Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 7850 ggr
Inkanyezi
2013-08-18 21:51

Kalorisnålt godis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kalorisnåla, mjölk- och glutenfria sägs dom vara. Första ingrediensen i listan är socker. Jag antar att de inte har väldigt mycket med LCHF att göra, men de gav mig i alla fall en våldsam skrattattack när jag var på Willys idag.

Annons:
Orakletidelfi
2013-08-18 22:47
#1

Tja, det är ju mest luft… och har faktiskt lite kalorier jämfört med annat fikabröd. Ca 60. Ungefär hälften mot en kanelbulle.

.

edit: nej en femtedel om det är en  ca 100-gramsbulle

RobinEH
2013-08-18 23:54
#2

Vad är det roliga? Att det nu är möjligt för glutenallergiker och mjölkproteinallergiker/laktosintoleranta att konsumera dem eller att socker är deklarerat först på innehållsförteckningen?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

sappho
2013-08-19 03:11
#3

Nog inte det värsta man kan äta trots att sockret står först på innehålsdeklarationen. .

Inkanyezi
2013-08-19 08:29
#4

Det var liksom hela paketet jag skrattade åt.

  • Godis, med i huvudsak socker som ingrediens, och lanserat som "kalorisnålt".

  • "Gammaldags" med recept från 1945. Jag är riktigt gammal då? 

  • Och så det där med "fritt från", som man faktiskt inte får göra reklam med i de allra flesta fall enligt lagen.

  • Och i receptet från för längesen fanns ett kex i botten på "chokladbollen", vilket man måste ha tagit bort för att få den glutenfri, eller ersatt med någon annan sorts kex som inte är gjort av vete. Det kan ju inte vara samma recept.

Men det som egentligen utlöser skrattattacken är samma som att det liknar dietgodiset man kan köpa, Allevo och allt vad det heter. Mest socker men mycket måttligt med bränsle för aktivitet.

Det är bara så himla tydligt att tillverkarna av rent skräp rider på vågen som skapades av Ancel Keys för länge sedan, och som SLV och deras vapendragare pressar på oss dagligen sedan jag vet inte hur länge.

Ibland funderar jag över varför man egentligen äter, när man förutsätter att maten man köper och sätter i sig ska ha mindre näring, mindre energi. När matfettet kan säljas dyrare utblandat med nära hälften vatten, då är det ju någonting som är riktigt riktigt sjukt. Och kokosbollarna och mumsmumsen är symptom.

savonit
2013-08-19 08:57
#5

Kalori snålt är kanske lite mera associerat till light, eller osötat.
Dock inget måste.
Men det kanske snarare är en kalorikonpakt, eller kolorieffektiv bakelse.
Men eg är det inget fel på marknadsföringen, i jämförelse är den kalorisnål, inte kaloribegränsad.

Orakletidelfi
2013-08-19 09:26
#6

Det har väl "alltid" funnits två varianter, en sort med kex och en sort utan. Iallafall de ca femtio år som jag kan minnas.

Men det är ju bra för dig att du är så lättroad. Ett gott skratt förlänger ju livet. 

Men det ger lite sektvarning som vi inte önskar. Hoppas inga "normala", lättlurade människor läser denna tråd.

Den är i princip fettfri (utom chokladen) vilket gör den kalorisnål.

Annons:
Inkanyezi
2013-08-19 09:43
#7

#5 Jag antar att det är därför de säljs i askar med sex stycken? För att man kan äta så många utan att bli tjock?

Orakletidelfi
2013-08-19 09:49
#8

Har för mig att den gammeldags säljs i 20-pack. Man kan ha dem i frysen och ta fram EN åt gången. Har köpte dem MASSOR med gånger. 

Och jag anser att de är oändligt mycket bättre kaffebröd än det mesta. Mindre sockermängd totalt sett och alltså mindre mängd kolhydrater. OCH inget mjöl. Jag äter dem givetvis inte längre men bjuder mycket gärna kolhydratsätare på dem.

Lilltilda
2013-08-19 10:28
#9

Ja kalorisnåla är dem trots sin sötma. Inget för lchfare men definitivt ett perfekt godis för en kaloriräknare som gärna vill unna sig något gott men slippa få i sig onödiga kalorier.
Under min kaloriräknar-tid så var olika varianter av kokosbollar och mums-mums något som var mitt standardfika om jag gick på café med vänner. Jämför kaloriinnehållet i EN kokosboll med kalorimängden i en "Grodbakelse".
Att de ofta säljs i storpack är perfekt eftersom att de är lätta att frysa och ta ut en och en. Har fortfarande såna i frysen för spontangäster och tycker att det är toppen. Eftersom att de är så fettfattiga härsknar de inte vid lång frysförvaring heller.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
2013-08-19 10:53
#10

#7: Hört talas om människor som kan äta EN kaka utan att moffa i sig resten av paketet? 😉Vi finns faktiskt….
Och ett 6-pack kakor räcker perfekt till en familj med 2 vuxna och 3-4 ungar eller en liten familj med gäster.

~God loves you, and I´m trying! ~

Upp till toppen
Annons: