Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Hur illa är kokt potatis?

2013-08-13 10:48 #0 av: Hogge38

Hej jag har kör lchf i drygt tre veckor och nu har alla trista omställningsbesvär släppt men ett problem kvarstår, potatis.

Jag åt nästan aldrig kokt potatis innan lchf men nu är det den enda kolhydratrika livsmedlet jag verkligen saknar Gråter

Jag äter köttbullar med blomkålsris en gång i veckan och även om blomkolsriset inte smakar något så får jag nästan kväljningar av det, jag får verkligen plåga i mig det. 

Min fråga är: kan jag byta ut blomkålsriset mot två potatisar en gång i veckan och ändå gå ner i vikt?

Om så är fallet vilken potatissort är att föredra?

Hogge.

Anmäl
2013-08-13 10:56 #1 av: Ary

16,4 g kh i 100 g genomsnittlig kokt potatis.

Beror på vem du frågar, jag äter lågkolhydrstskost och går ner men väldigt långsamt, tycker mest jag platåar...

Du kan ju kompromissa och ta en potatis en gång i veckan och vara försiktig med kh i övrigt den dagen? Skämtar

Låter som om du behöver utforska övriga grönsaksvärlden, ingen idé att äta blomkål om du inte gillar det. Har du provat att grilla auberginestavar i ugnen? be om recept om du är intresserad. Stekt zuchini i skivor med vitlök är också ruskigt gott.

Anmäl
2013-08-13 10:59 #2 av: Mooniq

Vi är alla olika. Några har sockersug som måste dödas, andra vikt som ska rasa, några vill bara vara friska.

Det finns dem som äter en liten potatis till middag och mår bra, går ner i vikt och inte får nåt sockersug.

Kör lite anteckningar om vad du äter och hur du mår - om du har sockersug eller inte, så kommer du snart på vad DU klarar av att äta och inte äta.. 

Lycka till Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-08-13 11:01 #3 av: Mooniq

Mellan tummen o pekfingret så kan man uttrycka sig så här:

Lågkolhydratkost - ca 100 gram kolhydrater/dag

Lchf - ca 50 gram kolhydrater/ dag

Strikt lchf - 5 - 30 gram kolhydrater/dag

På ett ungefär.

Ligger du runt 100 gram kolhydrater/dag så kommer du antagligen att fortsätta ner i vikt, frågan är bara vad som händer med ditt sockersug, om du har det.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-08-13 12:22 #4 av: Aniara4

Jag håller inte riktigt med om de gränserna iofs, tycker inte man kan kalla det strikt LCHF om man äter så mycket som 30g/dag. Jag har under större delen av min tid här (sedan 2008) sett att de flesta verkat eniga om att 20g/dag är en vettig maxgräns för "vanlig" LCHF. Strikt tycker jag är när man äter UFO (under 5g/dag) eller fakir (i princip 0g, vilket är svårt). Allt däröver är kolhydratreducerat...

Bortsett från det instämmer jag i att det är individuellt, en del behöver inte vara så noga utan kan äta någon potatis då och då, kanske rentav en sockrig frukt ibland utan att det ger några påtagliga konsekvenser. Andra måste vara jättestrikta och verkligen undvika allt tveksamt inklusive mejeriprodukter. Det beror lite på utgångsläget, hälsan. ev insulinresistens eller sockerberoende, osv. Enda sättet att veta säkert är att prova.

Anmäl
2013-08-13 14:52 #5 av: RobinEH

Självklart kan du gå ner i vikt även om du äter två potatisar per vecka. Du kan gå ner i vikt av att äta 100 potatisar per vecka. Problemet är att potatis innehåller kolhydrater och kan därav motverka den anorektiska effekt som lågkolhydrat och högfettskost kan ge, vilket leder till att du istället äter mer. Dessutom finns risken att det väcker ett sötsug. Men som #1 skrev så innehåller potatis 16g kolhydrater per 100g, så länge du inte äter väldigt stora potatisar så lär kolhydratmängden inte bli så himla stor. Potatis har i sig dessutom visats vara väldigt mättande.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-08-13 16:05 #6 av: Sindri

Har du provat att göra mos av blomkålen istället? Då kan du krydda på med sånt du gillar, blanda i grädde, smör, äggula. Jag slänger med en liten jordärtskocka då och då.

Annat gott tillbehör tycker jag är squash, aubergine, paprika. Det måste ju inte vara något som skall efterhärma potatis eller ris.

Anmäl
2013-08-13 16:25 #7 av: Anders-S

Visst kan du äta kokt potatis i rimlig mängd.  Rårivna morötter och cole-slaw är andra bra tillbehör till maten. 

Inse att ALLA grönsaker nästan helt och hållet består av kolhydrater och cellulosa. Det som står i tabellerna visar egentligen bara hur mycket vatten som finns med.  Faktiskt innehåller blomkål mer kolhydrater än havregryn om man kollar torrsubstans.  Sedan beror slutresultatet på din matlagning, om du kokar, grillar, bakar, gör gröt eller soppa samt hur mycket du äter eller dricker.  Tabellfixering leder lätt till självbedrägeri.

Vid djuruppfödning har man tabeller omräknade till torrsubstans. Borde finnas för vanlig mat också.

Undvik i första hand gluten dvs. mjöl/spannmål och socker samt E-tillsatser.



Anmäl
2013-08-13 21:36 #8 av: hemul

Jag äter potatis i stort sett dagligen och det mår jag bra av. Har du inte ambitioner att ligga superlågt på kolisarna får du rum med en hel del potatis om du vill. Om det kan kallas LCHF eller inte är väl egentligen inte så intressant.


Anmäl
2013-08-13 23:37 #9 av: Lilltilda

Jag äter lågkolhydratskost (gått från strikt lchf, till liberal lchf/low-carb)Jag äter också potatis. Visserligen började jag med det EFTER att jag gått ner klart, men jag märker då inga negativa konsekvenser av det.
Går varken upp i vikt eller mår dåligt på något sätt. Potatis triggar inget sug heller. Äter kanske potatis 2 ggr/vecka.

Anmäl
2013-08-14 18:02 #10 av: Trule

Jag äter potatis utan dåligt samvete längre. Nej, jag går inte upp i vikt, jag har går långsamt ner i vikt sedan jag drog ner på fettet och adderade med mer kolhydrater, nyttiga sådana. Som potatis.

Du får pröva dig fram. En del är mycket kolhydratkänsliga, andra inte.

Anmäl
2013-08-14 19:49 #11 av: Hogge38

Det låter bra. Glad

Någon som har koll på vilken sort som är att föredra? 

Anmäl
2013-08-14 20:14 #12 av: Hogge38

Letat runt lite på nätet och hittade denna pdf. Står visserligen inte något om sort men tydligen är kokt kall potatis att fördra.

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_111925.pdf

Anmäl
2013-08-14 20:40 #13 av: Anders-S

#11

Köp ekologiskt odlad!   

http://runelanestrand.wordpress.com/2012/07/17/billig-potatis-ar-valbesprutad/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.