Annons:
Etiketthälsa
Läst 1493 ggr
Pussgurkan
8/6/13, 8:24 PM

dricker för lite

jag tillhör de som dricker för lite - om jag anstränger mig som kommer jag upp till strax över litern per dag.

Kan det göra att jag har svårare att gå ner i vikt?

Kan det göra att jag har blivit tjock?

Kan vätskebrist ge sötsug?

Annons:
Zepp
8/6/13, 8:53 PM
#1

Vi behöver ungefär 2 lite vatten om dagen.. men det mesta får du via maten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pussgurkan
8/6/13, 8:57 PM
#2

Okej. Då behöver jag kanske inte oroa mig då

Zepp
8/6/13, 9:00 PM
#3

Man brukar bli törstig om man behöver vatten!

Ibland vet jag inte riktig vad jag vill.. om jag är sugen eller törstig, då brukar jag ta en klunk vatten.. ofta går det då över.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pussgurkan
8/6/13, 9:17 PM
#4

Hum kanske är det så att mitt sug är törst. Ska testa nästa gång.

Mozzarellan
8/6/13, 9:43 PM
#5

Det finns ju inte så väldans mycket på min tallrik längre, har svårt och inse att där gömmer sig två liter vatten 😳😳 Dricker när jag är törstig.

Zepp
8/6/13, 10:14 PM
#6

Grönsaker.. ungefär 80-90% vatten.

Kött/fisk.. ungefär 50-60% vatten.

Resten dricker du som kaffe/te och sen som vanligt vatten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
kaisakavat
8/6/13, 10:31 PM
#7

Jag tror jag fattar vad Mozarellan menar. Den volym mat man äter per dag är ju långt ifrån 2 liter. Så den kan omöjligen innehålla allt vatten man behöver.

Alltså bör man dricka endel. Åtminstone nån liter typ. Men sen varierar ju behovet förstås utifrån olika faktorer..

Mozzarellan
8/6/13, 11:19 PM
#8

Grönsakerna skulle ju bara vara typ dekoration på tallriken !! Sen blir det mest två små dadeltomater just för syns skull och några rucolablad. Och kött/fisk med nån sås. Har jag totalt missat något? Man blir ju mättare och mätt längre vilket resulterar i mindre portioner. Jag klämmer en 1 1/2 liters mineralvatten under hela dagen. För törstig blir iallafall jag, samt svettas massor. Bra att du fattar vad jag menar, förr innan lchf var det mycket mera mat och volym. Kaffe dricker jag bara 2-3 cm espresso på morgonen…alltså ingen kaffemoster här inte, det drenerar ju en hel del tycker jag.

Zepp
8/6/13, 11:34 PM
#9

Ja det är väl en av nackdelarna med LCHF, den mesta vätskan är ju fett!

Men det är sådan nackdelar jag kan ta, för jag har egen brunn!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

asahars
8/7/13, 7:58 AM
#10

Jag läggeren hel del grönsaker på tallriken så jag antar attrahera får i mig vätska på så vis. Men igår var jag sötsugen efter middagen och då provade jag meden kopp the på maten. Det hjälpte ihop med en bit mörk choklad (85%) ;)

MimLan
8/7/13, 8:03 AM
#11

Men hur stor kan variationen av behovet vattten vara om vi bara ser till värme/fuktigt väder?

2 liter framstår som en droppe i havet då, för mig.

SpurtAnne
8/7/13, 8:14 AM
#12

Jag tror att man blir törstig när man behöver vatten så jag dricker bara då.

[Petronella Pip]
8/7/13, 8:22 AM
#13

I den här gamla tråden i ämnet står bl.a. det som jag alltid hört: När man börjar känna törst har man redan en viss uttorkning: man ska dricka innan man är törstig:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715b6eb9cb46222106cda0-vattenbrist-utebliven-viktnedgang

Annons:
[Petronella Pip]
8/7/13, 8:24 AM
#14

Lite lustigt hur det fluktuerar! 2008 talades det mycket om att vi inte äter så mycket salt med den här kosten och flera säger att de knappt äter salt längre! Nu är det mycket tal om hur viktigt saltet är!!

[Big-Ben]
8/7/13, 8:42 AM
#15

Salt är A och O i min mening och utan det mår jag skitdåligt!

Jag har ett recept för att kurera detta: Pressa lime/citron, salta med kaliumrikt salt och lite vitepeppar (kyl ner i kylsåpet)… dippa/sörpla med isbegsallad alt. drick som den är!

[Marja-Liisa]
8/7/13, 9:58 AM
#16

Att se till att få tillräckligt med vatten och tillräckligt med salt är viktigt inte minst på sommaren, samt i början när man byter till LCHF, man kan testa själv, om man blir svullen, får huvudvärk eller känner sig svag så ett havt tesked salt i kannan med vatten kan hjälpa. Man kan också få hög Blodtryck av saltbrist.

Pussgurkan
8/7/13, 11:30 AM
#17

#16 gäller det då man blir svullen vid mens också?

[Marja-Liisa]
8/7/13, 11:43 AM
#18

Du kan ju prova. Om jag kommer ihåg hur jag hade det när jag hade mens så hade jag inga problem då samt att mina övergångsålderåren var också lätta att hantera utan medicinering.

Upp till toppen
Annons: