Annons:
Etiketthälsa
Läst 6427 ggr
crikarlshamn
8/14/13, 10:56 AM

Nya negativa rön gäll. socker substitut sukralos

Fick nya email nyhets brevet fràn Kost Doktorn gällande fettkriget i en länk han gav och i denna hittade jag en oroväckande artikel gällande överviktiga och hur de reagerar annorlunda pà artificiellt socker inkl. sukralos än normalviktiga…

Om man bakar LCHF.

Sid 47, gratis e-tidning

ARTIFICIAL SWEETENERS MAY DO MORE THAN SWEETEN

http://viewer.zmags.com/publication/a8a9c33d#/a8a9c33d/47

Annons:
RobinEH
8/14/13, 11:31 AM
#1

http://care.diabetesjournals.org/content/early/2013/04/30/dc12-2221

"OBJECTIVE Nonnutritive sweeteners (NNS), such as sucralose, have been reported to have metabolic effects in animal models. However, the relevance of these findings to human subjects is not clear. We evaluated the acute effects of sucralose ingestion on the metabolic response to an oral glucose load in obese subjects.

RESEARCH DESIGN AND METHODS Seventeen obese subjects (BMI 42.3 ± 1.6 kg/m2) who did not use NNS and were insulin sensitive (based on a homeostasis model assessment of insulin resistance score ≤2.6) underwent a 5-h modified oral glucose tolerance test on two separate occasions preceded by consuming either sucralose (experimental condition) or water (control condition) 10 min before the glucose load in a randomized crossover design. Indices of β-cell function, insulin sensitivity (SI), and insulin clearance rates were estimated by using minimal models of glucose, insulin, and C-peptide kinetics.

RESULTS Compared with the control condition, sucralose ingestion caused 1) a greater incremental increase in peak plasma glucose concentrations (4.2 ± 0.2 vs. 4.8 ± 0.3 mmol/L; P = 0.03), 2) a 20 ± 8% greater incremental increase in insulin area under the curve (AUC) (P < 0.03), 3) a 22 ± 7% greater peak insulin secretion rate (P < 0.02), 4) a 7 ± 4% decrease in insulin clearance (P = 0.04), and 5) a 23 ± 20% decrease in SI (P = 0.01). There were no significant differences between conditions in active glucagon-like peptide 1, glucose-dependent insulinotropic polypeptide, glucagon incremental AUC, or indices of the sensitivity of the β-cell response to glucose.

CONCLUSIONS These data demonstrate that sucralose affects the glycemic and insulin responses to an oral glucose load in obese people who do not normally consume NNS."

Det handlar om sukralos, och sukralos endast!

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

crikarlshamn
8/14/13, 11:35 AM
#2

Robin, läs gärna artikeln… det gäller skillnaden mellan normalviktiga och obesa. Och sukralos …

Sockeralkoholer betraktas som sötningsmedel och förekommer i naturen i låga mängder. Olika sockeralkoholer har olika högt glykemiskt index och påverkar därmed blodsockret i olika grad. Sorbitol (E420) är ett exempel på en sockeralkohol. Sorbitol framställs genom hydrogenering av glukos. Sorbitol bryts ned i tjocktarmen av bakterier.

Många som äter LCHF använder sukrin som sötningsmedel. Det består av sockeralkoholen erytritol (E968) som har GI-värde 0. Erytritol tas upp i tunntarmen och är därför inte lika laxerande som t.ex. sorbitol.

Sötningsmedel är ett samlingsnamn på naturliga och artificella produkter som ger sötma. Sukralos (E955) är ett konstgjort (tre OH-grupper på sockermolekylen har ersatts av tre kloratomer), kalorifritt sötningsmedel som är 500-600 gånger sötare än socker.

Sukralos passerar kroppen i princip oförändrat och är vattenlösligt. Genom avloppsvatten når 7 ton sukralos de svenska vattendragen varje år. Man vet ännu inte hur det kommer att påverka miljön och olika organismer på sikt.

MimLan
8/14/13, 11:39 AM
#3

Hittar ingenting om normalviktiga i artikeln? Det var bara överviktiga som de testade på.

RobinEH
8/14/13, 11:42 AM
#4

#2

Jag har läst artikeln. Artikeln handlar om den studie som jag refererar till i #1. Sedan nämner de att det finns djurstudier som visar på att det finns receptorer som kan reagera på sötma. Avslutningsvis så nämner de att studier på normalviktiga och friska individer inte påvisar någon nämnvärd förändring.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

crikarlshamn
8/14/13, 11:58 AM
#5

Jag undviker djurstudierna eftersom vi är människor och även om det kan vara av intresse brukar det kritiseras hàrt om det nämns..

RobinEH
8/14/13, 12:07 PM
#6

#5

Nu förstår jag inte alls vad du menar. Det är artikeln som talar om att djurstudier har påvisat att receptorer reagerar på sötma. Humanstudierna på normalviktiga och friska människor visar ingen nämnvärd förändring vid användning av sötningsmedel. Specifik studie på 17 obesa människor visar att sukralos påverkan den glykemiska belastningen samt insulinresponsen efter intag av glukos.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
savonit
8/14/13, 1:06 PM
#7

Nämns ens sukrin eller Stevia ? Om inte har det inget med LCHF bakning att göra och vi kan såledas blunda än en gång.

crikarlshamn
8/14/13, 1:10 PM
#8

Savonit - se innehàllsförtekning och àterkommer senare har möte kl 1400

RobinEH
8/14/13, 1:18 PM
#9

#7

Artikeln handlar om studien gällande sukralos och glukos. Erytritol, aspartam, aseculfam K, steviaglykosider, stevia och övriga sötningsmedel behandlas ej.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

crikarlshamn
8/14/13, 1:38 PM
#10

Skrivet på resande fot. Den innehålls förteckningen jag läste innan jag satte in bilden på skrin nämnde sukros. Ignorera om fel. Satte in länken för alla att läsa eftersom det åter igen tas upp att sötningsmedel kan orsaka negativa effekter. Artikeln är rak på sak. Åtminstone som jag läser den. Trevlig dag och inte tid att diskutera tyvärr så läs eller ignorera, adjö :-)

Orakletidelfi
8/14/13, 1:44 PM
#11

Sukros? Det är samma som sackaros… alltså vanligt socker.

RobinEH
8/14/13, 1:51 PM
#12

#10

Sukrin innehåller erytritol, inte sukralos.

Artikeln baseras återigen på en studie om sukralos, och inga andra sötningsmedels, effekt på glukos glykemiska- och insulinogena påverkan.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

crikarlshamn
8/14/13, 11:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hej Mimlan,

5 raden "…sucralose (Splenda) in 17 severly obese peole…" det är denna artikel jag tyckte vad intressant och refererar till… Se även inlägg. 

Obesiteten/övervikten refereras till genom hela artikeln, länk:

http://viewer.zmags.com/publication/a8a9c33d#/a8a9c33d/47

………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………….

Sukralos… ja, artikeln handlar om sukralos, ett sötningsmedel…. Det var poängen - som the headlines:

ARTIFICIAL SWEETNERS MAY DO MORE THAN SWEETEN

Mànga LCHF-are som bakar använder nàgon form av sötningsmedel och även om inte jag gör det tyckte jag att artikeln var intressant.

Att ett sötningsmedel kan ha en effekt pà människor med normalt BMI och en annan effekt av människor med BMI över 42

Jag rörde visst en mycket röd punkt gällande sukrin… Aktieägare, nàgon?!

Skämt àt sido, jag àker pà semester i morgon och av-abonerar mig tills vidare.

Hej dà och stort lycka till alla!

Annons:
savonit
8/15/13, 7:49 AM
#14

#13 Nej tycker inte du rörde någon röd punkt.
Men saken är den att man kan inte studera ett sötningsmedel och dra alla över en kam. Med andra ord har det inte mycket att göra mad LCHF bakning.

På samma vis skulle man kunna refferera till en studie om socker och hävda att LCHF bakning inte är nyttigt.

Det du länkat till har inget med LCHF bakning att göra.
Men jag säger inte att LCHF bakning är nyttigt för det, men det har inget med det att göra.

Marianns LCHF Mat & bak
8/15/13, 8:09 AM
#15

Om artikeln/inlägget handlar om sucralose, varför lägga in en bild på Sukrin som är 100% erytritol?

Orakletidelfi
8/15/13, 9:04 AM
#16

Är det inte lite oförskämt att anklaga folk, om än med glimten i ögat (?), för att vara aktieägare för att de påpekar uppenbara fel?

MimLan
8/15/13, 9:45 AM
#17

#13 Jag frågade var de normalviktiga var i studien, inte var de överviktiga fanns. Den hänvisning som finns har inte att göra med studien utan andra studier som inte testade på samma sätt.

Men skit samma. Som du ser är det många frågetecken som inte har att göra med att vi har intressen i sukrin eftersom ingenting handlade om sukrin. Det går inte ihop, det du skrev, och det du hänvisade till.

Mozzarellan
8/15/13, 9:58 AM
#18

#13 Ha en riktigt trevlig semester. Jag drar oxå nu och tror inte jag kommer att vara uppkoplad. Världen får vänta en vecka ;) Ögnat igenom tråden bara, har sen i maj tagit en liten liten tesked i kaffet på morgonen av sukrin, undrar vad den kan ha för effekt då jag går ner i supersnigelfart.

savonit
8/15/13, 11:58 AM
#19

#18 mycket svårt att säga då jag inte sett någon studie gjord på LCHF + sukrin och viktminskning, inte heller sukrin och viktminskning.

Testa utan två veckor och se.
Men troligen gör inte sukrin något med vikten.

Upp till toppen
Annons: