Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1409 ggr
Hogge38
2013-08-15 19:25

Skadebegränsning när man ätit kolhydrater?

På grund av dålig planering så gick jag nästan 10 timmar utan att äta och det slutade på närmaste Max med en GI burgare och en lyxblåbärsshake med fuskgrädde🤮

Frågan är nu: Hur lång tid tar det för kroppen innan den har gjort sig av med alla kolhydrater och hur länge ska jag vänta med att äta för att det inte ska lagras som kroppsfett?

Hogge

Annons:
Mooniq
2013-08-15 19:32
#1

Lugn o fin. 

GI burgare, var den med eller utan bröd?

shake -kanske lite onödig men gjort e gjort.

Tänk på att äta lite bättre de närmaste dagarna så är nog skadan inte speciellt stor 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

nyborjare08
2013-08-15 19:32
#2

Fortsätt som vanligt. Ingen idé att försöka "kompensera" :-) Se det som ett tillfälligt avsteg bara. Om du är känslig så kan du ev ha lagt på dig lite vätska men den bör ha försvunnit inom några dagar.

 

 

RobinEH
2013-08-15 19:59
#3

"…hur länge ska jag vänta med att äta för att det inte ska lagras som kroppsfett?"

Normalt sett så lagras väldigt lite kolhydrater som kroppsfett. De novo lipogenes (fettomvandlingen av kolhydrater) är mycket liten hos människor och ökar signifikant först vid överkonsumtion med stora mängder kolhydrater under lång tid. När man överäter så är det snarare det dietära fettet som lagras medan kolhydraterna prioriteras för oxidation. Vid högfett- och lågkolhydratdieter så är fettinlagringen relativt hög, samtidigt som fett prioriteras som energikälla och därmed leder till en hög fettoxidation från lagrat fett.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

kaisakavat
2013-08-15 20:26
#4

Det är bara köra på som tidigare. Inte spelar ett enskilt bottennapp någon roll så länge man inte fortsätter så.

Lilltilda
2013-08-15 20:32
#5

TS: det som händer är att din kropp samlar på sig vätska som efter några dagars normalt lchf-ätande, försvinner igen.
De första kilon som försvinner när man lägger om kosten från kh-rik till lchf brukar vara vätska pga att du tömmer kroppens glykogendepåer (rätta mig någon om jag är ute och cyklar nu). Det är i första hand dessa depåer som kroppen fyller på igen då den tillfälligt lämnar fettdriften för att hantera de kolhydrater som den nu fått som lättillgänglig energi.

All plötsligt viktuppgång man kan råka ut för brukar handla om vätskenivåer i kroppen. Det tar tid för det man äter att omvandlas till fettvikt precis som #3 säger.

~God loves you, and I´m trying! ~

MimLan
2013-08-15 20:55
#6

Och allmänt tips: GI-burgaren är dyr, fettfattig och inte särskilt rolig. Köp hellre någon maffig burgare med mer kött och dressing/majo  och skippa brödet bara. 

Men som nämnts, flippa inte ut. Ät som vanligt. En del drar på sig vätska, andra inte. Ryck på axlarna, lär känna din vardag och se möjligheterna när du råkar ut får sånt här igen.

Annons:
Hogge38
2013-08-15 21:08
#7

Tack för svaren. Nu några timmar senare är jag så klart sugen på nåt att äta igen 😡

Bara rida ut suget och se fram mot frukost.

Lilltilda
2013-08-15 21:10
#8

#7 sug eller hunger? Är du hungrig så ÄT för 17! Koka ägg eller ät lite ostrullar med smör

~God loves you, and I´m trying! ~

Ary
2013-08-15 21:32
#9

Ja du kan väl äta något litet näringtätt som man blir mätt på? Jag brukar försöka ha getost och parmaskinka hemma, jättemättande, krävs inte mycket. 20 sötmandlat håller också hungern borta på kvällen om det behövs. 🙂 Ja och så det lilltilda sade. 😉

Zepp
2013-08-15 22:33
#10

Jag håller med flera ovanför.. bästa sättet att rida ut stormen är snarare att äta LCHF så man står sig!

Att svälta bort kolhydrater gör snarare att man kommer i otakt!

Och sen så.. det var ju knappast något gift du fick i dig.. bara några oskylda kolhydrater.. har du tillfälle så passa på och ta en löprunda!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mabrotnosh
2013-08-16 01:04
#11

Skulle nog snarare kompensera min kropp med något lchf nyttigt istället för att svälta. Skulle pula i mig kokta ägg med majonäs och sen gå och knoppa

Torparmor
2013-08-16 02:01
#12

Instämmer med ovanstående


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

AndersAA
2013-08-16 07:40
#13

Det händer att jag köper en hamburgare då och då också från vanligt gatukök. Jag tar då alltid största burgaren med ost o bacon. Väljer bort dressing senap ketchup och tar sallad lök gurka. Sen köper jag till en liten bernais-burk. Sen tar jag bort brödet, eller har det bara för att hålla resten med medans jag äter ;-) Tror det är en helt OK "nödmåltid". En annan intressant sak: Jag gjorde en tjocktarmsröntgen häromdagen och fick fasta cirka 36 timmar inför denna. Åt alltså ingenting alls från Lördag kväll till Måndag lunch. Och det var inget problem!! Var som mest lite småsugen, men ingen större hunger! Kan bara gissa hur det känts om man varit kolhydratsdriven ;-) En annan rolig detalj var att de när jag kom till undersökningen erbjöd mig druvsocker! "Du måste ju vara jättehungrig nu"… Tackade vänligt men bestämt nej :-)

Annons:
Mabrotnosh
2013-08-16 07:58
#14

Kollade upp det där med hamburgare förut. Max har massa bös i sin burgare medans mcdonalds faktiskt har 100% nötfärs i sin och utan brödet smakar den faktiskt jäkligt gott. Dock tycker jag att det blir dyrt, men någongång ibland funkar det väl. Har käkat kolhydrater av en anledning i snart 8 månader och det är det värsta jag någonsin har varit med om. Mår inte alls bra och får som blodsocker fall ibland så armarna och benen skakar, jag blir kallsvettig och svag i hela kroppen och pulsen rusar och det känns som om jag ska svimma. Och detta godis ätande är hemskt. Direkt efter maten måste jag ha något sött och skulle någon neka mig detta söta skulle jag bli så arg att jag skulle skälla ut dem. Med lchf var det inte alls så här. Inga läskiga blodsockerfall och även om jag inte ätit på länge var jag aldrig vrålhungrig. Sötsuget var också som bortblåst. Intressant att testa hur det blir om man återgår till kosten som slv rekommenderar. Viktuppgången vet jag inte riktigt hur det står till med men måste iallafall ha ökat drastiskt till säkert 15-20 kgs övervikt. Att i nödlösning kanske käka en måltid med kolhydrater är väl ok och man lär knappast dö av det. Men det viktigaste är väl att man bara rycker på axlarna åt det och gör nästa dag bättre och är medveten om att man kanske blir lite extra hungrig eller små sugen och kan stå emot.

Mabrotnosh
2013-08-16 08:02
#15

Kan väl också tipsa om den bästa nödlösnings burgaren även om den också innehåller strunt. Max har en burgare som heter lowcarb. En burgare i salladsblad istället för bröd. Kan väl tipsa om att de är fruktansvärt gott att göra egna hemma.

Mooniq
2013-08-16 08:31
#16

Jag har alltid hemmagjorda pannbiffar i frysen. Styckfryser och då är det lätt att ta fram en pannbiff, och värma/steka i pannan för att sen ha lite lök, gurka, tomat, dressing på tallrik. Gott,snabbt o enkelt.

Jag har även hemmagjorda köttbullar i frysen i småpack, jag älskar att äta kalla (tinade såklart) köttbullar. 

När det är bra pris på färs så köper jag många kilon fastän jag är ensam i hushållet, steker och fryser in mängder. köttbullar, pannbiffar, köttfärslimpa, köttfärssås, och stekt kryddad köttfärs som jag sen har till ugnsomeletter. 

Max lowcarb har jag smakat - den är god men jag klarar inte längre att äta dressing ute - halsen får spader och jag harklar mig och det känns som om halsen slemmar igen.. riktigt kuslig känsla. så det blir alltid utan dressing numera - klarar inte heller de små burkarna med olika såser man kan köpa till, reagerar väldigt starkt på dem oxå..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

jessirene
2013-08-16 09:21
#17

Nödmat på McDonalds dubbelostburgarna och ta bort brödet. Mer prisvärt än andra liknande. Tre-4 st brukar jag bli mätt på.

Biami1.
2013-08-16 09:38
#18

Jag diskuterade LCHF med min bror för en tid sedan (det visade sig att han ätit LCHF i ca 5 månader och gått ner ca 10 kg i vikt). Jag var ganska nybörjare vid tillfället. Han sa att om man "fuskade" med dieten så fördärvade man inte bara den dagen utan att det tar 2-3 dagar för kroppen att komma till baka till ketos. Stämmer detta?

Lilltilda
2013-08-16 11:17
#19

Skräp eller inte, gällande MAX-mat så äter jag där ibland. Väljer då alltid lowcarb-målet (Här har ni innehållsförteckningen i burgaren: http://max.se/sv/Maten/Produktinformation/?product=1679).
Lägger till en bearnaisdip för att få upp fetthalten, väljer grönsalladen som tillbehör och dricker ramlösa naturell.

En sådan måltid får följande siffror:
kh: 11
protein: 26
fett: 83
(kcal: 933)

Vill man få ner kolhydratshalten ytterligare så be dem ta bort originaldressingen som läggs i hamburgaren. Bearnaisen är däremot låg kh-halt i.

~God loves you, and I´m trying! ~

nyborjare08
2013-08-16 12:37
#20

#18 Det torde väl ta en stund för kroppen att komma tillbaka i optimal ketos igen, efter att ha brutit den. Men ketos i sig är ju inget självändamål. Ketos innebär inte viktminskning per automatik. Det innebär bara att din kropp använder fett som primärt bränsle. Om man inte är väldigt väldigt kolhydratskänslig så händer inte så mycket. Möjligen lite vätskesamling men det försvinner som regel efter ett par dagar om man återgår till lchf igen. En annan, kanske större risk är att avsteg kan öka sug och hunger och öka risken för fler avsteg.

Om man däremot skulle vara väldigt känslig och/eller ha skadad metabolism så kanske det tar längre tid att komma tillbaka till optimal ketos.

 

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: