Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4726 ggr
[majatengdelius]
8/8/13, 10:36 AM

Smidigt fredagsmys?

Hej igen!

Helgen närmar sig (tack och lov), och jag ska få ett par vänner som inneboende i helgen. De är inte intresserade av viktnedgång eller alltför nyttig mat, så någonting säger mig att det inte är någon mening att fixa fredagssnacks. De kör nog på det gamla hederliga lösviktsgodiset, skulle jag tro.

Detta gör mig lite orolig, då jag är rädd att jag ska falla för trycket och köpa mig en egen påse.

Vilket nu leder till min fråga; har ni några tips på snabba och enkla grejer som man kan göra för att lyxa till kvällen? Gärna något med choklad :D

Dessvärre så har min ugn gått sönder, så att någon kladdkaka/muffins eller liknande blir nog knepigt…

Tacksam för svar. Jag dyrkar choklad till en ganska ohälsosam nivå, och jag vet inte om jag kommer att kunna låta bli att köpa eget godis. Det vore mycket lättare om jag har något "eget" jag kan mumsa på :)

/ Maja

Annons:
MimLan
8/8/13, 10:39 AM
#1

Chokladmousse på grädde. Pannacotta på grädde. Piffa med bär.

Nötter/mandel. Ev chokladdoppade.

Parmesanchips. (Sök efter recept i forat.)

Kallskuret-bricka (oliver, ost, chark).

[majatengdelius]
8/8/13, 10:41 AM
#2

Åh, chokladdoppade nötter lät inte alltför fel…

Tack för tipsen! :)

MimLan
8/8/13, 10:43 AM
#3

Oavsett, ät ORDENTLIGT av maten. Det är svårare att snaska loss när man är proppmätt.

Lchfman
8/8/13, 10:49 AM
#4

#0

Jag blir så förvånad när folk säger att dom är rädda för att råka köpa eget godis, falla för trycket eller motsvarande.
I all välmening, du styr ju dina egna handligar? Har du tänkt att inte göra det så är det ju bara att inte göra det?
Vad är det för vänner som inte respekterar dina val.

Att man någon gång av gammal vana (innan man ändrat vanan) råkar ta en bulle vid fredagsfikat och kommer på det med ett halvt bett i munnen osv, ok.  men att inte kunna styra sina egna handlingar är för mig ganska vansinnigt. Vill du äta godis, ät godis, vill du inte äta godis gör inte det.

Mimlan gav dig fina förslag på vad du kan äta om du "klara av" att hålla dig.
Jag menar inget illa eller mästrande, försöker bara få dig att ha ett nytt synsätt.

[majatengdelius]
8/8/13, 10:54 AM
#5

Jag vet mycket väl att alla styr sina egna handlingar, men jag vet också hur jobbigt det kan vara att vara riktigt sugen på choklad, speciellt när det sitter någon och äter det någon halvmeter ifrån mig. Jag vet hur gott det är, och därför vill jag äta det. Men jag vet också att det skulle sätta käpp ihjulen för mig.

Jag tycker inte att det är speciellt elakt av dem ändå. De accepterar ju att jag äter enligt LCHF, de tvingar ju inte direkt i mig sitt eget godis. Det är som sagt bara jag som styr det, även om det kan vara jobbigt att stå emot. Men jag måste ju också på samma sätt respektera att de INTE äter enligt LCHF, och att de vill ha "vanligt" godis.

/ Maja

Lchfman
8/8/13, 10:59 AM
#6

Jag skulle i alla fall inte "kunna med" att "falla för frestelsen" inför ögonen på folk. Speciellt inte alltså när dessa vet vad du äter och inte äter.
Ha den tanken som motivation! Visa att du har karaktär.

Annons:
[majatengdelius]
8/8/13, 11:03 AM
#7

De flesta i min närhet vet hur strikt jag kör på veckorna och de flesta helgerna. Oavsett hur mycket jag slarvar under t ex en lördag så är jag fortfarande väldigt stolt över att jag har kört så strikt innan dess.

Känner att så länge jag inte mår dåligt över det så kan jag falla tillbaka lite på någon helgdag. Tycker inte att det är speciellt pinsamt. Speciellt inte om man jämför hur duktigt man äter jämfört med de som äter skräpmat, pasta och socker varje dag! :)

Lchfman
8/8/13, 11:10 AM
#8

Jaja, man väljer själv.

Jag skulle aldrig orka att falla dit då och då.
Men alla är olika.

[majatengdelius]
8/8/13, 11:11 AM
#9

Nej, och det var just därför jag skapade den här tråden :P

perjoh
8/8/13, 11:18 AM
#10

Ostbricka med grönsaker

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

[Petronella Pip]
8/8/13, 11:36 AM
#11

Ja det är ju bra att göra något gott och LCHF-aktigt så att tom gästerna tycker att det är nog så bra! Fläsksvålar med god dip (t.ex. CF med tomatpure och vitlök samt kryddörter)… det gillar iallafall många jag känner som inte kör LCHF, när de väl kommer över första äckelkänslan 😛
Chokladdoppade makadamianötter är annars heaven direkt! Eller mixa frysta hallon med grädde och lite sötning (om det ska tilltala kolhydratsätare)

Mooniq
8/8/13, 11:52 AM
#12

100 gram mörk choklad - 86% eller 92%

50 - 70 gram kallpressat kokosfett, med smak o doft e jättegott.

bryt ner chokladen i småbitar i en skål, mät upp kokosfettet. Mikra försiktigt tills det smält. 

Tillsätt sen om du vill:

(ev 3-5 msk riven kokos)

(ev 10- 15 hallon/vinbär/blåbär, lätt mosade med gaffel)

(ev 2-3 msk konjak/whiskey)

häll i isbitsplattan, ställ i frysen nån timme, slå upp dem i en skål. Jättegoda, mättande och mäktiga. Man är nöjd efter 1-3 st. Goda att bjuda till kaffet. Förvara i kylen, då kokosfettet smälter i rumsvärme.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
8/8/13, 12:03 PM
#13

#4 Det är skönt att det är enkelt för dig. Så är det dock inte för alla. Du behöver inte förstå att det är så, det räcker med att du accepterar att alla inte är som du och att det har så försvinnande lite med karaktär att göra. Att hänvisa till karaktären är sånt som hallånbåtsivraren et al gör.

Annons:
smurfis
8/8/13, 12:31 PM
#14

Alla är ju olika och har man ett sockerberoende och ett begär (ex choklad el smågodis) så kan jag mycket väl förstå den där rädslan att man kanske "trillar dit", speciellt om man är nybörjare på LCHF eller någon annan typ av kosthållning. Det är inget konstigt i sig. Däremot tycker jag att du ska lita på dig själv och försöka hitta alternativ som fungerar för dig.

Kika här:

http://madeleinestedt.wordpress.com/2012/02/22/populara-lchf-snacks/

Zureel
8/8/13, 12:43 PM
#15

Om du har en fungerande micro kan du göra en mugcake a la lchf.


Lchfman
8/8/13, 1:09 PM
#16

Jag jag förstår att det kan läsas som provocerande det jag skriver, så jag släpper polemiken redan innan den börjar vad gäller #13

Hoppas du inte tog illa vid dig trådstartaren, jag hade bara goda avsikter!

[majatengdelius]
8/8/13, 1:31 PM
#17

#11

Ja, fläsksvålar är väldigt smidigt, även om det tor ett tag att vänja sig vid smaken, lukten och tanken på vad det består av ;)

Men är man sugen på något sött så hjälper de ju dessvärre inte så bra… Men ska prova att mixa som du sa. Det lät väldigt gott :)

#12

Ahaa, som ischoklad alltså? Lät mumsigt :D

#14

Gud vad bra! Perfekt, den ska genast titta igenom. Kanske bored skriva ut och sätta upp på kylskåpet hemma :>

#15

Aha… Vad är det? Är det gott? :O

Zureel
8/8/13, 1:41 PM
#18

Jo mugcake´s kan vara väldigt goda och är snabba och enkla att röra ihop och sen en kort stund i micron.

Googla mugcake och lchf så får man fram många recept.


[majatengdelius]
8/8/13, 1:45 PM
#19

Då ska jag göra det, tack! :)

Upp till toppen
Annons: