Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3807 ggr
smurfis
2013-08-14 09:57

Favoritfrukost?

Vilken är din favorit frukost?

För mig ska det helst gå skapligt snabbt att laga till då jag går upp väldigt tidigt på morgonen och ofta har lite bråttom. Däremot vill jag bli mätt och klara mig fram till lunch (ca 6 timmar).

Jag tycker frukost är svåraste målet på dagen så därför vill jag gärna få lite tips och inspiration! 

(Mitt syfte är att gå ner i vikt nu i första hand)

Annons:
totten
2013-08-14 10:14
#1

2 ägg till omelett med mycket smör.

Zureel
2013-08-14 10:18
#2

Jag har helt enkelt tillräckligt med kokosfett i mitt morgonte för att klara mig till lunch.


Vyer
2013-08-14 10:19
#3

Jag brukar äta rester från gårdagens middag, de dagar jag behöver äta en tidig frukost.


MimLan
2013-08-14 10:29
#4

Favoritfrukosten intages inte tidigt på morgonen, för det kräver ett sammanhang av slött läsande av en tidning och gärna trevliga omgivningar. Då cappuccino med någon äggröra och kanske varmrökt lax.

Tidigt på morgonen fungerar kaffe med smör/kokosfett bättre, om jag behöver se till att hunger inte uppstår under förmiddagen.

Angelfish
2013-08-14 10:30
#5

Äggröra på 3 ägg och mycket smör. Blir behagligt mätt och står mig väldigt länge på det. Och det går ganska fort och är enkelt att göra.

Mooniq
2013-08-14 10:31
#6

magic bullet cooffee/kakao, kokta kalla ägg. finns recept i vänstermarginalen. men oftast kakao/kaffe med rejäl klick kokosfett eller osaltat smör- mixa, drick - blir som en cappuccino nästan

Nu under sommaren har jag gjort en smoothie på blötlagda sötmandlar/jordnötssmör, bär eller ½ banan, kokosfett och vatten (kan inte äta mejerier). mixat och hällt i mig.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
therese.b
2013-08-14 11:31
#7

Rysk yoghurt med lite frön efter tycke och smak. till det har jag 1-2 kokta ägg med majonäs till. Så ser det ut på vardagarna.

Lchfman
2013-08-14 14:39
#8

MBC, varje dag i princip, lite rädd att man skall tröttna på det. Men inte än i alla fall tack o lov.

smurfis
2013-08-14 15:12
#9

Tack för alla tips! Jag måste testa MBC för att se hur jag står mig på det. Jag var mest inställd på att göra omelett för det gillar jag och går ju att variera. Ska köpa hem kokosfett i morgon!

På sikt kanske jag även bakar lite eget LCHF bröd, men till en början vill jag undvika det. Då med kokt ägg, majonäs, skinka m.m Inte varje dag men nån gång ibland.

Min mage är lite känslig när jag äter yoghurt även om det funkar ibland. Jag tycker ju om det. Kan även på sikt tänka mig göra egen müsli eller äta med frysta bär t ex.

Jag är inte van att äta jätte mycket på morgonen. Min fd frukost har alltid varit 2 Wasa Sport med typ Philadelphia ost på och en kopp te. Jag har då varit hungrig igen vid 9-10 tiden så jag har ätit frukt. Jag vill såklart ändra detta!

Lchfman
2013-08-14 15:27
#10

Får du i dig mbc med typ 25-30g av smör, och lika mycket kokosfett så står du dig till lunch. Vissa klarar inte av att äta så mycket fett på en gång, så prova dig fram. Men det blir som en god len kaffe latte typ. En härlig start på dagen!

CasaRamon
2013-08-14 16:03
#11

Börja försiktigt med fettet i mbc om magen inte är van. Jag fick ont i magen i början trots att jag vant mej vid mycket fett efter 5,5 år på LCHF.

Så börja försiktigt och öka på fettet vartefter. Mbc är himla gott.

Jag tar det varje frukost + liten omelett. Gör baconomelett på 4-5 ägg. Jag äter 1/4-del och min man äter resten. Han har ännu inte börjat med mbc, tyvärr.

Hogge38
2013-08-14 20:12
#12

Bacon, äggröra och några prinskorvar håller mig mätt i minst 6 timmar.😴

Siggebus
2013-08-15 06:26
#13

Jag har aldrig varit hungrig på morgonen men vill ha något ändå till min lilla "lugn-o-ro"- stund framför datorn när jag läser lite nyheter etc innan det är dags att ge sig av till jobbet.
Då dricker jag en mugg kaffe med min egen blandning bestående av kaffe, 2 sucketter, 20 gr smör och 20 gr vispgrädde. Vispar inte med någon maskin eller så - bara rör runt tills smöret smält.
Älskar smaken samtidigt som det håller hungern borta till lunchtid. Vi har ingen frukosttid på jobb. 🙂

Annons:
Ary
2013-08-15 10:35
#14

Nu äter jag ju inte frukost som sådant men favoriten är nog falsk carbonara. Modifierade ett recept jag hittade i en tråd för att det skulle bli enklare. Steker upp baconbitar, alt korv, skinka, steker 2-3 ägg så vitan är fast men gulan rinnig, med så mycket smör som blir lagom för individen, Lägger i det i en skål, hackar upp äggen med en gaffel, pepprar, saltar om det behövs. Grädde i för den som äter det och voila maten klar på 5 min typ. 😃

Annars är det väl kokta ägg i kubik.

kaisakavat
2013-08-15 12:10
#15

En knasig frukost kanske - men väldigt enkel: 

En rejäl bit Aladin Nötsalami (Per 100 g: 17 protein, fett 40, kh 1 - finns på Willys) - skivas och äts till kaffet.

Det här med 'favorit' varierar ju. Nästan alltid väljer jag det i kylen jag är mest sugen på just då, oavsett tid på dygnet. Frukosten utmärks för mig inte heller mer av behov av enkelhet, än ngt annat mål. När maten väl är lagad är ju allt enkelt. 🙂

Orakletidelfi
2013-08-15 12:24
#16

Tummen upp Lät onekligen bättre än Aladdin trippelnöt som jag omedvetet läste!

Ary
2013-08-15 12:29
#17

# Haha trippelnöt lär inte vara en frukost att rekommendera. 😂 Gamla kolhydratsmonstret som associerade kanske. 🤪

kaisakavat
2013-08-15 12:36
#18

#16 😃

Det var inte meningen att sätta er på felspår.. ☺️..ville tipsa om en himla bra körv bara! 😍🤐😇

Ary
2013-08-15 12:40
#19

Vet inte om det är lite off topic nästan men vad smakar det där nötsalamin? Somliga kan smaka väldigt oitalienskt sur medvurst typ och andra jättegott. Ingen lust att köpa en jättekorv som jag kanske inte tycker om…..

ninor
2013-08-15 15:45
#20

Funderar på att prova MBC men har några frågor jag tänkte att någon kanske kunde svara på? 

Är det helt enkelt vanligt kaffe (typ bryggkaffe) som jag blandar ned smör och kokosfett i? Mixa, för att det ska blandas ordentligt? 

Är det någon speciell typ av kokosfett man ska använda? Tyckte mig läsa för ett tag sedan att man inte skulle köpa det som finns i vanliga livsmedelsbutiker?

Annons:
Mooniq
2013-08-15 15:51
#21

vanligt kaffe -bryggt, perkulator, eller kokt.

osaltat smör är nog att föredra men några gillar även normalsaltat smör.

Kokosfett utan smak och doft tror jag de flesta använder.

mixa med stavmixer 20 sekunder, så blir det som en emulsion, lite tjockt o krämigt och jättegott! 

Kokosfettet i silverpaketet är härdat - står på innehållsförteckningen , dvs inga nyttigheter kvar utan det är en helt död produkt.

I kallpressat kokosfett (hälsokosten) så finns det mycket nyttigheter kvar som kroppen har god nytta av.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

patriknn1
2013-08-15 16:31
#22

Smaken är som baken.. Jag använder normalsaltat smör, och kokosfett med smak. Det går oxå variera med tex kakao och vaniljpulver, eller buljong, om man vill ha något annat än kaffe på morgonen. Äggmjölk är oxå ett alternativ om man vill ha lite protein till sitt fett.

smurfis
2013-08-16 09:45
#23

Jag har köpt hem osaltat smör och Kung Markattas kokosolja som fanns på ICA. Så idag ska jag testa MBC! 🤫

Jag vill göra en liten test när jag är ledig hur länge jag håller mig mätt på det och om jag ens får i mig det, el om jag  får problem med magen eller annat.

Jag har förstått att man ska göra ganska starkt kaffe eftersom det annars kan smaka lite "blaskigt" när man tillsätter fettet. Jag har ingen Magic Bullet men jag kör nog med stavmixern eller blendern.

Just nu är jag inte ens hungrig så jag väntar lite till… Återkommer med synpunkter senare!

Ary
2013-08-16 10:00
#24

Börja med mindre kokosolja (1/2 tsk eller hel) och mer smör om du inte äter kokos. Annars kan det bli lite väl livat i maggen. 😉

Mooniq
2013-08-16 10:02
#25

stavmixer funkar fint

kung markattas kokosfett har smak och doft - bara så du är medveten om att kaffet kan få en rolig smak.

du kan även göra kakao. jag kör kakao, lite sukrin, kokande vatten. (kan inte äta mejerivaror) kokosfett - stavmixar.. gott det med 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

smurfis
2013-08-16 10:07
#26

Jag gillar kokos så jag hoppas det kommer funka! Annars får jag testa med smaklös kokosolja….

Tror jag börjar med 1 tsk kokosolja.

Jag har tyvärr ett ganska stort choklad/socker-beroende jag måste göra mig av med så jag tänkte låta bli choklad helt till en början och även då sötningsmedel. På sikt kan jag tänka mig testa det men inte än på några månader. Jag vill inte utmana ödet.

smurfis
2013-08-16 12:00
#27

Visst blev det lite annorlunda smak på kaffet men jag kan nog vänja mig vid det. Jag tog 2 msk smör och 1 tsk kokosolja till ca 2 eller 2,5 dl kaffe.

Jag fick inte riktigt i mig det sista för jag blev nästan lite så "äckel-mätt". Nu 1,5 timme senare är jag fortfarande sådär nästan lite illamående. Min kropp är verkligen inte van vid fett!!!

Annons:
annamanna
2013-08-16 14:40
#28

Min favorit frukost går verkligen snabbt att fixa. Ostfrallor (LCHF bröd såklart) har jag alltid i frysen som jag plockar fram att tina på kvällen. På morgonen tar jag en "bulle" delar på två. Brer rikligt med smör på och mjukost. Ovanpå några skivor fet salami och sist några skivor fet ost. Kör i mikron i 60 sekunder. Underbart goda varma mackor med andra ord. Står mig ledigt på denna delikatess fram till lunch.

[Big-Ben]
2013-08-17 17:18
#29

2 muggar rent kaffe och sju cigg! Inte så hälsosamt kanske men det funkar bra. Inga ystriga insulinnivåer och gämn och fin puls genom hela förmidagen! Inget att rekomendera dock!

smurfis
2013-08-17 17:40
#30

Big-Ben: 7 cigg låter inte speciellt hälsosamt nej! Jag röker inte och tänker inte börja med det heller 😃

[Big-Ben]
2013-08-17 18:11
#31

Nej, gör inte det! En dyr ovana bara…. eller, inte en dyr ovana bara. Nää, en ovanligt dålig dyr ovana bara, så ska det vara!… eller? En ovanligt ovanlig ovana som är obehagligt obekväm att behöva tass med i träskmarken ovan Koskenkorva i Ryssland! Typ, alltså!

Upp till toppen
Annons: