Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 2653 ggr
maxiq
2013-08-10 11:20

Halkat in från ett bananskal

Jag brukar fnissa lite för mig själv när jag ser folk komma från gymmet med en banan i ena näven och en sportdryck i andra. Det kaloriintaget brukar motsvara vad de just har tränat bort om de har varit flitiga.

Nu finns det ännu en anledning till att sätta bananen i halsen för Testfakta har låtit ett laboratorium analysera nio olika sorters bananer.

"Bland dessa hittades rester av bekämpningsmedel mot insekter och svamp. I en av sorterna hittades sju olika gifter på skalet. Fem av dessa togs också upp av hela frukten, även fruktköttet.

– För ett av ämnena indikerar provsvaren att det till och med finns minst lika mycket av bekämpningsmedlet i själva fruktköttet som i skalet"

Artikel i Aftonbladet

Undrar hur det står till med alla andra "nyttiga" frukter, grönsaker och bär (ja bananen är ett bär)? 

🤔


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Orakletidelfi
2013-08-10 11:24
#1

Usch, tänk på alla bebisar som mosas i banan! Inte alltid ekologiska skulle jag tro!

Anders-S
2013-08-10 11:24
#2

Ekologiska bananer giftfria:

Av de ekologiska bananer som testades visade ingen upp spår av bekämpningsmedel.

Välj ekologiskt:

Hittade en skrift om det från Naturskyddsföreningen:

http://www2.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Broschyrer/broschyr_jordbruk_jordgubbe.pdf

Konsumentråd

• Ät mer ekologiskt och rättvisemärkt.

• Ät mer av säsongens lokala grönsaker och frukter och mindre

växthusodlat.

• Ät mer baljväxter som ärtor, bönor och linser och mindre kött.

• Ät mer grövre grönsaker som morötter, ärtor, broccoli, purjolök,

vitkål och lök och mindre tomat, gurka och isbergssallad som kräver

mer energi i produktionen.

• Välj svenskt naturbeteskött som lamm och nöt så gynnas

landskapet och dess vilda växer och djur, den biologiska mångfalden

och det öppna landskapet.

• Ät mindre gris och kyckling som inte bidrar till den biologiska

mångfalden.

_• Ta till vara – släng mindre mat.

_Instämmer med allt utom rådet om mer ärtor, bönor och linser istället för kött.

RobinEH
2013-08-10 11:31
#3

Här är testfaktas resultatlista samt deras artikel.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Mooniq
2013-08-10 12:53
#4

Det var många år sen som jag läste en horribel artikel om att banan-arbetarna har mest cancer i världen. Genomsnittsåldern var inte hög, men just nu kommer jag inte ihåg exakt siffra. 

Kaffe är ett annat område som man oxå kan sätta i halsen, inte helt giftfritt där heller om man inte väljer fairtrade och kravodlat!

För att inte tala om våra tyger!! Såg ett program från indien (kalla fakta kanske) där de gick uppe i kemikaliebaden med bara fötter och ben, och de arbetade med bara händer, inga munskydd - inga skydd alls. Spillet hälldes rakt ut i bäckarna..färgrannt värre. deras medelålder är 36 år!

Hur många köper eko-tyg? eko-kläder?

Plus hade för många år sen ett tygtest på handdukar och Indiska var värst  med mest arsenik…….

Phu! 😟

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-08-10 12:58
#5

försökte klistra in en länk men den funka inte. googla "den perfekta bananen" så är det lite läsvärt, som inte står synligt i affären.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lisabet
2013-08-10 15:29
#6

Jag hörde för många år sen det där att bananerna besprutades när arbetarna jobbade på fälten, och beslöt att bara köpa ekologiska bananer för att inte stödja ett sånt beteende.

Hur kan man låta bli att reagera? Tror man inte på det? Bryr man sig inte? Hoppas att det blir lite ändring nu åtminstone.

Nu blir det ju inte så mycket bananer längre.

Kaffe köper jag bara ekologiskt och fairtrade. Kaffe tillhör lyxkonsumtionen, och skulle min man mot förmodan tycka det blir för dyrt, får han väl dra ner på konsumtionen. Jag har tyvärr fått sluta med kaffe, för jag tål det inte. 😕

Annons:
Upp till toppen
Annons: