Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 6854 ggr
therese.b
8/6/13, 11:33 AM

Redix eller guarnkärnemjöl?

Ja som rubriken lyder, vilket är bättre/godare till redning?
Har tidigare använt tex cf att reda med och även att låta såsen reducera men tycker att det ofta blir så otroligt salt om det får reducera.

Annons:
[Petronella Pip]
8/6/13, 11:54 AM
#1

Har bara erfarenhet av guarkärnmjöl, och om det tycker jag inte. Det blir inte tjockt utan det blir, som jag upplever det, en tunn sås med små runda geleklumpar i. Smaken är ok dock.

therese.b
8/6/13, 12:49 PM
#2

Aha det lät ju inte trevligt. Gjorde misstaget första gången jag startade med lchf å använde fiberhusk. fy farao vad det var äckligt, som snor haha

[Petronella Pip]
8/6/13, 1:48 PM
#3

jag tycker ju det fungerar ganska bra… så tja, smaken är som baken. 🙂Men man måste ta väldigt lite husk.

hemul
8/6/13, 3:30 PM
#4

Men… det är väl bara att salta mindre? 😃

Marianns LCHF Mat & bak
#5

Jag använder johannesbrödkärnmjöl till redning och det upplever jag blir bäst. använder oftast ca 0,5 tsk-1 tsk.

perjoh
8/7/13, 9:32 AM
#6

#5 Vad är ungefärliga proportioner vätska - mjöl?

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Annons:
therese.b
8/7/13, 12:28 PM
#7

#4 om jag gör en "pastasås" med tex bacon, grädde och lök så saltar jag ingenting och låter jag det koka ihop lite för att tjockna så blir det sjukt salt.

Har nog iof blivit mycket mer saltkänslig än jag var innan så det kanske inte är så salt för andra.

Loria
8/7/13, 2:39 PM
#8

Vi använder AArowrot, men vi reder inte såser så ofta…

hemul
8/7/13, 2:42 PM
#9

#7 Men det enda saltet kommer ju från baconet där. Kan du äta bacon som det är då, det lär ju vara ännu saltare? Ta skinka eller färskt fläsk istället för bacon då.

therese.b
8/8/13, 1:41 PM
#10

#9 ja eftersom såsen blir tjockare och mindre så att säga så är blir det ju mer salt från baconet till mindre vätska om man säger så. Jag vill ha bacon och mycket sås :)

Marianns LCHF Mat & bak
#11

#6 skulle tro att det kan handla om ca 5 dl den blir alltså ordentligt tjock med 1 tsk.

Mooniq
8/8/13, 2:19 PM
#12

jag reder med Philadephiaost. Det blir supergott och ju mer philla desto tjockare o krämigare sås.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

therese.b
8/8/13, 2:53 PM
#13

Får nog prova med philla innan jag beställer annat, har inte testat det.
Provade att reda med kokosmjöl igår och det rekommenderar jag verkligen inte ;)

Annons:
Marianns LCHF Mat & bak
8/10/13, 2:27 PM
#14

Nej det funkar inte att reda sås med kokosmjöl… blir som om man hällt sand i såsen…

Upp till toppen
Annons: