Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 9344 ggr
arncih101
8/11/13, 5:46 PM

OT - ingrodd smuts spisplattor

Hallå =)

För ca 4-5 månader sedan flyttade jag in i en ny lägenhet och man kan väl säga att hyresgästen innan mig inte hade vunnit ett pris i renhet direkt. Ugnen var skitig, spisen skitig, bakplåtarna var bruna och brända istället för att ha den där skinande svarta färgen osv. Fick iaf en hyresreduktion av hyresvärden under förutsättning att jag fick städa själv. Sagt och gjort. Efter en massa skrubbande och olämpliga svordomar så lyckades jag få ugnen och plåtarna rena, dock var spisplattorna något av en sällan skådad utmaning.

Jag har dem senaste månaderna fått x antal städryck angående plattorna och tänkt "nu j*vlar ska jag få er rena" men ändå slutar det med att jag ger upp för att handen håller på att ramla av av allt skrubbande. Jag har försökt med allt från att låta ugnsrengöringssprayen stå på plattorna över natten för att på morgonen skrubba med stålboll till att skrubba med bl.a. "Vim Classic" osv. Ingenting hjälper. Trots att Vim Classic + stålboll i vanliga fall brukar göra susen.

Den där fina metallic/aluminium-färgen som ska finnas runt spisplattorna vill inte infinna sig utan det är någon bronsaktig färg där metallicfärgen på ett fåtal ställen skiner igenom. Hur mycket jag än skrubbar tycks spisplattorna aldrig se rena ut.
Att jag sedan sett hur svärmor försökt sig på skrubbandet själv för att hon tror att jag är för lat för att skrubba gör inte saken bättre, grrhh..

Några husmorstips? Andra tips? Vad som helst? Hur man lyckas komma till den punkten att plattorna missfärgas till den här graden är för mig helt obegripligt.

Annons:
kaisakavat
8/11/13, 5:57 PM
#1

Har inga svar, men faller gärna in i samma fråga. 

Ärvde också en oskurad lägenhet (utan att få hyresreduktion..) från tidigare boende och gjorde en nöduppskurning, men valde sen att se det långsiktigt. För varje gång jag skurar ugnen t ex kommer jag förhoppningsvis ngt närmare själva ugnen.. men det är ett lager segt brunsvart klister på botten som jag inte vet vad göra med. Som om det suger sig fast.

Fattar inte hur folk 'lyckas'.. 

Får heller aldrig helt rent runt plattorna. Gissar min bronsfärgade beläggning är den du pratar om - och jag har också verkligen försökt.

Så jag säger samma - vad göra?

Pussgurkan
8/11/13, 5:58 PM
#2

Ibland funkar vanlig aluminiumfolie som du knölar till en boll och skrubbar med. I vissa affärer finns det en sprayflaska med klor/klorin. Den är skitbra. Låt den verka i några timmar. Luktar badhus om den. Vit flaska med rött spray-huvud.

MimLan
8/11/13, 6:00 PM
#3

Stålborste.

(Jo, det repar, men finns inget annat så..)

smurfis
8/11/13, 6:59 PM
#4

Bakpulver och ättika ska tydligen också vara husmorstips, har dock inte provat själv…

Inkanyezi
8/11/13, 7:05 PM
#5

Jag brukar skrapa bort sånt med en kniv, när det är beläggning. Är det tjocka skal kan man sprätta loss dem med kniveggen.

arncih101
8/11/13, 7:12 PM
#6

#1 Haha, jag är inte ensam alltså. Dem där lagren är också intressanta. Att det börjar bildas lager av brända matrester (eller vad det nu är), som också är grymt svåra att skrubba bort, är ganska imponerande. Jag lider inte av städmani men någon måtta får det väl vara.

#2 Ihopknölad aluminiumfolie, blir inte det lite samma sak som en stålboll? Eller vad den nu egentligen heter, hoppas ni begriper vad jag menar med stålboll om det inte är dess rätta namn.
Klorin har jag hemma på sprayflaska. Tror det t.o.m. är den flaskan du menar. Ska testa. Tack för tipset!

#3 Bakpulver och ättika. Tack! Lite sånt jag var ute efter. Ska prova det med. NÅGOT måste väl bita på missfärgningen.

Annons:
Lusthan
8/11/13, 7:47 PM
#7

Citron, ättika eller bikarbonat hjälper för det mesta här hemma. Bikarbonaten är starkare än bakpulvret då det är bikarbonat utblandat med potatismjöl tydligen. Alltså inte lika starkt som bikarbonaten utan utspädd.

savonit
8/11/13, 8:49 PM
#8

Bakpulver är en blandning av c:a 30%

bikarbonat c:a 40%

syra såsom natriumpyrofosfat

 och c:a 30% av något ämne som motstånd mot fukt, till exempel

majsstärkelse / potatismjöl.

Lusthan
8/11/13, 9:14 PM
#9

#8 Precis så var det!

Pussgurkan
8/11/13, 10:48 PM
#10

#6 jag tycker att aluminiumet ibland fungerar bättre än stålbollen. Det blir någon form av reaktion tror jag.

kaisakavat
8/11/13, 11:10 PM
#11

Stålboll biter inte på beläggningen här, det har testats mer än en gång.. och jag blir lika förvånad varje gång. 

Ska prova era tips nästa gång det fins ork för att kriga.

Pussgurkan
8/11/13, 11:33 PM
#12

Såg några engelska städtanter på tv - de blandade bakpulver eller bikarbonat och om det var ättika och lät "degen" lugga i några timmar på smutsen. Degen liksom löste upp det.

Siggebus
8/12/13, 12:21 PM
#13

Detta är inget jag har provat men en tanke slog mig - provat autosol?
Finns på tub och man putsar kromet på gamla bilar bl a med det.
Inte säkert det funkar men om inte kan du kanske putsa upp en gammal cykel eller nåt 😛
Prova med svinto + autosol kanske?

Annons:
starhawk
8/12/13, 1:20 PM
#14

Har också varit där, man drar sig för man vet att det är hopplöst att få nån ordning på dom, har försökt det mesta men utan resultat. Spisen har alltid varit ett sorgebarn i dom lägenheter vi haft. Men för några år sedan tog vi till radikallösningen. Spisen var gammal alltså köpte vi en ny, och vi köpte då en induktionsspis med glashäll! Det var skillnad det!! Nu torkar man bara av med lite hushållspapper och spisen är skinande ren. Aldrig mer någon långsam spis med plattor som inte går att få rena 🥵

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

arncih101
8/12/13, 3:38 PM
#15

#12 Det är precis dem jag har i bakhuvudet hela tiden haha! Den där blonda överviktiga städtanten som verkar ha alla världens svar på diverse hygienproblem. Ska testa och göra en egen deg på bikarbonat och ättika😃Upp till bevis haha

#13 Autosol, var köper man det?

#14 Hade jag bott i bostadsrätt/villa hade den här spisen definitivt flugit ut genom fönstret men i och med att jag bor i hyreslägenhet och planerar att inom 1-2 år köpa eget så känns det sisådär att lägga ut pengar på en spis nu. Dock avundas jag dig, helt klart.

Siggebus
8/12/13, 5:09 PM
#16

#15
Finns säkert i någon biltillbehörsaffär typ Biltema, Mekonomen etc.
men det finns faktiskt här i min relativt stora ICA-butik också, där de har lite bilgrejor. 🙂

kaisakavat
8/12/13, 5:21 PM
#17

Jag HAR autosol! 😃

GÄller bara hitta tuben.. Ska definitivt testas! 

Tror jag köpte den en gång i tiden på färgaffär.

Brynhilde
8/12/13, 6:10 PM
#18

Det står så här på Autosols hemsida: Rengör och polerar keramiska spishällar, tar bort inbränd smuts runt spisplattor.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Zepp
8/12/13, 7:50 PM
#19

Har själv en sån spis.. och jag köpte den ny.. och det är alltid inbrända grejer runt plattorna.. det är så på de med plattor!

Det e därför som det säljs plattlock, lite dekorerade som ser snygga ut när man får främmande!

Och sargen runt plattan är bara blank när den är ny, gulbrun betyder att du har användt den.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Orakletidelfi
8/12/13, 9:13 PM
#20

Men de där täcklocken blir förr eller senare förstörda, när man glömmer att ta av dem, eller sätter på fel platta! Been there, done that!!

Annons:
Zepp
8/12/13, 9:27 PM
#21

Japp.. been there.. så numera stoltserar jag med gula lister!

Sen så.. egen smuts är sällan äckligt.. andras däremot, så är det bara!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pussgurkan
8/12/13, 9:29 PM
#22

Köp nya spislock, de är inte dyra. Eller låtbli att använd spisen hihi

starhawk
8/13/13, 7:50 AM
#23

Hade såna där spislock en tid, mest för att slippa se eländet, en kompis varnade för dom efter egen erfarenhet men vi glömde aldrig att ta bort dom eller drog på fel platta

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Orakletidelfi
8/13/13, 7:55 AM
#24

Nu har jag häll sen flera år och det är ju bra mycket mer lättskött, i går fick vi vår nya induktionshäll.

starhawk
8/13/13, 8:06 AM
#25

#24: Har du kollat ditt lager av kokkärl med magnet? vi hade en kastrull som såg garanterat ur att vara av rostfritt stål, men den visade sig vara av aluminium, vi fick byta ut allt utom två stekpannor och en plättlagg, men min kompis kockens dotter blev glad för hon flyttade just in till eget och behövde kok-kärl. Och vi fick chansen att köpa skinande rena nya ändamålsenliga kastruller istället för det gamla kalejdoskåpet av vilka hälften knappast användes.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Inkanyezi
8/13/13, 8:17 AM
#26

Allt av rostfritt funkar inte med induktionshäll, utan det krävs att det är magnetiskt. Många rostfria legeringar är inte magnetiska. Kolla med magnet.

En liten varning också för emaljerade plåtkärl (Obs! gäller kärl av tunn plåt). De är inte lämpliga till induktionshäll, då metallen inte är tillräckligt tjock för att sprida värmen. De är magnetiska, så hällen startar, men det kan bli för varmt inne i plåten, så att emaljen spricker av att plåten expanderar ojämnt. Om det inte är vätska i kan plåten i värsta fall smälta. (Ett absolut värstascenario, då hällen normalt stängs av när plåten blir så varm att den tappar magnetismen.)

Kärlen ska helst ha ganska tjock botten.

Orakletidelfi
8/13/13, 8:19 AM
#27

Jadå, vi har redan sorterat bort i princip allt innan bytet. Vi har två emaljerade grytor som inte använts på flera år som funkar utmärkt, samt en dito traktörpanna och några gjutjärnsstekpannor samt en liten gjutjärnssåskastrull som funkar. Men som du skriver, ingen av de rostfria fungerar! Botten är inte magnetisk även om sidor och lock är det! Det får bli en mindre kastrull samt en rejält stor så småningom.

Annons:
Orakletidelfi
8/13/13, 8:21 AM
#28

Jaha nu såg jag ditt Inkanyezi, det lät inte så bra? De sa på butiken att de skulle fungera.

Orakletidelfi
8/13/13, 8:26 AM
#29

Traktörpannan är nog inte emaljerad utan lackerad…  tror vi. Ja vi får vara lite försiktiga fram tills vi skaffat lite nytt, jo vi sparade nån mindre rostfri, för om man sätter den i en liten pannkakslagg vi har funkar det, om än lite långsamt. De hade en sorts plattor för flera hundra i butiken som man kan använda mellan häll och i princip alla kärl. Så jag fick för mig att testa med laggen och det går.

Inkanyezi
8/13/13, 8:31 AM
#30

Hällen kontrollerar att kärlet är magnetiskt, det är en säkerhetsfunktion, för att hällen inte ska starta utan något kokkärl och för att stänga av hällen vid torrkok. Om kärlet blir för varmt, som när man har kokat torrt, så tappar det magnetismen, och hällen stängs av. (Plattan man kan ha emellan när man har omagnetiskt kärl har en legering med relativt låg curietemparatur för att stänga av hällen om den ligger ensam på hällen.)

För själva induktionsfunktionen, uppvärmningen, behöver kärlet egentligen inte vara magnetiskt, utan det räcker att det går att inducera elektromagnetiska växelfält. Det är en ren säkerhetsfunktion att hällen kontrollerar magnetismen, och det är just för att den ska stängas av om kärlet blir väldigt varmt. När ett magnetiskt material når sin Curietemperatur, tappar det magnetismen.

Det är kärl av tunn plåt som inte är så lyckade. Emaljerade traktörpannor och grytor har ofta betydligt tjockare metall, och där är det inga problem. Kärl av tunn plåt fungerar ju också rent tekniskt, men det är risk att emaljen spricker av att värmen fördelas ojämnt över ytan av bottnen.

starhawk
8/13/13, 9:02 AM
#31

#30: Så eftersom det var fråga om emaljerade grytor borde det inte vara nåt problem för Orakletidefi 🤔 !

Kan vara bra att tänka på om vi får för oss att uttöka sortimentet, så tack för infon!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Orakletidelfi
8/14/13, 12:13 PM
#32

Måste vara ett rent sammanträffande men i går kokade jag ris i den lilla emaljerade grytan, (till barnen), stekte köttfärs i stekpannan samt fräste grönsaker i traktörpannan. Alla tre plattorna stängdes av automatiskt lagom när vart och ett innehåll var klart!

Upp till toppen
Annons: