Annons:
Etikettövrigt
Läst 4818 ggr
Internettan
2013-08-17 22:41

Olika typer av kost för olika människor

Råkade av en slump på en gammal artikel om alternativ cancerbehandling. Under rubriken Dieten betingad av arvsanlagen menar Melvin Page att olika människor mår bra på olika dieter (kött vs. vegetariskt) och att detta har med det sympatiska och det parasympatiska nervsystemet att göra. För vissa är SNS dominerande och för andra är PNS dominerande och de olika dieterna balanserar detta. En del av oss är en sorts "blandmänniskor" som mår bra på både vegetabilier och kött.

Har ingen aning om det ligger någon sanning i detta, men jag tyckte det var intressant. Klart är i alla fall att vi nog alla har stött på människor som mått bra på helt olika koster, och något måste det ju bero på. Vissa verkar må jättebra på vegansk raw food medan andra blir sjuka av den sortens kost. En del av oss mår förträffligt på lchf medan andra inte gör det.

Så har vi såna som jag som i stort sett kan äta hur som helst och aldrig märker någon större skillnad i hur jag mår. Jag mår bara vanligt hela tiden… :)

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
RobinEH
2013-08-17 22:51
#1

Låter som "metabolic typing" som diskuterades lite här: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/520236ccce12c475f30000f0-body-typing-metabolisk-typ?discussions-8

I boken "The metabolic typing diet" skriver de att de som är "proteintypen" har celler med snabb kolhydratoxidation eller så är den parasympatiska delen av nervsystemet starkare än den sympatiska. Personen måste då öka intaget av protein för att aciditeten i kroppen, där metabolismen för tillfället är för alkalisk, skall öka eller för att sakta ner den snabba cellulära oxidationen genom att alkalisera kroppen.
Å andra sidan så har vi "kolhydrattypen" där intaget av kolhydrater måste vara högre för att stärka den parasympatiska delen av nervsystemet och då alkalisera den aciditerade metabolismen eller så måste kolhydratintaget vara högt för att öka den långsamma oxidationshastigheten i cellerna och därigenom aciditera den allt för alkaliserade metabolismen. Sedan har vi den "mixade typen" där man måste blanda de båda.

Möjligtvis så är "proteintypen" i detta fallet "köttypen", "kolhydrattypen" är "vegetabiliska typen" och den mixade typen är "blandtypen".

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Internettan
2013-08-17 23:42
#2

#1:

Jasåååå..! Är det samma som metabolic typing? Det har jag ju läst lite om förut. Trodde att detta var en tredje variant (om man räknar med blodgruppsdieten också).

Tack för infon. Då blev det inte lika intressant. Fast det är intressant ändå för min del. Kan tänka mig att det ligger något i det. :)

"Every point of view is a view from a point."

Zepp
2013-08-18 00:10
#3

Ooh vad intresant, jag är fetttypen, vilken grupp tillhör jag? 😡

Humbug som Bull sade!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
2013-08-18 00:13
#4

#3

Då tillhör du "proteintypen". Bäst att du åtgärdar din PH-balans Zepp!😉 

Du kan ju även ta det säkra före det osäkra och svara på de 56 frågor som finns i boken, alla såklart framtagna med vetenskaplig grund, och på så sett få reda på din typ…

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
2013-08-18 00:34
#5

Men om det mesta fettet är cocosfett, då tillhör jag ju vegetabiliegruppen? 🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
2013-08-18 09:24
#6

Zepp

Exakt vad är knäppt med idén? Det är ju ett faktum att vi är olika och verkar må bra på olika sorters kost. Vad skulle du säga att det beror på?

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Zepp
2013-08-18 09:45
#7

Ja att vi är olika och mår bäst på olika mat är sant.. men luddigt sagt!

För det första så kan man inte dela in mat i grupperna animaliskt och vegetabiliskt.. bara det visar att man har noll koll på hur människokroppen fungerar och näringsläran/biokemin!

För hur det än är så är det samma essentiella molekyler vi tar upp och behöver.. oavsett om de kommer från animalier eller vegetabilier!

Den största skillnaden mellan vegetabilier och animalier är att de flesta växter främst lagrar sin energi i form av kolhydrater.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
2013-08-18 10:08
#8

#7:

Jag tycker du missförstår.

När de talar om kött eller vegetabilier antar jag att de menar den näring som är dominerande i de olika sorters livsmedlen. Det är nog svårt att hitta vegetabilier som liknar kött och tvärtom. 

Försök att leva på vegetarisk inuit-kost!

"Every point of view is a view from a point."

Zepp
2013-08-18 10:28
#9

Men.. den lilla kunskap jag har om vårt behov av essentiell näring så är det exakt samma essentiella molekyler hur som helst!

Så, talar man om människans behov så är den samma oavsett det är vegetabilier eller animalier.

För det är just det.. skillnaden är rudimentär, saknas en endaste essentiell molekyl så är du illa ute.

Enklast är det att förstå när det gäller aminosyror, essentiellt betyder att vi måste få det via födan då vi inte kan syntetisera det själva från annat!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiell_aminosyra

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
2013-08-18 11:29
#10

Så olika sorters mat har inte olika effekter i kroppen? Det är bara de essentiella molekylerna som räknas? 

Där har du säkerligen fel.

"Every point of view is a view from a point."

Lisabet
2013-08-18 12:02
#11

Jag tror inte att det är stor skillnad i vilken näring vi behöver, skillnaden ligger i hur vi bryter ner de olika livsmedlen. Jag tål t ex inte mjölkprotein, hur väl jag än skulle behöva näringsämnena som finns där. Då får jag äta något annat för att få i mig det jag behöver.

Om ni förstår vad jag menar..

Internettan
2013-08-18 14:20
#12

Ja, det är ju också en aspekt. Att inte tåla vissa saker.

"Every point of view is a view from a point."

Vegge
2013-08-18 16:13
#13

Kan ligga något i det. För några år sedan gjorde jag ett försök med LCHF samtidigt som min granne .Efter bara några dagar studsade hon omkring o mådde kanonbra kilona bara hoppade iväg men jag hängde som en trasa o mådde pest. Så även nu efter sex v . Imorse drömde jag att jag åt fraskuddar med kall mellanmjölk o skivad banan till frukost.När jag vaknade blev jag väldigt besviken o var inget sugen på ägg.Men det kanske är psykiskt är ju sockerberoende gånger hundra o har inte gått ner ett endaste kilo

Annons:
Zepp
2013-08-18 16:46
#14

#10

Du kan ju tillobörjamed bryta ner olika livsmedel i sina beståndsdelar så ser du!

Tar man bort vattnet och kollar torrsubstansen så består det av fett/protein/kolhydrater.. vitaminer och mineraler, ofta i form av olika organiska föreningar, samt en liten del aska.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
2013-08-18 22:02
#15

#14:

Nä, så enkelt tror jag inte att det är. Om jag gör ett pussel av en fläskkotlett och ett av en morot tror jag inte att jag kan få ihop en morot av kött-pusselbitarna.

"Every point of view is a view from a point."

Zepp
2013-08-19 00:06
#16

Näe.. det var ju knappast det jag menade heller och man kan inte leva på morötter heller!

Utan det görs skillnad på vegetabilisk mat och animalisk, i stort inte mellan en morot och en fläskkotlett!

En stor skillnad är att det är mindre protein i vegetabilier, då deras cellväggar består utav cellulosa, medans de animaliska består utav fett och protein.

Men det spelar ingen roll för vegetarianer behöver ända äta samma aminiosyror, de är de samma, bara sparsammare förekommande i vegetabilier.

Så pusslar du ihop de samma aminosyrorna så får du likt förbannat samma innehåll som i en fläskotlett!

För övrigt så var det de av vegetabiliskt ursprung som grisen byggde sin egen kotlett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
2013-08-19 06:57
#17

Jo, jag håller med om att till syvende och sist behöver vi samma näringsämnen. Men faktum är ändå att kroppen gör åt olika mycket av olika näringsämnen beroende på en massa olika saker. Gener kanske men även sjukdom, påfrestningar och kanske även hur olika system i kroppen fungerar (som de pratar om i artikeln).

Sen tillkommer det som Lisabet säger, att vi har olika förmåga att bryta ner olika livsmedel.

Någonstans längs vägen verkar det ändå vara så att vi lättare kan tillgodose våra olika behov genom att äta olika sorters mat. Och att olika sorters mat påverkar våra kroppar olika. Sen att vi alla kanske skulle reagera på samma vis om vi åt tabletter med koncentrerad näring känns inte så intressant.

Eftersom en ko inte skulle må så bra på kött och ett lejon inte skulle må bra på gräs så hjälper det inte att vi teoretiskt kan bryta ned maten i de minsta beståndsdelarna och finna att det rör sig om samma molekyler. Kossans och lejonets kroppar måste ju klara av det också.

"Every point of view is a view from a point."

Zepp
2013-08-19 18:54
#18

Ja altså det är fördelen med att vara mäniska, för vi har en matsmältning anpassad för varierad föda, medans kons är anpassad för grovfoder och lejonet är carniovor!

Vi är Omniovorer och kan därmed välja vad vi vill äta.. vi kan välja att äta som Lejonet.. men inte som kon.. så även vår valfrihet är begränsad, till den föda vi är anpassad för.

Sen så.. säg att du väljer att äta vegetariskt.. då får du likt förbannat se till att du får i dig samma som om du åt animaliskt.. den stora skillnaden ligger dock mellan fett och kolhydrater!

Dvs om man väljer att äta som lejonet, alternativt som inuiter så blir det himla svårt att få i sig några mängder kolhydrater.

Altså.. det e skillnad mellan vegetabilier och animalisk föda.. men man måste trots allt pussla för att få i sig "samma näring".. oavsett vad man väljer.. enklast är att vara omniovor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

OlgaMaria
2013-08-19 19:01
#19

#13 Du kanske fått mineralbrist av den nya kosten. Köp Seltin mineralsalt och drick med vatten. Banan och spannmål är en bra källa till Kalium så det kanske är det du drömmer om att få i dig. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

patriknn1
2013-08-19 19:55
#20

Att alla har samma behov att få i sig en viss mängd fett, protein, vitaminer, mineraler, osv, betyder ju naturligtvis inte att alla mår lika bra, eller tillgodogör sig näringen lika bra, med samma typ av kosthållning.

Annons:
Internettan
2013-08-20 05:49
#21

#18:

Jag både håller med dig och inte håller med dig.

#20:

Precis!

"Every point of view is a view from a point."

Zepp
2013-08-20 15:25
#22

#20

Javisst.. jag är laktosintollerant men laktosfria mejerier kan jag äta hur mycket som helst.

Andra tål inte gluten, nötter, fisk ägg osv!

Det går altså inte att göra skillnad mellan animalisk och vegetarisk kost, bara om det handlar om etiska, religösa skäl!

Det andra handlar bara om svammel.. och har väldigt lite med näringslära att göra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
2013-08-23 22:18
#23

#22:

Fast eftersom medel-vegetabilien skiljer sig näringsmässigt åt från medel-animalien blir det skillnad på det viset. Om man, som de gör i artikeln, äter ganska naturlig kost (råa grönsaker eller rosa kött) blir det en stor skillnad mellan de olika födoämnena. Om man däremot, som vegetarian, även experimenterar med kokta baljväxter, bakat bröd eller annan behandlad, koncentrerad mat kan man säkert bortse mer från vilket rike livsmedlen kommer ifrån.

Det finns ju vissa näringsämnen som är svårare (eller omöjliga) att få i sig genom bara vegetabilisk kost (t ex B12) och då kan man ju säga att "jag behöver animalisk kost" även om det inte är djur-delen i maten som är det viktiga utan just näringsämnena.

Det beror ju på vad de menar med det de säger.

Är det inte du som svamlar egentligen?

"Every point of view is a view from a point."

Upp till toppen
Annons: