Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 3423 ggr
Saga12
2013-08-18 15:31

Findus fiskgratäng

Jag hittade en Findus Fiskgratäng i frysen och tänkte att den kan jag ju inte äta, det är ju massa potatismos. Men då jag tittade på innehållsförteckningen så står det att den innehåller 2,5g kolhydrater bara. 

När jag körde Gi metoden för något år sedan så sas det då att man skulle frysa potatisen och sedan då man tinade upp den så gick det bra att äta. Blir det såpass mycket lägre kolhydrater av att frysa och sedan tina upp?

Isf skulle ju alla som äter LCHF kunna unna sig potatis och potatismos.

Annons:
RobinEH
2013-08-18 15:36
#1

Vilken sort är det? De jag öglade på hade runt 10g och i den med dill så var 2,5g sockerarter. Är du säker på att det är 2,5g kolhydrater och inte 2,5g sockerarter?

Vad gäller frågan om GI på potatis så är svaret nej. Dessutom är GI ett rätt värdelöst mått överhuvudtaget och säger ingenting om kolhydratmängden. Kolhydrater försvinner inte av uppvärmning och nedfrysning (såvida vi inte talar om riktigt rejäla temperaturer).

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

MimLan
2013-08-18 15:40
#2

Nej, så funkar det inte. Det blir lägre GI, men inga fantasier.

Vad är det för gratäng? Det finns inga gratäner med potatismos som innehåller så lite kolhydrater. Du har kanske råkat tittat på "varav sockerarter"?

Saga12
2013-08-18 15:43
#3

#1

Du har rätt, 10g var det. Jaja, kan ju köra den någon dag ändå och ta bort moset kanske ;-)

savonit
2013-08-18 15:58
#4

Ärch tänk positivt det är mycket dolt hästprotein i den så det kompenserar säkert, släng p lite smör till.

Inkanyezi
2013-08-18 16:19
#5

Ja häst är väl okej så länge den inte är fångad i Östersjön?

Men skämt åsido; färdigrätter innehåller i stort sett alltid en del onyttiga grejer, och potatisen som ingår är troligen inte det värsta. Blunda med hela ögat när du läser innehållsförteckningen, sätt en klädnypa på näsan, ta ett djupt andetag, och så ät upp den om du inte har någonting bättre. Man dör inte av den. Åtmistone inte med en gång.

Kolhydrater fortsätter att vara kolhydrater genom alla tillagningar vi ger dem, så potatisen är fortfarande potatis, och om den inte triggar ett sug efter att äta mer och mer, och om man inte är riktigt nitisk på att precis allt man äter ska vara så lite kolhydrater i som möjligt, så kan man gott pilla i sig den.

Om det är något att vara misstänksam emot är det nog snarare såsen.

Men så länge det inte handlar om några större mängder är det inget att bråka om.

Zepp
2013-08-18 16:50
#6

Spara den i frysen till en dag då tycker dig har behov av lite extra kolhydrater.. eller att du helt enkelt inte orkar gå och handla!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
smurfis
2013-08-18 21:31
#7

Ja spar den tills du är sjuk el nåt och verkligen inte orkar laga nån annan mat. Ibland är det skönt att ha lite back-up i frysen även om den kanske är mindre bra. Du kan ju alltid peta bort lite mos och tillsätta lite extra sås eller nåt så du får lite mer fett.

Upp till toppen
Annons: