Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Helt ny med LCHF

2013-08-15 13:57 #0 av: Saga12

Hej!

Idag tänkte jag börja äta LCHF. har precis vart och handlat nya varor för 1200:- Jag läste någonstans att man skall försöka hitta produkter med max 5gram kolhydrater på 100gram, och att man skall försöka få i sig max 20gram om dagen? Jag tittade t.e.x på en burk med fiskbullar som då hade 4,5gram, och tänkte att det kan ju vara bra att ta till ibland. Men enbart den burken på knappt 400gr innehåller ju då 18gram kolhydrater. Det betyder att jag skulle få klara mig på en burk med fiskbullar på en hel dag, jag förstår inte riktigt?

Anmäl
2013-08-15 14:29 #1 av: Zureel

Man får se på helheten under en dag till exempel

Frukost: Omelett med lite bacon stekt i smör typ 0 kh

Lunch: 200 gr fiskbullar med 200 gr blomkål 16,4 kh

Middag Fläskkotlett med kryddsmör och 125 gr sparris  3 kh från sparris 

Totalt 19,4 kh

Anmäl
2013-08-15 14:40 #2 av: Mooniq

Vet inte om det blir lättare för dig att ev kolla på www.dumbbell.se eller www.minmat.nu och bokföra lite mat, så ser du fördelningen lätt av kolhydrater, fett och proteiner. 

Nu när du är ny så räcker det kanske med att hålla sig till 5 gram/kolisar/100gram matvara. När du läst in dig lite så kanske du väljer bort vissa varor, andra behåller du.

Har du läst på om eventuella omställningsbekymmer? Så du är beredd om du exempelvis får huvudvärk eller kramp i vaderna. Jag hade nästan inga omställningsbesvär alls, förutom att jag var matt/orkeslös i kroppen i nästan 5 månader, i efterhand tror jag att jag hade saltbrist.

Många saknar bröd - läs i vänstermarginalen bland recepten och bli inspirerad, det mesta är väldigt lättlagat.

Sen är det bara att läsa, läsa, läsa  - och ställa frågor så svarar vi så gott vi kan..

Lycka till GladSol

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-08-15 14:54 #3 av: Sindri

Jag tycker du skall läsa lite i denna tråd

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/520a386e8e0e74323200172f-16-arig-kille-har-borjat-idag

Där får du tips på saker att köpa hem och enkla rätter att börja med.

Och så finns det massor av recept i rubrikerna till vänster. Det blir aldrig enformigt!!

Anmäl
2013-08-15 14:55 #4 av: Orakletidelfi

Fiskbullar är inte optimalt då de väl innehåller en hel del mjöl. Och mat som man äter mycket av, det är ju viktmässigt mest protein i kosten, bör innehålla betydligt mindre än 5% kolisar.  Kött fisk fågel och ägg har ju noll eller närmast det. Om man istället äter processat kött och fisk , som kött- och fiskbullar blir det lätt för mycket, bättre då att köra rena sådana råvaror så har du lite kolisar att lägga på tillbehör.

Anmäl
2013-08-15 15:07 #5 av: MimLan

Köp hellre mat som int ehar innehålls- och näringsdeklarationer, då är det inte så mycket att fundera över.

Men jodå, du kan äta en burk fiskbullar och så kan du klämma till med ett kilo fisk och ett kilo smörsås ovanpå det om du så skulle vilja. Det blir inte fler kolhydrater än vad burken gav. (Och så fick du ett bra exempel på hur enkelt det kan vara att inte behöva läsa innehållsdeklarationer.)

20 gr kh är ett riktmärke, inget annat.Inget magiskt händer vid 19 gr eller 21 gr. Och 5gr kh/100 gr vara är också ett riktmärke och urbota dumt om man följer det slaviskt. Tomatpuré innehåller långt mer, men man tar ganska lite av det. Och mjölk innehåller mindre, men det är ändå inte vettigt att dricka en halv eller en hel liter för det.

Anmäl
2013-08-15 16:41 #6 av: patriknn1

Bättre att köpa tex 400 g torsk, och göra en god smörbaserad sås till än att köpa fiskbullar.
Betrakta mat som tex korv, fiskbullar, färdiga hamburgare, och dylikt, som nödmat. Ät vid enstaka tillfällen bara, och basera kosten i huvudsak på oprocessat kött, fisk, ägg, kyckling, smör, kokosfett, grönsaker, + nån skvätt olivolja, lite grädde/crème fraîche, och lite majonäs.
Ev liten mängd rotfrukter, bär, nötter, yoghurt, och liknande, som godsaker.
Mycket mer än så behöver du egentligen inte tänka på.

Anmäl
2013-08-15 16:57 #7 av: Saga12

Jag köpte idag bland annat;

Kyckling

Fläskkött

Bacon

Grädde

Keso

Blomkål

Brysselkål

Smör

Bregott

Philadelfiaost

Prästost

Tonfisk i olja

Makrillfile

Tomater

Korv med 82% köttinnehåll

Falukorv

LowCarb bröd

Spenat

Oliver

Kassler

Ägg

Och en del annat.....

Jag tror det kommer bli rätt dyrt att äta såhär, men jag skall testa på det ett par veckor och se hur det känns.

Anmäl
2013-08-15 16:59 #8 av: therese.b

Det där brödet ska du nog hålla dig borta från om jag förstått det rätt.

Anmäl
2013-08-15 17:05 #9 av: Sindri

Det ser bra ut, några saker dock jag inte skulle köpa:

Falukorv - för mycket falu och för lite korv.

Low Carb bröd har avhandlats här mycket, och de flesta lovar mer än de håller. (Finns mycket recept här - kolla till vänster)

Kassler - för mycket tillsatser i.

Men -det är absolut inget som sabbar något för dig att äta någon gång. Alla har ju inte tid och möjlighet att alltid laga mat från grunden - det har jag stor respekt för.
sedan väljer man ju alltid hur man vill lägga sig på kh-intag och hur pass "ren" mat man har råd och möjlighet att äta.
Men du kommer att kunna laga mycket gott med det du har hemma nu.

Ett hett tips är köttfärs - man kan variera i det oändliga och göra hur enkelt eller komplicerat man vill. ICA säljer nötfärs från gräsbetande djur och det köttet har en bättre sammansättning av fettsyror än djur som är uppfödda på spannmål.

Lycka till Saga!

Anmäl
2013-08-15 17:14 #10 av: Saga12

Vadå, stämmer det inte att det bara är 2,7gram per skiva ungefär?

Hur är det med dessa; javascript:nicTemp();

Sån mix har jag skickat efter iallafall...

Anmäl
2013-08-15 17:38 #11 av: Sindri

Förlåt - ville inte skrämma upp dig! Jag skall inte helt dissa det bröd du köpt för jag vet inte vilken sort det är - vet bara att på www.kostdoktorn.se har det diskuterats Low Carb-bröd, Low Carb-pasta mm som visat sig ge förhöjt blodsocker.

Mixen ser OK ut, men jag har aldrig provat några mixer själv - tycker det är minst lika enkelt att baka bröd från råvaror.
Och det blir mycket billigare! Men klart du skall prova - så här i början kan det vara bra att ta lite extra hjälp.

Vill bara att du inte helt okritiskt skall köpa sånt som det står Low Carb eller LCHF på, det börjar dyka upp fler och fler sådan produkter. Och en av vitsarna med LCHF är att man inte behöver halvfabrikat - man använder bara rena råvaror.

Hoppas du inte tar detta som någon "moralpredikning"  nu - så var det absolut inte menat.

Anmäl
2013-08-15 17:53 #12 av: Saga12

Haha, nejdå....ingen fara. Jag är bara väldigt bekväm av mig. Betalar hellre någon krona extra än att stå och blanda ihop ingredienser själv.

Anmäl
2013-08-15 17:57 #13 av: Orakletidelfi

Problemet, som många ser, med Nystart eller liknande bröd är att de innehåller mycket vetegluten och en mindre mängd vetemjöl. Många vill inte äta gluten och en av fördelarna med LCHF är att det (om man skippar sådana här bröd tex.) är en glutenfri kost.

Anmäl
2013-08-16 07:27 #14 av: AndersAA

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1828-komplicera-inte-f%C3%B6r-mycket/

Lycka till :-)

Anmäl
2013-08-16 08:00 #15 av: Saga12

Vilka siffror skall man se till. Jag tänkte på dumbbell.se, jag förde in det jag åt igår, och då ser procenten ut såhär; Fett: 70% Protein: 27% Kolhydrater: 3%

Tittar man i detaljerna under så har jag fått i mig 14 gram holhydrater.

3% låter ju inte så mycket, men 14gram kanske är det?

Anmäl
2013-08-16 08:12 #16 av: Mooniq

jättefina siffror. Om du öppnar dumbbell igen så ser du ett cirkeldiagram med Energi% GladSol

Anmäl
2013-08-16 08:25 #17 av: Mooniq

Du är ny på lchf, ta ett djupt andetag och ta en dag i sänder Glad

Du kapar kolhydraterna nästan totalt - vilket kanske kan ge dig huvudvärk, humörssvängningar, eller känsla av orkeslöshet/matthet, eller en känsla av att vara på väg att bli sjuk i kroppen. OM du känner nåt av det så kan du öka kolhydraterna lite - tex upp mot 50 - 100 gram. Och trappa sen ner lite lugnare.

Kroppen måste nu gå från kolhydratdrift till fettdrift och det kan ta lite tid innan kroppen kört in sig på det nya. Bara så att du är medveten om evenutella omställningsbesvär.

Att ligga på runt 100 gram kolhydrater per dag är lågkolhydratkost

Att närma sig Lchf- då ligger man mellan 20 - 50 gram kolhydrater/dag.

Strikt lchf - 2 - 15 gram kolhydrater/ dag. 

Som kvinna bör du äta mer än 1800 - 2000 kalorier/dag, gärna mer om fettkvoten är hög. 

Ungefärliga siffror men det kanske blir en aha-känsla för dig. 

Sen är lchf så mycket mer - man bestämmer själv vad och hur man vill äta men många söker gräsbetat kött, vildfångad fisk, kravodlade eller närodlade grönsaker. Många undviker tillsatsämnen i så stor utsträckning som möjligt - kort sagt - man söker så rena råvaror som möjligt, och man lagar sin egen mat o väldigt stor utsträckning. 

När det gäller CarbZone-brödet som nämndes lite högre upp, så är det nog ide att baka själv - jättelätta recept som tar ca 20 minuter att fixa hemma. Kanske bör du tänka över brödätandet, då det lätt blir många smörgåsar/dag bara för att det är lätt. Kanske bättre att äta stekta/kokta ägg med goda tillbehör.

Sen när du kommit in i tänket så kan det finnas sånt du får korrigera, vissa av oss kan äta allt, medans andra får dra ner på nötter, mejerier, ost, alkohol för att viktnedgången ska starta. 

Läs vidare och du kommer att få många aha-upplevelser de närmaste veckorna.. 

Skrattar

Anmäl
2013-08-16 08:47 #18 av: Saga12

Jag älskar nötter, men jag förstår inte varför det pratas så mycket om nötter i lchf-kost, det är ju faktiskt en hel del kolhydrater i och massvis med kalorier!

Jag hade en förpackning med cheddarost i skivor som jag trodde skulle funka att äta.....ost brukar ju ligga på 0% i kolhydrater, men dessa skivor hade 8,4% kolhydrater. Är väl massa andra tillsatser i sådana skivor. Bara att slänga.

Sen är jag ingen kvinna utan en man ;-) Saga är min katt, och jag reggade mig här på ifokus just för kattforumet för snart ett år sedan. Visste inte då att det fanns en massa olika forum på ett och samma ställe, då hade jag nog valt ett annat nick ;-) ,men det går ju inte att ändra nu tyvärr.

Anmäl
2013-08-16 08:50 #19 av: Mooniq

om du är man så bör du ligga högre i kalorier in 2200 - 3000 / dag. 

du får lägga ut en bild på Saga som din Avatar. Cheddar ost i skivor är nog inte att föredra, du kan ju äta upp dem och sen inte köpa nya, du är ännu ny på detta. onödigt att kasta kan jag tycka.

GladSol

Anmäl
2013-08-16 09:01 #20 av: Sindri

Nötter innehåller också en del nyttiga fetter och mineraler. Bra att ha som "reservproviant" på stan t ex. Att äta när andra moffar i sig chips etc.

Kan man äta det utan problem, (och eftersom du är man har du sannolikt mindre problem med det - orättvist Glad) så kan man göra god musli med olika sorters nötter och kokoschips. Om man nu kan äta yoghurt utan problem.....

Anmäl
2013-08-16 09:04 #21 av: Mooniq

När det gäller nötter och mandel, så får man läsa på om olika sorter. som snacks eller att ha med en påse i fickan för att äta några som mellanmål är ok, då det är jättefina fetter och en hel del nyttigt i nötter. Dock inte jordnötter. Men man bör inte äta för mycket, och inte varje dag.

Du har en fördel -du är man. Män har oftast väldigt lätt att tappa vikt och kan oftast göra lite större utsvängningar än vi tjejer..

nötter, mandel och olika frön är fina att göra bröd på, mättar bra. och ger en hel del nyttigheter. Jag gör sesambröd, men byter ibland en liten mängd sesamfrön mot tex pumpakärnor eller solrosfrön.

Pumpakärnor är goda att äta naturella. Innehåller tex mycket zink. 

Anmäl
2013-08-16 09:12 #22 av: Zureel

Paranötter och macademianötter innehåller inte så mycket kolhydrater så man kan inte dra alla nötter över samma kam.

Anmäl
2013-08-16 09:32 #23 av: Saga12

Kan väl tillägga att jag inte testar på detta för att gå ner i vikt. Visst, jag hade inte klagat om jag hade gått ner ett par kilo, men jag tror inte jag är speciellt överviktig. Jag är 192 lång och väger 84kg. Anledningen till att jag vill testa detta är för att se om jag kan må fysiskt bättre. Jag är alltid väldigt trött och sover rätt dåligt.

Anmäl
2013-08-16 09:36 #24 av: Mooniq

ja, det kommer du att göra. och om några dagar kommer du antagligen att vakna o tänka att inatt har jag sovit som en klubbad säl. När sockret går ur kroppen så upplever många en djup sömn. 

Jag kommer ihåg när jag la om kosten att under några veckor så sov jag fler timmar/natt och jag flöt upp till vakenhet, långsamt. Helt nytt för mig som har haft svåra sömnproblem innan. Glad

Anmäl
2013-08-16 10:04 #25 av: smurfis

Jag är också ny på LCHF och jag tycker mycket är krångligt! Men jag tror på att inte göra det så svårt för sig själv. Ät som vanligt men uteslut bröd, pasta, ris, potatis och frukt. Vissa grönsaker också... Välj feta alternativ av grädde, creme fraiche, ät riktigt smör och inte margarin.
Gärna kokosolja! Innehåller mycket bra!

Jag kommer laga mina vanliga rätter med kött, fisk, fågel så mycket som jag bara kan men att jag har andra tillbehör till. T ex blomkål, broccoli, vitkål, omelett, sallad. 

Skillnaden är kanske om du är van att äta mycket halvfabrikat eller utemat, då kanske det blir en större omställning att laga mer mat själv. Men det behöver inte alls vara så svårt eller tidskrävande.

Jag är också sån som vill gå "all-in" redan från första dagen men eg. behöver man ju inte vara så. Man kan ju sakta trappa ner och gå över till mer och mer bättre mat. Dvs du behöver kanske inte slänga det du har i kylen utan äta upp det och sen inte köpa igen.

Ge det någon månad eller två innan du utvärderar för det tar ju lite tid att komma in i det. Speciellt om kroppen är van vid mycket kolhydrater och socker. I början mår du kanske till och med sämre.

Anmäl
2013-08-16 12:20 #26 av: Saga12

Jösses!

Jag gjorde mig precis en tonfiskröra.

En burk Tonfisk, 2 kokta ägg, 100g majonäs, 25g oliver.

1238 kalorier!!!!

Ja det där kan jag aldrig göra igen.

Jag brukar försöka ligga på 3-400 kalorier per måltid. Med all den här feta maten springer kalorierna iväg något fruktansvärt.

Jag gjorde en omelett till frukost på 2 ägg, halvt paket bacon, champinjoner, lök och 3 körsbärstomater till, och bara det var runt 600 kalorier. Så nu är jag redan uppe i över 1800 kalorier, mer än vad jag brukar sätta i mig på en hel dag. :-/

Anmäl
2013-08-16 12:31 #27 av: MimLan

Det handlar inte så mycket om att du åt mycket.

Du kommer ju knappast att vara hungrig om tre timmar, eller hur? 

Och varför skulle du begränsa måltiderna till 300-400 kcal?! Du håller väl inte på med det där med att man skall äta jämt och ständigt? Det är till för kolhyatätare som förtvivlat försöker undvika blodsocker a la jojo.

Jag ser ingen poäng i att du som ändå är stor skulle begränsa dig till 1800 kcal heller, du hade ju ingen vikt att gå ner?

Så fort man sätter igång att ställa upp direktiv som ens kropp skall följa, då avstår man från att gå på hunger och andra signaler. 

Anmäl
2013-08-16 12:42 #28 av: kaisakavat

Du kan ju äta halva tonfiskröran, dela upp den i två mål. Misstänker du kan bli rejält övermätt av hela den laddningen. Mättnaden på fett kommer också oftast lite fördröjt.Glad

Hur stort ett mål ska vara avgörs ju av när du blir behagligt mätt. Men förstås också av hur ofta du äter. 400 kcal är ett för litet mål om du äter 3 gånger om dagen, men äter du flera gånger om dagen så kan det ju vara ok.

Sen.. Tänker jag passar på att förvarna. I början är det vanligt att man pendlar mellan stor hunger och plötsligt försvunnen aptit. Kroppen ska ju ställas om till användning av annat sorts huvudbränsle (fett, ketoner - istället för socker) och det kan bli lite förvirrat ett tag. Men grunden är, att är man hungrig så ÄT på, försvinner aptiten så ÄT ändå, matlusten kommer igång igen och måendet stabiliserar sig med största sannolikhet till det bättre.

Hoppas du ska trivas och må finfint.

Anmäl
2013-08-16 12:49 #29 av: Saga12

Jag tycker inte en liten burk med tonfisk och ett par ägg är mycket mat. Jag hade lätt kunnat ätit det dubbla. Men det är ju majonnäsen som är boven i dramat här, såååååå mycket kalorier i sån liten mängd.

Anmäl
2013-08-16 12:52 #30 av: Orakletidelfi

100 gram kanske inte är en såå liten mängd förstås! Skämtar Testa att ta lite CF (om du åt mejerier) och någon matsked majonnäs istället.

Anmäl
2013-08-16 12:55 #31 av: kaisakavat

Du kan ju dra ner på andelen majonnäs - då blir det ju färre kalorier.  

Om du äter mycket mat, mycket kcal, i början så är det inte ngt problem i sig, så länge du håller nere kh-andelen. Aptiten kommer regleras till 'lagom' och du kommer dra ner på maten självmant. Så funkar det för de flesta, som inte har någon störning på grund av sjukdom.

Som MimLan är inne på - om man äter så rejäla mål, med så mkt fett, så brukar det innebära att man behöver äta mycket mindre under tiden efter det. Fett mättar 'hormonellt' och därför med fördröjning - mättnad för en lowcarbare handlar inte så mkt om 'fullt i magen'. Alltså.. det reglerar sig.

Anmäl
2013-08-16 13:29 #32 av: Mooniq

I början äter du vanliga stora portioner, den storleken du är van vid att fylla tallriken, men med tiden så blir du mätt på mindre och portionerna minskar oxå. Jag äter numera mina vanliga portioner på assiette.. Glad

Anmäl
2013-08-16 16:00 #33 av: MimLan

Återigen. Ge fan i kalorierna. Du fokuserar på dem när du skall fokusera på din kropps signaler.

Din kropp är smartare än du bara den får sköta sig själv. Jag lovar!

Anmäl
2013-08-16 16:50 #34 av: Lchfman

I början kan kaloriräkning vara bra ändå faktiskt.
Är man inte van vid detta har man ingen aning om näringen i mat.

Det kan både bli på tok för lite mat och på tok för mycket.
Dessutom så får man snabb hjälp med hur mycket av allt maten innehåller.
Således, det är inte farligt att ha nån app eller så som håller koll på näringen, om man gör det av "rätt" anledningar.

Sen när man vant sig kanske man inte behöver räkna såklart.

Anmäl
2013-08-16 17:28 #35 av: kaisakavat

#34 Håller inte med dig. Som jag ser det är det just i början det INTE är produktivt att räkna. Och näringen finns ju just i LCHF-maten, inte det man tagit bort.

I början är det fullt upp att anpassa sig till det nya. Inte bara för oss som personer, våra vanor, mm, utan fullt upp för kroppen. Aptiten svajar, perioder av vrålhunger, yrsel och ditt och datt är exempel på symtom. 

En massa räknande då blir bara trassligt och tom vilseledande. 

Är man vrålhungrig så ska man äta. Är aptiten dålig så kan man kanske äta lite mindre än vid vrålhunger, men absolut inte snåla; då signalen till kroppen är viktig: "Det är det här som gäller nu, inget olycksfall i arbetet utan högst verkligt! Det finns mat, men nej, det blir inget socker, basta!"

När omställningen är över och allt stabiliseras är det en annan sak. Man kanske inte behöver räkna då heller, för saker funkar som de ska. Men man kan kollräkna ibland, stickprover, så man inte missar nåt.

Anmäl
2013-08-16 17:35 #36 av: Lchfman

Ja då får vi enas om att vara oeniga, för vi tycker precis tvärt emot varann. :)
Det finns inga bestämmelser inom detta, så man får hitta sin egen väg.
Att räkna funkar ljuvligt för mig.

Anmäl
2013-08-16 17:39 #37 av: smurfis

För mig är det nästan nödvändigt att räkna lite i början för jag har ingen aning annars om hur mycket kolhydrater jag får i mig. Jag måste lära mig det! Men jag tror inte man ska stirra på kcal för mycket. Det blir ju ett annat sätt att äta på.

Däremot behöver man inte bli hysterisk med räknande, vägande och mätande. Efter tid lär man sig ju vad som fungerar och hur mycket mat man vill ha.

Just nu tycker jag det är jätte svårt för jag är inte alls hungrig och jag blir illamående så fort jag äter... men jag kämpar ändå och hoppas det går över med tiden. Fördelen är ju att jag inte har något sug efter något onyttigt/sött heller Tystad

Anmäl
2013-08-16 18:18 #38 av: Saga12

Om jag inte äter något mer nu så slutade jag idag på 3116 kalorier, och jag tycker inte jag har ätit speciellt mycket. Har ätit 3 mål, och så slank det ner en liten bit kassler förut också.

Skulle jag fortsätta med detta så kan jag inte tänka mig annat än att jag kommer gå upp 1kg i veckan, och det vill jag inte.

Det sista jag åt nu var en köttbit på 140g stekt i smör, några matskedar keso, ett halvt paket bacon och 3 körsbärstomater. Det var inte speciellt mycket mat, och det blev över 1000 kalorier.

Anmäl
2013-08-16 18:38 #39 av: Saga12

Varenda tråd man är inne och läser i angående hur mycket folk äter så ligger ju nästan alla på mellan 1000-1500 kalorier, vissa till och med under det, vilket iof inte är bra. Skulle jag ätit hälften av allt jag har ätit idag så hade jag vart hungrig hela dan.....fattar inte hur vissa klarar av att bara äta ett par ägg och en liten bit ost t.e.x, det är ju inget som mättar. Eller enbart en kopp kaffe till frukost.....hmmm, vet inte hur jag skall lösa det här...

Anmäl
2013-08-16 18:45 #40 av: Mooniq

När jag började mitt lchf-race så vrålåt jag stekt bacon och äggröra. 2 rejäla portioner per dag + rejäl middag av fisk/kött/fågel med lite grönsaker och god sås varje dag.

Jag har ett förflutet som småätare och jag hade nog varit hjälpt av att bokföra mitt intag i början. Även att jag överåt så gick jag snabbt ner 5 kg, sen var det stopp.. stod still. Efter 3 år började jag sakta öka i vikt och när jag väl fick upp ögonen så insåg jag att min kropp inte klarar mejerier. 

Några personer tycker inte att man ska bokföra sitt matintag - du får ju välja det själv men jag kan säga att om jag hade gjort det från början så hade jag snabbare blivit medveten om mitt småätande. Jag gjorde en tvärvändning och sakta men säkert så vänder det neråt. På 18 månader har jag tappat lika många kilon.

Lchf - är en resa in i dig själv via din kost. Så är det för mig. Helt plötsligt "berättar" kroppen vad som e bra och vad som är mindre bra. jag vet var mina gränser går innan jag väcker sockermonstret. =)

Så ät när du är hungrig och bry dig inte så mycket om klockan och måste-äta-tider utan låt kroppen berätta det för dig istället. Nu i början överäter du nog men det tar inte lång tid förrän du märker att portionerna blir mindre eller att det går längre tid mellan måltiderna.

SolGlad

Anmäl
2013-08-16 18:49 #41 av: Saga12

Nu är jag lite lugnare.....javascript:nicTemp();

Anmäl
2013-08-16 18:51 #42 av: Mooniq

söt bild på Sagakatten Glad

Anmäl
2013-08-16 19:56 #43 av: smurfis

Ett tips är att äta långsammare Lipar

Du känner först efter 20 min om du är riktigt mätt.

Man har väl kanske lärt sig att man alltid ska äta upp det man har på tallriken men jag slutar nu när jag inte vill ha mer och försöker lyssna på kroppens signaler. Det är svårt! Men jag har lärt mig att jag behöver mycket mindre mängd mat än jag kanske tror. Speciellt när det är mer fett och inte massa kolhydrater. Jag håller mig även mätt mycket längre och behöver inte äta var 3-4 timme! Detta kanske ändrar sig under resans gång vad vet jag!

Nu när jag är ledig och hemma är det ju enkelt. Jag kan äta frukost när jag är hungrig, lunch när jag är hungrig osv. Det blir ju annat på jobbet, då är det ju lunch 12-13. Vad gör jag om jag inte är hungrig då utan kl 14 el 15? Det känns som man blir mer låst vid tiderna men kroppen kanske anpassar sig efter det med.

Anmäl
2013-08-16 20:01 #44 av: Mooniq

#43 om man vågar lita på kroppen och äta när man ÄR hungrig så blir livet lite lättare.. 

Har full förståelse för att arbetet har raster och lunchrast - om du har ett jobb där du kan tex äta lite medhavda nötter/mandlar/pumpakärnor så räcker en näve länge, eller ett kokt kallt ägg, går snabbt att skala och tar bara några tuggor att förbruka..

Om man måste hålla sig till rasterna, så ät lite mindre på varje rast och satsa på en rejäl middag hemma. Glad

Anmäl
2013-08-16 20:44 #45 av: Saga12

Det här med att man skall äta i 20 minuter har jag läst förut någonstans. Hur skall det gå till? Jag brukar nästan alltid äta flingor med mjölk till frukost t.e.x (tidigare) Och det tar väl inte ens 5 minuter att äta upp en skål med flingor.

Jag har nog aldrig tagit 20 minuter på mig att äta något, mer än vid julbordet kanske, och då äter man ju oftast alldeles för mycket också.

Anmäl
2013-08-16 20:52 #46 av: Mooniq

Nej, vem äter i 20 minuter i vårt stressade samhälle, där familjen inte ens säkert samlas vid middagsbordet utan alla äter on-the-run eller framför tvn eller datorn.. Funderar

Däremot så känner jag en viss äckel-känsla när jag är nästan igenom en portion. 

Jag har tex tidigare i mitt liv aldrig kunnat äta en hel pizza, utan 25-30% blev alltid kvar.. jag kunde skämmas enormt av att lämna mat men gjorde det ändå.

MEN - att småäta är en annan sak.. och kunde pågå en hel dag, när jag tänker efter..

För många år sen jobbade jag som pizzabagare på pizzeria, jag brukade skämtsamt säga att jag åt bara en gång om dagen - från det jag började till jag gick hem...Looser

Anmäl
2013-08-17 11:56 #47 av: patriknn1

Allting handlar om nya vanor. Mindre portioner med mer fett mättar på ett annat sätt än vanlig husmanskost. Det tar längre tid att uppfatta att man är mätt, men mättnaden sitter istället i längre.

Vänj dig vid att äta på mindre tallrikar, alternativt fyll hela tallriken med kolhydratsnåla grönsaker, ev oxå en liten portion rotfrukter, toppa med protein motsvarande ca 40-50 g och fett motsvarande ca 60-70 g. En sån portion står du dig antagligen ca 4-5 timmar på, så tre måltider om dagen kan vara lagom.

Det blir totalt ca 15-25 g kolhydrater, 120-150 g protein, och 180-210 g fett. Kalorierna landar då på runt 2500/dag vilket borde vara ungefär vad du behöver för att varken gå ner eller upp i vikt. Om du sen äter 2000 kcal nån dag, 3000 kcal en annan och 2500 vid ett annat tillfälle, spelar ingen större roll, och är väl närmast självklart. Med tiden så kommer det av sig själv.

Jag brukar oftast äta frukost ca 8.00, lunch ca 13.00, och middag ca 18.00. Sen äter jag nästan aldrig nåt mer efter middagen. Det passar mig.

Anmäl
2013-08-17 18:26 #48 av: Saga12

Jag har suttit och tittat runt på lite olika recept, och framförallt om man skall baka saker så behövs det ju en del nytt som jag inte har hemma....MEN, vilka priser det är! Det är väl inte så konstigt så sett, men skall man satsa på det här fullt ut så kommer jag öka mina utgifter för mat med det fyrdubbla känns det som.

Fiberfin för 145:-

Mandelmjöl för 89:-

Kokosolja för 175:-

Fiberhusk 54:- (Endast 300g)

Och inget av det här finns i min jättestora ICA-Kvantum affär. Var där idag för att köpa på mig lite sånt här, så då får man beställa på nätet, och då blir det frakt på skiten också.

Anmäl
2013-08-17 18:34 #49 av: Orakletidelfi

Det mesta av det där är väldigt drygt! Och låter konstigt att inte Kvantum skulle ha det? Fiberfin vet jag inte vad det är men mitt Kvantum har allt det andra iallafall! De kanske har den gröna påsen där det står Psyllium istället för fiberhusk?

Anmäl
2013-08-17 18:54 #50 av: Lchfman

Mandelmjöl, kolla risentas, mycket billigare.
Kokosfett, en djungel, men denna tycker jag är ok i pris:
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/raw-kokosolja-virgin-eko-400-gram

Anmäl
2013-08-17 19:00 #51 av: Saga12

Kolla javascript:nicTemp();

Vad är det här för såser som inte innehåller varken kalorier eller kolhydrater. Är flaskorna tomma? ;-)

Anmäl
2013-08-17 19:02 #52 av: Saga12

Ser att dom även har dressingar och majonnäs som inte innehåller någonting? Inga kalorier, inga kolhydrater, inga vitaminer o.s.v Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm......

Anmäl
2013-08-17 19:04 #53 av: smurfis

Jag hittade mycket på ICA till mycket bättre priser än de som man ser online. Det tog ett tag att hitta allting men det fanns där. Jag kollade dels på stället där de har produkter för glutenallergiker och sen vid vanliga oljor fanns kokosolja.

Sen går det inte åt så mkt, det blir dyrt i början men du klarar dig länge. Det är inte så att du behöver köpa det här varje vecka eller ens månad.

Anmäl
2013-08-17 19:15 #54 av: Halvdansken

Krångla inte till det för mycket. Ät det du brukar, men ta bort brödet, pastan, riset eller potatisen och ersätt med en sallad och en gräddsås eller klick smör. Det blir heller inte dyrare.
Jag äter ca 2 gånger per dag, utom de två (5:2 varianten) då jag bara äter en gång. Men jag är en sån som blir mätt på ett ägg och en halv avocado.

Hoppas du har frys, eftersom du köpt in så mycket på en gång!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2013-08-17 19:27 #55 av: Saga12

#53 Jag gjorde det samma,jag frågade till och med. Det dom hade var en liten burk kokosolja som kostade 235:- och det vet jag inte ens vad man har det till, förutom att ersätta smör då.

Anmäl
2013-08-17 19:34 #56 av: Lchfman

Ja vad f#^* är det egentligen..
Himla skumt.

Och hur lchf är kalorifri majonäs ?

Anmäl
2013-08-17 19:35 #57 av: patriknn1

Leta efter Kung Markattas ekologiska kokosolja. Den kostar runt 140-160 kr kilot. Använd ca 1/4-1/3 kokosfett och resten smör när du lagar mat så blir det inte så dyrt.

Anmäl
2013-08-17 20:24 #58 av: MimLan

Gör inte misstaget att tro att bara det finns en LCHF-stämpel/reklamskylt så innebär det att det skulle vara en bra vara. Många utgår enbart från antalet kolhydrater och innehållet i övrigt kan vara rena skräpet. 

Det tål att sägas igen, håller man sig till rena råvaror är det försvnnande få innehållsdeklarationer att ha koll på.

Anmäl
2013-08-17 20:27 #59 av: Saga12

Varför använda kokosfett och inte bara smör? är det nyttigare med kokosolja? Smör är ju gott och mycket billigare.

Anmäl
2013-08-17 20:32 #60 av: Zepp

För att cocosfett är gott och så är det en variation!

Men framförallt så har det några metabola och medicinska fördelar!

Det lagras inte lika lätt.. varvid du blir tvärmätt, på mindre kalorier.. då du slipper lagra det i fettväven först för att sen ta ut det via lipolys.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-17 20:42 #61 av: Saga12

Gott? Skall man inte använda smaklöst vid matlagning? det är väl en smaksak kanske, men jag läste det någonstans, och att en del tyckte om att ha med smak i kaffe.

Anmäl
2013-08-17 20:46 #62 av: Lchfman

Det smakar inte så himla mycket äns det med smak.

Anmäl
2013-08-17 20:47 #63 av: Zepp

Jag föredrar med smak.. testa färskt fläsk stekt i cocosfett med smak!

Anmäl
2013-08-18 07:41 #64 av: totten

Åhh Zepp den ska jag testa har ett paket fläsk hemma!

Anmäl
2013-08-18 10:26 #65 av: smurfis

Jag har Kung Markattas ekologiska kokosolja med smak och jag har stekt i den och det smakar inte alls speciellt mycket. Luktar mer än det smakar....

Jag köpte den eftersom den fanns på ICA och var billig och verkade ändå bra. Sett att många använder just den.

Jag har även testat den i kaffe och det ger ju lite smak men inget som stör jätte mycket om man gillar kokos....

Jag vill använda det för att det innehåller så mycket bra och sägs vara så nyttigt för kroppen!

Jag kommer lätt spara in pengarna på allt godis, chips och pizza som jag inte längre köper BlinkarPlanerar man dessutom maten så att man inte köper för mycket som man sen får slänga så är det ju ännu bättre. Annars är det ju bara vanlig mat, inget konstigt egentligen. Kanske något mer ägg än vanligt Skrattar

Anmäl
2013-08-18 10:31 #66 av: Orakletidelfi

Jag tycker just Kung Markattas (eller inte just den men det är den jag har) ger mycket smak till och med när jag wokar i den!

Och jag tar inte enbart den utan max en matsked, annars tycker min man att det är oätligt, på grund av kokossmaken.

Anmäl
2013-08-18 10:43 #67 av: Zepp

Alldeles riktigt.. LCHF är bara vanlig mat med mindre kolhydrater och mer fett!

Bäst är om det oxå är sk riktig mat.. dvs mat lagad hemma från bra råvaror.

Sen så finns det olika bra/dåliga halvfabrikat, där kommer 5% regeln in som något sorts rättesnöre, tex vad gäller en hyfsad korv!

Anmäl
2013-08-18 11:27 #68 av: odezza

edit: #48 skrivet av Saga12

Jag har ätit LCHF i drygt 7 år, och jag har hittills aldrig köpt mandelmjöl eller kokosmjöl. Men jag ska inte säga aldrig, någon gång kanske jag blir sugen på att baka något.

Kokosolja använder jag, ca 30g om dagen, i kaffe och te. Aldrig i matlagningen, jag menar inte att det skulle vara fel att använda det i matlagningen, det har bara inte blivit så för mig. Och kokosolja är inte nödvändigt i LCHF-kosten, det är valfritt.

Fiberhusk eller Psyllium (i den gröna påsen) använder jag bara till hemgjord LCHF-pasta.

Det enda i "brödersättningsväg" jag gör är varma mackor på oopsies.

Du behöver inte köpa alla dessa dyra ingredienser, till att börja med. Det går alldeles utmärkt att äta LCHF ändå.

"still lost in space and time"

Anmäl
2013-08-18 13:00 #69 av: CasaRamon

Jag köper kokosfett på City-Gross. Alba Dalby. 1/2 kg kostar 19:59 och det är inte härdat. Har ingen smak. Kokosfett är det nyttigaste fettet. Har en läkande effekt.Har det i kaffet. Steker i smör. Jag bakar ofta. Har alltid bröd i frysen. Använder mest linfrö, sesamfrö, fiberhusk ( det går åt kanske 1 msk./ bakning) dessutom ingår mestadels ägg, yoghurt (fet), riven ost och smör. Allt detta köper jag på Ica Maxi eller City-Gross. Självklart blir brödet lite dyrare än köpebröd, men jag äter bara 1 skiva (ett bröd) / dag. Så det räcker länge. Och jag vet vad det innehåller. Bara bra råvaror.

Anmäl
2013-08-18 16:17 #70 av: Zepp

Jag har både Icas Stevia strö och Mandelmjöl hemma.. dessa har jag haft i 2 år.. såå dyrt blir det inte för de är knappt använda!

Mandelmjölet köpte jag främst för att panera fisk med.. för att testa altså och det duger, annars så brukar jag använda riven parmesan.

Nästa gång blir det nog en blandning av bägge.

Ströet har jag användt en knivsudd några gånger då jag vispat grädde.. kan vara bra att ha stående om man får gäster som proppsar på socker till kaffet!

Anmäl
2013-08-19 11:26 #71 av: Lchfman

(Tydligen skall pofiber bli superbra som panering. Skall testa det i veckan)

Anmäl
2013-08-19 19:07 #72 av: Saga12

Jag har endast vart igång med detta i 4-5 dagar nu och jag är redan rätt trött på det. Det är alldeles för mycket fett. Det känns som att jag har druckit ett glas med rent fett mest hela tiden. Bacon, smör, grädde, ägg ägg ägg.....känns som det flyter i mina ådror. Blir jag äcklad utav maten redan efter 4-5 dagar så kanske inte detta är något för mig....

Anmäl
2013-08-19 19:15 #73 av: Sindri

Men ät inte så mycket fett. Det är en vanlig missuppfattning att att LCHF-mat skall bada i fett. Se bara till att äta kött och fisk som inte är för magert, för då blir du hungrig snart igen. Stek i lite smör, men överdriv inte.

Ät lite mer grönsaker. En stor grönsallad med lite gurka och tomat. Paprika och avocado. Det är sånt som känns fräscht, tycker jag.

Jag tror din kropp känner hur mycket fett du behöver, ät så mycket du känner för. Så småningom kanske du själv vill öka mängden och då gör du det.

Anmäl
2013-08-19 19:16 #74 av: MimLan

#72 Öppna ögonen! Skaffa en kokbok?

För hur kan t.ex. en grillad köttbit med en fräsch sallad äckla? Eller grillspett med fisk/skaldjur och grönisar?

Anmäl
2013-08-19 19:34 #75 av: Lchfman

72

Studera lite om lchf, då kommer du finna svar på känslor och reaktioner samt tankar som hundratusentals, eller kanske miljontals redan upplevt och beskrivit.

Är man lite nyfiken och ifrågasättande så behöver man inte följa "känslan" när den infaller sig, då kan du istället göra det som du vet är rätt.
För i längden vet du hur det kommer att kännas för du har läst på.

Man brukar säga att en vana tar två veckor att skapa, ge det den tiden i alla fall, då har kroppen hunnit ställa om sig lite med.

Använd dessa veckor till att läsa på och ställa frågor. ;)

(På fullaste allvar så bedömer jag att detta är en livshållning som är helt perfekt för alla för att må absolut bäst.
Undantaget nån typ av sjukdom möjligtvis, men lättjan lurar människor att hitta anledningar till att det inte är fallet, för det är klart att det inte är superenkelt att laga mat och tänka på vad man äter samt behöva stå till svars för sina val bland bekanta och kollegor osv. Det förstår jag, undanflykterna förstår jag inte :) )

Anmäl
2013-08-19 19:36 #76 av: Saga12

Vart man än läser så är det ju fett fett fett. Man skall ha fett i kaffet, man skall steka i mycket smör. Nästan allt innehåller bacon och ägg. Och grädde o CF skall man också använda flitigt. Det heter ju Faktiskt LowCarb HIGH FAT. Ja jag känner mig lite äcklad bara. Sen har jag tyvärr aldrig vart den som har stått och lagat mat, vilket jag får göra nu hela tiden. Och bara tanken på att aldrig få unna sig en chipspåse igen, en chokladkaka, godis, pizza o.s.v känns bara sorgligt. Jag behöver ju som sagt inte gå ner i vikt, utan ville mest testa detta för att ev känna mig lite piggare. Jaja, vi får se hur jag gör. Det skall ju trots allt kännas bra,och inte att det tar emot och att man känner att man gör massa "uppoffringar" och känna att hela grejen bara är jobbig.

Anmäl
2013-08-19 19:42 #77 av: Lchfman

76
Tänk om du levt hela livet på strikt LCHF, sen går du över en natt på
"hi suger no fat"-dieten. Tror du att du hade gillat det då?
Nej jag tror nog du hade varit ganska sjuk och äcklad av det med.

Ge det lite tid, och kör inte superstrikt.
Lycka till.

Anmäl
2013-08-19 19:46 #78 av: Saga12

Känner också att jag har svält upp.....ställde mig på vågen och jag har gått upp 2-3kg!! :-(

Hur vanligt är det då?

Anmäl
2013-08-19 19:59 #79 av: kaisakavat

Det behöver inte alls handla om fettkaffe och bacon.

Jag äter kött, ägg, fågel och till det mejerivaror och grönsaker. Väldigt sällan bacon då jag inte tycker det är speciellt gott. 

Sen - ifall t ex köttet är magert - behövs extra fett, men inte massor utan bara ngn msk eller två. Det är ju inte VOLYMEN kolhydratmat som ska ersättas med fett, utan energivärdet, och då fett är så energitätt så behövs liten mängd.

Fettkaffe och dylikt är antingen 'modeflugor', förenklad mathållning, eller metoder för dem som har svårt att gå ner i vikt och som experimenterar därför. Det är inte ngt man behöver pyssla med alls om man inte vill. Men förstår att du har uppfattat det så, det är mycket surr om det numera. 

Anmäl
2013-08-19 20:37 #80 av: Halvdansken

Jag håller mig borta från mejerivaror (förutom smör). Bacon ibland om jag har lite bråttom.

I övrigt handlar det mest om att inte ta bort fett och ersätta med light-varianter, utan att käka som vanligt, men med "riktiga" ingredienser.

Och att lära sig laga mat är väl aldrig fel?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2013-08-19 20:53 #81 av: Zepp

Det är bara vanlig mat utan light och mindre kolhydrater!

Man äter altså inte fett med sked.. fast en del verkar göra det, inte jag.. och man lär heller inte behöva det om man äter riktig mat, med fett i!

HF.. betyder att fett skall vara en hög andel av ditt energiintag.. inte stora mängder altså!

Grejen är ju att fett är så energirikt så man äter ju bara två gånger om dagen.. och då på assieter.. fasten man tar rejält med grönsaker!

Var finns då fettet.. jo i din mat.. tex ägg 66E% fett, likaså med blandfärs!

Lax, sill, ströming, cirka 60E% fett!

Bacon 85E% fett.. huvaligen!

Så det gäller nog vanligt stekfläsk oxå?

Om du börjar känna lite äckel för fett, så kan det vara din kropps signaler att inte lägga till så mycket.. alternativt äta mindre portioner/färre gånger!

Anmäl
2013-08-19 21:13 #82 av: Mimsivimsi

Varför krånglar folk till det så mycket? Håller med Odezza som hållt på sen jag började ungefär, och på den gamla goda tiden handlade det bara om att plocka bort stärkelserik mat, inta mer ovanjordgrönsaker och äta normalt med fett, för då var det så inne med "no-fat" - produkter. Att kalla det low carb HIGH FAT betydde egentligen - low carb normal fat. Men "normal" då var liksom 0,1% fett. 
Allt eftersom fett blir mer accepterat i samhället, verkar folk tro att detta "high fat" ska innebära att dricka fett och ösa på hur mycket fett som helst. Samtidigt har dessa "bakverk" och andra kolhydrat-substitut smugit sig in i kosten, och kh% blandat med ökat fett blir ödestigert för dessa stackars personer som inte går ner ett uns, tvärtom.

Enkelt:
1. ät ägg, kött och grönsaker
2. ät fullfeta produkter utan att överdriva
3. substitut för pasta,ris,potatis bör vara broccoli, blomkål och liknande, inte "lowcarb-bröd, lowcarb-pasta, lowcarb-XX"

Anmäl
2013-08-19 22:28 #83 av: joly

Håller med #82, varför krångla till det så? Snopen Ät bara riktig mat, och sluta räkna kalorier. Och om du ändå inte är ute efter nån viktnedgång/ har ett stört ätbeteende så finns det väl inget som hindrar dig från att äta en pizza nån gång, eller en chokladkaka? Och tänk, när du kommit in i LCHF-tänket kanske du inte ens vill ha dessa saker ändå, man liksom tappar sugen. Förskräckt Att känna sorg över vad man inte "får" äta är helt normalt i början.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.