Annons:
Etikettövrigt
Läst 1608 ggr
luddet77
2013-08-07 13:21

varför bildas ketoner? + ett gäng andra frågor

Levern bildar socker så att blodsockret alltid är stabilt, så varför bildas ketoner? 
Kan inte levern göra så mycket socker eller skulle det bli brist på proteiner isåfall?
Vad är det i kroppen som behöver blodsockret? Är det hjärnan och centrala nervsystemet som inte kan använda ketoner?

Det sägs att efter en tid i ketos så ställer kroppen in sig och bildar lagom mycket ketoner. Hur snabbt kan den öka det, om kroppen helt plötsligt får för sig att springa ett maraton eller något annat jobbigt?

Kan muskelcellerna använda bara fett som energi och isåfall vilket fett, eller behövs både socker/ketoner och fett?

så, det var nog det som jag har legat och funderat på de senaste kvällarna :-)

Annons:
RobinEH
2013-08-07 13:33
#1

Ketoner bildas till följd av att acetyl-CoA ansamlas då det inte kan gå in i citronsyracykeln. Detta beror på brist på diverse ämnen, däribland oxalacetat, och stora mängder acetyl-CoA från nedbrytningen av fettsyror. 

Glukoneogenesen slösar energi och kroppen är smart nog att använda andra substrat istället för att låta processen gå på högvarv. Äter man väldigt lite protein så kan man absolut få brist på aminosyror. Dock är inte alla aminosyror glukogena. Sedan är glukoneogenesen en limiterad process där produktionen av glukos maximal ligger runt 200g om jag inte missminner mig.

Vissa delar av hjärnan kan inte använda ketoner och kräver glukos. 

Fettoxidation kräver syre. Så under anaerob träning så är fettförbränningen inte så hög. Så nej, muskelceller kan inte endast använda fett som energikälla.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Anqan
2013-08-07 13:40
#2

Levern tillverkar glukogener av protein och fett vid behov. Annars om det finns tillgängligt spjälkar den om kolhydrater till glukos eller frigör glukos som finns upplagrad i levern (det gör flera organ och muskler om glukosreserver finns där).

Processen där levern tillverkar glukogener kallar för glukoneogenes.

Som jag förstått är det viss del av hjärnan, viss del nervsystem och några organ som behöver glukogener. Hjärnan klarar sig i stor omfattning på ketoner annars.

Av egen erfarenhet som äter strikt LCHF verkar man kunna prestera mycket väl i ketos. Det känns som man har massor med energi när man långpresterar. Det är så pass att man bara går och går och inte känner hunger förrän man verkligen är vrålhungrig. Ofta känns det mer som man är i behov av vätska och salter vid tyngre ansträngning än just kanske mat i första hand.

Men jag har också funderat på i vilken omfattning ketoner eller glukogener kan bildas. Man har funderat på ibland om man faktiskt kan få för lågt blodsocker om tillverkningen inte hinner med, och detsamma vad gäller ketoner.

När jag testar ketoner i urinen på morgonen ligger jag numera ofta mellan 4 och 8. Intar jag någon gång mer kolhydrater, som äter för mycket morot sent eller dricker 2-3dl mjölkchocklad med stevia i sent så märks det av då ketosen går i backen. Äter man mycket fett sent blir det tvärtom, då drar det iväg mot 8+ i ketoner på stickan då kroppen skickar ut överskottet av ketoner i urinen. Så nog verkar kroppen kunna tillverka ketoner så det står härliga till om den behöver.
Skulle helst vilja testa blodketoner, men jag har himla svårt sticka mig själv med nålskräck i ryggen. Blivit mycket bättre när de tar blodprov på mig, dvs när någon annan gör det. När jag själv ska göra det svimmar jag nästan, ha ha ha.

Zepp
2013-08-07 13:40
#3

Ketoner bildas för att ersätta stora delar glukos, det vore ju förargligt om vår stenåldersförfader skulle få brist på glukos om han behövde och inte kom över någon växt att tugga på.

Hjärnan kan ta upp till 70% ketoner, resten är glukos, hjärtat fördrar ketoner.

Levern kan tillverka ungefär 200 gram glukos om dagen, av aminosyror, laktat och glycerol.

Men vi vill inte äta upp våra muskler, men har mycket fett lagrat, ialalfall 100,000 Kcal!

Det är vissa delar av hjärnan, viss del av njurbarken och röda blodkroppar kan bara änvända glukos.

Ketonproduktionen ökar inte särskildt snabbt, utan där är det främst fettoxidation som ökar samt uttag ur glykogendepåer.

Så länge musklerna har full tillgång till syre så används i princip bara fett, men så fort då anstränger dig över promenadfart så uppstår ett syreunderskott.. och glukos kan förbrännas anaeorobt, men då uppstår oxå laktat, och det kan förbrännas det oxå, mest i lungorna.

Muskler använder främst intracellulärt fett, dvs sådant du lagrat tidigare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

luddet77
2013-08-07 14:36
#4

supertack för bra och utförliga svar!

Upp till toppen
Annons: