Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som röker/har rökt

Tillbaka!

2013-08-07 10:06 #0 av: Mariajoh

Äntligen motiverad att äta som jag/alla borde igen!

Är dock snäll mot mig själv och bannar mig inte för de ca 8 kg som sedan i vårvintern smugit sig på  - för jag har slutat röka! 6 månader nu, helt fri från nikotin.

Efter 20 års rökande har jag nu äntligen slutat, med kort hjälp av champix och inte ett endaste nikotinersättningsmedel.  Under detta förstahalvår har jag därför tillåtit mig både godis i soffan om kvällen och en kaka till kaffet.

Nu är jag väldigt säker Ickerökare (mallig som bara den!) och bestämt mig för att återgå till mina bra kostrutiner igen. Dag fyra idag och jag har kickstartat stenhårt med i princip bara skaldjur, ägg och sås. Gott i värmen!

I höst väntas många kalas och fesligheter och då ska klänningarna sitta som ett smäck över mage och rumpa igen, det har jag lovat mig själv.

Så nu kommer jag titta in här igen lite då och då för att få recept och jag blir allt som oftast peppad av att läsa om andras historier. För nu ska kosten och rökstoppet spikas!

Ha det gott allesammans!

Anmäl
2013-08-07 10:10 #1 av: [majatengdelius]

Lycka till! Det där fixar du! :)

Anmäl
2013-08-07 10:15 #2 av: Mariajoh

Tack! <3

Anmäl
2013-08-07 21:15 #3 av: totten

Heja, heja jag är också tillbaks!

Anmäl
2013-08-08 09:45 #4 av: Mariajoh

Bra totten! Nu kör vi!

Igår kväll var jag så godissugen att jag nästan gick av på mitten och nu i morse rostade lillflickan bröd.... Luktade ju ganska gott =)

Men jag stod emot och idag är det dag fem så det ska väl lätta, det där eländiga suget.

Ska se om det finns lite kantareller i skogen under dagen, smörstekta sådana framför tv:n slår vilken godispåse som helst!

Anmäl
2013-08-28 08:38 #5 av: Mariajoh

Segt att komma igång. Fuskar konstant, saknar rätta motivationen. Byxorna sitter så hårt att jag inte vill sätta mig (positivt iofs, det går ju åt mer energi när jag står, hahaha)

Kalas och fester avlöser varandra och när karaktären är svag så.... Ja, tårta är faktiskt riktigt gott om rätt person har bakat.

Men rökstoppet håller och det är ju bra!

Har bara två riktiga tillställningar till inplanerade närmaste veckorna och hoppas vardagen kan smyga sig in igen efter mitten av september. Kanske klarar att vara ganska strikt på veckodagarna?

Satsar på det så får jag se!

Anmäl
2013-10-02 11:26 #6 av: Emmepemme

Heja heja! 

Jag har också slutat röka i år (24 mars) och började med lchf i maj för att inte gå upp fem+ kilo på några månader som förra gången jag slutade röka. Jag har trots det gått upp (tre kilo), men försöker kämpa på med maten.

Hoppas du är lika lycklig rökfri som när du startade tråden och att du har bättre kontroll över maten. Jag försöker tänka på första året som rökfri som ett undantag, eftersom det är så mycket känslor och minnen som är förknippade med ciggen. Om jag samtidigt sköter min kost någorlunda så är det bara världens största plus! :)

Anmäl
2013-11-04 15:03 #7 av: Mariajoh

Inte varit här på ett tag, och allt går åt skogen med min mat =/

Eller, det går jättebra med maten. Inga problem alls, skulle aldrig drömma om att ta en potät eller pastatallrik. Men smågodis och chips - det tycker min hjärna är helt ok....

Hur gör du Emmepemme?! Min karaktär är nära noll (men jag är fortfarande rökfri!).

Sväller mer och mer, vågar inte väga mig men byxorna klyver mig snart mitt itu.

Anmäl
2013-11-04 15:21 #8 av: jen83

Börja med adhd medesin så lovar ja at Du int eter chips å godis ;-)

Anmäl
2013-11-04 15:31 #9 av: Mariajoh

Är inget alternativ för mig, tyvärr, men tack för tipset.

Anmäl
2013-11-04 15:43 #10 av: jen83

Skoja faktist bara :-)

Tro nog enda setet e at bestema sej å sen gråta sej ijenom tv kvelarna i sofan :(

men leste at typ nöter å sånt int ska vara nån fara at eta even salta pinar!
Min man e diabetiker å han eter myke nöter å salta pinar å ha gåt ner 4 byxstl på et par mån sen eter han ju bra vanlig husmanskost oså jivetvis

Anmäl
2013-11-12 07:03 #11 av: totten

Jag har fallit i samma fälla...

Men from i förgår är jag pået igen!

Kom igen du fixar det!

Anmäl
2013-12-12 13:38 #12 av: Mariajoh

Märkligt, det var lättare att sluta röka än att sluta med kolhydraterna igen... Nu sista månaden har väldigt mycket personlig stress försvunnit, -13 har varit ett dåligt år men det börjar räta upp sig. Kanske kan den minskade stressen hjälpa mig att tappa något motivationskilo? Så jag inte ständigt och jämt kikar i skåpen efter något gott att äta på?

Häromkvällen gjorde jag iordnig en tallrik risgrynsgröt när en av döttrarna tog sig som kvällsmat. Ogenerat strössade jag på socker. Det enda vettiga på den tallriken var väl smörhålan =) Lyckligtvis var inte gröten hemmagjord utan smakade otäckt så det blev bara en sked men ändå.. Vilken galen idé!

Det sora problemet är nog just motivationen, skulle behöva kickas igång!

Anmäl
2013-12-12 15:06 #13 av: PiaHumlan

Hej! Kul att hitta ännu någon som är galen nog att börja strax innan jul :-D Jag är superpeppad (och smällfet) Just det där du skriver om att ständigt gå och dra i kylskåpsdörren och kolla om det finns... nåt? Jag minns från min första LCHFvända att jag blev så oerhört förvånad över att detta beteende plötsligt upphörde helt. Men det var först när kroppen fattat att den inte skulle svälta ihjäl.

Lycka till :-)

Anmäl
2013-12-13 07:29 #14 av: Mariajoh

Ja du, före jul... Så var det ju liksom inte tänkt, jag började i augusti, hahaha! Igår klarade jag hela dagen utan missöden! Nu på morgonen gick jag med högt huvud förbi skumtomtarna nattpersonalen inte orka äta och smet snabbt ner till mitt mottagningsrum. Har finns inga rosa, sega nissar, en av alla mina svagheter =)

Nä, nu gäller det! På nyår ska klänningen kännas bekväm över ändan! Vägrar köpa en större.

Nu hjälps vi åt PiaHumlan!

Anmäl
2013-12-18 19:57 #15 av: Mariajoh

Men åh! Har vägdag på fredagar men kunde inte hålla emot... Provvägde mig lite för att se om något hade hänt.

Och trots att det är kvällen och alla måltider är uppätna för dagen är det faktiskt så att jag..... har tappat 7hg!

Känns otroligt bra efter två julbord =)

Det fungerar att stå emot sockersuget. Det gör det!

Anmäl
2013-12-20 09:21 #16 av: Mariajoh

Fredag - vägning.

Ner 0.9! WIIIII!

Anmäl
2013-12-20 12:53 #17 av: PiaHumlan

Heja heja! Det funkar, så nu kör vi vidare! Skrattar

Anmäl
2014-01-03 09:17 #18 av: Mariajoh

Summering:

Jul och nyår, div glöggkvällar, fikarum fyllt med gotter från tacksamma patienter och anhöriga..... mm.

Upp lite grann men ändå 3 hg ner sedan invägningsvikten. Nu är det nytt år och nya mål. Sockerfri dag tre idag. Nu jädrar!

Fick dessutom stavar i julklapp, totalt 15 km hann jag gå med dem förra veckan och ytterligare 2 mil "vanlig" gång. Nu är det dessvärre mycket jobb den här veckan + att jag bor lantligt och saknar ljus. Men mörker är det gott om. Och regn. Fantiserar om en crosstrainer....!

Målet: känna mig riktigt snygg på min jämna födelsedag i oktober.

Anmäl
2014-01-13 14:14 #19 av: Mariajoh

Ärligt! 10 dagar senare - inte ett hg varken hit eller dit!

Och jag går med dessa stavar så jag spottar blod (bildligt talat), och lider alla dagar utan godis, *snyft*.

Dessutom börjar beach 2014 för mig redan i slutet på februari.... Det ska dock bli jättekul! En kollega och jag klickade plötsligt till oss en semester under sportlovet med våra döttrar, tre var (!) så det känns angeläget att få bort iaf någonting av fluffet, nog illa att vara nordiskt vintervit i bikinin Blinkar

Anmäl
2014-01-19 20:39 #20 av: Mariajoh

-1 kg från invägning!
Dessutom blivit inspirerad här inne - har mätt midja, stuss och lår.

För tänk om det är så att jag musklar mig lite, med mina stavar, mina handledsvikter och rejäla steg? Vikt är ju inte hela sanningen!

Nu är jag glad. Nu känns det lättare att köra på =)

Anmäl
2014-01-20 22:58 #21 av: totten

Hur går det?

Anmäl
2014-01-20 22:59 #22 av: totten

Nu mena jag inte med cm utan med maten o stavarna?!

Anmäl
2014-01-22 07:23 #23 av: Mariajoh

Stavarna och jag umgås 10-15 km i veckan, vi trivs bra ihop. Övriga dagar får de dock stå hemma. Då går jag vanliga raska prmenader. Är lite orolig att slita axlar och armbåge så här i början.

Maten går också bra, sötsuget blir mindre och mindre. Färre och små gropar i vägen. Har böjat leka lite med mannens gamla vikter och gör lite benlyft och planka för att om möjligt lyckas platta till magen från ett håll till..Skrattar

Ska bli spännande med mätningen på söndag.

Hur går det för dig?

Anmäl
2014-01-23 22:06 #24 av: totten

Ja det går bra.

Några avsteg här o där men jag kör en hel del träning nu.

Har för första gången i mitt liv kört för en PT... 

Hon ansåg att jag skulle fortsätta att Zumba minst 2 ggr i veckan o sen köra ett program 2 ggr med styrketräning för ryggen, benen, magen och rumpan framför allt och sen gå på löpbandet med en puls på 130. Detta är en tackt då man kan prata men blir svettig, ialla fall jag ;-).

Så jag kommer att testa detta. 

Ska mäta mej varje söndag som du med. Så får vi se. 

Detta får ta sin tid. Jag ger det 1 år att gå ner 25 kg. Går det fortare så blir det bonus! Men träningen är här för att stanna. 

Vi hörs!

Anmäl
2014-01-29 07:44 #25 av: Mariajoh

-1 g till! 2 kg ner, nu händer det grejer =) (Har inte hunnit med måttbandet på några dagar, sist jag kollade hade dock inget hänt)

Plockade ner en app häromdagen, Lifesum, som öppnade ögonen på mig lite kan jag säga.

Den summerar kolhydrater, protein och fett på ett enkelt sätt. Inser redan att jag överkonsumerar protein. Äter visst mer kolhydrater än jag trott också. Så nu blir det nog bättre resultat.

Den där appen har ingen grund i att äta mindre kolhydrater så den visar lite sura miner över mitt fettintag tex men det spelar ju ingen roll, känns bra att få en fingervisning om hur jag faktiskt äter. (Och vad fort det går att råka höja kolhydratsnivån till 70 g/dag!

med dessa två förlorade kilo är jag återigen motiverad, äntligen lite "lön för mödan" så att säga. Kanske lättare att låta bli godisbitarna nu?

Anmäl
2014-01-29 17:04 #26 av: totten

Bravo vad kul! 

Heja heja!

Anmäl
2014-02-07 08:54 #27 av: Mariajoh

En underbar fredag! Efter mycket jobb ska jag snart vara ledig en hel helg!

Mätte mig imorse - midja från 87 - 84 cm
höft/rumpa 103-100 cm
Lår - oförändrat

Vikt - ner totalt 3 kg

Äntligen!

Ha en fin helg alla, själv ska jag njuta lite extra i goda vänners lag i badtunna och lite bubblor i glaset =)

Anmäl
2014-03-07 08:50 #28 av: Mariajoh

På´t igen!

Finns alltid något att skylla på, ursäkter för allt om man inte lyckas men jag halkade av och gick upp allt igen. Sen var det inplanerad semester, en mycket välbehövlig sådan. Har aldrig i mitt liv varit så sliten.

Men en vecka med mina fina döttrar och en vän med hennes på en solsemester har boostat igång motivationen. Nu ska här formas en kropp som passar till den försenade bröllopsresan i juni (bara 11 år, inte så farligt eller hur? Hahaha!)

Har även sett till att komma igång med löpningen (inte själva aktiviteten men förbereder mig). Bor på landet och det ser ut att vägarna är redo inom kort att ta sig fram på i träningsskor och inte armékängor. Målet - kunna springa en mil när jag fyller 40 i höst.

Delmålet - anmälde mig till stafettmaraton med arbetskamraterna i maj - måste då kunna genomföra 2,4 km riktigt snabbt för att få behålla värdigheten, hahahaha!

Så nu finns det inga undanflykter längre - jag vill och jag kan och jag måste för att inte svika laget. Bästa motivatorn är för mig att blanda in en annan part.

Anmäl
2014-03-18 07:03 #29 av: totten

Vad härligt med så bra mål och delmål!

Berätta hur det går med springandet. Jag har löpskor och även en oanvänd ny löpjacka i lådan ;-). 

Jag går snabbt ca 6,5 km/tim och med 5-6 % lutning ca 1 tim minst 2 ggr i veckan blandat med min andra träning. Har ALDRIG joggat. Men vill testa och tror kanske att jag kan gilla det. 

Kram och vi hörs!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.