Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4296 ggr
[Big-Ben]
2013-08-17 21:09

Äter du mediciner?

Jag vill inte skryta men jag behöver inga medeciner och jag är 52 år och i nuläget väldigt överviktig. BMI 37. Jag känner mig helt frisk!

Äter du medeciner? Vilken sort och varför? Litar du på din läkare?

Tror du att du kan sluta äta dom medeciner du nu äter genom att äta mindre Kolhydrater? Svara som du känner för…

Annons:
Lisabet
2013-08-18 12:08
#1

Jag tar Levaxin pga hypotyreos, och har gjort sen över 20 år. Det har inte blivit bättre med lågkolhydratkost, jag har ökat dosen något, men säger därmed inget om orsaken.

Tar en del vitaminer och mineraler, men inga andra mediciner. Är 60+.

ninor
2013-08-18 13:52
#2

Tar inga mediciner.

Halvdansken
2013-08-18 13:56
#3

Snart 52 och tar inga mediciner. Har aldrig gjort heller.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Effie
2013-08-18 14:00
#4

Jag äter medicin mot högt Blodtryck. Jag har minskat en del sedan jag började med LCHF, men vill bli av med dem helt. Men jag tillhör ju dem som har svårt att gå ner i vikt också - jag letar fortfarande efter min väg neråt, och hittar jag den hoppas jag att blodtrycksmedicinerna inte behövs längre.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

cherra
2013-08-18 15:07
#5

Jag är 56 år och behöver lyckligtvis inte ta några mediciner men det var nära ögat… Jag har i nuläget ett BMI på 38

Sökte läkare för stor trötthet i våras efter ett MYCKET jobbigt arbetsår och trodde att jag skulle få beskedet att jag var utbränd men fick istället veta att jag hade för högt blodsocker (på gränsen, men dock).

Körde igång med LCHF och har nu ett "friskt" sockervärde och behöver inga mediciner.

Hade du frågat  mig när jag var 52 hade du fått till svar att jag inte åt mediciner och mådde kanon med ett BMI på 36. Att somliga helt enkelt är skapta att vara feta 😉men nu, fyra år senare vet jag att jag hade fel den gången.

Hade jag visst vad jag vet i dag om kolhydrater och insulin hade jag lagt om kosten redan då.

[mia323]
2013-08-18 15:23
#6

Åt 2 sorters blodtrycksmedicin men har fått trappa ner till en sort. Jag är heller inte överviktig men trycket ligger lite för högt. Tänkte testa 5:2  metoden för att se om det har någon verkan. Är inte superstrikt med kolhydraterna men undviker, bröd, ris, pasta och potatis. Min mage är i alla fall mycket bättre efter kostomläggningen.

Annons:
Trippelmormor
2013-08-18 15:58
#7

Inga mediciner , ett tiotal kg för mycket, LCHF sedan i februari. Jag blev av med artrosvärk i händerna efter ungefär 6 veckor, känns helt otroligt! Vikten har inte rört sig men å andra sidan har jag jojobantat 35 kg upp/ner i hela mitt liv sen tonåren. Äter strikt LCHF, under 20 kh.

Zepp
2013-08-18 17:00
#8

#5

Man märker som sagt sällan vad det handlar om innan det är försent.

Man kan gå med hyperinsulinemi i 20-30 år innan kroppen når sitt genetiska tak för vad den tål.

För hyperinsulinemin ökar så sakta år för år och det enda som märks är att man sakta går upp i vikt.

Så jag skulle vilja att man som standard vid screeningar kollar C-peptid och HBA1c!

Då skulle man kunna stoppa förloppet långt tidigare.

Och insatta personer menar att av alla som är diagnostiserade med diabetes så finns lika många som ännu inte vet om det eller har fått sin diagnos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Essaka
2013-08-18 18:14
#9

Jag äter levaxin för underfunktion i sköldkörteln. Jag tror det är högst individuellt med sjukdomar/mediciner och hur kosten kan "bota" en. Kan är förändrrad kost "bota" alla… nääää e mitt svar. 

Grattis 50 + och inte ett piller… men som sagt individuellt.

[Big-Ben]
2013-08-19 13:29
#10

Tack och interessant med era svar.

Tack #5 skrivet av cherra … Dåliga livsvanor ger skador förr eller senare. Hoppas allt blir bra med dig snart och det du skrev var starkt och gjorde intryck! Kroppen gör allt för man ska må bra osså misshandlar vi den med osunda vanor… känner att det är min tur att ge/betala tillbaka!

Tack #8 skrivet av Zepp … Vet inte riktigt vad du sa, skulle kunna Googla det. men det vore trevligare med ett svar från dig. Vad är hyperinsulinemi?

#9 skrivet av Essaka … Jag har fått ett intryck av att ett lågt intag av kolhydrater i många andra fall ändå gör oss mindre beroende av medeciner. Jag är inte insatt varför just du inte blir bättre av sådan. Så klart finns det andra orsaker än för mycket socker som kan ge besvär och sjukdom. Men att hålla dett ämne stången är jag helt övertygad om ger en bättre hälsa. Kan bara hoppas att det blir bättre för dig!

Lilltilda
2013-08-19 15:24
#11

37 år och numer normalviktig, inga mediciner och har aldrig behövt några heller. Mina föräldrar som är 57-60år är båda rejält överviktiga med div småkrämpor som nog har med vikt och livsstil att göra, men ingen av dem behöver ta några mediciner. Tänker med min livsstil förebygga och försöka förhindra att jag själv i framtiden får de småkrämpor som mina föräldrar har idag.

~God loves you, and I´m trying! ~

Zepp
2013-08-19 18:39
#12

#10

Hyper betyder för mycket.. Hypo betyder för lite!

Hyperinsulinemi.. betyder att man har kroniskt förhöjda insulinnivåer.. det börjar så smått och ökar allt eftersom åren går.. man märker inte så mycket, bara att man går upp i vikt.. men sen, efter 20-30 år så står man där med diagnosen diabetes typ2!

Vanlig insulinutsöndring efter en måltid är inget problem, tvärt om utan det så har du typ1 eller värre!

Det som händer är att man når bukspottkörtelns förmåga att utsöndra tillräckligt med insulin för att sänka ett toxiskt högt blodsocker!

Har man tur upptäcks det i tid och man kan lägga om kosten alternativt ta Metformin.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

OlgaMaria
2013-08-19 18:49
#13

Jag äter betablockad och vätskedrivande och kan tyvärr inte vara utan dessa. Har försökt. Har en genetisk hjärtsjukdom som säkert blir mycket bättre av LCHF-kosten, men den kan inte botas.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Big-Ben]
2013-08-19 20:43
#14

#11 skrivet av Lilltilda … bra att veta om sina förutsättningar och kunna förebygga i god tid. Smart! Mina föräldrar led aldrig av något förutom min pappa som rökte ihjäl sig. Inget jag känner behov av att upprepa! han kände sig stark och var vid god vigör tills knall-o-fall dagen vid 49 års ålder!

#12 skrivet av Zepp … Tack för denna upplysning. Tung kunskap du bär på! Ska se vad jag kan hitta för ny kunskap innom detta och känns som något viktigt att ta till sig!

#13 skrivet av TheresiaW … Hoppas det fixar sig för dig. Genetiska förlopp är ett gissel i sig. Evolutionen spelar oss ett spratt och det är ett gamblig på gång och vissa får ta konsekvensen. Mutationer hit och dit. Bara att mutera tillbaka!

Upp till toppen
Annons: