2013-08-16 16:15 #0 av: Contor

Hej på er!  
Jag har candida och behöver information om vilket mjöl jag kan använda vid matlagning och bakning? Jag har Quinoamjöl, mandelmjöl, rårismjöl, fiberhusk, hasselnötsmjöl och havremjöl men är ändå osäker. Jag vet att candida gillar havre så havremjöl är kanske inte att rekommendera?

Vågar jag baka med dessa mjölsorter, väcker jag inte upp candida med det? Mjöl som mjöl eller? Och vad ska jag ha i för vätska om det inte funkar med havremjölk? Soja vågar jag mig heller inte på! Använder kokosolja till det mesta. Hur är det med kokosmjölk?

Använder grön stevia och sukrin som sötningsmedel. 

Har heller inte den blekaste aning om vad jag ska dricka till maten. Dricker Aloevera juice eller vatten med citron har även testat kokosmjölk. Vågar inte dricka havremjölk då jag fick en reaktion på glutenfria havregryn. Brukar använda havregrädde i matlagning, men vågar jag inte använda detta om det är så att candida gillar havre! 

Skulle också hemskt gärna vilja ha tips på vad man kan käka på morgonen och som mellanmål som inte är allt för krångligt? Tar tacksamt emot alla tips!