Annons:
Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 38103 ggr
Hogge38
2013-08-18 11:49

Kebabkött med grönsaker, bra snabbmat?

Fråga: är kebabkött med grönsaker ett bra lchf alternativ när man äter ute eller är köttet fullpumpat med druvsocker som alla andra charkuteriprodukter?

Hogge

Annons:
Ary
2013-08-18 12:33
#1

En del glutamat och drusocker lär det vara i men jag ser det som ett godtagbart alternativ, speciellt om man jämför med en halv special eller en rejäl hög med pommes till. Ser det som att om det skulle vara asmycket socker i skulle det ju smaka sött.

Mooniq
2013-08-18 12:58
#2

att äta en kebab med grönsaker på tallrik nån gång ibland är ok, tycker jag. Inte superklass på köttet men bättre än sibyllakorv som Ary skriver.

jag äter nån enstaka hamburgare med grönsaker oxå men får numera välja bort all gatuköksdressing/sås, halsen slemmar igen totalt och jag hostar/harklar mig i timmar efteråt.

Jag äter aldrig potatismos/pommes, bröd eller färdiga gatukökssåser ute, så kräsen har jag blivit…🙂 och räknar jag tillbaka 1 år, så tror jag att jag har ätit gatuköksmat 3 eller 4 gånger. Om möjligt väljer jag hellre en pizzeria och tar en sallad.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
2013-08-18 15:20
#3

Sibyllakorv är inte så dåligt, förmodligen just bättre än vanligt kebabkött. :) Har för mig det var 2,5 gr kh i dem

Hogge38
2013-08-18 21:21
#4

Kan rapportera att det blev en kebabsallad utan sås och två och en halv timme efter intag av en STOR portion är jag sugen på nåt att äta! Förmodligen var köttet preppat med massor och tillsatser och stärkelse.  Kebab är nu struket från min lista! 😡

Ary
2013-08-18 21:25
#5

Utan sås varför? Bara grönsaker och kött lär man inte bli mätt länge på, det krävs fett…

Mabrotnosh
2013-08-18 23:22
#6

Jag och sambon käkar kebabsallad med extra kött och extra sås varje fredag. Han har gått ner 35 jag har gått ner 42 så så mycket skada gör det inte.

Annons:
Inkanyezi
2013-08-19 01:14
#7

Kebab kan nog funka någon gång ibland, men det är ingen höjdare.

Eftersom du rör dig i Stockholm Hogge38, kan du kanske hitta annat, som till exempel strömmingsvagnen vid Slussen eller kormacken på Mariatorget som också har strömming. Finns på Måsholmstorget också, mycket bra, även om han inte förstår sig på LCHF.

Så finns det faktiskt njutbar korv också, på Nybrogatan, hörnan till skaftgatan vid hotell Mornington, f.d. Appolonia invid gamla Posten, mellan Linnégatan och Kommendörsgatan.

Hogge38
2013-08-19 09:57
#8

Var tvungen att kolla upp vad köttet innehåller och här är listan på Lithells kebabkött:

Nötkött 80%

potatisfiber

nötprotein🤮 

modifierad potatisstärkelse E1420

Jästextrakt Kräks

stabiliseringsmedel E451

Färgämne E150C

vatten

kryddor

salt

(nötprotein är gjort på slaktrester och används för att binda vätskan så den inte läcker ut vid tillagning, potatisfiber har samma uppgift.)

Lilltilda
2013-08-19 10:21
#9

Det är stor skillnad på kebabkött och kebebkött. Svårigheten är att avgöra vilken kvalité gatuköken serverar, men rent generellt kan en kebabsallad vara en klart godkänt alternativ till annan utemat, så länge man ser till att få i sig en bra fettkälla med

~God loves you, and I´m trying! ~

patriknn1
2013-08-19 10:38
#10

En kebabsallad nån gång i bland är väl ok, men antagligen så är en hamburgare, utan bröd och pommes, på tex McDonalds bättre.

Ary
2013-08-19 10:58
#11

Jag tror att alla gatukök serverar pressat kebabkött men pizzeriorna kan man leta efter en som har riktigt kött, då blir det mindre skräp i eftersom det bara är kryddor och annat utanpå. Man kan ju fråga efter mer riktigt kött hos sina lokala. De pizzerior som blandar egen sås har som regel bättre produkter i såsen. Min lokala har i majonnäs, grädde etc inga e-nummer. och då funkar det ju lysande.

#4 undvek du såsen för att du var rädd att den var full av e-nummer eller fick du för dig att du bantade? Jag ber om extra sås. 😉 Det feta minskar ner effekterna av eventuella kolhydraterna så att man inte får lika snabba blodsockersvängningar och därmed inte blir hungrig snart igen. Är såsen full av skräp kan man nog lika gärna vara utan…..

joly
2013-08-19 11:14
#12

Sås är ju ett måste till kebabsallad, annars blir det ju bara… torrt. 🤔

I'm your destination, I'm the reason why

joly

Orakletidelfi
2013-08-19 11:25
#13

# 8 Vad är det för fel på slaktrester? Inget att spy åt, vi borde nog äta mera sånt.  Hur ofta påpekas inte att vi tar bort de nyttigaste delarna av djuret och att man för att slippa tillskott borde äta allt.

Annons:
Hogge38
2013-08-19 23:43
#14

Uppdatering. 

Idag provade jag att äta 4 st cheeseburgare från Donken utan brödet. Det gick sedan 8 timmar innan jag blev hungrig igen! Tror det landade på 450 - 500 kcal med lite coleslow. 

Donken finns ju överallt och 40kr är rätt ok för en lunch.

Mabrotnosh
2013-08-20 07:02
#15

Fattar inte… Äter du lchf eller försöker du dra ner på kcal. Varför räknar man ens kcal? Är det inte kolhydrater man ska hålla kolla på?

Inkanyezi
2013-08-20 07:32
#16

Det kan nog vara bra att ha koll på energiinnehållet för några av oss. Också när man äter kolhydratreducerat, där kolhydraterna ersätts med fett (obs, det är inte religion, och det handlar inte om exakta proportioner, utan principen), så är ändå viktnedgång beroende av att man har mindre energiintag än uttag. Och på samma sätt kan så klart för litet energiintag när man inte har ett överskott av fett vara olämpligt.

Att äta bara köttet och grönsakerna, men skippa brödet, kan vara vettigt om man har stora fettlager att göra slut på. Kaninsvälten riskerar man kanske inte så länge det finns gott om fett att ta av i kroppen. En del av det fettet är lättillgängligt för musklerna, under förutsättning att mitokondrierna är anpassade till att förbränna det. Annat fett är mindre lättillgängligt, det viscerala, och det tar längre tid att få ut i cirkulationen. Men principen är ändå att energiintaget måste vara mindre än uttaget för att man ska gå ner i fettvolym (vikt). Det är s.a.s ett fördröjt uttag, av energi som man satte i sig för några år sedan.

Och sedan ska man ju också se det till förbrukningen över hela dygnet. Många av oss kan ju hoppa över lunchen i stället, eftersom man kanske inte är hungrig förrän fram emot kvällen, men om man äter några köttbitar, med mycket protein och måttligt med fett, tillsammans med lite grönsaker som också innehåller protein och lite kolhydrater, så kommer mättnaden att hålla i sig längre än om man äter en massa kolhydrater.

Funkar det så funkar det, och det kanske inte är nödvändigt att hålla koll på energiinnehållet, men det är ändå en siffra att ta med i beräkningen om man tittar på hela intaget över dygn eller vecka. Vi kanske inte behöver veta hur många kcal varje rätt innehåller, men om man för någon slags statistik bör man nog också ta med den siffran.

Hogge38
2013-08-20 07:48
#17

Nu tackar jag för mig och letar efter ett forum med en mer avspänd attityd.

Mabrotnosh
2013-08-20 10:57
#18

Ok mer än vad jag visste inkanyezi, varje dag lär man sig något nytt. Då fick jag troligtvis förklarat varför se sista kilona är så svåra att bli av med. Kanske borde kolla på energiintaget och räkna lite kalorier för att se om jag äter för mycket.

[Big-Ben]
2013-08-20 12:09
#19

#13 skrivet av Orakletidelfi … jag håller med. Inget fel på slaktrester! Allt på ett djur ska ätas upp! Sedan kan man ju alltid låta lite Ekolog intresserad också. Varför bara äta russinen ur kakan? Göda en ko och bara äta dom smarrigaste delarna är ju inte så smart. Allt ska ätas och kan man koka ihop något som inte ser så aptilit ut, som rent kött, så all ära åt den. Slaktrester… vad är det för ord, egentligen! Jag gilla palt, jag gillar blodpudding, jag gillar stuvade kycklinghjärtan. Jag har lite svårt för ådrår… för segt!

Upp till toppen
Annons: