Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1263 ggr
Mozzarellan
2013-08-03 19:49

Lakrits, din variant....

Vore trevligt om ni alla som gillar och använder lakritspulver etc kunde del med sig av era recept. Påminner om hockeysnus ju…..

Annons:
modesty007
2013-08-03 19:52
#1

Brukar röra ner den i Cornish cottage cream (a thick cream made by indirectly heating full-cream cow's milk using steam or a water bath and then leaving it in shallow pans to cool slowly) härligt fet o god.

odjuren
2013-08-03 21:16
#2

//Odjuren

www.odjuren.com

mysis
2013-08-04 08:31
#3

Hockeysnus…under min barndom i slutet på 60-talet kallade vi det för…håll i er nu…negersnus☺️! Så det blev verkligen en flashback tillbaka till känslan när vi ungar la det under läppen och det sveeeed!

Men användningen, googla vetja, tydligen ska lakritspulver kunna sätta piff på mycket!

Suzanne56
2013-08-04 10:29
#4

Jag gör glass: 3 äggulor, 3 dl grädde, eventuellt lite steviaströ och 1,5 tsk (eller efter behag) med lakritspulver. Vispas ihop och sen i glassmaskinen! Supergott!

Kajak11
2013-08-04 13:43
#5

#3. Ser bra ut. Jag är lat. Vispar grädde…lite vaniljpulver och lite lakritspulvar. Sedan i frysen en halvtimme och då är det glass. Men har inte testat på gästar.

Lilltilda
2013-08-04 21:05
#6

Jag smaksätter chokladtryffel med lakritspulver (gillar blandningen mörk choklad och lakrits)

1 dl vispgrädde kokas upp
150-200 g 85%ig mild kvalitetschoklad tillsätts och får smälta i vispgrädden.

Lakritspulver i valfri mängd (ca 1 tsk) blandas i smeten som sedan antingen hälls i små formar eller i en större form för att sedan skäras i kuber eller rullas till små bollar.

Min variant på lakritsglass är inte heller så tokig

Lakritsglass (3-4 normalportioner)

5 äggulor (jag hade 5 från stora frukostägg)
5 dl vispgrädde
1 tsk vaniljpulver
2 tsk kung Markattas lakritspulver (Extrakt från lakritsrot)
2 msk sukrin melis
½ krm steviosa (koncentrerat steviapulver)

Vispa ihop ingredienserna (INTE så att grädden tjocknar, utan bara så att allt blandas ordentligt) och häll i glassmaskin.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Upp till toppen
Annons: