Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 4900 ggr
gibbon
2013-08-08 23:25

Vad göra?

Jag har ätit strikt LCHF i två veckor nu, och är ganska säker på att detta fungerar för viktminskning och andra kroppsliga fördelar. Har gått ner 4 kg, blodtrycket har sjunkit till 140/80 till 120/75 och blodsockret ligger på samma 5,5, både på fastande och efter måltiden. Gissa om jag är glad för det. Men, jag har fått förmaksflimmer. Först var jag övertygad om att detta, som några kallar hjärtklappning, skulle vara övergående. Nu är jag inte lika säker! Blev tvungen att uppsöka läkare idag, och han säger att det är förmaksflimmer, och vill att jag ska börja med Waran, och att jag måste genomgå en sk el-stöts konvertering. Sa inget om min LCHF-kost, det ska jag göra imorgon när svaren på mina prover är klara, om det visar sig att kolesterolvärdena är höga. Har aldrig haft problem med hjärtat tidigare. Är det min ålder, 70, som ligger mig i fatet? Vad vet ni veteraner om min situation?

Annons:
[majatengdelius]
2013-08-08 23:36
#1

För det första; jag har tyvärr inget svar som kan hjälpa dig. Men ha tålamod, här inne på forumet kryllar det av kunniga och erfarna LCHF:are! Men jag måste få säga att det var duktigt gjort. Tror inte att det är så många som skulle klara av att ändra riktning på kosten i din ålder. Kör på, och jag hoppas verkligen att du får de svar du ber om. Men tänk på att många läkare ser LCHF som en galenskap, medan andra läkare inte gör det. Hur som helst så hoppas jag att det löser sig. Du känns som en gubbe med krut i! :) / Maja

Zepp
2013-08-08 23:56
#2

Har du prövat med extra salt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gibbon
2013-08-09 00:51
#3

Jag tar extra salt i ett glas vatten varje dag, och mycket magnesium. Har hört att magnesium också är bra för matsmältningen. Vad finns det för annat som är bra för trög mage, förutom ricinolja (fy!).

Zepp, du tillhör väl gruppen långkörare, vad gäller LCHF, och har stor erfarenhet. Jag har bekanta i Norge som säger att LCHF är på nedåtgående där, och att det har varit några uppmärksammade fall där folk har blivit sjuka av denna kosten. Där betecknas den som livsfarlig! Det gäller att va stark i tron, och det är inte så svårt eftersom man har sin egen kropp som underlag för förändringar, på kort sikt åtminstone.

Gjorde ett experiment när jag kom hem från doktorn med beskedet om förmaksflimmer. Förra natten var det svårt att sova p g a att hjärtslagen/pulsen hördes i öronen (!) Jag tänkte att om det är brist på kolhydrater som gör att hjärtat jobbar så hårt, så kanske det lugnar ner sig om det får lite nya fräscha kolhydrater i form av en smörgås med ost och en lättöl. Jo, det stämmer. Nu inför sänggåendet så känns pulsen lugnare och hjärtat dunkar inte så hårt. Men, nu har jag dåligt samvete för detta.

Zepp
2013-08-09 01:03
#4

Då tycker jag att du skall lägga på en ny högre nivå av kolhydrater, så du slipper hjärtklappningen.

Vet att det finns dom som tar en halv kokt potatis inann sängåendet, det hjälper på dom iallafall.

I Norge, där e de väl brödberoende vad jag förstår?

Joo det framstår nog som ett livsfarligt allternativ med riktig mat när man är van att leva av bröd?

Här har ju oxå varit en del sk fall, som kan vara lite vad som helst.. och helt omöjligt är det nog inte att någon mår sämre på LCHF.

Är man 70 så har hjärtat varit med ett tag, det är då säkert.. och som regel skall man lyssna på kroppens signaler.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
2013-08-09 06:52
#5

När jag la om kosten så hade jag en period av hårda slag i hjärtat, och en känsla av att blodet rusade i kroppen, blev medveten om bruset i öronen speciellt när jag skulle somna på kvällen. Jag började ta magnesiumtillskott och även lite salt och efter ett tag så försvann de hårda slagen och bruset i öronen.. Kändes otrevligt faktist. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Suzanne56
2013-08-09 11:07
#6

Jag har kommit underfund med att jag måste ligga runt 20-30 gram kh för att slippa dessa hårda hjärtslag som jag haft i åratal nu. Lite synd eftersom viktminskningen stannat av o jag ville försöka att boosta den med att ligga så lågt som möjligt. Men, det är bara att inse sina begränsningar för det är inget vidare kul o ligga där o lyssna halva natten. 😕

Annons:
Ary
2013-08-09 11:18
#7

Varför testar du inte att äta lågkolhydratskost? Det är de groteska mängderna av kh i en dålig normalkost som är dåligt, inte en rimlig mängd kh. Att man går upp i vikt när man börjar äta mer kh är ju inte flr att de gör en tjock utan att man får lite mer vatten i kroppen bara, när den nivån stabiliserats går man inte upp mer - ja om man inte äter som en häst. 20-30 kh per måltid höjer inte blodsockret speciellt på mig iaf.

Jag får höga hjärtslag osv på lchf men inte med lowcarb. 50-80 kh/dag äter jag nu. Du skulle ju kunna be att de testar igen på ett högre intag och se om det registreras några kostigheter då. Du bör kanske krypa till korset och tala om för doktorn att du ändrat kosten nyligen.

AndersAA
2013-08-09 12:22
#8

Jag har också haft strul med hjärtat med hjärtklappning, extraslag, etc. Dock aldrig konstaterat något fel på hjärtat. Jag upplevde dock som om besvären minskade när jag började med magnesium-tillskott. Kan vara värt att prova. Likaså se till att du får i dig tillräckligt med salt som andra här skrivit.

Zepp
2013-08-09 13:38
#9

Pröva som sagt salttricket.. en tesked salt i ett glas vatten vid besvär, går det över inom en timme så var det saltbrist.

Blir man fruktansvärt törstig, dricker en massa och kissar frekvent.. så vart det troligen inte saltbrist.

LCHF har en tendens att sänka blodtrycket.. då måste hjärtat slå mer eller hårdare för samma mängd blod skall pumpas ut.

Det saltet kan göra är att ta med sig mer vätska till blodet, då stiger blodvolymen och därmed blodtrycket. då skall hjärtslagen minska.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Big-Ben]
2013-08-09 13:55
#10

Ursäkta, bara jag som tycker… det är väl inte Natrium hon behöver mera av utan mera av Kalium?!

Zepp
2013-08-09 14:20
#11

Kaliumbrist är en annan sak och den kan oxå ha konstig påverkan på hjärtat.

Altså njuren tar upp Natriumklorid i blodet varvid vatten följer med via osmos, som ett sätt att höja blovolymen och därmed blodtrycket.

Det är lätt att testa och ofarligt.

Hjälper inte det så kan man testa sk mineralsalt, innehåller både magnesium och kalium.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: