Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Mejeriprodukter och lite råd och pepp behövs

2013-08-09 12:25 #0 av: Lusthan

Jag försöker gå ner i vikt men har för avsikt att fortsätta äta lchf när jag är klar. 

Först gick jag ner nästan tio kilo och sedan var det svårt när jag började jobba och det fylldes på med fikabröd i personalrummet hela tiden. Sommaren var lite lättare men det blev kanske något glas vin för mycket. Så jag har stått stilla/pendlat två tre kilo upp och ner sen årsskiftet ungefär. 

Nu tycks jag dock vara på väg upp istället för ner. Kan också vara så att jag ska ha ägglossning snart och då kommer jag att gå ner det jag gått upp men jag har tänkt försöka vara lite mer försiktig med mejeriprodukterna en period och se ifall det kanske går lite snabbare att gå ner. 

Så vad exakt är det jag behöver undvika egentligen? Grädde, ost, creme fraiche men så börjar jag bli osäker på exempelvis philadelphisost, fetaost, keso och mozzarella. 

Jag har hängt här sen jag började i höstas och har ganska god koll på vad jag borde äta och min kropp. Det är därför jag blir så förvirrad nu när jag börjar gå upp trots att jag ätit helt okej förutom möjligtvis lite för mycket mejeriprodukter den senaste tiden. 

Jag behöver lite pepp och stöd just nu för att inte gå och köpa en massa godis och börja äta en massa onödiga kolhydrater... Det känns ganska frustrerande just nu om man säger så... :-(

Anmäl
2013-08-09 12:40 #1 av: Mooniq

prova att ta bort alla mejerier utom smör ett tag. Fetaost gjord på får/getmjölk tror jag du kan använda, fast inte dagligen. kör lite anteckningar så tror jag du får koll på vad du kan äta.

Jag går upp av mejerivaror och har strypt dessa till 99% det blir en grädd/cf-sås nån enstaka gång, nån dressing gjord på gräddfil/cf nån enstaka gång.

Fetaost använder jag 2-3 gånger i veckan och det påverkar inte min vikt men vi är alla olika så du får prova. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-08-09 14:24 #2 av: [majatengdelius]

Känner igen mig. Gick också ner ungefär 10 kg, och sen fastnade jag. Har kapat av mejeriprodukterna avsevärt i ungefär en vecka nu. Men idag fick jag ett återfall. Åt en helt underbar yoghurt med nötter och bär till frukost på ett fik. Jag kunde inte låta bli...

Men jag håller med ovanstående, prova att plocka bort alla mejeriprodukter utom stör ett tag. Du kan ju hoppas på att det inte är i just mejeriprodukterna det sitter... Men det kan ju vara värt ett försök.

Och stå på dig, det här fixar du! Tänk dig hur otroligt stolt och nöjd du kommer att vara när du är klar.

Lycka till! Och som sagt, det här fixar du! :)

Anmäl
2013-08-09 14:26 #3 av: Lusthan

Jag har funderat på att göra så och det är väl kanske det jag får göra nu. Det är klart att går jag upp på mejerier även om jag håller mig på ganska låga mängder kolhydrater så borde ju den där hemgjorda glassen jag gjorde tidigare i veckan, gräddsåsen jag åt och lite annat jag har ätit gjort att jag går upp i vikt. 

Är det något annat jag borde hålla mig borta ifrån? 

Anmäl
2013-08-09 14:34 #4 av: Lusthan

#2 Tack! 

Ja det blir nog så jag får prova. Jag kan ju lägga till allt det där sen när jag är klar och äta måttligt av det då. Känna mig för. Just nu så är det ju nerför det behöver gå. 

Jag behöver ju gå ner cirka 30 kilo ungefär nu för att vara nöjd, lite till kanske till och med. (40-45 tillsammans.)

Jag blir frustrerad av att stå still trots att jag vet precis varför och jag är världens sämsta på att säga nej till något som jag inte borde äta. Hade sambon frågat mig om vi skulle ha fikat idag när vi åkte för att köpa hårfärg till mig så hade jag utan att tveka sagt ja och gått dit och köpt något lite större och bara hävt i mig. Jag stannar sällan ens upp och tänker när det gäller sådant. Det känns väldigt dumt och är verkligen något som jag behöver jobba på. Att planera maten och ha med något till jobbet som jag kan äta när det krisar är nog något jag behöver göra för att kunna stå emot och göra det här till en bättre höst än våren och sommaren var. 

Anmäl
2013-08-09 15:05 #5 av: [majatengdelius]

Jag vet, det är jättejobbigt. Och tyvärr så är det mycket lättare att tänka på efteråt än INNAN man äter det...

Sitter just nu och har ångest över om jag ska fuska med godis ikväll eller inte xD

Men om du vet om när t ex dina kollegor ska fika, när ni ska få främmande eller liknande, så kan du ju alltid förbereda med lite LCHF-bakverk. Gör bullar eller något annat, stoppa i frysen och ta fram när det är dags. Det här knepet har hjälpt mig väldigt mycket. Det gäller bara att komma igång att göra det! Finns hur mycket goda recept som helst på Internet. Du kommer nog att hitta något du tycker låter gott! :)

Anmäl
2013-08-09 16:14 #6 av: Lusthan

Har tänkt se om jag kan hitta bra recept att fika med när andra fikar. Har funderat på mugcake. Har aldrig ens provat så det får bli en dag men är den god så är det ju perfekt att den ska micras då vi inte har ugn. Bara att förbereda innan och sen in i ugnen. Sen är det svårt nog ändå tycker jag men det får liksom gå.

Att bära på mellan 30-40 kilos övervikt är ju inte hälsosamt. Så jag måste ner. Dessutom så vill jag göra en bröstreducering och för att göra det med bra resultat så måste jag vara normalviktig.

Jag har bra mål med min viktminskning men har i alla fall inte tidigare tyckt att det har varit värt att kämpa för det. Det tycker jag nu men det är tungt ändå..

Men med planering och att lära mig säga nej och välja bra alternativ är det jag måste fokusera på.

Anmäl
2013-08-10 09:12 #7 av: Lusthan

Väldigt nöjd med gårdagens matintag och tänker vara lika duktig idag men kanske äta lite mer. Blev väldigt lite mat igår... Men jag var mätt och nöjd ändå. Fick äta lite jordnötssmör för att det där vinglaset inte skulle stiga helt åt huvudet.

Annars så blev det ganska bra igår. Idag ska jag köra på igen tänkte jag och skippa så mycket mejerier och andra stoppklossar som möjligt.

Just nu gäller det att hålla sig på banan.

Börjar jobba nästa vecka och det bjuds en del på fika står det på schemat. Frågan är vad jag ska ha med för att inte falla för frestelsen? Inga kalla ägg och inget bakat tänker jag... Jag vill försöka nå mitt första delmål på tio minus ner ganska snart så jag kan sätta nästa delmål. Nu måste det lossna tänker jag.

Anmäl
2013-08-10 09:18 #8 av: Mooniq

vinglas? alkohol är en duktig bromskloss för viktnedgång. Bra om du kör en vit period av 6-10 veckor. 

jag har riktigt ont av att dricka vin, det tar 10-12 dagar innan min kropp är nere i vikten jag var innan jag korkade upp, varför det endast blivit 3 flaskor vin hittills i år. surt men sant...Ledsen

Anmäl
2013-08-10 09:28 #9 av: Lusthan

För min del fungerar det att dricka lite men har också funderat på att strunta i det där glaset och se om det gör skillnad. Det blir nog lite så nu när jag börjar jobba igen efter semestern. Mindre sitta ute. :-)

Borde kanske prova att helt utesluta det också bara för sakens skull. Det är ju inte som att jag måste dricka det. :-)

Anmäl
2013-08-10 09:31 #10 av: Mooniq

tja, vi är alla olika. prova o se om det händer nåt viktmässigt. Glad

Anmäl
2013-08-10 09:33 #11 av: Lusthan

Ja det ska jag nog göra. Ett par veckor utan lite vin vad gör det liksom? Det ska nog bli bra.

Jag behöver ändå fokusera på att plugga nu på helgerna den här terminen så jag kan ta min examen och söka fast tjänst. :-D

Anmäl
2013-08-10 09:36 #12 av: Mooniq

Kör i vind!! SkrattarSol

Anmäl
2013-08-10 09:50 #13 av: Lusthan

Det ska jag!!

Känner att det var ett smart drag att starta denna tråden för nu känner jag att jag är på väg i fas ordentligt och är faktiskt peppad att strikta till det en period för att få resultat. Innan var jag redo att ge upp och gå ner för att köpa godis och skita i om jag gick upp allt och lite till igen. Men nu känns det ovanligt bra. :-)

Anmäl
2013-08-11 00:02 #14 av: Lusthan

Fortsätter i den här tråden och skriver lite.

Frukost:
Fisk
Kryddsmör
Kokta ägg
Majonnäs
Stenbitsrom

Lite jordnötssmör när jag fick ont i huvudet, får det istället för att bli hungrig nuförtiden..

Middag:
Kräftor
Två kokta ägg
Aioli

Blev erbjuden en dooleys av grannen och tog den men har inte druckit något annat förutom vatten och vatten med hallon i. Åt inte upp hallonen dock.

En dag då jag sover länge och inte äter så många gånger tycker jag att det här är ganska okej ändå. Jag är tokigt mätt nu. Känns nästan lite för mätt till och med.

Nu är det dags att börja planera maten inför jobbet och fikastunderna på jobbet. Blir nog bra hoppas jag.

Anmäl
2013-08-11 07:51 #15 av: Lchfman

Det kommer bli kalasbra!

Anmäl
2013-08-11 11:27 #16 av: Lusthan

Känns okej, känner mig lite uppsvullen och så. Förstår inte varför men jag tror att jag åt väldigt mycket kräftor igår. Mer än jag borde ha ätit egentligen. Det känns idag fortfarande.

Har blivit väldigt lätt mat nu i två dagar och jag har väl tänkt fortsätta med det idag. Imorgon börjar jag jobba så då får vi se vad jag hittar på för matlåda.

Ska försöka planera en bra sån och ha med mig lite olika saker jag kan äta om jag behöver ha i mig något. Skulle nog helst handla ikväll också så att jag har mycket att välja på hemma. Då är det lättare att göra bra val.

Anmäl
2013-08-11 13:50 #17 av: Lchfman

Jag är inget proffs, men försök att hitta saker du gillar inom LCHF, och få bort en del av mejerierna som du nämner ovan.

Sen äter du av detta, med mycket Fett som smör och kokosfett och olivolja osv.

Sen skippar du matnojorna och äter dig mätt, när helst nu känner för det.
Först kanske du äter lite för mycket eller lite för lite, men det rättar till sig.

Då går det kanske lättare?

Det funkar bra för mig.
Det måste funka långsiktigt, inte timmar i taget.
Det måste vara vanor att äta som du vill, inte ytterligheter med matnoja och ständiga tankar kring mat, då tror jag inte man orkar i längden.
Hela poängen med LCHF försvinner i mina ögon annars, och det blir bara ännu en skum bantningskur.

Jag bara seglade i väga tankarna nu, kanske kan inte detta appliceras alls på dina spörsmål i tråden. Men detta är vad jag tänkte när jag läste igenom allt igen.

Anmäl
2013-08-11 14:15 #18 av: Lusthan

Kul med lite tankar! Det uppskattas. 

Mitt största problem är att jag unnar mig saker tror jag. Att det är inte så farligt, nä men det här kan jag äta. Sen visar det sig när jag kollar upp det att det var sju resor värre än jag trodde att det var. Dessutom gör jag samma sak flera gånger under en vecka så sammanlagt så blir det mycket jag äter som jag inte borde äta. Därför använder jag nu en app på telefonen och försöker att hålla lite koll i alla fall. 

Mitt andra problem är att jag inte har något tålamod alls och jag blir sänkt ganska snabbt när jag når motgångar. Jag tycker ju att jag anstränger mig (men det visar sig som jag skrev ovan att så jäkla bra anstränger jag mig nog inte) och vill då se resultat. När resultatet uteblir så kastar jag mig på dumheter och tänker att det är väl skitsamma ändå för jag får ju inget resultat när jag anstränger mig. 

Förstår du hur jag tänker?

Därför får jag slänga i en högre växel nu och ta bort mejerierna, ta bort alla dumheter, inklusive glaset vin på helgen och inte blir det nå fika eller något annat heller förutom mat. 

Sen är det klart att jag matnojjar kanske lite. Går alltid runt och funderar på vad jag ska handla och vad jag ska göra för god mat. Det känns ju kanske lite stört i längden. Jag älskar att åka och storhandla och slänga in allt i kylskåpet. Riktigt konstigt nöje som jag har. Dessutom tycker jag om att laga mat. Göra rolig mat och sånt som går hem hos andra och som jag själv tycker om såklart. Så lite rätt har du nog. Fast jag uppfattar det inte som något negativt. Kan dock säga att sen jag började med lchf förra året i september så har det blivit bättre för jag är inte lika hungrig längre eller sugen. Förr planerade jag nästa mål mat när jag satt och åt mer eller mindre. Det gör jag inte nu. Nu börjar jag få ont i huvudet emellanåt och kommer då på att jag borde äta och så äter jag något litet innan det är dags att fundera på mat. Så bättre har det blivit. Jag är inte lika fixerad vid mat längre. 

Anmäl
2013-08-11 14:44 #19 av: Lchfman

"
Mitt största problem är att jag unnar mig saker tror jag. Att det är inte så farligt, nä men det här kan jag äta. Sen visar det sig när jag kollar upp det att det var sju resor värre än jag trodde att det var. Dessutom gör jag samma sak flera gånger under en vecka så sammanlagt så blir det mycket jag äter som jag inte borde äta. Därför använder jag nu en app på telefonen och försöker att hålla lite koll i alla fall.
"

Bra med app, då är det problemet ur vägen! Nu har du i alla fall inga ursäkter eller bortförklaringar att ta till undermedvetet till dig själv.

"
Mitt andra problem är att jag inte har något tålamod alls och jag blir sänkt ganska snabbt när jag når motgångar. Jag tycker ju att jag anstränger mig (men det visar sig som jag skrev ovan att så jäkla bra anstränger jag mig nog inte) och vill då se resultat.
"

Hitta din egen motivator! Det kan tex vara att vara bättre än andra, att må bra, att känna att du får kämpa, eller att hitta vägar som gör livet enklare osv osv. Detta måste komma inifrån dig själv, men du kan gärna hitta en anledning som du kan känna för genom att botanisera runt lite bland kända motivatörer tex.

Jag gillar tex. att vara bättre än andra.
jag gillar att aldrig sitta och höra mig själv med ursäkter, aldrig skjuta upp något på morgondagen och aldrig låta känslorna styra, tanke över handling liksom. Det ger mig styrka att se andra ge upp konstigt nog.
"
När resultatet uteblir så kastar jag mig på dumheter och tänker att det är väl skitsamma ändå för jag får ju inget resultat när jag anstränger mig.
"
Handling över tanke här med, låt inte känslorna styra.
Du vet att det tar tre veckor något händer tex. Vänta tre veckor innan du känner efter då.
Du vet att man kan bli matt i början av Lchf, vänta tills nybörjartiden är över innan man ger upp för att man är matt.
All info finns, ingen idé att lura sig själv. Jag pallar inte det i alla fall.
Dock så är prokrastinering och att ge upp det absolut vanligaste människor gör. Även det absolut enklaste att rätta till. Det är bara att göra det, eller inte göra det.

"
Därför får jag slänga i en högre växel nu och ta bort mejerierna, ta bort alla dumheter, inklusive glaset vin på helgen och inte blir det nå fika eller något annat heller förutom mat.
"
Ja för mig funkar "antingen eller" bäst. Men ett glas vin går alldeles utmärkt inom ramarna för strikt LCHF. Läs på mer och gissa inte då och då så kommer det gå bättre med.

"
Sen är det klart att jag matnojjar kanske lite. Går alltid runt och funderar på vad jag ska handla och vad jag ska göra för god mat. Det känns ju kanske lite stört i längden. Jag älskar att åka och storhandla och slänga in allt i kylskåpet. Riktigt konstigt nöje som jag har. Dessutom tycker jag om att laga mat. Göra rolig mat och sånt som går hem hos andra och som jag själv tycker om såklart. Så lite rätt har du nog. Fast jag uppfattar det inte som något negativt. Kan dock säga att sen jag började med lchf förra året i september så har det blivit bättre för jag är inte lika hungrig längre eller sugen. Förr planerade jag nästa mål mat när jag satt och åt mer eller mindre. Det gör jag inte nu. Nu börjar jag få ont i huvudet emellanåt och kommer då på att jag borde äta och så äter jag något litet innan det är dags att fundera på mat. Så bättre har det blivit. Jag är inte lika fixerad vid mat längre. "

Det är ju skönt att allt går bättre!
Men nu kan du ju verkligen laga massa roliga grejor.
det är ju mycket mer utmaning att laga riktigt god LCHF eftersom man inte kan använda vad som helst tex.
sen är det roligt att förbättra LCHF-recept man hittar osv.

Jaja, nu fick du lite svar från mitt synsätt, inget är en sanning såklart. Mn får hitta sina egna vägar.

Anmäl
2013-08-11 15:02 #20 av: Lusthan

Det är sånt här jag behöver höra. 

Då ska jag strunta i vågen i tre veckor. Jag väger mig ganska ofta, ibland flera gånger om dagen. Det är dock för att jag tycker det är så intressant att se vad som händer under dagen. Nu har jag sån god koll så jag vet hur jag fungerar ganska bra. Har varit nyttigt på sitt vis men känner nu att det sätter käppar i hjulet för mig när jag bara går upp hela tiden så därför är det lika bra att sluta väga sig. Nästa gång jag väger mig får bli 1 september. Då har det gått lite mer än tre veckor. Får skriva in det i min almanacka. 

Ett mål som jag har är att göra en bröstreducering och då måste jag ha gått ner i vikt. Har fått den godkänd så jag måste bara göra jobbet först. 

Ett annat mål är att ha kontroll över min matsituation och som du skriver inte äta med känslorna för det vet jag att jag gör när jag inte har kontroll. Jag äter för att det är synd om mig, för att jag lyckats med något, för att jag misslyckas och en massa annat när man egentligen inte borde äta något. Så det är något jag behöver arbeta bort. 

Mitt sista mål är att bli stark i kroppen och börjar träna. Jag ska försöka hitta något som passar mig bra. Får se vad det kan vara för något men något behöver jag i alla fall för nu är jag riktigt klen. Jag är hellre stark i kroppen än smal för smal är inte det viktigaste egentligen utan det är att jag orkar med mig själv och allt omkring och har en stark kropp att jobba med. 

Så nu är det väl bara att fortsätta att kämpa på. Jag kommer nog fortsätta att uppdatera här för det är så sjukt bra med feedback och att diskutera med andra när man håller på att trilla dit på dumheter. 

Anmäl
2013-08-11 15:14 #21 av: Lchfman

Gött är det! Kämpa på!

Anmäl
2013-08-11 15:49 #22 av: Lusthan

Tack så jättemycket! Det ska jag. 

Nu ska jag attackera nästa vecka förhoppningsvis utan några större problem och vågen ska jag gömma. Skrattar

Anmäl
2013-08-13 21:15 #23 av: Lusthan

Kör på fortfarande utan mejerier. Har idag ätit lite mycket vattenmelon men har ändå hållt mig inom rimliga gränser för kolhydraterna.

Jag tycker att jag inte känner mig lika plufsig som jag gjorde tidigare så jag hoppas att det ger resultat på vågen.

Kanske behöver jag äta lite mer fett för jag känner att jag blir lite hungrig. Men det kan också vara så att jag brukar äta för mycket i vanliga fall.

Anmäl
2013-08-14 08:33 #24 av: Lchfman

Ja ät fett, prova fettlager, eller fett te, det ger ett bra tillskott utan att man behöver äta smör med sked.

Anmäl
2013-08-14 09:24 #25 av: Orakletidelfi

Fettlager?

Anmäl
2013-08-14 15:24 #26 av: Lchfman

Oj, rättstavningen på paddan som slagit till igen...
Fettkaffe skall det stå :)

Anmäl
2013-08-14 15:37 #27 av: Orakletidelfi

Gapskrattar trodde du blandade fett i öl, kanske motverkar kolhydraterna, fast det lät skitäckligt!

Anmäl
2013-08-14 16:06 #28 av: nyborjare08

Periodisk fasta, 5:2 eller 4:3 kan också vara en variant att prova om du vill. Det finns de som kör 16:8, dvs äter 2 måltider under 8 timmar och helfastar resten av tiden. Det innebär i praktiken att man hoppar över frukosten.

I 5:2 resp 4:3 halvfastar du 2 eller 3 dagar i veckan. Under dessa dagar äter du en fjärdedel av ditt normala kaloribehov i en eller ett par måltider. Jag äter allt i en måltid. På ett ungefär 500 kcal om man är kvinna och 600 kcal om man är man. Annars dricker man kalorifria drycker. I mitt fall kaffe och vatten. Det fina i kråksången är att övriga dagar kan du äta vad du vill! Jaa ok, kanske inte frossa loss helt varje ätardag, men du äter ordentligt, och gott och kan "kosta på dig" godare mat om du vill. Grejen är att sett under hela veckan så minskar du ditt kaloriintag eftersom du oftast inte överkompenserar så jättemycket på "ätardagarna".

Jag kör 4:3 + lchf nu och tycker att det funkar riktigt bra! Magen krymper och kläderna känns allt större Glad Äntligen, efter långt om länge med lchf... Första dagen var jobbig men sen har det rullat på bra. Jag känner mig pigg och alert hela tiden och hungern kommer och går lite och blir aldrig outhärdlig (utom möjligen innan mens, men då är det ju bara att skippa en halvfastedag). Jag har större delen av livet använt mat och godis som medicin och haft nästan tvångsmässiga sug och har frossat i onyttigheter. Jag var förstås rädd att jag skulle uppleva det med 4:3 men det har inte varit så farligt alls. Nån enstaka gång i början kunde jag känna det men det har ersatts av ett slags "lugn" nu tycker jag. Jag har bara hållt på i några veckor än så jag får väl återkomma senare men det jag har upplevt hittills är bara positivt. Jag tror att jag kommer att fortsätta med någon form av fasta/halvfasta resten av livet.

Anmäl
2013-08-15 22:16 #29 av: Lusthan

Igår trillade jag av lite men är uppe idag igen. Har dragit ner en del på portioner och försöker äta mer fett. Har ätit lite mejeri idag men det är mindre än jag brukar äta på en dag så över lag är jag nöjd. Det är trots allt en process.

Går snart in i den veckan där jag går upp två kilo och blir ohämmat sugen på dumheter. Därför väldigt bra nu om jag kan dra ner på dumheter och upp på fett. Kanske det hjälper. Det är min beredskapsplan i alla fall.

Brukade fasta förr men får så ont i huvudet när jag inte äter och jobbar dessutom med särskoleelever så jag måste vara på topp när jag har lektion. Men fastar på helgerna. Vet dock inte om det gills när jag oftast inte kliver ur sängen förrän vid tolv ungefär...

Jag kommer att fortsätta så mejerifritt jag kan men i helgen är det 30-årskalas, nästa helg efter det är det konsert i Stockholm och helgen därpå är det bröllop. Hur jag ska tackla detta kommer vara lite olika beroende på vad som finns att äta är planen. Men jag kommer göra mitt bästa. Hur det kommer att gå återstår att se här. Därför skjuter jag också fram vågen till andra helgen i september. Så får vi se resultat den söndag morgon. Den 8/9.

Anmäl
2013-08-16 08:18 #30 av: nyborjare08

Man ska absolut testa sig fram så att man hittar det som passar en själv! Fasta/halvfasta är säkert inte för alla.

Personligen upplever jag inte att jag får ont i huvudet av 4:3 eller blir trött. Men det gäller att fylla på med salt när man inte äter. Det kan vara boven ibland. Kanske beror det också på att jag faktiskt äter, men lite (och med extra salt). Sen är det en vanesak tror jag. Första dagen jag gjorde det var det jättejobbigt men nu mera går det nästan av sig själv.

Anmäl
2013-08-17 16:07 #31 av: Lusthan

Jag får prova igen kanske. :-)

Det går både bra och dåligt. Jag håller mig ganska bra till men är riktigt sugen just nu. Tror det beror på kommande mens. Men jag har inte gett efter för godis och kaka sen IKEA tidigare i veckan. Jag har skurit ner på mejerier och äter i princip inget förutom då och då. Men oftast går det nu dagar mellan jag äter något.

Drack cirka ett glas vin igår. Vi får se hur det går. Jag kör på och försöker så mycket jag kan att ta bort mejerier och annat just nu. Det går i alla fall relativt bra.

Anmäl
2013-08-18 19:45 #32 av: Lotta-lotta

Vad ska man ha ett" glas vin till och säg inte

-För att det är gott?

Jag tror inte på det,kanske gott med en ostbit eller chokladbit till,men varför ta ett glas? Kan det inte lika bra kvitta då?

Jag är kanske mer dopaminbenägen att vilja ha ett glas till och kanske helt enkelt är beroende av alkohol om jag tar ett" glas?

Fattar bara inte varför inte ta vatten eller nåt annat gott att dricka då det bara gäller Ett eller En

Är det någon som begriper vad jag menar! Jag är första gången inne här och ska ner 30 kg Vadå ett glas?

//Lotta-lotta

Anmäl
2013-08-18 19:55 #33 av: Orakletidelfi

Men ta vatten då? Men de som njuter av vin gör just det...  njuter! Smaken är som baken!

Anmäl
2013-08-18 21:32 #34 av: Lusthan

Jag kanske råkar tycka om vin... Dricker det inte varje dag utan lite på helgen ibland. Då är det värre med mitt sockersug som jag har svårt att ta mig ur. Jag behöver inte kämpa med det varje dag men flera gånger i veckan i alla fall. Så att äta lite choklad blir inte lite choklad utan gärna en chokladkaka och sen massor med annat skräp efter det. Ett glas vin kan jag dricka utan att känna att jag måste dricka sju glas till. Jag kan vara nöjd med ett halv glas och jag kan vara nöjd med inget alls. Så lite vin då och då fungerar bättre för mig att stoppa i mig något annat.

Igår bjöd grannen in på bröllopsfest så trots att jag inte mådde så bra, är rätt förkyld, så gick jag över en stund. Där åt jag allt jag kom åt och drack två glas vin. Inget bra avslut på dagen. Har varit en dålig vecka. Inte hela veckan men flera dagar har jag spårat ur. Har varit trött efter att ha börjat jobba och dålig på att planera. Nu har jag dock planerat ett par dagar framåt.

Även om jag trillat av spelplan ett par gånger så kunde det ha varit värre. Jag har varit lite mer försiktig än jag brukar när jag trillar av. Så nu känns det väl ganska bra ändå. Trots allt. Ska dessutom ha mens snart så det är nog därför som jag ätit lite för mycket dumheter.

Jag kör på i alla fall. Någon gång måste jag ju komma över det här suget.

Anmäl
2013-08-19 06:31 #35 av: MimLan

#32 Oj. Även om en del här aldrig funnit total njutning i att dricka ett glas fantastiskt vin, kan väl andra få ha fått göra det? 

Jag har en flaska kvar av mitt asboluta favoritvin, det går inte att köpa längre och vinhuset gör inte den typen av vin längre, så jag inväntar någon bra dag för att slänga upp fötterna och sippa på det här vinet. Och njuta. Till och med mer än ett glas!

Anmäl
2013-08-19 11:03 #36 av: Lchfman

Jag förstår precis.
Men det är ingen idé att diskutera detta egentligen, speciellt inte per text.
Se paniken i svaren som kommer efter detta inlägg tex.. :)

Det är lätt att gömma sig bakom "äh ni förstår inte för ni kan inte känna vad jag känner"

Men självklart är det alkoholen som triggar att man lär sig gilla tex vin..
Måste vara jobbig att leva i självförnekelse. Vad mer lurar folk sig själva med? :)

Jag sätter inga värderingar i om man dricker eller inte, vem bryr sig. Visst kan det vara gott.

Men det infantila "jag dricker bara för att det är gott-snacket" kan lika gärna höras bakom moppeskjulet på närmaste högstadie.
Ganska roligt att se och höra dessa diskussioner :)

Brukar tillslut brytas ner i semantik och rulla ut i att "dom som dricker för att det är gott" försöker rädda ansiktet med det första inom citat jag skrev, eller motsvarande svagt försvar.

Jag säger som jag brukar, byt ut alkoholen till någon som härmar alkoholsmaken och känslan av att dricka det, men inte ger någon berusning eller välbehag. Då hade det aldrig funnits öl, vin, sprit, whisky osv..

Människan är en rolig varelse, så himla smart, men ändå så himla dum..
:)

(Inlägget inte riktat till TS eller någon annan, vill bara förtydliga det. Bara en generell reflektering)

Anmäl
2013-08-19 11:17 #37 av: Orakletidelfi

dubbelinlägg

Anmäl
2013-08-19 11:19 #38 av: Orakletidelfi

Panik? Så mothugg sker av panik? Jag själv dricker inte mycket vin, gillar inte rött alls egentligen och sitter i princip aldrig och njuter av ett glas, men jag gillar vitt och rosé och dricker det ibland som måltidsdryck.  

MEN jag vet MÅNGA som tar ett glas vin bara för att det är gott och att kalla dem för infantila är rent oförskämt.  En t.ex. är kurator, en är arkeolog och en är doktor i språk. T.ex.  En professor i hållfasthetslära som jag känner och som är så långt ifrån infantil man kan komma älskar sin whiskey (mycket långt ifrån att vara alkoholist) osv.

Om man överhuvudtaget inte kan klara att sätta sig in i folks bevekelsegrunder ska man nog inte uttala sig tvärsäkert om någonting.

Anmäl
2013-08-19 11:34 #39 av: Sindri

Men hallå, hallå - nu tycker jag några här blir lite kategoriska och försöker tala om vad andra känner och inte känner och vad andra har för orsaker eller inte.

Sånt tycker jag inte vi skall ägna oss åt här. Vi har alla olika relationer till alkohol - men någon sorts relation har vi nog alla. Den är såklart formad av egna upplevelser, men också av hur både närstående och andra i omgivningen hanterat/r alkohol. Ingen kan veta hur det är för den andre.

Men att tvärsäkert säga att vin eller annan alkoholhaltig dryck bara handlar om att få i sig alkohol är nästan lite kränkande. Det säger ingenting om den det är adresserat till - men kanske lite om avsändaren?

Kan berätta att jag är själv är förtjust i vin som dryck till mat eller ost. Tyvärr så avskyr jag verkligen att känna mig påverkad av alkohol så jag måste begränsa min njutning - det blir max ett glas på en kväll, och max två ggr i veckan, kanske något mer på semestrar. Jag har heller aldrig några problem att avstå för att ta bilen till en middagsbjudning eller fest, eller passa barn som behöver skjuts.

Det är så oerhört fascinerande hur många olika sorts smaker det kan finnas i en klunk vin. Hur försmaken kommer, sedan hur det känns på tungan och så eftersmaken som kan vara något helt annat.

Jag är ingen vinsnobb, men tycker om att prova olika sorter till olika rätter, och en del champagne tycker jag bara är ljuvligt goda helt enkelt. Önskar verkligen att jag kunde sätta i mig flera glas utan biverkningar. Jag gillar doften av cognac och mörk rom, men kan inte dricka för att det är för mycket alkohol i, däremot använder jag det gärna som krydda i t ex en kladdkaka.

Jag har på nära håll sett vad alkohol kan göra med människor, men jag skulle aldrig döma någon jag inte känner för det. Vill man vara absolutist har jag inga problem med det, men man ska inte överföra sina egna tankar/nojjor på andra som man inte känner, och dessutom försöka skuldbelägga. Det tycker jag är respektlöst och det här är ett forum där vi respekterar varandra och tycker det är intressant med mångfald och olikheter.

Anmäl
2013-08-19 11:44 #40 av: Lchfman

Haha, i rest my case...
Men jag lovar jag skall försöka stå emot att skriva sånt här i fortsättningen, för det brukar ta hus i he#^%{e..
Sanningen svider.
:)

Anmäl
2013-08-19 11:50 #41 av: Sindri

#40 skrivet av Lchfman 

Nej, förklara dig gärna. Berätta för mig vad som gäller för mig? Du som vet! Har du verkligen läst mitt inlägg?

Anmäl
2013-08-19 11:57 #42 av: Lchfman

Nej jag har inget behov av att förklara eller rättfärdiga.
Ni får rannsaka er själva och hitta sanningen på egen hand, eller fortsätta leva i förnekelse om det funkar bäst. ;)

Anmäl
2013-08-19 12:02 #43 av: MimLan

#42 Det är klart att du har begränsade kunskaper om viner iaf. Smakmässigt är de nästan alltid bättre med alkohol, så det är rätt fjärran att dricka alkoholfritt i det avseendet. Då är det bättre att dricka något annat som är gott utan alkohol i sig.

Anmäl
2013-08-19 12:04 #44 av: Orakletidelfi

#40 Hus i helvete?  Vilken härskarteknik du kör med! Alla åsikter som strider mot dina ska förklenas och löjligförklaras?

Anmäl
2013-08-19 12:07 #45 av: Sindri

#44 skrivet av Orakletidelfi

Jamen , då vet vi vem lchfman är - som sagt var, vad man tillskriver andra säger mer om den tillskrivande än om mottagaren.

Slutdiskuterat för min del.

Anmäl
2013-08-19 12:10 #46 av: Orakletidelfi

Jag skrev ingenting  vem han är för det har jag verkligen ingen aning om men hans sätt att förlöjliga folk här är en klassisk härskarteknik.  

Anmäl
2013-08-19 12:22 #47 av: Lchfman

Det är lika mycket "härskarteknik" att hela tiden hota eller kalla att andra använder härskarteknik.

Sen tycker jag det är fånigt att hela tiden gömma sig bakom detta halvmoderna populärbegrepp. Jag tycker snarare det är härkarattityd, inga vettiga människor sitter och gnider ihop härskartekniker, snarare är det bara dryg attityd.

Men som all annan aftonbladetfakta så tar människor åt sig det lilla dom behöver och sen ifrågasätter man inget mer sedan..

Härskarteknik... :)

Snart kommer förövrigt ännu fler sälla sig i leden och samla enkla pluspoäng genom att omedelbart ställa sig på den mest pk-aktiva sidan ("jag dricker bara för att det är gott")

Nej, nu har jag kastat tillräckligt saker man "inte får säga" rätt ut i luften.
Låt det sjunka in lite.. :)

Känner mig som han den där Ben som snubblar in i trådarna här och där helt galet, möjligtvis inte riktigt lika söndrigt skrivet dock. :)

Anmäl
2013-08-19 12:32 #48 av: woodwind

Vin är jättegott. En fin amarone sätter i alla fall mina smaklökar i spinn. Ett eller två glas vin kan man dricka för smakens skull. Sedan gör man ett val där någonstans. Fortsätter man dricka så vet man ju att den andra effekten kommer infinna sig och det kan vara svårt att motstå den varma känslan som en lätt berusning innebär. Men går man över till vatten efter ett eller två glas tycker i alla fall jag att effekten aldrig slår in och det blir enbart en smakupplevelse.

Anmäl
2013-08-19 12:38 #49 av: Orakletidelfi

# 47  Hela tiden, detta var första gången jag använde begreppet mej veterligt. Härinne.

Anmäl
2013-08-19 12:43 #50 av: CasaRamon

Jag dricker gärna 1-2 glas rödvin till maten lite då och då. Det gör jag för att jag tycker det är gott. Men har alltid ett stort glas kolsyrat vatten bredvid. Man kan ju inte släcka törsten med vin.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.