lägga på sig muskler.

Magrutor syns inte så mycket av vid deff, om man inte har byggt just de musklerna. De finns där, men de syns inte så mycket. Om du bara minskar i fett, kommer de fortfarande inte att synas särskilt väl om du inte bygger dem. Och sunda muskler i en stark kropp innehåller en hel del fett, men mer lättillgängligt än det viscerala, som inte är lika bra att samla på sig. Magrutorna kanske innehåller uppemot en fjärdedel fett, men det fettet ska ligga inne i musklerna, inte utanför.

Så en byggarcykel växlar med en ketogen deffcykel.

Anmäl
2013-08-21 09:44 #9 av: jaggero

Tusen tack för alla svar - fan vad bra ni är! Ska köra på Zepps linje och öka kolhydraterna lite för att kunna få ännu bättre resultat på gymmet. Antar att främst grönsaker, bär och små små mängder av potatis/matvete/bulgur odyl är att föredra i detta fall?

Anmäl
2013-08-21 09:53 #10 av: Inkanyezi

#9 Jag är inte helt säker på att det är bästa sättet att greja magrutor. Jag tror att man egentligen kan få mer specifika råd om det hos en kunnig träningscoach, eftersom det avviker en del från vad vi som främst drar ner på kolhydraterna är ute efter.

Jag misstänker att någon slags cyklisk variation, typ muskelbyggande, kan vara vad som lättast får upp muskelmassan. Specifik träning för de här magmusklerna kanske också är nödvändig, och då handlar det om att bygga, inte att få kondition, dvs att man lägger in övningar som anstränger musklerna extra mycket.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.