Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 3333 ggr
Anders-S
2013-08-07 21:15

Svenska bär?

"Var kommer bären ifrån?" undrade en äldre herre igår när det var månadsmarknad. 

"Från Skövde", svarade jordgubbssäljaren rappt.

"Tack då tar jag två kartonger" sa den som undrade, betalade och gick nöjd därifrån.

Jag vimlade lite med ögonen för det stod Hoogstraten.eu både på plastkartongerna och lådorna de stod i. Dessutom kostade de bara 20 kr/500 gram eller 15 kr/500 gram om man köpte en låda med 8 kartonger.

"Jag ljuger inte, har hämtat dem i Skövde", sa jordgubbssäljaren till sitt försvar skrattande på bruten svenska.

Några svenska bär fanns inte att uppbringa längre och det var inget större fel på belgarna. Troligen besprutas svenska bär lika mycket.  Men importbären plockas nästan omogna. En del mognar inte under transporten utan ruttnar istället. 

Jag brukar fråga "talar de svenska?" när jag köper bär eller grönsaker.  Har de inte ens gått SFI så får det vara. Nu när det är säsong för svenska grönsaker tycker jag det är skamligt av Willys, Coop och ICA att nästan enbart ha import. Köpvägrar.

Svenska bär plockade av tillfälligt hitresta plockare som bor i skogen under tveksamma sanitära förhållanden vill jag helst inte ha heller. Får nog ge mig ut och plocka blåbär och lingon själv.

Annons:
Anders-S
2013-08-07 22:49
Ove-D
2013-11-22 14:53
#2

#0 "har hämtat dem i Skövde"

Vet inte om jag ska skratta eller gråta… Det ungefär som kött som är styckat i Sverige (men djuren kan har levt i något helt annat land)…

Upp till toppen
Annons: