Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Hur mycket ska jag äta

2013-08-14 19:27 #0 av: Tina62

Har ätit LCHF kost i ca 6 månader och allt fungerar bra men jag går inte ner  i vikt. Har vägt allting i dag för att se vad jag får i mig och lagt in det i dumbbell. Där blev fördelningen 72% fett,21% protein, 7% kolhydrater, kcal 1768

Hur bör fördelningen vara och hur många kalorier ska man äta

Jag är 1,62cm lång och väger 78,4 kg

Tar tacksamt emot info

 

Anmäl
2013-08-14 19:38 #1 av: Zepp

Ser bra ut fördelningsmässigt!

Man kan alltid skruva på de olika värdena.. för att se om aptiten sjunker.

Men det kanske är som så att din kropp är nöjd med vikten?

Eller så prövar man lite olika saker, tex två måltider om dagen och/eller långa promenader.

Du lär hur som helst vara omställd vid det här laget.. nu handlar det om att få kroppen att ta utav lagret mellan måltiderna.. det märker du när aptiten sjunker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-14 20:12 #2 av: Orakletidelfi

Du kan i första hand dra ner lite på kolisarna, du ligger lite högre än de vanligast rekommenderade 5%, öka fettet istället.  Det tycker jag är första steget.

Anmäl
2013-08-14 20:47 #3 av: kaisakavat

Zepp - Är det verkligen bra att minska aptiten om man äter under 1800 kcal? Tycker iallafall inte jag att man ska, inte självklart. Det är inte mycket mat.

Sen tycker jag inte att 162 cm och 78 kg är ngt kroppen kanske 'är nöjd med' sådär utan vidare. Det är inte ett par trivselkilon vi snackar om, jag väger 78 kg till 165 cm och förstår definitivt ifall TS tycker det är onödigt mkt. Och sen beror det ju på var extrakilona sitter också.

Tina62 - Tror på att testa dra ner kh lite, men öka på fettet istället. Och promenader, som Zepp skriver, kan få upp uttaget ur fettreserven. Det är bra om de är rätt långa, i ganska så raskt tempo.

Du skulle kunna berätta vad du äter lite mer i detalj, så kan vi kanske råda kring de olika livsmedlen, vad som är lämpligt att ev. ta bort.

Anmäl
2013-08-14 21:00 #4 av: Zepp

Beror ju på hur aktiv man är oxå.. hur mycket som är muskler osv!

Hur som helst.. vad jag menar är att om man kommit till ett tillstånd där kroppen använder lagrad energi mellan måltiderna och det känns bra, så borde aptiten sjunka något.. annars så förstår jag inte hur det skulle gå till?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-14 23:00 #5 av: hemul

Zepp, förlåt om det är ofint att fråga, men du pratar aldrig om din egen vikt vad jag sett. Hur mycket har du gått ner och är du normalviktig nu?


Anmäl
2013-08-14 23:53 #6 av: Zepp

Jodå, jag brukar redovisa varje gång jag gör en hälsokontroll!

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5086ea55d4ebea5223001e98-pa-kolesterolfronten-inte-nytt?bookmarks-1

Beror ju på vad man menar med normalviktig.. har ju vägt mindre när jag var ung.. 67 Kg när jag mönstrade.

Hur som helst.. har en egen våg där jag kan konstatera att jag väger någonstans mellan 80-90 Kg, beroende på hur jag ställer mig på den.

Finns nog en hel del att optimera för bättre vikt, mindre vin och mer rörelse.. skulle jag tänka kunde ta bort ytterligare kilon.

Sen så tycker jag mig märka att stress är en viktig faktor!

F*n så svårt att gå ner i vikt när man inte mår riktigt bra, betydligt lättare när man mår toppen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-15 08:15 #7 av: hemul

Ja, 5 kg var ju inte så mycket. Men du kanske är väldigt lång och/eller muskulös så att 90 pannor inte är så mycket på dig?


Anmäl
2013-08-15 17:18 #8 av: Zepp

Äsh.. jag är 176 så 80 hade nog varit mer passande på en 57årig man!

Tror jag väger 83-85 för närvarande.. lite svårt att säga då vågen slår på 10 kg beroende hur jag ställer mig på den.

Som sagt vad.. problemet är nog till viss del att jag saknar muskler.

Så det handlar nog om att byta lite fett mot muskler oxå.. då är det nog inte såå pjåkigt att väga 80!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-16 07:49 #9 av: Trule

TS: Jag förstår att du undrar. Tycker själv alla dessa riktvärden är förvirrande. En kvinna ska äta 2000 kalorier om dan, sägs det - och aldrig gå under 1600 - för då minskar kroppen förbränningen.

Tänker man efter så kan nuffrorna inte stämma för alla. En kvinna som är 1.80, ung och muskulös måste kräva mer energi än den som är 1.60, otränad och äldre...

Du har ätit lchf i ett halvår nu och ändå inte gått ner trots att du har en övervikt, så det kanske inte är intaget av kolhydrater som är kruxet. Att gå ner från 7 till 5 tror åtminstone i jag hjälper, men vem vet?

Kanske ska du testa något annat, som mindre fett och mer av de BRA kolhydraterna (grönsaker m.m.) Det var först när jag gjorde denna omläggning som kroppen började släppa på överflödskilona. 

Och röra på dig mer! Långa promenader är supereffektivt, och du behöver inte gå särskilt fort (tja, du bör nog inte strosa), det är viktigare att du går långt och länge.

Anmäl
2013-08-16 07:55 #10 av: perjoh

#8
Du får nog köra 5:2 en månad eller så.
Jag testade i våras och gick ned 5 kg och ligger på ca 82 kg till mina 176 cm. Ska köra en gång till nu när sommarloven är slut för barnen så jag hoppas gå under 80 kg, då får jag plats med långkalsonger under byxorna till vintern.

Anmäl
2013-08-16 08:11 #11 av: Mooniq

Powerwalks, eller snabba promenader med/utan stavar är superbra för att öka på förbränningen och flåset. Hjärtat får jobba lite och man mår bättre i kroppen och sover oftast bättre på nätterna när kroppen fått jobba lite. Jag går 4-7 dagar/vecka och ca 80 min/gång (8 km)

Det har stötts o blötts om hur mycket kalorier man ska äta, jag tror personligen att olika kroppar reagerar olika. En del får gå ner till under 5E% kolhydrater för att kroppen ska släppa, andra får lägga på lite kolhydrater för att kroppen ska släppa vikt - man får nog köra lite anteckningar och se hur ens egna kropp funkar.

Min egen kropp är en supersparare, den sparar på allt, jag har kört lchf i snart 6 år. vissa perioder när jag verkligen striktar upp mig och  äter i en varierad kaloritrappa och mycket ägg så tappar jag vikt, tillsammans med mina promenader. När jag äter lite mera kalorier (alltså, inte mer kolhydrater) så supersparar kroppen. 

När jag kör min trappa så varierar jag mellan 1100 kalorier - 2000 kalorier och nu när 5:2 är poppis så inser jag att jag nog äter en typ av 5.2.. går att läsa på tråden äntligen viktras, jag har gjort två trådar om det.

Crikarlshamn har en formula som säger normalvikt x 24 = medelintag av kalorier/ vecka eller månad. Olika långa/korta personer kräver olika mängd kalorier. 

Sen måste man tänka på hur fysiskt aktiv man är i vardagen oxå, man kanske tränar mycket eller har ett fysiskt tungt jobb - då blir oxå totala kaloriintaget större för att kroppen ska må bra.

Sen kan det vara trixigt att tappa "de där" sista 5 kilona. Kanske behöver du istället tänka om och köra lite träning - simning, promenader, dans för att forma om kroppen istället.

Jag är 178 cm lång och väger idag 80 kg, men ser mig inte som fet eller plufsig längre. Visserligen lite barbapappa över magen men benen har format tills sig enormt bra över sommaren, rygg och rumplinjen har blivit snygg och jag har midja igen. Bysten har krympt lagom mycket och jag är faktiskt rätt nöjd med hur jag ser ut idag. Min enda träning är mina powerwalk's. SolGlad


Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-08-16 10:51 #12 av: Tina62


Jag gick ner i vikt ganska tidigt när jag började från 82 kg till 79,4 kg sen tog det stopp efter kanske 2 månader. Har sen dess gått ner ytterligare 1 kg och väger nu 78,4

Har köpt en bok av Sten Sture som jag började läsa i går och blev lite mer medveten om vad jag stoppar i mig...Tror jag har lite att dra ner på och annat jag måste öka på

Kommer väga allt i ett par veckor för att se vad jag äter

Anmäl
2013-08-16 11:56 #13 av: smurfis

Kör intervallträning med både styrka och kondition. Risken om du kör för mycket kondition är ju att du förlorar muskelmassa och det vill du inte eftersom de ger dig ökad förbränning!

Jag är ingen expert men det låter ju vettigt. Jag provar detta nu och fördelen är att man samtidigt som man går ner i vikt även blir mer fast i kroppen. Jag har tidigare gått mycket promenader och visst blir man smal av det men du blir ju inte fast/ökar muskelmassan.

Vet inte om du äter mellanmål eller om du äter t ex tre större mål om dagen? Testa även dra ner på mejeriprodukter och nötter om du äter mycket sånt. Det är såna tips jag läst om kan funka om man fastnat viktmässigt. Det nya med periodisk fasta kanske också kan vara effektivt?

Anmäl
2013-08-16 13:17 #14 av: Mooniq

av mina promenader har benen blivit väldigt fasta, rent av helt ok snygga. Har i år burit både korta shorts och kortare kjol - första gången på 15 år.. så promenader formar benen på bra sätt. Sen kan intervallträning med korta joggingpass vara superbra för att även bygga muskler.. Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-08-16 15:05 #15 av: Veda


Det kan vara värt at prova färre måltider. Jag vägde 79 kilo till mina 157 cm när jag började med LCHF. Samtidigt slutade vi att äta middag på vardagarna och på helgerna blir det aldrig lunch. Därmed åt jag rejäl frukost och lunch men inte så mycket mer. Jag låg nog på runt 1500 kcal skulle jag tro. Jag har gått ner ungefär ett halvt kilo i veckan.

Anmäl
2013-08-16 19:32 #16 av: Trule

#15 Inte undra på om du gått ner i vikt, lchf eller inte.

En mer allmänt hållen fundering: När jag gick in i det här forumet för ett antal år sedan så hånade man alla som trodde på träning för viktnedgång. Att träna gör man för att må bra, skrev SSS. Men någon påverkan på vikten hade den inte!

Och nu föreslår alla motion och träning här på forumet.

Undrar ibland vad SSS säger om saken nu?

Anmäl
2013-08-16 20:01 #17 av: smurfis

Jag tror inte enbart träning är så effektivt för viktminskning. Däremot är det nog ett bra komplement om man samtidigt äter bra. Tror jag hört att för att gå ner i vikt så är 80% kosten och 20% träningen. Men jag vet inte?

Det beror kanske på VAD man tränar också om man tränar kondition el. styrka? Muskler väger ju mer än fett så det kanske är det man tycker går emot varandra lite grann?

Anmäl
2013-08-16 20:04 #18 av: Mooniq

Jag tror på promenader som ökar förbränning men som inte direkt skapar muskelmassa. Att träna som skapar muskler kräver mer mat, och då kan viktminskningen vara långsam

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-08-16 20:24 #19 av: Zepp

Träning är bra för hälsan i lagoma proportioner.. en god hälsa är en bra förutsättning för att minska i vikt på ett sunt sätt!

Sen så.. vikt är ju inte det enda alenarådande.. att byta fett mot muskler är förmodligen bättre och man får en friskare kropp och en bättre kroppskomposition.

Grejen är.. att man inte skall inbilla sig att man förbränner så många kalorier av träning.. iallafall inga nettokalorier för man brukar även bli hungrigare av ansträngningen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-17 09:43 #20 av: Trule

#19 Men man höjer sin förbränning när man får mer muskler - även i vila.  Därför är kaloriräknande i samband med träning ett underligt mått.

Jag kan överäta, nästa äta hur mycket jag vill, om jag tränar.

Anmäl
2013-08-17 10:00 #21 av: nyborjare08

#20 men höjd förbränning kan väl också innebära ökad hunger? Så jag tror inte att det är så enkelt för alla. Håller dock med om att träning är viktigt för välmåendet och hälsan.

Anmäl
2013-08-17 10:13 #22 av: totten

Ja och kicken att man fixar 60 min i högt tempo!

Anmäl
2013-08-17 11:51 #23 av: Tina62


En annan sak om någon kan hjälpa mig. Jag har gjort en coleslaw och lagt in alla totalvikter i dumbbell. Mina råvaror 100% i vikt är 572g

= Protein 6,9g  Fett 88,4g  Kh 27,4g

Hur räknar jag ihop vad varje gram jag tar blir i protein Fett Kh om

 100%=572g

Har helt hjärnsläpp vill ju ha lagoma mängder/portioner

Anmäl
2013-08-17 12:00 #24 av: Mooniq

om du delar med 5.72 får du fram vad 100 gram väger av din egen coleslawGlad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-08-17 12:09 #25 av: Tina62


Förlåt att jag verkar trög men vad delar jag med 5,72

Anmäl
2013-08-17 12:45 #26 av: Ary

Dela 88 g fett med 5,72 = hur mycket fett i 100 g av din coleslaw etc etc

Anmäl
2013-08-17 12:57 #27 av: Zepp

#20

Har för mig att 1 kilo extra musker ger 13 kalorier extra förbräning per dygn.. dvs inte ens Kcal!

Fördelen med träning ligger sannolikt på helt andra områden.. hormoniella, psykologiska och aktivitetsmässiga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.