Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Hård i magen

2013-08-11 10:03 #0 av: Tina62

Är så hård i magen. Snälla tips som hjälper

Anmäl
2013-08-11 10:06 #1 av: MimLan

Ät mer fett, ät kokosfett, drick vatten, ät mindre ost, etc.

Anmäl
2013-08-11 10:25 #2 av: patriknn1

Som ovan + magnesiumoxid. Börja med ca 600 mg på kvällen. Hände det inget nästa morgon/förmiddag, öka till ca 900 mg.
När det släpper kan du undrhållsdosera med ca 300 mg varje kväll, alternativt salta rejält med mineralsalt på maten och se om det hjälper.

Anmäl
2013-08-11 10:29 #3 av: Mabrotnosh

En matsked linfrö i yoghurten på morgonen gör nog susen.

Anmäl
2013-08-11 10:57 #4 av: Mozzarellan

Haft samma problem o kommer ibland. Bäst för mig är kokosfettet. Börja så försiktigt och öka dosen tills du känner att det funkar bra

Anmäl
2013-08-11 11:30 #5 av: moln50

Det är jag också ibland Ledsen

Anmäl
2013-08-11 13:50 #6 av: asahars

Enklaste knepet av dem alla är att dricka ett glas vatten på fastande mage före frukosten. Bosätt dig med morgontidningen på holken direkt efter frukosten. Det brukar släppa om du bara tar dig tid att sitta och slappa en stund. Du ska inte krysta på toaletten.

Anmäl
2013-08-12 08:00 #7 av: Tina62

Jag använder kokosfett i mitt kaffe. Har funderat på vad som är nytt som jag inte ätit förut då min mage fungerade alldeles utmärdt och det är att jag köpte nya magnesium kapslar som nu även innehåller kalcium tror ni det kan vara boven ....kalciumet

Anmäl
2013-08-12 08:38 #8 av: patriknn1

#7. Så kan det absolut vara.

Anmäl
2013-08-12 08:45 #9 av: Torin

En matsked loppfrö, svälj med ett glas vatten, om morgonen. Håller magen i trim.

När jag som vegetarian körde med LCHF så hade jag enorm förstoppning. Lade därför av efter tre månader.

Numera äter jag 4 skedar rågröt, som ej behöver kokas, varje morgon.

Tillredning och användning

Ingredienserna till rågröt är billiga och kan förvaras i skafferiet under mycket lång tid. En del av sakerna kan man ju också använda till annat, såsom brödbak.

Att blanda till rågröt är lätt. Man gör en sats som räcker ett par veckor, beroende av hur stor burk man har för förvaring.  Ur burken tar man sedan varje kväll tre matskedar av blandningen och lägger det i en mugg. Så fyller man på kallt vatten så att det täcker och rör om. Muggen får stå till morgonen och då är gröten klar att ätas.

Vill man ha gröten mer välsmakande så kan man ta en sked äpplemos eller skiva ett halvt äpple eller något annat gott ovanpå. Man behöver inte sockra eller ha någon mjölk, det är bara att äta naturellt.

Recept

4 delar fyrkornskross = vete, havre, korn och råg i lika delar. (Finns färdigblandat från Saltåkvarn.)

2 del Vetekli, man kan ta en del om man tycker att det smakar för mycket vete

1 del Linfrö

1 del Vetegroddar, kan uteslutas

Detta var de viktigaste ingredienserna.

Jag brukar också ta i några fikon, i små bitar, alternativt torkad frukt, russin, nötter, solrosfrö

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Anmäl
2013-08-12 09:09 #10 av: Orakletidelfi

Hmm, "man behöver inte sockra, eller ha någon mjölk" det var ju tur. Fast spannmålen och fikonen, annan torkad frukt och russin är ju också lite problematiskt i en LCHF-kost.

Anmäl
2013-08-12 19:22 #11 av: Torin

Jag är medveten om att det kan anses vara mycket kolhydrater, men kör i så fall enbart med loppfrö. Det är väldigt effektivt mot förstoppning, bättre än linfrö.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Anmäl
2013-08-12 19:27 #12 av: Zepp

Loppfrön är standard på äldreboenden, funkar skitfint!Oskyldig

För mig funkar det med mejerier eller en näve nötter!

Mjukglass är det samma som att ta en Klyx!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.