Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Träning-viktnedgång?

2013-08-10 05:10 #0 av: [tjenarehej]

Under sommaren har jag spenderat tid med kolhydratätande människor i min egen ålder((40)!!ja de finnsSkämtar

De har på dagarna som vi tillbringat vid olika bad proppat i sig kex,bullar, frukt och..... baugetter för att få i sig lite rejäl nyttig mat...Jag har istället ätit  torkad skinka och druckit ramlösa..de har tränat, typ springer två ggr i vecka 6 km..d har inte jag gjort..men vi har levt som vi alltid gjort, men DE är smala ocINTE JAG..nu  är jag inte tjock heller, men fem kilo borde jag väl gå ner, mycket fett på låren..

Är det TRÄNINGEN? som DE påstår, när jag tränar går jag aldrig ner i vikt?

Tillägger att jag promerar mycket och sitter sällan still ,jag är en aktiv, rörlig person som äter lchf med god karaktär.

skulle jag äta som dem så skulle jag väga över 100 kilo lätt!

Håller man vikten genom att träna?Inte att man bränner kcal men kanske håller nere glukogen eller insulin?

Jag skulle bara önska att jag kunde vara lite mer flexibel i min kost men jag har ätit lchf i 8 år nu och inte fuskat mycket, eller har jag en uppfuckad metabolism eftersom jag hade ätstörningar som ung?

Anmäl
2013-08-10 06:44 #1 av: Mooniq

hur lång och hur mycket väger du? Äter du nån typ av mat som kan vara bromskloss? tex mycket mejerier, nötter, alkohol eller ost?

jag powergår mycket, för att öka förbränningen. jag är medveten om att promenaderna inte skapar muskelmassa men mina ben har definitivt formats om till det bättre. Glad

Jag har dålig cirkulation i kroppen, och började äta tillskott på MSM- organiskt svavel. Den ökar cirkulationen i bindväven och under 3 månader så har jag fått otroligt resultat. 

Inget knaster i tår, fötter när jag går upp på morgonen. Inte stel i kroppen längre utan skuttar ur sängen som en tonåring, känner inte av gräsallergin längre, och celluliterna på låren/rumpan är nästan helt borta! 


Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-08-10 07:31 #2 av: woodwind

Vart köper man msm organiskt svavel?

Anmäl
2013-08-10 07:34 #3 av: Mooniq

du kan läsa om det på www.bravara.se, de säljer oxå, www.bodystore.se säljer - kanske bättre pris där- du får kolla.


Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-08-10 11:53 #4 av: [tjenarehej]

Mooniq!
Jag är 174 cm och väger 68,4 nu efter sommaren ,jag har ätit strikt men tappar inte vikt??jag är alltså ingen tjockis direkt men jag skulle vilja gå ner till 62 kilo som jag tycker klär mig. Men fettet sitter som berg! I tio dagars tid ska jag nu ta i lite extra typ äta striktare och träna lite för jag ska på badsemester o då känns d i alla fall bättre om jag har försökt! Alltså jag har liksom försökt gå ner de sista sex i 8år...o så harvar gått upp i vikt vid två graviditeten ena ggn rejält 100kilo! Men de gick ner med lchf till 75lätt sen fick jag kämpa!! Unnar jag tio dagar, glad om jag går ner ett kilo!!! Återkommer!

Anmäl
2013-08-10 12:16 #5 av: MaxMin

Har man sin fettdepå som kvinna på låren så är det nog svårt att få bort den med träning och kost. Jag är 1,60 cm. När jag tävlingssatsade som mest inom den kampsport som jag tränade så blev jag av med fett på mage och andra ställen. Jag vägde som minst 64 kg. Jag är kraftigt byggd så jag kände mig spinkig i den vikten. Du skulle ha känt och sett mina lårmuskler! 

Dock var det svårt att tappa fett, särskilt på insidan av låren, jag hade stora lår ändå. Det är helt enkelt så att fettet lagras på olika ställen beroende hur vi är byggda. 

Anmäl
2013-08-10 12:43 #6 av: Mooniq

om du gillar att dansa så rekommenderar jag det. bra träning och man får snygga ben!! både på in och utsidan. 

sen är det så att vissa fettdepåer sitter hårdare än andra, speciellt på oss tjejer.. surt men sant. Glad

Det jag upplever med MSM - att celluliterna minskar gör mig jätteglad, har fortfarande rejäla lår men de är snyggare i formen och i år har jag till och med gått runt hemma med korta shorts och kort kjol, vilket jag inte har gjort på de sista 15 åren. Jag är nöjd över att cirkulationen i bindväven har kommit igång och det har gett bra resultat med mina powerwalk's. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-08-10 15:56 #7 av: patriknn1

Träning ökar insulinkänsligheten. Dvs det behövs inte så mycket insulin för att cellerna ska öppnas upp och släppa in näringen.
Alltså motsatsen till de flesta överviktiga, diabetiker och prediabetiker.
Mao så är det inga större problem för smala, aktiva, tränande personer att hålla vikten trots ett högt kolhydratsintag.

Anmäl
2013-08-10 16:54 #8 av: smurfis

För mig är träning ett komplement när jag vill gå ner i vikt. Det funkar inte för mig att bara träna och äta som vanligt, däremot i kombination med bra mat så ger det en liten skjuts. Men då konditionsträning för fettförbränningen och i kombination med styrketräning. Det är för min del främst för att få lite fastare kropp men för att också må bra och kunna jobba med ett stillasittande jobb utan att få skador.

Är man normalt smal och inte har lätt att gå upp i vikt så kan de nog säkert äta vad som helst och ändå inte gå upp så mycket. Jämför dig inte med dem!

Om du lägger till någon träning där du får upp flåset och svettas rejält så bränner du trolilgtvis mer fett och då kommer dina lår kanske kännas mindre och fastare.

Om du vill kan du ju även experimentera lite med kosten, t ex utesluta mejeri eller nötter för att se om det ger skjuts med viktnedgången. Det är alltid svårare när det inte är så många kilon det handlar om men de syns ju desto mer när de väl är borta!

Anmäl
2013-08-10 18:02 #9 av: Emma Li

#4

Räknar man ut ditt BMI så hamnar man på 22,6, alltså god marginal till gränsen för övervikt. Jag vet att BMI är problematiskt som mått, men en viss fingervisning ger det ändå (om jag inte minns fel är det framför allt tunga, kanske rentav deffade, muskelbyggare som riskerar att felaktivt framstå som överviktiga, och det verkar ju inte vara fallet här). Det kan ju vara så att du faktiskt har nått din lagoma vikt redan, även om du önskar slankare lår. Det sägs ju att LCHF normaliserar vikten och att kroppen själv stabiliserar sig på den viktnivå som den mår bäst av. 


Vill du ändå gå ned mer i vikt så kan det väl vara bra att träna en del? Rörelse är ju väldigt viktigt för hälsan, så worst case scenario är väl att du inte går ned, men ändå har gjort en insats för din hälsa. 


Hur strikt lchf äter du? Testa att köra Sten Sture Skaldemans "fakiren" ett tag och se om superstrikt lchf kan få loss några kg. 


En del verkar komma ur sina platåer via periodisk fasta – 16/8 och/eller 5/2. Det kan ju vara något att testa om du inte redan äter så. 


En sista  utväg kan väl vara att räkna kalorier. Inte så kul, men värt att testa om inget annat ger resultat. Kalorireduktion blir väl automatiskt resultatet om man testar periodisk fasta, särskilt 5/2. 


Med dina siffror skulle jag ändå fråga mig om det verkligen behövs mer viktnedgång – åtminstone på pappret låter din vikt precis lagom. Lycka till!

Anmäl
2013-08-10 18:15 #10 av: [tjenarehej]

Tack för fina svar och att ni tagit er tid!!!!!!
Jag är liiite mot kcalorireduktion eftersom det inte funkar i längden, men faktor sr jag på lite annorlunda. Ska nog prova något sådant till o med semestern!!provade 5/2 men ....det gick inte, kunde inte äta så lite som 500kcal...blev ...arg o sur kärring....inte så kul för nån;)

Anmäl
2013-08-10 20:52 #11 av: Lilltilda

Det är lite lurigt detta med träning. Jag gick ner all övervikt med lchf-kost och mina vanliga promenader med hunden (liten hund med små krav på motion) men har sedan haft jättesvårt att stanna av min viktnedgång. Själv var jag jättenöjd med att väga 75 kg till min ganska grova kroppskonstruktion (bredaxlad osv) och har inte alls velat gå ner mer. Jag är 177 cm lång, väger idag 73,6 kg (bmi 23,5) och har ÄNTLIGEN fått min kropp att stabilisera sig på en vikt mellan 73 och 75 kg och har lyckats hålla mig inom det spannet hela sommaren. Hemligheten heter träning! Jag springer mellan 5 och 10 km varannan dag, går promenader med hunden, cyklar en del osv. Jag har fortfarande samma kroppsmått som i början av sommaren och står som sagt still i vikt.
Jag tror att om jag återgår till min mer stillasittande tillvaro så kommer jag återigen att ha problemet att vikten vill fortsätta nedåt.

Träning kan alltså även bromsa viktnedgång även om motionen har en massa andra hälsofördelar som kroppen mår bra av.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.