Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7760 ggr
savonit
2013-08-07 18:11

Billig ätbar mat?

Hej, åt just en sjukligt äcklig fläskytterfile.
Känner verkligen sorg för den stackars grisen som skulle behöva sätta livet till för att jag inte ens skulle få gilla smaken.

Vill ju egentligen inte ens köpa kött i butik men då man har en ekonomi att leva efter är det inte riktigt ett alternativ att sukta efter gräsbetat kött.

Det vi hittills satsat på är att äta mycket fett, men mera fett blir svårt att få in.
Mat priserna har ju dessutom ökat en hel del på senaste tiden.

Så hur gör man med en strängd ekonomi, när man inte kan äta mera fett och inte heller mera ägg,
Grissvans kanske.

Annons:
RobinEH
2013-08-07 18:18
#1

Mera inälvsmat kanske? Kycklinglever är ju billigt och riktigt gott, dock innehåller det ju väldigt mycket retinol så man kan ju inte äta det så ofta tyvärr.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Sindri
2013-08-07 18:23
#2

Då skulle jag istället köpa karré som brukar ha rikligt med insprängt fett, absolut inte den torra fläskytterfilén.

Sedan är det bättre att köpa ex.vis märgpipa, högrev, bogblad och annat kött som har mera fett kvar och gör gryta eller soppa. Det finns också oxsvans och andra benbitar som du kan koka soppa på.

Om du har tillgång till en affär som styckar köttet själv (ex vis City-Gross gör det) så fråga efter ben om det inte ligger i köttdisken. Brukar kosta ca 30kr/kg.

Koka ett par timmar, ta upp benbitarna och skär loss köttet, det kan bli en hel del. Lägg undan köttet och fortsätt koka benen några timmar till, lår stå över natten, sila av och koka ihop buljongen. Sedan har du stommen till en underbar soppa! Hur billigt som helst.

Mera om buljongkok här

http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7179dbb9cb46222d085676-buljong-for-nyfikna

patriknn1
2013-08-07 19:15
#3

Om det är viktigt för dig att äta gräsbetat eller ekologiskt, så får du nog acceptera att det blir dyrt. Det som ändå brukar hålla ett skapligt prisvär gräsbetes färs. Runt 90-100 kr kilot på extrapris. Annars, försök få tag på älgkött, tex en halv eller kvart, hos något älgjaktslag. Superbra kött till hyfsat pris.

savonit
2013-08-07 19:21
#4

#3 Iden om gräsbetes får ligga på is tillsvidare.
Dessvärre, men mat budgeten kanske kan bli lite lägre.

perjoh
2013-08-07 19:39
#5

Köper du en sjukligt äcklig fläskytterfile ska den väl reklameras på inköpsstället?

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

kaisakavat
2013-08-07 19:40
#6

Är det inte en aning obalanserat att kalla mat för 'sjukligt äckligt' bara för att man själv helst äter nåt annat?

Vad som är billigt har avhandlats i hundrafemtielva trådar tidigare. Sök.

Annons:
savonit
2013-08-07 19:45
#7

#6 (Jag gillar ditt inlägg och funderar kring det du nämnt.)
Nja nu var den sjukligt äcklig.
Och jag brukar inte dissa kött, om det inte handlar om lever.

Kan inte sätta fingret på om den var gammal eller om det var något annat, men den smakade inte normalt, typ sur eller något, hmm.
Brukar inte äta fläskytterfile så tänkte att den kanske är så den smakar.
Men vid närmare eftertanke är det ju bara en kotlettrand utan ben och kotletterna är ju allt som oftast goda, så troligtvis var det helt enkelt fel på köttet, trist.

Zepp
2013-08-07 19:54
#8

Ha.. tror du köpt sån där "mörad" fläskytterfile!

Rena skiten och smakar skit redan i munnen.. vem har hört talas om att ytterfile behöver möras överhuvudtaget.. det är redan mört!

Det handlar mer om att under falsk beteckning lura folk genom att spruta in vatten i kött och då måste man tillsätta diverse kemikalier.. och smake blir väl något som påminner om plast/gummi!

Råkade av misstag köpa "mörad" kycklingfile.. när blev kycklingfile seg??

Det var bara att slänga, hur jag än gjorde.. tillslut var jag nära att kremera fanstyget.. blev ingen stekyta hur jag än gjorde!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
2013-08-07 20:09
#9

#8 😃

*

Jag lusläser på förpackningar - även s k kött numera. Man vet aldrig. Kyckling är snart omöjligt att få 'omörat' - och på påsarna står typ "köttråvara 83 %". Mao massor av riktigt dyrt vatten och diverser skit.

 Dessutom varierar vattenmängden hur mycket som helst. Gjorde ju ett experiment för en tid sen. Köpte samma sorts kycklingfilé flera gånger efter varandra. Tinade dem och mätte upp vattenmängden i påsen, innan tillagning. Varierade från nästan ingenting till flera dl. Inte klokt!!

Anders-S
2013-08-07 20:29
#10

Nöthjärta/oxhjärta är billigt och gott. Kortfibrigt kött som går att laga till på många olika sätt. Går ibland att beställa hos ICA och City Gross: 25-30 kr/kg.

http://scan.se/produkter/497604/nothjarta/

http://www.svensktkott.se/recept/anticuchos-de-corazon-spett-med-nthjrta/

Frysta sillfiléer är inte dyrt. De som Willys säljer, 300 g / 15-16 kr,  är bra, har angiven fångstplats och lufttätt förpackade så att de inte härsknar. Går snabbt att laga till i ugnen. Klipp bara bort ryggfenan och skölj. Lägg dem i en form och lägg på en klick smör. Variera kryddning t.ex. kryddgrönt, gullök, vitlök, curry, senap.

hemul
2013-08-07 20:40
#11

CG har tydligen olika utbut på olika orter. Här är hjärta stapelvara, både nöt och gris.

Här du CG där du bor så har de många billiga bitar. Fläskben, nåt som är urgott som de kallar broskben (stor favvo för mig, bättre än revbensspjäll) och allmänt låga priser på kött.

Jag har inte heller råd med gräsbetat, men jag handlar kött uteslutande på CG. Mycket billigare, speciellt om man håller koll på extrapriserna, och mycket bättre än i andra butiker. Det är val samma fulkött, men de hanterar det bättre och det hjälper.

savonit
2013-08-07 21:19
#12

#10 ja oxhjärta är fint, tyvärr inte alltid helt lätt att få tag på.
Men skall börja ringa på klockan och fråga efter det när de inte har.

Sill hmm, ja det kanske man skall testa låter inte så dumt, men hur är det med benen då?

Zepp
2013-08-07 21:21
#13

Av benen får man kalcium!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
savonit
2013-08-07 21:21
#14

#8 stämmer säkert att den är mörad, dessvärre brukar "billigt" kött vara just mörat, oftast tar man då något annat, men ibland lyckas man få med sig sådant med även fast man helst skulle slippa.

savonit
2013-08-07 21:23
#15

Reklamera kött i sås, tror jag blir svårt. Speciellt nu när det är uppätet.

Det är ingen som kan något recept på lever typ gryt eller något som kan få en att börja gilla lever?

Zepp
2013-08-07 21:27
#16

Jo kycklinglever, med bacon och lök! 😛

Vill du ha det grytigt.. slå på en slatt grädde!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
2013-08-07 21:27
#17

Kycklinglever. Stek i mycket smör (brukar ta levern ur påsen och klippa ner bitar rätt ner i stekpannan med sax, mindre disk..) och skivad/hackad lök, häll över grädde, salta och peppra, släng i en näve 'råa' lingon och hackad persilja. Koka en stund så det blir klart.

Ät!

Anders-S
2013-08-07 21:54
#18

Där jag handlar har man ofta kycklinglever och kycklinghjärtan till halva priset. Kycklinghjärtan i ugn med mycket vitlök och smör är en av mina favoriträtter. De ska vara välstekta, nästan knapriga. Går även att äta kalla.  Kycklinghjärta innehåller liksom nöthjärta nyttigt Q10 fast kycklinghjärta innehåller förhållandevis mycket omega-6.  Kompensera med att äta sill också samma dag.

Eftersom jag dansar panna-mot-panna (gnuss) = delad andedräkt, blir det inte så ofta jag äter rätter med vitlök.

asahars
2013-08-08 07:02
#19

Ungnötlver som man lindar med bacon och steker i lergryta i ugnen blir gott o saftigt. Servera med en god vitkålssallad.

MimLan
2013-08-08 07:05
#20

Tror det enklaste är att se vad ens lokala butiker har för billigt kött. Det varierar vad för sortiment som finns och vad de lägger i "billiga lådan".

Närmaste butiken har ofta fläskben (grilla, buljong, köttsoppa) superbilligt.

Annons:
Mozzarellan
2013-08-08 07:30
#21

Sex månader har satt sina spår i matkontot, dvs spenderar mer än innan. Då det inte köptes kakor, saft, cola, godis etc innan som en del gör/ gjort så sparas det inte in pengar på det. Innan köptes mer pasta, Frukt o grönt. Trodde inte det skulle bli så markant skillnad.

patriknn1
2013-08-08 08:13
#22

Det blir dyrare. En portion pannkaka eller pasta med tomatsås, tex kostar ju i princip ingenting, men går att äta sig mätt på. Om man vill… :) Men det vill man inte, så därför tvingas vi lägga några hundringar extra på mat varje månad. Om man inte bryr sig så mycket om ekologiskt/gräsbetat osv så kan man ju dock äta relativt billigt. Frysta kycklingklubbor för runt 25 kr kilot, ägg för ca 35 kr kilot och fläskkött för runt 50 kr kilot finns ju ofta. Nötfärs för ca 60 kr kilot och likaså lax på extrapris för runt 60 kr kilot förekommer ju. Passa på att bunkra upp när det är billigt. Handla extra mycket och frys om på hösten. Djuren äter oftast som bäst under sommaren.

savonit
2013-08-08 08:19
#23

#22
Många bra tips.
Men tror inte jag hittar ägg för 35kr kg, inte heller lax för 60m
Men kyckling och kyckling klubbor borde vi äta mera av.

savonit
2013-08-08 08:57
#24

Kom på att jag kanske vist borde hitta ägg för 35kr kilot.
Får skylla på att jag inte hade vaknat och inser nu att det får bli ännu mera ägg.

Anders-S
2013-08-08 09:48
#25

#22 "Nötfärs för ca 60 kr kilot"

Nötfärs, både irländsk och svensk, med kort datum köper jag ofta för runt 30 kr/kg.

Äter hellre kött från Irland där djuren får vara ute och beta än svenskt där djuren fått importerad soja:

http://www.irishmeat.se/graesfakta/

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/giftigt-medel-pa-importerad-soja_5557789.svd

http://www.newsmill.se/artikel/2010/09/07/bondekooperationen-importerar-farlig-gmo-soja

Mariajoh
2013-08-08 09:58
#26

Ofta finner man stekar mm till riktigt lågt pris i affärerna med jämna mellanrum. Även "kokkött" (vet inte om det heter så hos andra?)

Om du inte känner dig säker på vad man gör med respektive köttbit så läs i en hederlig kokbok vilket köttstycke som passar till vad. Stekar skär jag oftast ner till tunna biffar eller strimlad biff.

Kött som passar till grytor brukar jag koka i stor sats (1-2 kg) i bitar tills det blir mört i god buljong och slänga in i frysen i "middagsstolekar". Dagen det ska ätas lägger jag i smaksättning och grädde efter tycke och smak för dagen. Dillkött, pepparrot, mustig gryta med svamp…  Kan varieras i oändlighet och det är inte ovanligt här i Värmland att få tag på den här typen av bra, närproducerat kött för under 80 kr/kg.

Lagar man mycket på en gång  (sköter sig själv de där timmarna på spisen, då kan man unna sig en god bok eller långt bad under tiden =)) blir det snabbmat på vardagen, bra kvalitet till bra pris.

perjoh
2013-08-08 10:22
#27

#25 Gäller det allt irländskt kött eller bara det som kommer via Irishmeat? Färsen jag köper på Willys anges bara som irländsk utan påståenden om att det skulle vara från enbart gräsbetande kor, skulle Willys verkligen göra en så grov marknadsföringsmiss att inte ta med det?

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Annons:
savonit
2013-08-08 10:32
#28

Mycket tips här.

asahars
2013-08-09 09:06
#29

Köp inte frysta kycklingfiléer för då får du ändå betala för fryst vatten. Köp hellre färska kycklingfiléer som du fryser in själv. Förpackningen blir dyrare men du får mer kött för pengarna.

perjoh
2013-08-09 09:40
#30

#29 Tyvärr är väl frysta marinerade kycklingfiléer billigare även om man tar hänsyn till vattenhalten.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Zureel
2013-08-09 09:47
#31

#30 det är min erfarenhet i alla fall, har hittat billiga frysta utan socker i alla fall så jag är nöjd med dem trots vatteninnehållet.


savonit
2013-08-09 09:57
#32

#30
#31
Tror jag med. Frågan är dock om kyckling file är billigt.

patriknn1
2013-08-09 10:38
#33

Kycklingklubbor, hela kycklingar, kycklinglår med ben osv ät billigast i längden. Dessutom kan man koka buljong på benen.

wiren_johan
2013-08-09 10:46
#34

Fläskkarré i bit, utan ben. 49.90kr/kg på Willys i 1kg förpackningar. Mycket fett i det också, nästan 20g fett per 100gram att jämföra med vissa fläskytterfiléer som bara innehåller 3g fett per 100gram. Ibland har de extrapris på sommaren på Coop och Ica så karrén bara kostar 29.90 per kilo. Mycket mat för pengarna.

Annons:
Lilltilda
2013-08-09 10:49
#35

Bra tråd med en del bra tips i. Jag önskar verkligen att jag bodde närmare ett CityGross men mitt närmaste CG ligger drygt 40 mil härifrån så det fungerar inte och jag bor flera mil ifrån närmaste stad. Brukar de gånger jag väl ska in till stan kolla veckans reklamblad och skriva listor och handla på Willys, Coop och Ica Maxi, men jag är oftast hänvisad till mitt lokala lilla ica och deras begränsade utbud.
Att köpa gräsbeteskött och liknande är bara att glömma. Jag lägger mina pengar på att hitta svenskt kött och gärna så lokalproducerat som det går.
Undantag från "svensk-regeln" är korv (italiensk, tysk och dansk korv har oftare renare ingredienser och lägre kolhydratshalter än den svenska) och kasslern jag köper ibland är dansk (finns det ens svensk kassler?).

Fryst kycklingfilé är ofta på extrapris (köpte t.ex. 2kg kronfågel frysta fileer för 99 kr härom veckan) men visst är det så att man köper en viss mängd vatten med fryst filé. Det är smidigt med kycklingfileer men problemet är att man alltid får tillsätta en rejäl fettkälla då de är så magra och usla ur lchf-synpunkt. Bättre är då frysta kycklingklubbor som är lätta att tillaga i ugnen tillsammans med valfria kryddor.

Jag försöker bunkra då jag hittar färsk fläskkarre/fläskkarrekotletter som rätt ofta är till extrapris.
Färsk hel kyckling är också ofta till extrapris och går att göra mycket gott av. Olika sorters köttfärs och nötkött bunkrar jag vid extrapriser och fryser in.

Just nu är jag i det läge att mina pengar nästa är slut (varit en dyr semesterperiod ur matsynpunkt då jag aldrig varit själv på semestern utan varje dag haft minst 3 munnar att mätta) och råvarorna som är kvar i frysen är få så när vardagen är tillbaka nu på måndag så får jag trolla mycket med ägg gissar jag. Omeletter, pannkakor, stekta ägg, kokta ägg, äggröra osv. Ägg måste i sammanhanget ses som billigt och näringsrikt.

~God loves you, and I´m trying! ~

Zureel
2013-08-09 10:54
#36

#35 Har du kollat på innehållsförteckningen på kycklingen? all fryst kyckling jag har sett från kronfågel innehåller socker till min irritation köpt kycklingfile av märket basic på min lilla icabutik till bra pris och inget socker där.


kaisakavat
2013-08-09 11:05
#37

Lite samvetsgnissel här: 

Jag vägrar köpa billigaste fläsket - det från Danmark och Tyskland - sen jag såg en dokumentär om varför det är billigt. 

Det produceras inte i de egna länderna, där finns ju jättefin lagstiftning, ujuj vad duktiga de är. Som hindrar de billiga produktionsmetoderna. Istället är produktionen fiffigt outsoursad till forna öststater vid östersjökusten - grisfabriker som är GIGANTISKA och som vräker ut gödseln och urinen helt orenat, ohämmat. Marker, trakter blir övergödda och obrukbara, sjöar o vattendrag dör, lokalbefolkningen förtvivlar men är maktlösa. Rovdrift!!

För att inte tala om det enorma läckaget ut i Östersjön. Minns inte siffor men det var ofattbart. Ett snart dött hav, redan delvis dött. 

Så även om kassan är skral - NO-NO!! Väntar till nedsatt pris på svenskt fläsk, för vår produktion ser än så länge inte ut så.

perjoh
2013-08-09 11:26
#38

#36 Hittade en ett år gammal artikel om kycklingfilér: http://www.aftonbladet.se/minekonomi/shopping/article15327065.ab Jag tror dock att priserna har varit billigare den senaste tiden än de som anges i artikeln.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Lilltilda
2013-08-09 11:34
#39

#36 nej, ärligt talat, jag kollar bara att kycklingen är svensk. Billigare märken brukar oftast vara dansk och dansk kyckling kommer INTE in i mitt hem.
Socker ser jag faktiskt inte som så farligt så länge kh-halten totalt inte blir så stor (jag har t.ex. alltid socker i mina "rubbingkryddor" jag gör vid grillning). Jag är inte sockerberoende, jag har gått ner all övervikt och äter bara lchf/low-carb för att bibehålla nya vikten och för att jag mår bra på det. Däremot kan jag också fundera över varför man tillsätter socker i kyckling. Det känns rätt onödigt.

#37: Jag gissar att vi sett samma dokumentär, men hur som helst så vet vi här uppe i norr att köper vi från Nylens hugossons så får vi svenskt NORRLÄNDSKT kött då deras grisbönder alla är från norrbotten och västerbotten (och jag har varit hos ett par av grisfarmarna som levererar köttet och sett att grisarna har det helt ok enligt dagens mått mätt och att de slipper de extrema transporterna som sker ute i europa). Jag köper i första hand norrländskt. I andra hand andra svenska märken.

~God loves you, and I´m trying! ~

patriknn1
2013-08-09 16:58
#40

#37. Håller med! Köper bara svenskt kött. Vägrar köpa danskt, tyskt, osv pga det extremt utbredda fusket, djurplågeriet, miljöförstörelsen, antibiotikaanvändningen, osv. Betalar hellre 10-20 kr mer för ett kilo svenskt kött.

savonit
2013-08-09 17:13
#41

#40 håller helt klart med, dock spelar det ju inger roll hur etisk och miljökorrekt man vill vara när man lever på gränsen till minus på kontot i slutet av månaden.

Ser då att det är bättre att inte belasta ekonomin åt fel håll, och kompensera dubbelt sen.

Annons:
[Big-Ben]
2013-08-09 17:21
#42

Hallå!

patriknn1
2013-08-09 17:31
#43

#41. Ja, ibland får man ju helt enkelt göra bästa möjliga kompromiss. Jag vet hur det är. Har stor barnfamilj själv, och det är inte alltid läge att tänka på ALLA aspekter gällande miljö, kvalitet, rättvisa, osv… Man gör så gott man kan. ;)

savonit
2013-08-09 19:09
#44

#42 Hallå hallå på dig Big-Ben välkommen hit, har du några förslag på billig mat?

kaisakavat
2013-08-09 19:52
#45

savonit - Det jag skrev ovan syftar inte alls till moralkakor åt någon specifik. Dömer ingen, för tvånget att snåla kan vara extremt krasst verkligt, ofrånkomligt. Vet hur det är att vara extremfattig, been there.. 

Och du verkar vara en medveten person som säkert gör vad du kan.

Vad jag tänkte var, att sådär allmänt i en billighetstråd kan en liten påminnelse ändå vara på sin plats. Inte alla som jagar låga matpriser gör det av just nöd, utan andra orsaker. Och då kanske miljöhänsyn kan få spela in.

Känner bara mina egna villkor och är själv mindre pank numera än jag var förut. Så det går vara ngt mer nogräknad. Hoppas du ska få en bättre pengarsituation på sikt du också.

perjoh
2013-08-09 20:27
#46

Har precis ätit en sjukt god fläskytterfilé, grillad i klotgrill med rökspån, smakmässigt måste det ha varit en sjusärdeles glad och gemytlig dansk gris. Så dansk marinerad fläskytterfilé till extrapris kan rekommenderas.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

savonit
2013-08-09 21:00
#47

#46 Var den köpt på extrapris på Willys?
För då är jag helt säker på att det var fel på min.
Har en till i frysen får hoppas att den är bättre.

Anders-S
2013-08-09 21:28
#48

Re:  #39 skrivet av Lilltilda  "svenskt NORRLÄNDSKT kött"

Inte alltid vad man tror i verkligheten ens i Norrland:

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6908685

Annons:
savonit
2013-08-09 22:17
#49

#45 Nej det är ju tyvärr så det är, pris = kvalitet = avspeglar hur djuren levt hur fodret producerats osv.

Kan gotta mig åt att jag har en del egenodlad sallad och kryddor på balkongen.

Vad hette dokumentären ni sett?

perjoh
2013-08-09 22:41
#50

Har man otur med fläsk undrar jag om det kan vara galt man fått, har man otur med lamm smakar det kofta. Jag har mer och mer börjat reklamera livsmedel jag är missnöjd med och det brukar gå bra men visst är det svårt om man tillagat en middag och mer eller mindre är tvungen att äta upp den för man är hungrig. Jag är alltid misstänksam mot extrapriser, i bakhuvudet finns alltid misstanken om att det är en vara med kända kvalitetsbrister de försöker kränga ut utan att upplysa om orsaken. Vi har tagit för vana att alltid spara kvitton någon vecka eller så, det underlättar vid reklamation.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

savonit
2013-08-09 22:49
#51

#51 Har även jag funderat om det är så det ligger till.

Lilltilda
2013-08-09 23:13
#52

#48 visst är det så ibland tyvärr. Riktigt tragiskt. Ser dock inte Nyléns Hugossons nämnas någonstans i artikeln och det är det nord-norrländska charkföretag jag litar mest på. Den dag jag får läsa en liknande artikel om dem så bojkottar jag deras varor. I det fallet så VET jag att en stor del av deras fläskkött kommer från lokala grisbönder eftersom att jag känner till en av deras största leverantörer och vet att han levererar allt sitt kött till dem. De har eget slakteri, egna fabriker osv.
Tallhöjden som nämdes i artikeln känner jag inte alls till. Har aldrig hört talas om och tvivlar på att de ens gått ut med att de skulle ha lokalproducerat kött eller att de skulle ha egna slakterier.

#50 Det är KLOKT att spara kvitton och att reklamera mat man inte är nöjd med. Helt rätt.

~God loves you, and I´m trying! ~

kaisakavat
2013-08-09 23:26
#53

#49 Jag minns ju inte det, irriterande. Har sökt på webben på olika sökord, men får inga träffar alls (förutom träffar på trådar här på KIF där jag själv har nämnt den 😡). 

Märkligt.. får upp andra dokumentärer. Kanske är det tiden.. att den inte är ny.

Jag har skrivit till SVT och frågat ifall de kan ge mig ledtrådar. Tror ganska säkert det var på SVT den gick.. Vi får se ifall det blir några svar.

/demensia

Lilltilda
2013-08-09 23:31
#54

#53 har också sökt dokumentären efter att minnet av den väckts efter att jag såg dig nämna den i en annan tråd och jag får heller inget napp, men jag är inte så säker på att det var svt som visade den. Kan ha varit TV4 och "kalla fakta" eller liknande

~God loves you, and I´m trying! ~

savonit
2013-08-10 08:07
#55

#53 #54
Är det denna?

Älskade kött, dokumentär i UR Play.

Granskning av köttindustrin och dess konsekvenser för miljön och vår hälsa. Idag står köttindustrin för större andel av växthusgasutsläpp än världens transporter. Köttätare är ofta överviktiga och löper ökad risk för hjärtsjukdomar, cancer samt resistens mot antibiotika. Vad finns det för alternativ till storskaliga jordbruk? Hur kan konsumenterna påverka? 53 min

Annons:
savonit
2013-08-10 08:14
#56

Eller

"Vårt grisiga hav"

Människors efterfrågan av billigt fläsk- och kycklingkött har resulterat i att monsterfabriker byggts i Polen och Ryssland där dyngan efter miljontals grisar och kycklingar slängs ut orenat i floder och skogar. Inte bara Östersjön utan även naturen kring idylliska byar blir förstörd för eviga tider.

Antagligen är det redan för sent att göra något åt vår döende natur. Men själv kommer jag aldrig mera att äta billigt svin eller kycklingkött!

G Magnell

savonit
2013-08-10 08:20
kaisakavat
2013-08-10 10:40
#58

#57 Japp - "Vårt grisiga hav." Den är det!

Lilltilda
2013-08-10 11:29
#59

# 57 Exakt den! Vårt grisiga hav. Det är den som jag sett med. Tack för länken!
Se den! Den väcker mycket tankar!

~God loves you, and I´m trying! ~

savonit
2013-08-10 11:53
#60

#58 #59

Ganska vidrig dokumentär faktiskt.
Min fundering är dock vart skolors och åderboendens mat kommer ifrån.
Hmm

kaisakavat
2013-08-10 12:07
#61

#60 Offentlig sektor har ju lagstadgat anbudsförfarande att gå efter. Priset styr. Det finns säkerligen krockande policies om 'kvalitet och miljöhänsyn', men gissar friskt att dessa policydokument är underordnade i de allra flesta fall.. 

Fast det händer ju at kommuner sätter ner 'kvalitetsfoten'.  

Vore klart intressant att veta mer om detta.

perjoh
2013-08-10 12:20
#62

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Annons:
Anders-S
2013-08-10 13:33
#63

#61 skrivet av kaisakavat 

Det borde väl gå alldeles utmärkt att ange ekologiskt samt grässuppfött, GMO-fritt och sojafritt foder,  i kravspecifikationen vid upphandlingen? Det kan knappast betraktas som konkurrensbegränsning.

kaisakavat
2013-08-10 13:45
#64

#63 Ja, det var ju liksom det jag skrev. Det verkar ju gå på vissa ställen. Kräver dock andra ambitioner än att till varje pris hålla nere kostnader - och så kräver det ju kunskap. Bara för att nånting 'går' händer det inte automatiskt. Uppenbarligen.

savonit
2013-08-10 13:50
#65

#64 Min fundering är ju om ens skolorna, skolbarnen och de som bestämmer ens vet om att det är såhär det är.

Det är just därför min fundering kring skolors upphandling ser ut.
Det hade ju varit pinsamt om de vet hur det går till och fortsätter bidra till att förstöra Östersjön, det har ju blivit ett (Jävla) liv om de hemska jumboräkorna och liknande, just pga miljö, knappt någon butik säljer dessa, men kött med samma påverkan på hemma plan är det ingen som ratar?

Märkligt.

Anders-S
2013-08-10 13:55
#66

Re: #64 skrivet av kaisakavat

Sökte i Google på "upphandling ekologiskt" och fick mer träffar än jag hinner läsa

Inser att mycket av det jag skulle vilja ha som krav inte inryms i begreppet ekologiskt, t.ex. enbart A2-mjölk till barn och vård (inget A1-kasein).  Att man inte blandar A1- och A2-mjölk redan i tankbilarna utan istället håller de olika sorterna åtskilda borde inte kosta särskilt mycket extra. A1-mjölken kan med fördel användas till smör eller ghee.

MimLan
2013-08-10 14:02
#67

Upphandlingen är svår, det är få som är riktigt kompetenta nog att navigera i de vattnen, vilket ger att priset blir tongivande bortom alla andra aspekter. Men det finns ju sätt att komma runt en del av det iaf:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/51b883dfce12c42ca800006b-etiska-skal-argument-for-skolmatval?participating-10

Det är synd att det krävs så mycket kunskap, eller, att det inte är självklart att den kompetensen efterfrågas bland de som anvarar för skolmaten, både beslutsfattare och och duktiga kockar.

savonit
2013-08-10 16:45
#68

Har precis styckat en billig kyckling och kokar ny buljong på skelettet.

Kycklingen skall in i ugnen. Och tillbehör blir en curry sås och rester broccoli mos,

34 kr för 3 personer.

Helt ok.

perjoh
2013-08-10 17:45
#69

Jag vill slå ett slag för kyckling i lergryta, jag har två stycken. Jag kryddar hel kycklingen med Kockens chiligrillkrydda, lägger den i lergrytan och in i kall ugn, sätter därefter på ugnen på 250 grader och den får stå inne 90 minuter. Kycklingen blir som grillad kyckling. Efter middagen är det dags att rensa skrovet från allt ätligt och blanda med spadet/skyn från lergrytan och så gör vi någon variant på Kyckling Marengo. Två hela kycklingar räcker till middag som grillad till oss två vuxna, två vuxna barn och tioåringen plus ytterligare en middag för oss alla.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Annons:
savonit
2013-08-10 18:01
#70

Denna rätt räcker till en kyckling soppa med på buljongen jag tilllagar.
Nice.

Torparmor
2013-08-10 22:49
#71

TS Ursäkta här lite OT

#67 Betr offentlig upphandling så önskar de flesta kostchefer, upphandlare och många politiker i första hand svenskt kött i andra hand ekologiskt  (kunskapen finns tro inget annat). Nej det är inte så enkelt. Vi skulle kunna ha en egen tråd om detta. Många försöker gång på gång vrida och skriva om för att få igenom utan överprövning men än har bara några få lyckats.

Det finns varken vanligt svensk kött eller ekologiskt svenskt kött så det räcker till för den svenska marknaden. Så även om man kräver ekokött blir det ofta utländskt. Sen är det som #66 skriver bara för det klarar kraven ekologiskt är det inte säkert gräsbeteskött eller med de andra krav vi önskar.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: