Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Vikten - ner-upp-ner, men långsamt.

2013-08-14 15:18 #0 av: sappho

Jag har ätit LCHF i 33 dagar. Fördelningen har i genomsnitt varit: kolhydrater 9E%, protein 25E%, fett 66%E. Jag äter ca 1100-1200 kcal/dag. Dricker ca 1 flaska vitt vin i veckan, vilket ger i genomsnitt 70 kcal per dag utöver det jag äter. Tränar 30 minuters konditionsträning och 30 minuters styrketräning varannan dag ( 3-4 ggr/vecka), promenerar 1,5 timmar/vecka, cyklar 30 min 5 dagar/vecka. Jag är kvinna, 172 cm lång och 54 år. Har diagnosen spinalstenos (kotkompression i ryggraden) samt utplånat brosk i knäna och menisken i båda knäna är av. Är opererad med Gastric Bypass 2006, gick ner från 113 till 80 kilo. Har sedan 2008 gått upp 20 kilo. Den 12/7 vägde jag 103,7, gick snabbt ner till 101,1, sedan upp igen, och vägde idag 102,1.  Behöver gå ner främst för att det kan hjälpa rygg och knän och som förberedelse för operation. Skulle vilja gå ner 20 kilo på fyra månader, är det realistiskt? Vad kan jag göra för att viktminskningen ska gå snabbare?

Anmäl
2013-08-14 15:34 #1 av: Zureel

Det är olika vad man behöver göra för en effektiv viktnedgång, några saker du skulle kunna göra är att sänka %E på kolhydrater till ungefär 5% och tänk på att alkohol kan försvåra viktnedgång mer än bara kalorierna de ger då kroppen sätter den vanliga förbränningen på sparlåga till förmån för att ta hand om alkoholen om jag förstått det rätt.


Anmäl
2013-08-14 17:24 #2 av: therese.b

Det sägs att ost och mejeriprodukter kan sätta lite stopp för nedgången. Äter du mycket sånt?

Anmäl
2013-08-14 17:25 #3 av: Zepp

Träning brukar ha sådan effekt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-14 19:42 #4 av: Sammet1

1200 kalorier per dag till 102 kilo och dessutom en hel del träning? Din kropp lär spara på allt den har, för du svälter den. Ät mer, så du får igång förbränning och ämnesomsättning. Dra ner på portionerna kan du göra mycket längre fram, när kroppen har fattat att det inte är svälttider, och inte ens då skulle jag dra ner så mycket som du gör nu.

Anmäl
2013-08-15 10:53 #5 av: Suzanne56


Mer fett, kanske lite mindre protein o håll kolhydraterna under 5% om dagen. Ett par vita månader kan också vara en god idé. Jag håller med Sammet1 att 1200 kcal om dagen är på tok för lite. Själv pendlar jag mellan 1500-2000 men då tränar jag väldigt sällan Förlägen

Tyvärr kan det vara så för oss 50+ att klimakteriet ställer till det vad gäller viktminskningen, för mig så gäller det att jag måste vara jättestrikt för att vikten ska röra sig nedåt.

På Margaretas blogg: sunsoft.se kan man få en del bra tips samt kloka ord på vägen!

Anmäl
2013-08-15 10:57 #6 av: Orakletidelfi

Mja inte mindre protein, i en färsk tråd som heter just protein citeras en artikel om just detta. Läs den!

Anmäl
2013-08-15 11:57 #7 av: Beate

Räknade på ditt BMR utifrån dina uppgifter.

Bara ditt BMR är 1690 kcal/dag. Det innebär din kropps basala energibehov bara för att hålla dig vid liv

Ditt BMR gånger 1,55 (som är det man ska gånga med för en person som är medelaktiv) blir 2670 kcal/dag. Det innebär att du behöver den mängd kalorier för att hålla vikten utifrån din kropps energibehov och den mängd träning du gör.

För att gå ner i vikt brukar man rekommendera att dra ner 500 kcal/dag vilket för dig innebär att du skulle ligga på ca 2100 kcal/dag. Här kan man variera lite från dag till dig, kanske ligga på 1800-2300/dag.

Kaloriräkning är bara ett riktmärke, det är andra faktorer som påverkar också såsom sömn, stress, mediciner osv. Men det kan vara bra att ha ett hum iaf. Som tidigare personer varit inne på så äter du på tok för lite. 

Fokusera inte bara på kolh, prot, fett utan även på vitaminer och mineraler. Ät gärna fet fisk några gånger i veckan, lever, hemkokt buljong, bladgrönsaker osv. Kanske ta tillskott av D-vitamin och Magnesium.

Anmäl
2013-08-15 12:03 #8 av: MimLan

Din kropp har fått utstå mycket, och arbetar fortsatt i motvind med bland annat sjukdom. Frågan om hur man förlorar vikt snabbast blir lite vansklig då. Du har ju redan gjort en operation, och det fungerade inte i längden, eller hur? 

#7 nämner bra hur du kan behöva fokusera, näringstät mat, och tillräckligt, så att kroppen får en chans. Träning, även om det inte kanske är så vansinnigt mycket, kostar också på kroppen, och kan bli för mycket om den redan har för mycket stress. Du kan försöka se hur du optimerar tränandet så att stressen minskar.

Så, med andra ord, försök optimera näringen och träningen, och ta bort stressfaktorer så att kroppen får en chans.

Anmäl
2013-08-15 14:25 #9 av: sappho

Tack för alla svar - när det gäller träning ( #3 #5 #7) så gör jag det inte främst ur viktminskningssynpunkt utan det är det är den enda "behandling " som står till buds förutom värktabletter - i brist på att ha fungerande knän måste jag få mycket mer muskler och jag behöver också konditionsträning för att få mer ork och bättre cirkulation. Tanken är att se hur mycket besvär av artros och spinalstenos jag har om 3-4 månader när jag då förhoppningsvis kommit ner i 80 kg och dessutom fått mer muskler och bättre kondition. Och först då besluta om ev. oepration av knä och/elelr rygg. Jag har hållit på mycket med träning förut, men artrosen och spinalstenosen har hindrat mig det sista året. När det gäller mängden kalorier så verkar det väldigt mycket med 2670-500 som du skriver Beate #7, men jag ska fundera på saken.  När det gäller fördelningen så ville jag börja först med vanlig LCHF ( fett 70-80%E, protein 15-20%E, kolhydrater max 10E%. Just nu ligger jag genomsnittligt på för lite fett och för mycket protein men  men rätt vad gäller kolhydrater. Men ni är fler som föreslår en strikt LCHF dvs. max 5E% kolhydrater och 75-80E% fett och 15-20%E protein. Jag ska börja göra förskjutningar men jag gillar att kunna äta tomat, gurka, sallad, sparris, spenat, broccoli - för att det känns fräscht. Jag tar tillägg vad gäller de flesta vitaminer, mineraler och spårämnen inkl. D-vitamin och magnesium. Men om jag ska upp så mycket i kalorier och inte öka kolhydraterna så betyder det massor med kött och fet fisk + fett. Inte så kul. Jag är inte hungrig i dag när jag äter 1200 kalorier, är det konstigt? Undrar också hur pass stor negativ inverkan på viktminskningen alkohol har, den mängd jag dricker per vecka är ju inte jättestor.

Anmäl
2013-08-15 21:18 #10 av: Beate

Tycker absolut inte du ska dra ner på grönsakerna! Och eftersom du tränar ganska mycket och vill bygga muskler så är det inte fel att ligga på 1,5-2 g protein/kg kroppsvikt. Protein mättar bra. Försök öka på intaget till åtminstone 1700-1800 kcal iaf. Att du inte är hungrig skulle kunna betyda att du kommit in i ketos och bränner kroppsfett men då borde du ha gått ner mer i vikt, snarare kan det vara så att du har sänkt din ämnesomsättning och kroppen går på "sparlåga", inte så bra. Samtidigt så är en månad inte så lång tid.

 Lycka till!

Anmäl
2013-08-16 01:11 #11 av: Mabrotnosh

Vitt vin innehåller socker och noll näring

Anmäl
2013-08-16 09:07 #12 av: Orakletidelfi

Torrt vitt vin innehåller ytterst lite socker. Ingen näring, det håller jag med om, men många viner har runt ett gram per liter! Dvs 0,1 %.

Anmäl
2013-08-16 10:59 #13 av: Mabrotnosh

Ändå en fruktansvärt värdelös dryck som kroppen inte behöver.

Anmäl
2013-08-16 11:46 #14 av: Orakletidelfi

Nej det är mycket vi kanske inte direkt behöver men som ändå sätter lite guldkant på tillvaron, som glass och vin! Kär

Anmäl
2013-08-16 12:46 #15 av: nyborjare08

Om man har problem att gå ner i vikt så är alkoholen det första som man ska dra ner på. Den ställer till det för förbränningen. Lite osäker på hur, men jag tror att det har att göra med att kroppen tar hand om alkoholen först eftersom det är ett "gift" och lägger övrig förbränning "åt sidan".

Anmäl
2013-08-16 12:49 #16 av: Orakletidelfi

Jo en flaska i veckan är ju kraftigt mycket, ett par glas vore mer rimligt.

Anmäl
2013-08-16 15:14 #17 av: Beate

En flaska vin är 5 glas. Det är inte mycket. Men visst, om man vill gå ner i vikt kanske man kan nöja sig med 1-2 glas/vecka. Eller ta ett halvt glas vitt och fyll på med lite sodavatten, tycke jag är gott och läskande.

Anmäl
2013-08-16 15:19 #18 av: Orakletidelfi

Ja, tråden handlar om  viktnedgång. Och det var det jag utgick från i mitt svar.

Anmäl
2013-08-16 20:33 #19 av: [fass]

Det totala energimängden spelar roll i sammanhanget. Jag har ätit bär varje dag och druckit ett halvt glas vin till middagen hela sommaren. Gått ner lite i vikt varje vecka. Eftersom jag håller lite energiunderskott och tränar. Det är ingen stor mängd vin du dricker TS så det är bara en liten del av intaget på en dag. Mer viktigt är väl att inte överäta totalt sett.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.