Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2404 ggr
[fass]
2013-08-15 20:44

Periodisk Fasta och energibalans

Hej! Jag kör med 16/8 och LCHF och undrar om det finns några här inne som också gör det utan att ha som mål att gå ner i vikt?

Jag är intresserad av era erfarenheter av att använda periodisk fasta under längre tid för hälsans skull och att behålla sin vikt och inte gå ner. .

Jag har kört 16/8 nu ca en månad och trivs mycket bra med det. Vill gärna fortsätta.  Hur tänker /gör ni för att inte gå ner i vikt när ni äter mer sällan?

Annons:
Siggebus
2013-08-16 09:59
#1

Jag vet inte om jag uppfattat din fråga rätt men hoppas det 🙂
Jag äter två gånger  men tids-spannet är något annat - blir ungefär 19/5 eller däromkring 🤔.
Jag äter kvällsmat vid 17- tiden och sedan ingen mat förrän vid lunch nästa dag (12- tiden) och sedan mat igen vid 17-tiden osv….

Jag har nått mitt mål och gått ner ca 45 kg och vill inte gå ner mer.
Jag håller min vikt än så länge (ca två månader nu) och det jag gör är att jag på mina två måltider ser till att inte få i mig för LITE kcal.

På lunchen äter jag inte så himla stor portion - det är ju inte så lång tid till nästa måltid men jag blir absolut mätt - vill inte gå hungrig.

På kvällen finns det ju därför utrymme att äta lite större portion vilket känns perfekt när jag då ska "klara mig" lite fler timmar.

Vilken total kcal-mängd som är lagom för att inte gå ner i vikt eller för all del gå upp igen - ja det är ju som vanligt individuellt så det får man prova sig fram med.

[fass]
2013-08-16 20:15
#2

Siggebus:Jo visst uppfattde du rätt, även om jag kanske skrev lite luddigt :). Det låter ungefär som jag äter, och jag mår alldeles utmärkt på detta. Tycker bara just att det är lite svårt att hitta energibalansen nu. Vill ju inte proppa i mig massa mat bara för att. Och dessutom är jag lite nyfiken på om det kanske är så att man hamnar rätt helt automatiskt när man kör periodisk fasta, tränar och ser till att få i sig protein och  näringsrik mat.

[fass]
2013-08-16 23:41
#3

Egentligen är det väl alla de texter om PF jag läst det som förbryllar mig lite. Det står alltid att man genom tex 16/8 ofta får en kalorirestriktion genom att man äter mer sällan och får minskad hunger. Sen skriver många att detta leder till minskad vikt och minskad kroppsfett och att detta är hälsosamt.

Men! Utgår man då från att "folk" har för mkt vikt och alltså går ner till normalvikt, eller menar man att även normalviktiga mår bra av att minska i vikt och fettvikt och får bättre hälsa av det?

Flera skriver också(tex Karl Hultén) att man bara mår bra av att äta lite mindre kallorier. Gäller det även normalviktiga?

Ni som sett den där dokumentären kanske vet?

jessirene
2013-08-17 02:14
#4

Jag äter 16:8 vissa dagar och vissa dagar blir det bara utebliven frukost. Jag har oregelbundna tider så ibland måste jag helt enkelt äta av andra skäl. 

Men jag har flera orsaker till pf:
testa/verifiera att jag är fett driven, löpträningen sker alltid på fastande mage.
Förbättra den hormonella balansen i kroppen
Reparera hjärnan. 

I slutändan hoppas jag att det hjälper mej mot min migrän.

Det jag har märkt är att sömnen påverkas. Det kan vara lchf i sej som gjort det, men jag kommer igång på morgonen på ett helt annat sätt som jag tror är relaterat till pf.

Något annat jag märkt är att jag kan få i mej otroliga mängder mat vid ätfönstret. Jag har då inte gått ner ett gram av detta. Men det har jag inte av lchf överhuvudtaget, och det är nog som det ska.

Jag räknar inte kalorier, hoppas slippa sådan matångest. Det där med att det är nyttigt med kaloriunderskott, är det någon som visat att man inte får samma effekt av ketogen kost?

Siggebus
2013-08-17 09:32
#5

#3
Jag förstår dina "undringar" angående vem/vilka man utgår ifrån 🤔
Jag fattar inte exakt hur de menar att det fungerar men å andra sidan planerade jag inte från början att medvetet börja med något de kallade periodisk fasta - jag bara började själv med att utesluta frukost eftersom jag fick tvinga i mig frukost.

Eftersom lchf propagerar för typ "ät när du är hungrig" så hade jag inte så svårt att överge frukosten trots att man är uppfostrad med att frukosten är dagens viktigaste mål så jag bara började med det utan att fundera på att man kallade detta sätt att äta för något speciellt 🙂

Upp till toppen
Annons: