Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4122 ggr
peoy
8/8/13, 12:22 PM

Kosttillskott vid LCHF (första tråden 2013)

Hej!

Såg att det fanns någon eller några gamla trådar om specifika tillskott/vitaminer, men kanske ingen allmän, och ingen alls nyare än 2012..

Den korta frågan.. vad kan/bör/ska/vill man ta för tillskott i pillerform vid olika LCHF-varianter ?

Äter själv inte sådär jättestrikt, men försöker styra över åt det hållet..

Det jag har i fläkthyllan idag och försöker komma ihåg på morgonen:

Mittval Sport, lite blandat i troligtvis för låga doser (http://www.mittval.se/kosttillskott/sport/)

Vitamin D3, 2000IU, har skaffat 50000IU för vinterbehovet (/vecka)

Omega 3 (1000mg), försöker komma ihåg även till middag

MSM (800mg), försöker komma ihåg även till middag

Har/tar inte..

Magnesium, som påstås lindra sendrag/kramper och liknande (får sendrag ibland på nätterna)

/PeO

Beställde förresten D3 50000 från Apple Healthfoods (www.applehealthfoods.net) som jag sett andra rekommendera, och nu gör väl jag det också. Deras påstådda leveranstid på 3-4 veckor stämde inte så bra.. Det tog 5 dagar från att dom skickade innan paketet var i min postlåda, detta över en helg!

Annons:
goliath
8/8/13, 1:11 PM
#1

Folat kanske? Om du inte äter lever…

Vit C om du inte äter frukt och grönt

Lchfman
8/8/13, 1:16 PM
#2

Vart hittar man bra D-vitamin, vill köpa lite inför mörka perioden på året.
Inte just för att jag äter LCHF, utan för att jag fått upp ögonen rent allmänt om D-vitamin och att vi nordbor mest troligt får i oss på tog för lite av detta.

Letade lite för ett tag sedan, men tröttnade när jag inte hittade något klockrent vad gäller pris/mängd typ.

Förövrigt äter jag magnesium med, inte heller just för LCHF egentligen, däremot lyckades jag få reda på att det var kanske roten till mina nattliga kramper, och det hjälpte.

RobinEH
8/8/13, 1:17 PM
#3

#1

Är det inte folsyra som används i kosttillskott?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

goliath
8/8/13, 1:24 PM
#4

#3

Jo det är det nog.. Är utbildad i norge där man säger man bara folat :) Språkknas…

"Kvinner som planlegger svangerskap eller som kan regne med å bli gravide, anbefales å ta 0,4 mg folat daglig som kosttilskudd fra siste måned"

RobinEH
8/8/13, 1:31 PM
#5

#4

Cancerfallen ökade ju i Kanada när de började berika kosten med folsyra. Står bland annat här: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=7505

Sedan innehåller ju broccoli runt 50%RDI folat och äggula runt 80%RDI per hundra gram.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

goliath
8/8/13, 1:41 PM
#6

håller med. Menade skriva om han inte äter gröna bladgrönsaker eller lever kan folsyra tillskotta vara något at ta.. Men får lägga till "eller 8-9 ägg per dag" (givet att en äggula väger ca 15 g).

Att folsyra ökar risken för cancer vet jag inget om men det är ingen "etablerad sanning"..

Annons:
Zepp
8/8/13, 1:56 PM
#7

Lever en gång i veckan, ägg till frukost och gröna bladgrönsaker till huvudmåltiden, fisk två-tre gånger i veckan, är de bästa tillskotten.. på LCHF och annan kosthållning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
8/8/13, 1:59 PM
#8

Håller med.. borde inte vara svårt att slippa folsyrapiller.. 

Och det samma gäller egentligen vitamin c.. Bara att äta en halv paprika eller nåt..

Egentligen borde det inte vara så svårt att slippa alla piller!

Lchfman
8/8/13, 3:18 PM
#9

Jag tycker ju inte om lever och annan inälvsmat, ej heller fisk (synd för jag fiskar mängder)
Visst kan man tvinga i sig saker som man inte gillar, men då har det gått för långt tycker jag.

Stephaniie91
8/8/13, 3:47 PM
#10

Jag tar omega 3 (äter fet fisk alldeles för sällan, även om jag älskar det), komplett multivitamin, D-vitamin och magnesium (magnesium för min migrän, ska ha muskelavslappnande effekt). Enligt kostdoktorn är det väl vad han också rekommenderar om man nu ska ta några tillskott! Ett tips som jag lärt mig är att ta tabletterna på kvällarna innan man ska gå och lägga sig. Kroppen "reparerar" sig vet natten och tillgogotar sig tillskotten bättre då :)

RobinEH
8/8/13, 3:49 PM
#11

#10

Vitamin D bör man inte ta på kvällen utan helst under förmiddagen. Vitamin D påverkar melatoninproduktionen negativt och kan därav ge sömnproblem.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Mozzarellan
8/8/13, 6:26 PM
#12

Vilka kosttillskott är bättre än andra i kvalitet/ innehåll?? Magnesium Omega 3 Vitamin D Vitamin C En del innehåller ju både det ena och andra och jag har ingen koll på't.

Lchfman
8/8/13, 7:50 PM
#13

Såg att du lade till i första inlägget ett bra ställe att köpa på. (Eller så missade jag det först :) ) Men, det är ju så himla stora skillnader på innehållet i D vitamin. Jag hittar inget definitivt bra information om vad man bör tänka på här, kan någon peka mig i rätt riktning för att får reda på detta? 100, 5000, 50000?!

Annons:
Zepp
8/8/13, 8:15 PM
#14

Jag köper Dpearls på hälsokosten.

Tar dem främst efter jul-nyår och fram till midsommar.. tar rekomenderad dos.. för jag tror mig få en del av maten oxå.

http://www.pharmanord.se/produkterna/kosttillskott/vitaminer-och-mineraler/d-pearls

Fördelen är att det är löst i olja, så upptaget torde vara bättre.. pulver/piller måste man ta till feta måltider för upptagets skull!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lchfman
8/8/13, 8:37 PM
#15

Tack zepp,

Men vad säger dom de som förordar 5000 ie, eller tom 50000 ie.
Det är ju galna skillnader i rekommenderade doser.
Den du hänvisar till har ca 1500ie

Zepp
8/8/13, 9:01 PM
#16

Tar inte de 5000 ie en gång per vecka?

Du får ju dessutom göra ett överslag på hur mycket du får i dig via maten oxå!

Tror det var FDA som kom fram till att 5000 om dagen var ofarligt.. vilket inte är det samma som optimalt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
8/8/13, 9:07 PM
#17

"Vitamin D toxicity (hypervitaminosis D) induces abnormally high serum calcium levels (hypercalcemia), which could result in bone loss, kidney stones, and calcification of organs like the heart and kidneys if untreated over a long period of time. Hypercalcemia has been observed following daily doses of greater than 50,000 IU of vitamin D (37). Overall, research suggests that vitamin D toxicity is very unlikely in healthy people at intake levels lower than 10,000 IU/day (3895, 96). However, the Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine conservatively set a tolerable upper intake level (UL) of 4,000 IU/day (100 mcg/day) for all adults (see table below). Vitamin D toxicity has not been observed to result from sun exposure (37). Certain medical conditions can increase the risk of hypercalcemia in response to vitamin D, including primary hyperparathyroidism, sarcoidosis, tuberculosis, and lymphoma (38). People with these conditions may develop hypercalcemia in response to any increase in vitamin D nutrition and should thus consult a qualified health care provider regarding any increase in vitamin D intake."

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/vitaminD/

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Lchfman
8/8/13, 9:29 PM
#18

Ok, tack båda två.

peoy
8/8/13, 11:12 PM
#19

Min frukost/lunch är 2 stekta ägg + ett halvt paket bacon + smör/kokosfett (100g) i kaffet, inte så många undantag till det mera.

Middagen blir för det mesta kött / köttfärs / kyckling med salladsblad, vitkål, blomkål eller broccoli som tillbehör (ibland blandade frysta grönsaker eller spenat). Nån paprika och nån tomat kan gå åt ibland..

#1: Vitamin C täcks av "Mittval sport", lever äter jag alldeles för sällan, samma sak med fisk (lax).. det blir mest kött och kyckling för min del, med den ständiga "såsen" (majonnäs)

#5: då kanske mitt intag av ägg och broccoli täcker RDI av folsyra ?

#2,#13,#17: hade med inköpsstället för 50000IU D3 från början, fast på slutet.. 50000IU räcker att ta en gång i veckan, eller varannan vecka, men det ska som nämns i tråden vara svårt att överdosera så att det blir "farligt" (såg nånstans att 50000IU/dag kanske inte är lämpligt mer än i ett par veckor), wikipedia: "In healthy adults, sustained intake of more than 1250 micrograms/day (50,000 IU) can produce overt toxicity after several months"

AndersAA
8/9/13, 12:14 PM
#20

Jag tar D-vitamin 5000ie per dag förutom nu på sommaren då jag är ute mycket i solen. Tror detta kan vara ett av de viktigaste tillskotten att ta. Jag har skrivit lite mer om det i den här tråden.

Sen tar jag Magnesium dagligen 2-300mg per dag.
Slutligen Omega 3 de dagar jag inte äter fet fisk.

Jag har valt att lita på Kostdoktorns rekommendationer om bra produkter, bl.a. har han ju testat några så de verkligen innehåller det som utlovats. Kör just nu Phure Pharmas. http://www.kostdoktorn.se/rekommenderade-halsoprodukter

Annons:
Upp till toppen
Annons: