Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Riktad info

2013-08-05 22:48 #0 av: PoizonBite

Min mamma försöker övertala mig om att all information man kan hitta om LCHF är riktad eftersom att personen som ger ut den själv vinner på det (t.ex. företag som säljer produkter som gynnas av LCHF-kost). 

Vad kan jag säga till henne för att hon ska förstå att all info inte är riktad utan att man faktiskt mår bra av kosten?

Något annat hon klämt på är att man i längden inte mår bra av LCHF. Hon hade läst i tidningen att man löper stor risk för hjärnblödning och stroke om man äter det under en längre period. Antar att detta bara skrivits för att avskräcka?

Anmäl
2013-08-05 22:59 #1 av: Zepp

Det är ju väldigt dåligt med reklam för LCHF-produkter!

Fast det finns ett fåtal som gör ett tappert försök, men jag tror inte de blir särskildt rika på det hur som helst.

Och den mesta maten som är LCHF hittar vi ju i färskvaruavdelningarna, dvs samma som de andra äter!

Jaa.. det läste jag oxå, fast det vr ju bara ljug.. eller snarare så hanterades sanningen rätt vårdlöst om man skall vara snällare!

Det har även uppmärksammats på Island! Förskräckt

Accused of a crime that never happened – LCHF on trial in Sweden

http://www.docsopinion.com/2013/08/04/accused-of-a-crime-that-never-happened-lchf-on-trial/

Och här är själva orsaken!

hjärtsjd-stroke-liten

Men va f-n det går ju neråt inte uppåt?

Kanske de läste rapporten från fel håll?Galen

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-08-05 23:05 #2 av: RobinEH

Förstagångsinsjuknandet i hjärtinfarkt hos kvinnor mellan 35-44 har stigit de senaste åren. Likaså vad gäller stroke i samma åldrar, men hos både män och kvinnor.

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19032/2013-3-26.pdf

Det är ju bland de äldre som insjuknandet minskar, och de äter väl knappast LCHF.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-08-05 23:48 #3 av: Inkanyezi

#2 Men hur många tror du äter LCHF bland dem som insjuknar i stroke i den här åldersgruppen. Sambandet som påstås kan inte spåras ur statistiken. Däremot finns en ganska stark koppling till utbildningsnivå, både när det gäller insjuknande och dödlighet. Menar du att de som väljer bort kolhydraterna företrädesvis har låg utbildningsgrad? För mig förefaller det osannolikt, då det för väldigt många sker efter noggrant övervägande av förväntade risker och verkningar av kostvalet. Man läser vetenskaplig litteratur, och det är inte särskilt vanligt att lågutbildade gör det i så stor utsträckning, och jag tror inte att de som äter LCHF i regel är lågutbildade.

Socialstyrelsen har i alla fall inte gjort någon koppling av den måttliga ökningen av stroke i en åldersgrupp bland kvinnor till ett visst kosthåll.

Anmäl
2013-08-06 00:00 #4 av: Sindri

1) LCHF är i princip den mat vi åt innan vi drabbades av alla "välfärdssjukdomar" som diabetes, stroke, hjärtinfarkt, cancer, allergier mm mm.

2) Mycket "riktad info" kommer från AXA, Unilever, Nestle m fl. De har naturligtvis inga intressen av att vi äter deras produkter?

Mycket "riktad info" kommer även från Livsmedelsverket och deras "experter" och professorer, plus en del fristående "experter" och professorer. Kollar man riktigt noga så hittar man även där en del kopplingar till ovannämnda industrier!

De har naturligtvis inte heller några intressen av att vi äter produkter från ovanstående företag, som på så sätt kan pytsa av lite mer i arvoden till "experter" och professorer?

3) De som kan tjäna mer på att vi äter LCHF är våra svenska bönder - jag vet inte på vilket sätt de är inblandade i någon slags propaganda för LCHF? Be din mor förklara.

4) Andra som kommer att tjäna mer på att vi inte proppar i oss kolhydrater som ger oss diabetes, stroke, hjärtinfarkt, cancer, allergier mm mm, är faktiskt vi själva - alltså skattebetalarna. Sjukvården går på knä nu - vi behöver hålla oss  så friska som möjligt!
Jag kan inte se att skattebetalarnas förening håller på med någon "riktad info" om LCHF.

Låt du din mamma tro vad hon vill tills hon själv råkar ut för diabetes, stroke, hjärtinfarkt, cancer, allergier eller något annat.

Ta hand om dig, för du är bäst på det!

Anmäl
2013-08-06 00:18 #5 av: RobinEH

Det var mer en pik till dem som hävdar att den "kolhydratrika kosten" orsakar diverse.

Att hävda att ökningen i antalet insjuknande i specifik åldersgrupp orsakas av LCHF är helt och hållet ogrundat. 

Dock tror jag mycket väl att många lågutbildade i behov av viktnedgång hoppar på diverse dieter och däribland LCHF, vilket har blivit väldigt poppis de senaste åren. Men mer än bara kosten har ju förändrats sedan 90-talet...

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-08-06 01:37 #6 av: Inkanyezi

Det är väl ändå rätt klart att mängden fett i kosten inte har visat sig ha något samband med riskfaktorer för stroke, medan blodsockerhalten i någon studie har visat ett tydligt sådant samband. Här har ju inte någon uppdelning gjorts mellan olika typer av stroke, men en förmodan är att det är huvudsakligen ischemisk stroke.

Helt klart finns orsak att undersöka bakomliggande faktorer, och det kan väl vara läge att ta reda på hur vår hälsa påverkas av minskning av kolhydrater och att man ersätter dem med fett. Vi kanske rentav löper mindre risk för hjärt- och kärlsjukdomar?

Anmäl
2013-08-06 07:43 #7 av: PoizonBite

Det min mamma försöker säga är att alla som skriver positivt om LCHF gör det av en anledning, de utelämnar allt negativt. Jag håller inte med henne, men hon vill inte lyssna och jag har inga bra argument. 

Anmäl
2013-08-06 08:08 #8 av: kaisakavat

#7 Din mamma har ju rätt i viss mån, ingen är helt neutral, inte i något ämne någon gång. Man ska ha med det i bakhuvudet när man lyssnar. 

Men det gäller ju i väldigt hög grad även för 'information' från andra håll. Från de som vill vi ska äta kolhydraterna. Från kvällstidningsredaktörerna som vill sälja på katastroflarm, från mindre lämpliga forskare som vill ha pengar att fortsätta med projekt de lagt ner mycket tid och kraft på och som de inte vill ge upp.. Och som Sindri skriver ovan, så är SLV:s experter i många fall knutna till och faktiskt arvoderade av kolhydratmatsindustrin. 

Medias krigsrubriker om vad LCHF kan ställa till med har hittills varit påståenden tagna ur luften. Verkar inte finnas ngt alls i ngt material som visar att LCHF skulle öka risken för stroke. 

Men vem sa vad? Vem tjänar på att basunera ut ett sånt budskap, varför/hur?

Gäller var skeptisk åt alla håll lika. Glad

Anmäl
2013-08-06 08:10 #9 av: [Marja-Liisa]

För mig i alla fall är det svårt att säga ngt negativt om LCHF, jag har ätit LCHF över fem år nu och fått väldigt många hälsovinster, min diabetes2 har gått tillbaka, behöver inte längre starka astmamediciner, blodtrycket har gått ner till normala, behöver inga mediciner fast jag är 70 år. Jag trivs med maten, saknar inte bröd, bullar, läsk, eller frukt, nu har jag plockat över 15 liter vildhallon på några dagar och äter detta hellre än överreklamerat besprutat frukt.

I stället för att springa till hälsocentral, diabetessköterska och dietist kan jag använda mina pengar att kanske köpa en bra LCHF bok men förstår att personal på sjukdomsrelaterade yrken och bolag som tex läkemedelsbolagen blir oroliga när folk inte längre behöver dessa.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.