Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Cykelvasan, tips önskas

2013-08-11 18:13 #0 av: Cajsavarg

Har någon kanske några tips vad som bör tas med på cykelvasan som är 9 mil lång?

Dricker man  något mer än vatten? Nötter? Kokt ägg? MCT olja?

Det är min man som ska cykla för första gången, och han är inte ens säker på om han över huvudtaget behöver något. Kanske lite torkad frukt på slutet, för en extra kick.

Min dotter och svärson ska också cykla, men dom kolhydratladdar i några dagar innan. Vore ju kul att visa att man inte behöver det för att klara av att cykla en längre sträcka Skämtar

Anmäl
2013-08-11 18:22 #1 av: RobinEH

Du bör undvika att äta för mycket. Äter du dessutom väldigt fettrikt så saktar ju magsäckstömningen ner och du riskerar att cykla med ökat blodflöde i magen och annat som hör till. Istället för att äta för mycket på morgonen så kan du se till att ha ätit tillräckligt dagen innan. 

MCT-olja till morgonen kan möjligtvis hjälpa lite. Även kokosolja/-fett kan kan ha viss effekt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-08-11 19:47 #2 av: goliath

Kolhydratladda som satan enligt train low, compete high principen..

Anmäl
2013-08-11 20:44 #3 av: savonit

Kh ladda lagom.
Typ ät ett normalt kh mål dagen innan.

Anmäl
2013-08-11 22:20 #4 av: Cajsavarg

Jag tror nog inte att det är aktuellt att "kolhydratladda som satan", för då känner han sig sjuk pga kolhydraterna!

Anmäl
2013-08-18 19:34 #5 av: Cajsavarg

Nu är cykelvasan avklarad och det gick utmärkt för min man utan att behöva ladda med en massa kolhydratet före och under lopptet!

Frukost som vanligt: en omelett på tre ägg samt några skivor sidfläsk och kaffe med grädde. En slurk MCT olja. Vatten
Starten var vid lunchtid, men ingen mat innan. Det behövdes inte.

Med sig hade mannen följande: vatten i en "camelback", buljong i en flaska på ramen samt en liten flaska med MCT olja. Två saltgurkor och för de sista milen en påse blandat med lite 70 % choklad, torkad frukt och salta mandlar.

Han nyttjade inget av det som erbjöds längs vägen (förutom ett par picklesgurkor): blåbärssoppa, sportdryck, släta bullar, kaffe och bananer.

Han gick i mål på 5.25.35. Inga kramper. Inga "iniväggentendenser".

Det längsta han tidigare cyklat var 4,5 mil och han är 59 år och började cykla MBT i våras.

Så inte behövs det energibarer, koffeingeler, energigeler, sportdrycker mm!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.