Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3013 ggr
savonit
2013-08-05 12:55

Odlat kött det heta på tapeten

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17245184.ab

Idag äts den första odlade hamburgaren av nötkött.
Det har kostat 2 500 000 kr att odla fram, man har fått salta och mala fibrerna för att få de att smaka bättre man har färgat köttet med rödbetsjuice och saffran för att den skall se ätbar ut, och den smakar nästan som en hamburgare.

Mu låter riktigt vidrigt i mina öron och inget som jag tycker är mera kött än quorn och liknande produkter.
Näringsmässigt hur ser köttet ut, och varför inte satsa på klimat neutralt eller positivt kött istället.

Tvivlar på att odlat kött är bra för varken hälsan eller miljön ekonomin ev.

Annons:
MimLan
2013-08-05 12:59
#1

Framför allt gissar jag att det kommer användas som alibi för att inte prioritera bra odling/produktion och marknyttjande. Men jag är ju bara lite cynisk..

SpurtAnne
2013-08-05 13:07
#2

Eller så kan man ju bara sluta odla spannmål och göra beteshagar av åkrarna och släppa ut alla kor där istället. Så får vi glada kor, öppet landskap med en biologisk mångfald(som snart inte finns längre) och dessutom fantastiskt nyttigt och gott kött!

Dessutom löser vi problemet med öknar som breder ut sig.

perjoh
2013-08-05 17:46
#3

Om det är sånt kött LCHF:are ska äta förstår jag att LCHF kan anses vara dyrt.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Internettan
2013-08-05 20:06
#4

Hur mycket kött är det i köttet om man måste hårdbehandla för att det ska likna kött? 😮 Är det ens kött om det inte sitter/satt på ett levande djur?

"Every point of view is a view from a point."

Zepp
2013-08-05 22:41
#5

Jaa.. prexis vad vi behöver mer utav.. konstgjorda livsmedel! 😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

luddet77
2013-08-06 01:16
#6

De har odlat muskelceller. Kött är muskler. dock så fattas blodet, så färgen blir tristare. Jag skulle lätt kunna tänka mog att äta det när det är färdigtestat och har ett bra pris. klart bättre för miljön och djuren slipper leva och dö för att jag ska få äta

Annons:
Internettan
2013-08-06 04:05
#7

#6:

Bra poäng i och för sig. Samtidigt funderar jag lite på näringen i köttet. Vi har ju fått lära oss att kvaliteten på kött är beroende på vad man ger djuret att äta, och att deras föda liksom "förs vidare" till oss på vissa sätt. Kor som betar gräs ger nyttigare kött och mjölk än kor som får spannmål och soja.

Vad ger man odlingen för näring? Tänker man på olika aspekter såsom t ex omega 3? En konstgjord näringslösning kanske inte ger så bra kött, även om cellerna är likadana sett i mikroskop? 

Säga vad man vill men gräsbetat blir svårt att få till…

"Every point of view is a view from a point."

savonit
2013-08-06 07:52
#8

Finns ingen chans i värden att det är bättre för miljön än ansvarsfullt kött.
Vi behöver ett cirkulerande kretslopp för att få en bra miljö.
Vi behöver odlad, betad och gödslad mark för att miljön skall må bra.
Jo det klart odlat kött kan se bättre ut för miljön på pappret än producerad spannmåls, kraftfoder kött ifrån Irland.

Men samtidigt måste man se hela kretsloppet, och hur köttet påverkar oss på individ nivå nå och samhällsnivå med.

Det snackas en massa om att jordens resurser inte räcker till och att vi snart kommer dö av svält allihopa.
Men hur kan man ens snacka i dessa banor när vi slänger 100 kg mat om året/svensk? Ca 27% av maten vi släpar hem.
Samtidigt har vi en massa odlings bar mark som ligger i träda, obrukad då man faktiskt får? (fick) bidrag för det.
Vi odlar upp energigrödor på odlings och betes bar mark trots att det finns tåliga energigrödor som går att odla med bra resultat även i ökenlandskap.

Vi skiter i att källsortera, och skickar astronauter ut i rymden.
Vi flyger till Grekland på sommar semester under sveriges bästa månader.

Vi besprutar våra grödor och odlar på ett oansvarsfullt sätt som gör att vi slösar på bränsle.

Vi kör i regel inte ecodriving som innebär att vi kan minska bränsleförbrukningen med ca 20%

Jo just det låt oss skylla på djuren, djuren som behövs för ett friskt land, djuren som håller landskapet öppen och djuren som fanns här långt innan oss.

Vem är miljöboven du?
Eller kalven du fött upp och lagt på din tallrik?
Slänger kalven mat för 100kg om året?
Åker kalven bil?
Källsorterar kalven?
NEJ kalven är en glad kalv oavsett.
JA vi skyller vårt dåliga handlande på de oskyldiga djuren.

SpurtAnne
2013-08-06 09:12
#9

#8skrivet av savonit

Klockrent!!!

luddet77
2013-08-06 09:24
#10

7#
Näringsinnhållet blir förmodligen bra, eftersom det kommer att vara viktigt som försäljningsargument. 
Dessutom borde det vara billigare att göra en sån näringslösning än att föda upp en hel ko.

luddet77
2013-08-06 09:34
#11

8#
Vi lever inte i en värld där alla äter lyckliga kalvar. Vi lever inte i en värld där det finns intresse/resurser och ekonomi för att odla allting kravodlat och på ett sätt så att djuren har det riktigt, riktigt bra.
Världen är inte så ideallisk och kommer inte bli det de närmaste 20 åren heller, tyvärr.

Jag skyller inte på djuren, inte på något sätt. Jag skrev att jag hellre äter odlat kött än kött från ett djur som inte haft det väldigt bra och nej, jag tror faktiskt inte att djur har det väldigt bra, bara för att de får vara ute och beta på sommaren. på vintern är de instängda i spiltor och kan knappt röra sig ett steg. När kavlar tas från sina mödrar och föds upp på flaska.
Jag tror inte att grisar har det väldigt bra eller hönor, trots att de får gå "fritt", när de är så många att de hackar/biter på varandra, när de inte kan lägga sig ner utan att de riskerar att bli trampade på. När grisar kastreras utan bedövning. 
Nej, jag tror inte att de har det väldigt bra, hur mycket krav det än kan kallas. 

Visst behöver vi både djur och betesmarker för att vårt landskap ska bli levande. Det kommer alltid att finnas efterfrågan på djurkött och på djur, men kanske i en rimlig mängd.

Vi kan odla upp varenda tillgänglig yta, om vi vill det, vilket leder till mer konstgössel, mer besprutning och enformigare landskap. 

Så länge världen inte är ideéallisk, så länga alla inte gör sitt yttersta för att verkligen leva så miljövänligt vi kan, så är det inte hållbart, jag håller med. Men odlat kött är varken lösningen eller droppen som får bägaren att rinna över.

savonit
2013-08-06 09:41
#12

#11 Nej just så.
Men försök då inte heller sälja produkten men miljö och hälso propaganda med lovord om att vara lösningen på världens problem, som långt ifrån är bevisade.

Inte riktat till dig utan till forskarna.

MimLan
2013-08-06 09:42
#13

#10 Det beror ju på vilken definition av näring man använder sig av? Köttkvaliteten är viktig, och var skulle den komma ifrån här?

Nej, jag sitter och väntar på infon om hur mycket energi som krävs för att mata lösningen att växa och var den kommer ifrån.

Annons:
luddet77
2013-08-06 09:49
#14

12# trodde du menade till mig, uppfattade det så. 

10# ja vi vet för lite om hur näringstätheten är, liksom vi ibland vet för lite om näringstätheten i den mat vi äter. Det kommer förmodligen att framgå om/när det blir aktuellt.

Gronstedt
2013-08-06 11:37
#15

Om det blir riktigt kött så är jag absolut för att vi använder det, naturbetesdjur samt gnagare/råttor och insekter för att tillfredsställa vårt behov av protein och animaliskt fett. Men jag ger mig 17 på att de kommer att designa om det så det blir löjligt magert med bara en liten mängd fleromättade fetter …

raphanus
2013-08-06 11:43
#16

Om människan inte har lärt sig att förfalska smör på ett trovärdigt sätt på 144 år, så lär det inte gå särskilt mycket bättre med kött, tror jag.

savonit
2013-08-06 11:46
#17

#16 Tumme upp

Gronstedt
2013-08-06 11:49
#18

#16: Vem sade att det skulle gå bra? Att det inte går bra har ju inte hindrat livsmedelsindustrin hittills?

raphanus
2013-08-06 13:50
#19

#16 - Försäljningen går kanske bra, men knappast själva förfalskningen. Substans tjänlig som människoföda kommer det sannolikt aldrig att kunna bli av köttodlingar.

perjoh
2013-08-06 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#15 Apropå gnagare, jag blev så smått nyfiken på grillat marsvin förra veckan, det lär vara en delikatess på sina håll i Sydamerika. Jag tror inte det är läge att fråga i marsvinsforumet om hur man bäst tillagar dem, men jag är nyfiken på om de ska flås eller om man tar bort pälsen på något annat sätt? Nu har jag en lammgryta på spisen, lamm är söta och gulliga men jag äter de ändå så ett marsvin skulle nog också gå ner.

 /\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Annons:
Upp till toppen
Annons: