Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3845 ggr
woodwind
2013-08-17 13:55

Äter jag för mycket?

Jag tycker det är så himla svårt att veta om jag äter för mycket. Kör ganska strikt lchf men eftersom jag tränar minst 4 ggr i veckan brukar jag tillåta mig frukt eftersom jag tycker det ger mig bra energi.

Men jag vet seriöst inte om jag äter för mycket? Jag försöker äta mer fett för mättnadskänslan men den infinner sig inte! Med tanke på att jag tränar så mycket så kan jag inte gå runt hungrig. Det funkar inte.

Till lunch åt jag idag tre skivor rökt kalkon och tre skivor brie, 50 g broccoli, två finn crisp med jordnötssmör. Jag bredde smör på brieskivorna för ökad mättnadskänsla men tyvärr.. Var tvungen att äta en dl kvarg till efterrätt och två nektariner och nu känns det som att jag har överätit. Men nu är jag åtminstone inte hungrig längre…

En sund själ i en sund kropp.

Annons:
Orakletidelfi
2013-08-17 13:59
#1

Jag kan nog inte instämma i att du äter strikt, finncrisp och frukt kan nog inte inrymmas i strikt LCHF, därmed inte sagt att du inte kan äta så!  För mycket tycker jag inte det ser ut av riktig mat, snarare tvärt om. Mer av köttet skulle jag säga, om du menar tre tunna skivor, typ pålägg är det ju väldgt lite.   Hur äter du resten av dagen?

totten
2013-08-17 14:00
#2

Frukten skulle jag ta bort helt! Mer fett

Mooniq
2013-08-17 14:00
#3

Lunch?? du har ätit plockmat som ev platsar framför tvn..

var är den lagade maten?

Lunch för mig är lagad mat tex pannbiff 150 gram med lite hemmagjord dressing, hemmagjord coleslaw, eller lite andra grönsaker. 

Eller några stekta/kokta ägg med goda tillbehör, tex räksallad, salamiskiva

Att köra lunch och middag som samma rätt är helt ok

kvarg innehåller inte speciellt mycket fett, så varför äta den alls?

fett och protein mättar - så det är det du ska rikta in dig på.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-08-17 14:03
#4

frukt, kvarg och finn crisp är gott- kanske håller det sötsuget vid liv helt i onödan för dig.

Lchf är:

kött, fisk,fågel, ägg, skaldjur och ägg

sen lägger man till lite ovanjordgrönsaker

ev lite mejerivaror - en del personer kan äta det, andra måste dra in på det för att tappa vikt.

nötter, frukt, alkohol, choklad är plusmeny, nåt gott och lite som man unnar sig då och då men inte varje dag. Dessa kan oxå vara viktnedgångsstoppare av stora mått..

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

woodwind
2013-08-17 14:03
#5

Men det känns bara som att alla bloggare och sånt äter typ en babybel till lunch och ett ägg med majonnäs till middag…

Jag brukar äta mer kött men jag har ju också läst nu att man ska äta mer fett så jag tänkte jag skulle äta mer fett och mindre kött, men jag måste nog äta mer kött…

En sund själ i en sund kropp.

Mooniq
2013-08-17 14:08
#6

OM du äter en rejäl frukost, tex omelett med bacon då är du mätt i 5-7 timmar, då platsar en liten babybel, eller 1 kokt ägg som lunch.

om du inte äter en rejäl frukost, eller hoppar den helt, eller är hungrig så måste du äta en rejäl lunch, en lunch du blir mätt på! Sen är du mätt i många timmar och så blir det en rejäl middag - och vips är det nästa dag, tillbaka på ruta ett, liksom.

Det finns de personer som äter bara 1 gång/ dag eller 2 gånger/dag, då äter det mycket mat och står sig utan hungerkänslor till nästa dag- måltid.

gå inte hungrig, för då gör du fel val, och då blir det oftast snabba kolhydrater som frukt, bröd, eller mejerivaror..

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
MimLan
2013-08-17 14:09
#7

Oj. Frukt ger inte energi så det är något annat du känner där. Du kan säkert äta frukt så det bryr jag mig inte så mycket om iaf. Men energi ger det inte.

Men som andra redan har sagt, ät riktig mat!

Fanns det något reellt, mer än att du tyckte att andra sade något, som gjorde att du drog ner på proteinet? Du nämner inga siffror att gå på så det är svårt att uttala sig annat än att dina exempel inte riktigt visar att du äter bra. 

Och om du tränar så varför dra ner? Var du aldrig hungrig innan?

woodwind
2013-08-17 14:10
#8

Ah, oj jag trodde det var vanligt att folk åt finn crisp och kvarg! Jag har alltså den 10%-iga varianten.. Men då kanske jag borde skippa finn crispen helt enkelt och bara köra en sked jordnötssmör nästa gång! :)

Jag åt en jättegod taco-gratäng igår med botten gjord på crème fraiche och philadelfiaost och sen färs och massa ost. Alltså den mättnadskänslan i mitt hjärta! Och jag behövde inte ens äta så mycket! Trodde jag skulle komma åt den nu genom att äta brie, men jag tycker brie ibland bara känns som att äta luft?

En sund själ i en sund kropp.

woodwind
2013-08-17 14:12
#9

Ps. Jag åt både ägg och bacon till frukost idag och fil…

En sund själ i en sund kropp.

Mooniq
2013-08-17 14:13
#10

OM du är osäker så bokför din mat några dagar, kanske blir det lättare för dig då att välja bort och välja rätt.

www.minmat.nu

www.dumbbell.se

båda är gratis. På dumbbell kan du även logga in din träning, där finns diskussionsforum - dock ej lchf-inriktat..

tjejer bör äta ca 1800 - 2500 kalorier/dag, mer om du tränar hårt

killar bör äta ca 2200 - 3300 kalorier/dag, mer om du tränar hårt.

Ökar man på fettet i maten så kan man även öka på kalorierna utan problem. Fett bränner fett liksom… 🙂

kostdoktorn har en artikel om en kille som överäter en period. intressant då han inte nämnvärt ökar något i vikt men överäter rejält.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

woodwind
2013-08-17 14:14
#11

MimLan: Nej jag tror bara att jag är lite rädd att överäta protein och vill istället äta mer fett och gick till affären och köpte brie. Haha känns så misslyckat nu..

En sund själ i en sund kropp.

woodwind
2013-08-17 14:16
#12

Mooniq: Köper du färdiga röror, typ räksallad eller fixar du själv?

En sund själ i en sund kropp.

Mooniq
2013-08-17 14:27
#13

#12 ibland köper jag färdiga röror, ibland gör jag dem själv. lite beroende på lust och tid.

Men nåt som jag tycker mättar bra fast jag äter sällan är tonfiskröra.

2 burkar tonfisk- pressa ur olja/vatten

200-250 gram creme fraiche naturell

100-150 gram majonnäs

1-2 krm cayennepeppar

4-6 kokta kalla ägg, delade i äggdelaren

ev ½ paprika, fintärnad.

rör ihop. Jättgott på kokta ägg, eller till sallad, eller att äta som den är.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
MimLan
2013-08-17 14:42
#14

Om du är rädd för att överäta protein, vad har du för konkreta siffror som rädslan grundar sig i? Vad tror du är "överätande", och vad tror du skall hända?

Jag gissar att du fastnat för något ogrundat hos någon, och att du inte har mycket att oroa dig för. Din omättnad ger om inte annat signaler till dig att ditt nya upplägg inte fungerar så bra.

Mooniq
2013-08-17 14:50
#15

protein - av fisk, fågel och kött är ca 20 % protein. Om du äter en 150 grams pannbiff så innehåller den ca 30 gram protein.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

woodwind
2013-08-17 15:54
#16

Tack allihopa för tips! Jag tror att jag fastnat i någon felaktig bild av vad lchf är. Äter alldeles för mycket mejeriprodukter och frukt inser jag.

En sund själ i en sund kropp.

Mooniq
2013-08-17 15:56
#17

ok, bra med insikt. Bara att sätta sig o läsa lite så är du snart på rätt spår igen..

lycka till 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Orakletidelfi
2013-08-17 16:45
#18

Heja på! Du söker kunskap och då kommer du att finna den och det kommer att gå galant!

Zepp
2013-08-17 20:59
#19

Protein i form av kött/fisk/fågel mättar omedelbart, tar man fett kött så får man oxå en lång period där man är ohungrig!

Grönsaker tar man för att det är gott som tillbehör och bidrar med någon vitamin som det är mindre av i kött/fett!

Fett lägger man till om proteinkällan var fettsnål, typ till vitfisk tar man remoulad och till kyckling gör man kanske en currysås med gott om fett i.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mimsivimsi
2013-08-18 01:54
#20

Äh du behöver inte hålla på och räkna proteiner osv. Kroppen brukar känna av när man nått sitt protein-intag, till skillnad från kolhydrater.

Jag är så inrutad på lchf nu så även när jag "fuskar" har jag lchf-tänk.
En "dålig" period för mig kan vara att jag äter lite klyftpotatis nån kväll eller smäller i mig en macka, men 9 av 10 måltider är t.ex:

-grillade kycklingklubbor med avokado, tomat och nån kräm-ost
-bacon & ägg
-köttfärssås med 2 kokta ägg och 1/2 tomat
-en fet biff med broccoli och blomkål, ev nån smarrig gräddsås på det.
-Lax med citronsås och grönsaker
-En omelett

äter oftast endast lunch + middag varje dag och klarar mig bra på det.
Och kaffe förstås. :)

Annons:
Mimsivimsi
2013-08-18 01:55
#21

ps jag tränar också ca 4ggr/vecka. Tung styrketräning. 😃

woodwind
2013-08-18 07:42
#22

Mimsivimsi! Tack för tipsen på mat! Borde nog sätta mig ner och skriva ner måltider sådär så jag har färdiga idéer både i affären och när det vankas måltid. Blir alldeles snurrig i affären! Har bestämt mig nu för att köra väldigt strikt, ska bli spännande! :)

En sund själ i en sund kropp.

Tina62
2013-08-18 10:18
#23

Woodwind: Jag har också känt mig förvirrad och inte riktigt förstått hur jag ska tänka och göra. Jag köpte jag en bok som är skriven av          Sten Sture Skaldeman och den heter Varför går jag inte ner i vikt

Den är kul och enkelt skriven och man får en total aha upplevelse jag rekomenderar den varmt till alla som känner sig frustrerade att de inte går ner i vikt  och för alla som inte riktigt förstått.


Tina

Biami1.
2013-08-18 11:27
#24

Bara ett litet tips för att minska förvirringen i affären. Jag har en veckoplanering med olika bas varje dag, tex månd=färs, tisd=fisk, onsd=korv, torsd=rester, fred=vegetariskt, lörd=paj, sönd=kött. Sedan har jag skrivit tips på olika recept som inspiration till de olika dagarna. Orkar jag inte tänka så är allt klart, har jag mer energi kanske jag provar något nytt. Detta tycker jag underlättar mathållningen.

woodwind
2013-08-18 12:37
#25

Åh, tack! Blir jättepeppad att planera! Har varit mycket ledig i sommar och strukturen i vardagen har blivit lite lidande, men jag inser nu att jag behöver styra upp min kyl lite bättre. Åt idag två ägg och tre babybel till frukost och det känns bra! Planerar göra en riktigt smarrig ceasarsallad idag, utan krutonger givetvis och med fokus på sås och kött :)

En sund själ i en sund kropp.

Mooniq
2013-08-18 12:43
#26

Jag är lite lat av mig så när jag lagar middag så blir det oftast såpass mycket att dagens middag blir morgondagens lunch och även ibland morgondagens middag.

Jag köper gärna mycket färs: steker sen köttbullar, pannbiffar, köttfärslimpa i ugn, stekt kryddad färs som jag har till ugnsomeletter.

Sen fryser jag in i småpåsar eller portioner, lätt att ta fram o tina. Pannbiffarna blir hamburgare i salladsblad med lite lök, riven ost, tomatskiva, gurkskivor och vitlöksdip.

då har man mat de dagar man inte har planerat nåt eller har bråttom. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

woodwind
2013-08-18 13:54
#27

Det lät så gott med egna burgare att jag bara var tvungen att ändra lunchplanen idag och är nu tillbaka från affären med ekologisk köttfärs, lök, tomat och sallad i påsen! :)

En sund själ i en sund kropp.

Annons:
Mooniq
2013-08-18 13:59
#28

Det är gott!

Jag använder en del fetaost och ibland så smular jag ner fetaost i färsen. Supergott om man är fetaälskare.

Senapspulver är jättegod krydda till pannbiffarna, oxå värt att prova.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

RobinEH
2013-08-18 14:24
#29

#7

"Oj. Frukt ger inte energi så det är något annat du känner där. Du kan säkert äta frukt så det bryr jag mig inte så mycket om iaf. Men energi ger det inte."

Klart som sjutton att frukt ger energi. 100g äpple innehåller ~55kcal. Dessutom så sker fruktosabsorptionen parallellt med glukosabsorptionen, så där tar kroppen hand om mer energi under kortare tid.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

MimLan
2013-08-18 15:15
#30

#29 Men okej. Du har så rätt!

(Aningens fånigt, när du kan få lika mycket energi från en tiondel av något annat… Och var det verkligen energi TS kände av att äta frukt?)

woodwind
2013-08-19 12:22
#31

Alltså frukosten jag åt idag var helt sinnessjukt god och jag är fortfarande mätt! (Tog dessutom en pw innan och har precis kommit hem från ett hårt pass på gymmet så vid det här laget brukar jag vara hungrig!)

Jag gjorde en liten röra på två kokta ägg, salt och peppar, smör och så hackade jag ner en stor skiva brie. Det var GOTT! Hade en liten portion naturell yoghurt(alltså ingen frukt eller sockervariant utan 4g kh/100g) och blandade det med en stor matsked jordnötssmör. Låter kanske äckligt men det var jättegott haha! 

Jag vet att vissa säger att man ska skippa mejeriprodukterna helt, men jag tror att jag fixar en liten mängd mejeriprodukter till frukost några ggr i veckan, speciellt de dagar jag tränar.. Funkar det inte får jag ta bort det, men det känns onödigt att ta bort det helt när jag gillar det så mycket och innan jag vet om det stjälper mig :)

En sund själ i en sund kropp.

Mooniq
2013-08-19 12:24
#32

Helt ok att du kör mejeriprodukter. Bra att du har koll på dem. Vissa av oss tappar vikt ändå, andra får vara mer återhållssamma med mejerierna. Kul att läsa att du äntligen känner dig mätt 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lilltilda
2013-08-19 12:54
#33

#31: jag tillhör de som fixar mejerier galant. De var aldrig ett hinder för viktnedgång, så kör på det så länge det fungerar.
Måste fråga, jordnötssmör? Jordnötter passar jag mig för och har svårt att få in i den strikta lchf-kosten, men det går ju att köpa eller tillverka smör av andra riktiga nötter. Hasselnötssmör tycker jag är mumma!

~God loves you, and I´m trying! ~

Mooniq
2013-08-19 14:21
#34

jag köpte Kung markattas osaltade jordnötssmör på www.bodystore.se 71 kronor för 1.5 kilo! visserligen 17 gram kolisar/100 gram men jag har det i smoothie, nån matsked. Jättegott.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
woodwind
2013-08-19 14:56
#35

Aa, jordnötssmör är väl egentligen ingen lchf-kost men jag hade en halv burk kvar efter jag kört en liberal lchf nu under sommaren. 

Min burk är ekologisk och innehåller bara nötter och salt, men det är inget jag kommer fortsätta köpa senare. Nu åt jag det för att jag skulle iväg och träna men i framtiden tänker jag köpa andra nötter.

En sund själ i en sund kropp.

Mimsivimsi
2013-08-19 21:03
#36

för mig är mejeri inte heller nåt problem. jag lever på kaffe med mjölk hehe. o gräddsåser. 😃

woodwind
2013-08-20 07:23
#37

Psst… Har redan droppat ett kilo i vikt!! 😎

Vet att det mest är vätska och så, men jag har inte kunnat komma under 71 kg på flera månader. Imorse visade vågen 70.4! 🥳

En sund själ i en sund kropp.

Upp till toppen
Annons: